Lage placenta

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Christy79, 4 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Christy79

    Christy79 Actief lid

    14 jul 2009
    378
    0
    0
    NULL
    Overijssel
    Daar is ze weer ;)
    Vanmiddag voor controle bij de gyn geweest omdat ze bij de 20 weken echo het idee hadden dat er 2 placenta's aanwezig waren. Nu dus weer een echo gehad en nog niet veel duidelijkheid gehad hierover... Eén ding was in ieder geval wel duidelijk, er lag een placenta erg laag in mijn baarmoeder. Nu moeten we over 6 weken terugkomen voor een nieuwe echo om te kijken of 'ie dan wel goed ligt, of dat 'ie nog steeds zo laag of zelfs over de bm mond ligt...
    Zijn er meiden die dit ook gehad hebben en zo ja, hoe is dat verlopen? Bij een te laag liggende placenta zou ik namelijk via een keizersnee moeten bevallen volgens de gyn en we hopen zo op een natuurlijk bevalling :( Uiteraard is de gezondheid en veiligheid van onze kleine uk het allerbelangrijkste, maar ik heb er wel een beetje een rotgevoel aan overgehouden....
    Hoor het graag, alvast bedankt!
    Groetjes Christy
     
  2. PatriciaK

    PatriciaK Fanatiek lid

    10 mei 2007
    1.454
    0
    0
    hey meid,

    ik heb ook een laag liggende placenta en krijg ook wat extra echo`s en als het zo blijft tot week 30 dan wordt het inderdaad een ks helaas... (het enige voordeel is dat je de datum kan bepalen)
    dus echt ervaring heb ik er nog niet mee ben bij mijn eerste gewoon bevallen ..
    ik hoop dat het nog wel allemaal omhoog trekt maar de gyn en verlos. hebben er een zwaar hoofd in ..
    maar ja alles voor het kindje als het zo is is het zo.. dat denk ik maar

    xxx
     
  3. Christy79

    Christy79 Actief lid

    14 jul 2009
    378
    0
    0
    NULL
    Overijssel
    Hé Patricia!
    Jij dus ook al... Wat jammer zeg...
    Ik weet het, is wat vriendlief ook steeds zegt... Alles voor de kleine! Maar ja, ik ben ook niet gek en tussen natuurlijk bevallen of met ks zit nog wel wat verschil... Qua herstel maar ook qua "binding" (voor wat ik lees hoor, geen ervaring dus kan maar zo meevallen ;)) en dergelijke... Onze eerste is ook via de natuurlijke weg geboren, lekker thuis, en dat was echt super. Nu wisten we dat we sowieso in het zkh moesten bevallen ivm groot risico op een vastzittende placenta, maar dit kwam dan toch nog weer ff als een extra onaangename verrassing :x
    Ik hoop ook voor jou dat 'ie toch nog omhoog trekt meis!!!
    Groetjes Christy
     
  4. PatriciaK

    PatriciaK Fanatiek lid

    10 mei 2007
    1.454
    0
    0
    Ja ik moet zeggen dat ik ook bang ben hoor voor een ks.. wil liever natuurlijk maar ja als het niet zo gaat houd het op natuurlijk..
    hier heb de verlos. wel gezegt dat er maar een kleine kans is dat hij omhoogtrekt maar ja we zien wel we hopen gewoon op dat wonder ...

    nou meis ik ga gauw weer weg snel boodschappen doen en weer werken helaas..

    succes..

    xxx
     
  5. Trees

    Trees Niet meer actief

    Ik heb ook een laagliggende placenta en tot 27 weken een voorliggende placenta (placenta die over de baarmoedermond lag). Bij mij is het dus weggetrokken voor de baarmoedermond en een laagliggende placenta heeft verder geen consequenties. Ik heb wel een heftige bloeding gehad met 26 weken doordat de placenta toen nog voor de baarmoedermond lag, maar alles is nu weer goed.

    Bij 5% van de vrouwen ligt de placenta voor/ tegen de baarmoedermond bij 20 weken. Bij 28-30 weken nog maar bij een 0.5%. De kans is het dus veruit het grootst dat de placenta omhoog gaat groeien de komende weken.
     
  6. Christy79

    Christy79 Actief lid

    14 jul 2009
    378
    0
    0
    NULL
    Overijssel
    Trees, kijk dat zijn de goede berichten! Waarom leer ik er toch nooit van om niet meer te gaan googlen :D Die cijfers spreken me helemaal wel aan trouwens, alhoewel we zelf ook de ervaring hebben dat je net de pech kan hebben om tussen 1 en de 5000 vrouwen te zitten die wel 't haasje zijn (Asherman). Laten we hopen en duimen op een goedliggende placenta ;)
     
  7. Trees

    Trees Niet meer actief

    Ik ben zelf ook dol op statistiekjes. Met name de geruststellende :D

    Bij mij is de placenta zo laag ingenesteld vanwege littekenweefsel in de baarmoeder. Ik weet niet hoe het met Asherman zit, maar kan me voorstellen dat dit bij jou de oorzaak is?!

