Risico en ervaring? Kolven in zwangerschap

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door demie, 7 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. demie

demie Bekend lid

17 mei 2014
    931
    0
    16
    Omdat ik na mijn vorige bevalling nauwelijks voeding heb gekregen wilde ik deze keer graag vast beginnen met stimuleren en evt kolven. Als ik echt al wat opgang krijg.

Nu wil mij vk eigenlijk dat ik hier pas na 37 weken mee begin omdat ik bij mijn dochter met 36.4 ben bevallen. Dit was wel na veel complicaties, veel boedingen en te vroeg gebroken vliezen vanaf 34 weken.

Nu gaat alles eigenlijk vlekkeloos dus maak me daar niet zo druk meer om.
    En kreeg gisteravond onder de douche spontaan een druppel voeding uit mijn tepel.
    Je snapt het al. Ik wil zo graag al beginnen nu ik dit heb gezien!!!
    Kan me bijna niet beheersen haha

Maarja moet er ook niet aan denken dat dit weeen of iets dergelijks veroorzaakt.

Zijn er meer dames die dit hebben gedaan? Wat zijn jullie ervaringen hiermee..

2. demie

demie Bekend lid

17 mei 2014
    931
    0
    16
    Mijn dochter had na de geboorte ook direct te laag bloedsuiker waardoor ze na het aanleggen ook al direct kunstvoeding moest krijgen. Dit wil ik nu dus graag voorkomen.
    En verloor heel veel gewicht, dus na elke voeding ook weer kunstvoeding na.
    Wel altijd nagekolft, maar nooit genoeg voeding gehad om haal exclusief bv te kunnen geven.
    Ondanks hulp van lactatiekundige. Die was ook elke keer verrast hoe weinig dochter had gedronken, omdat ze zo fanatiek zoog engoed leek te slikken.

3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Het kan inderdaad weeën opwekken. Dus zeker na die eerdere vroeggeboorte zou ik dit toch overleggen met een gynaecoloog.

4. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.272
    3.239
    113
    Vrouw
    Ik zou toch een gynaecoloog raadplegen inderdaad.
    Wat je zou kunnen doen is gebruik maken van donormelk. Het wordt ook steeds gebruikelijker in ziekenhuizen dat dit gegeven wordt ipv kunstvoeding.

Donormelk in het geval het niet direct lukt met jouw borstvoeding en je kindje het wel nodig heeft.

Overigens ben ik nu zwanger van mijn tweede kindje, maar mijn zoon krijgt nog gewoon borstvoeding. Wist niet dat dit gevaarlijk was hoor.

5. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    https://www.borstvoeding.com/artikelen/kolven/voorkolven2.html
    Er is best wat te vinden op internet hierover. Het kan, alleen adviseren ze voor de zekerheid vanaf 37 weken omdat er gewoonweg niet bekend is of het nu wel of niet een bevalling kan opwekken.
    Maar weet je, er zijn ook vrouwen die nog een kind aan de borst hebben en na de bevalling twee kinderen voedt. Die kinderen worden niet allemaal te vroeg geboren.
    Maar vanaf 37 weken proberen is dan misschien een veiliger idee?

6. demie

demie Bekend lid

17 mei 2014
    931
    0
    16
    Ik geloof ook niet dat het wat uit maakt als je al bv geeft hoor!!

Ik heb hier dus ook al wel met mijn verloskundige en lactatiekundige over gehad hoor.
    Verloskundige zegt liever na 37 weken beginnen.

En lactatiekundige zegt dat je kunt beginnen vanaf een week of 35... maar gaat daar liever mee met de verloskundige ivm vorige vroeg geboorte.

Gynaecoloog hoef ik zo als het nu gaat niet meer heen omdat deze zwangerschap dus prima verloopt en er geen enkele reden is om weer toestanden te verwachten. Heel positief dus.
    Vandaar dat ik 't ook zo moeilijk vind om niet vast te beginnen.
    Maar ik weet het... liever het zekere voor het onzekere!!

Ik raakte alleen zooooo enthousiast van die eerste druppel. Hoop zo dat het allemaal wat makkelijker gaat deze keer.

Maar voor nu blijf ik er dus wel af😊

7. Ntje

Ntje Fanatiek lid

11 nov 2012
    3.720
    90
    48
    Almere
    Zolang je geen negatief advies mbt tot seks heb gekregen kan je blijven voeden/ beginnen met kolven in de zwangerschap. Ik had dezelfde vraag aan een lk voorgelegd en dit advies gekregen misschien kan je zelf ook je vraag bij een lk voorleggen met je voorgeschiedenis erbij.

Zodra je harde buiken oid krijgt moet je gelijk stoppen.

Ik heb het ook gedaan vanaf 36 weken ongeveer en heb ook alles nodig gehad en was dus heel blij dat ik hem met mijn eigen melk kon voeden ipv kunstvoeding bij te geven.

Ik vroor het in spuitjes per 3, 5 en 10 ml in.

8. demie

demie Bekend lid

17 mei 2014
    931
    0
    16
    Ja inderdaad.

9. demie

demie Bekend lid

17 mei 2014
    931
    0
    16
    Ben nog wel heel benieuwd naar ervaringen hoor!!

Hoe snel kwam het op gang en hoeveel kregen jullie?

En hoe vaak kolfde je? Met hand of pomp?

En natuurlijk welk termijn je erbij beviel!

En alles wat er nog meer over te vertellen valt

10. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    ik zou inderdaad niet zomaar gaan beginnen met kolven.
    Het kan weeen opwekken en dan zit je dalijk weer met een vroeggeboorte

11. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Zou dat niet anders zijn omdat he gewoon al op gang is...?
    Buiten dat is dat natuurlijk geen garantie dat de borstvoeding goed blijft gaan naar mate de zwangerschap vordert.
    Je hoort toch regelmatig dat de melk afneemt.

Pin me hier trouwens niet verder op vast hoor

12. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    In de loop van je zwangerschap valt de melkproductie meestal stil. Dus dan stelt dat probleem zich niet.

Deel Deze Pagina