Miskraam en daarna?

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by MamaMiaatje, Nov 9, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MamaMiaatje

MamaMiaatje Bekend lid

Feb 11, 2008
    887
    0
    0
    Beste verloskundigen,

Helaas heb ik anderhalve week geleden een miskraam gehad na ongeveer 6 weken zwangerschap.
    Mijn verloskundige vertelde mij dat het niet nodig was om na een vroege miskraam (onder de 8 weken zwangerschap) een echo te maken ter controle om te bekijken of er geen weefsel/restjes zijn achtergebleven in m'n baarmoeder.
    Ik heb zelf niet het idee dat er weefsels/restjes zijn achtergebleven en ben in ieder geval (vrijwel) zeker dat ik het vruchtje/kindje daadwerkelijk verloren ben, dit was voor mij duidelijk tijdens de miskraam.
    Sinds een dag of drie bloed ik niet meer en daarvoor al een paar dagen nog heel lichtjes.
    De zwangerschapstest geeft negatief aan.
    Nu heb ik het idee dat ik binnenkort misschien wel weer een eisprong zal krijgen, aangezien ik vruchtbaar slijm zie, etc.
    Wij willen graag zo spoedig mogelijk weer zwanger proberen te raken als het hopelijk mag lukken.

Om een lang verhaal kort te maken, wil ik een aantal vragen stellen hierover;
    -Mag je gelijk na een miskraam weer zwanger zijn/worden of is het beter even een maand over te slaan?
    -Heb je als je gelijk weer zwanger bent na een miskraam meer kans om wederom een miskraam te krijgen?
    -Als er toch weefsels/restjes in m'n baarmoeder zouden zijn achtergebleven, kan dit dan kwaad voor een nieuwe zwangerschap? Kan dit schadelijk zijn voor een nieuwe zwangerschap?
    -Ben je extra vruchtbaar na een miskraam of is dit een fabeltje?
    -Het eitje dat nu (denk ik) aan het rijpen is, kan die van mindere kwaliteit zijn, aangezien het gelijk na de miskraam is?

Sorry, een hoop vragen. Alvast hartelijk dank voor uw antwoorden!

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

je mag meteen weer zwanger worden, je hoeft geen maand over te slaan.
    Je hebt nu niet meer kans dan anders om weer een miskraam te krijgen.
    Als er toch iets is achtergebleven wordt je nu niet zwanger maar zal je ongesteld worden in de komende ronde en het eventuele restweefsel verliezen.
    Je bent niet extra vruchtbaar, dat is een fabeltje.
    Het eitje dat nu rijpt is niet van mindere kwaliteit.

Succes en neem je foliumzuur en vitamine D?

Mirjam

3. MamaMiaatje

MamaMiaatje Bekend lid

Feb 11, 2008
    887
    0
    0
    Foliumzuur slik ik al een hele tijd, maar moet je tegenwoordig ook vitamine D slikken dan?
    Dat wist ik niet, dacht alleen foliumzuur als je zwanger wilt raken en als je zwanger bent eventueel een multivitamine voor zwangeren vrouwen waar foliumzuur en dus ook vitamine D, etc. in zit?
    Is het voordat je zwanger raakt dan al raadzaam om al vitamine D te slikken?
    Of heeft dit soms met de miskraam te maken, dat je daardoor minder vitamine D aanmaakt? Bedoeld u dat er soms mee?
    Zou ik dan gewoon Gravitamon (zwangerschapsmultivitamine) kunnen slikken, ook al zou het nog een tijd duren voordat ik zwanger ben? Krijg je dan niet teveel van bepaalde vitamine of ijzer binnen?
    Bedankt voor uw antwoord!

4. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

vitamine D 10 microgram wordt geadviseerd gedurende de hele zwangerschap, omdat veel vrouwen een tekort blijken te hebben is het niet erg om er voor de zwangerschap al mee te beginnen. Je kunt prima een multivitamine voor zwangeren nemen nu, daarin zit voldoende foliumzuur en voldoende vitamine D, en je krijgt niet teveel als je nu al begint. Het heeft niet met miskramen te maken overigens.

Mirjam

Share This Page