    Als je wilt googlen, kun je ook zoeken op placenta praevia. Probeer wel de nare verhalen te skippen en denk aan de statistieken ;).
     
  8. Christy79

    Christy79 Actief lid

    14 jul 2009
    378
    0
    0
    NULL
    Overijssel
    Haha, bedankt voor de tip! Zal meteen doorscrollen als het te negatief wordt ;)
    Grote kans dat dit inderdaad een erfenis is van mn Asherman. Door mijn verklevingen en de schade van het weghalen van eerdere verklevingen zit m'n placenta dus voor 95% kans vast... Vandaar dat wij een med. ind. hebben om in het zkh te bevallen, vanwege het manueel verwijderen van de placenta... Dit kwam er nog lekker ff bij ;)
    Heb jij de littekens ook overgehouden aan verklevingen of stel ik nu een hele brutale vraag???
     
  9. Trees

    Trees Niet meer actief

    Helemaal niet brutaal hoor. Ik heb teveel miskraam en curretages gehad in korte tijd. Gelukkig nooit verklevingen gehad, maar mijn baarmoeder is niet geheel ongeschonden uit de strijd gekomen. Ik heb inderdaad ook een medische indicatie en baalde eerst ontzettend van de placenta. Ik vond het allemaal wel een keer genoeg en was ook behoorlijk happy toen bij week 27 de baarmoedermond in ieder geval vrij was komen te liggen. Toch liever natuurlijk bevallen ipv een keizersnee.

    Nu is het zaak dat je mij na-aapt en dat de placenta netjes omhoog gaat!
     
  10. Christy79

    Christy79 Actief lid

    14 jul 2009
    378
    0
    0
    NULL
    Overijssel
    Moge Trees! Sorry voor de late reactie!
    Oké! Jeetje meis, wat heb je al wat achter de kiezen :( Na zoveel miskramen en curretages kan ik me voorstellen dat je baarmoeder daar niet ongeschonden uit is gekomen! Inderdaad, op een gegeven moment dan ben je er ook klaar mee he! Dan wil je gewoon "GEWOON" je zwangerschap en bevalling door... Hier op 't werk kreeg ik de vraag ivm een eventuele ks van: "Ja, en? Het is maar net waar je je op instelt en wat het belangrijkste is." Zijn vrouw had één keer een spoed ks en de tweede keer een "gewone" ks... Oké, dan begrijp ik best dat je er wat anders in staat, maar nu ik zwanger ben, is iedereen plots vergeten dat we al 2 jaar met 5 hysteroscopiën, andere onderzoeken en onzekerheden achter de rug hebben :x Het is ook niet ERG als het een ks wordt, maar jammer is het toch wel?? Sorry hoor, was ff gal spuwen :) Dank de "hogere macht" nog elke dag op mijn blote knieën dat ik nog nooit een kindje heb hoeven verliezen....
    Ik ga helemaal voor de na-aperij :D:D:D Omhoog met die placenta!!!
    Gr. Chris
     
  11. wonderteam

    wonderteam Niet meer actief

    @christy79, Nou hier nog een positief verhaal. Bij mijn 1e kindje had ik ook een placenta praevia en de placenta is zoals Trees al zegt keruig netjes omhoog gegroeid en ik heb normaal kunnen bevallen.
    Nu ben ik zwanger van de 2e en ik heb wederom een placenta praevia, ik blijf positief dat ook deze uiteindelijk weer keruig omhoog gaat groeien.

    Hopelijk heb je snel goed nieuws!
     
  12. Trees

    Trees Niet meer actief

    Inderdaad dat is heel herkenbaar. Ten eerste ben ik het gewoon helemaal spuugflauw van alles wat een witte jas draagt en ten tweede voelde ik me toch enigzins een medische mislukkeling. Ik wil nu gewoon "normaal" en net zo zwangerschap als de meeste andere zwangere vrouwen. Kom maar op met die knippen, uitscheuren en urenland wee-en wegpuffen! Wat je al niet wenst ;).

    Laat ik dan in ieder geval wensen dat jouw placenta omhoog groeit :D!
     
  13. Christy79

    Christy79 Actief lid

    14 jul 2009
    378
    0
    0
    NULL
    Overijssel
    Thanks meis! Dan wens ik jou mijn eerste bevalling toe... heeft 15 uur geduurd, maar ging erg lekker gestaag (en dat zonder uitscheuren :D ook wel lekker hoor hahaha)!
    Heel veel succes meis, mijn duimen draaien voor je! Hopelijk heb je over een week of 8 een prachtig mensje in je armen!!!
     

Deel Deze Pagina