Beste verloskundige, Ben bijna 32 weken zwanger en maak me veel zorgen om de groei van ons kindje. Twee weken geleden heb ik een eerste groeiecho gehad omdat ons kindje aan de kleine kant was, de groei was toen goed: p15-p30. Ook de verhoudingen van hoofdomtrek, buikomtrek en beentje waren goed. Gisteren weer een groeiecho gehad maar erg geschrokken, de groei is in twee weken tijd ineens naar <p5 gegaan. De echoscopiste heeft de buikomtrek wel 5x gemeten en het buikje is erg achter in groei. Deze twee dingen vallen buiten de groeilijn: HC/AC 1,24 AC 237,0mm Het kindje wordt volgens de laatste groeiecho geschat op 1473 gram. het buikje is veel te mager. Er is niets afwijkends te zien aan de navelstreng of het kindje maar morgen moet ik naar het ziekenhuis om door de gyneacoloog een echo te laten meten, ze gaan dan vooral kijken naar de werking van de placenta. Misschien moet ik vanaf nu voortaan in het ziekenhuis onder controle blijven. Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Zou ik rust moeten nemen? Ik heb een vrij drukke baan in het onderwijs en pauze is er vaak niet eens bij, ik heb nog nooit een stap minder gelopen omdat ik zwanger ben want ik voel me gewoon goed en heb voldoende energie. Ik hoop dat het daaraan ligt want dan kan ik er tenminste iets aan doen, maak me erg ongerust. Heb steeds het idee dat ons kleintje honger heeft daarbinnen...
Hallo, Die kleine laat inderdaad een groeiachterstand zien, je zal inderdaad het advies krijgen om rust te nemen en ook zullen de verdere controles bij de gynaecoloog plaatsvinden. Zodat goed met de echo de groei in de gaten gehouden kan worden. Groetjes Ineke