Doorverwezen naar gynaecoloog

Discussie in 'MMM clubs' gestart door Miss me, 8 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miss me

Miss me Actief lid

30 okt 2012
    250
    10
    18
    NULL
    NULL
    Hallo,

Vanmorgen ben ik bij de HA geweest. Sinds kort proberen wij zwanger te worden. Wel heb ik een aantal 'symptomen' die op PCO kunnen wijzen. Ik heb een zeer onregelmatige cyclus (van 29-60...ik zit nu zelfs op 67)...ik heb overgewicht (gehad),inmiddels 22 kilo kwijt...ik heb ietswat beharing...mijn ovulatietesten zijn vaak bijna positief...heb een hoge bloeddruk (nu gaat dat goed omdat ik med. gebruik).
    Ondanks dat we nog maar kort bezig zijn zwanger te worden, wilde de HA me gelukkig wel doorsturen naar de gynaecoloog om pco vast te stellen of uit te stellen. Daar ben ik wel blij mee.
    Wie heeft ervaring hiermee? En weet hoe zo'n 'onderzoek' gaat?! Wel spannend om 'de malle molen' in te gaan...
    Ik hoor het graag, alvast bedankt!!

Groetjes!

2. Nino

Nino Bekend lid

1 feb 2011
    863
    0
    16
    Pedagogisch medewerker
    Hallo Miss Me,

Ik heb op Pcos. Alleen heb ik geen van de symptomen. Geen overgewicht, niet echt overbeharing (wel snelle haargroei), geen acne en geen hoge bloeddruk. Bij mij is het vastgesteld door een bloedonderzoek via de gyn. Ze kunnen het vaak ook op een echo zien. Ze zien dan een soort kralenkrans van eiblaasjes. Bij mij is dat ook niet extreem.
    Succes meid. En logisch dat je het spannend vindt, maar ze kunnen gelukkig veel doen bij vrouwen met pcos.

3. Miss me

Miss me Actief lid

30 okt 2012
    250
    10
    18
    NULL
    NULL
    Nino,
    Bedankt voor je reactie?
    Is het een inwendige echo wat ze doen??
    We moeten het allemaal afwachten hoe het gaat lopen en wat ze kunnen (stel dat ik wel PCO heb).
    Hoelang ben jij nu bezig??
    Ook jij succes!!!

4. Nino

Nino Bekend lid

1 feb 2011
    863
    0
    16
    Pedagogisch medewerker
    Ja ze doen idd een inwendige echo.
    Ben nu 2 jaar bezig :(. Waarvan 1 jaar en 4 maanden in de mmm.
    Dankje!

5. MamaFemsie

MamaFemsie Actief lid

5 nov 2012
    120
    0
    0
    Hallo Miss me,

Ik zal me even voorstellen. Ik ben Femke, 30 jaar oud. Ik heb ook pcos Ik ben januari 2010 voor het eerst naar gyn geweest. Ik was toen al 8 maanden gestopt met de pil en maar 2 keer ongesteld geworden. Met de inwendige echo konden ze zien dat ik een parelkrans / cystes had Ik kreeg meteen de diagnose van pcos. Ze hebben toen ook bloed geprikt, daaruit bleek ook dat ik inderdaad pcos heb. Ze hebben ook het zaad van mijn vriend getest, en dat was gelukkig allemaal goed. Ik snap je onzekerheid van niet weten wat er met je aan de hand is en wat je te wachten staat heel erg goed. Ik had al doemscenario's in mijn hoofd dat we nooit een kindje zouden kunnen krijgen. Het tegendeel is gelukkig waar gebleken. Als behandeling ben ik destijds begonnen met Clomid 50mg. Dat zijn tabletten om een cyclus te krijgen, waardoor je gewoon elke maand een eisprong krijgt (als het aanslaat ten minste) en je dus net zo veel kans hebt als ieder ander met een normale cyclus. Bij mij was het de derde ronde al raak. En in december 2010 ben ik de gelukkige moeder geworden van een prachtige dochter.
    Ik ben nu bezig voor een tweede kindje. Ik heb alweer een aantal onderzoeken achter de rug en ben nu begonnen aan mijn eerste ronde Clomid 50mg. Maandag heb ik weer een echo om te kijken of de behandeling aanslaat.
    Ik hoop dat ik je zo wat informatie heb kunnen geven waar je wat aan hebt.
    Als je nog vragen hebt dan kun je altijd bij mij terecht. Ik weet nog dat ik in 2010 ook heel erg de behoefte aan iemand die begreep wat ik doormaak, en die behoefte heb ik nog steeds.
    Heel veel succes!
    Groetjes Femke

6. Miss me

Miss me Actief lid

30 okt 2012
    250
    10
    18
    NULL
    NULL
    Hi Femke,
    Bedankt voor je 'fijne' mail.
    Het is idd fijn om 'gevoelens' te uitten en te delen met vrouwen die in hetzelfde schuitje zitten.
    Natuurlijk moet ik eerst afwachten of ik echt het PCO heb. Maar..de symptomen liegen er niet om...en eigenlijk ga ik er dus al nbeetje van uit.
    Gisteren heeft de HA de verwijzing naar het zh gefaxt...en nu...is het wachten op de brief van het zh. Kzit telkens met de vraag...hoelang zal dit duren!?!?

Wat fijn dat bij jou de eerste kuur is aangeslagen en dat jullie een prachtige dochter mogen hebben.
    Ik lees veel 'positieve' verhalen over vrouwen met PCO, maar helaas ook negatieve. Dus de ene keer ben ik heel positief...en de andere keer niet.
    Tis ook dat onbekende waar we voor staan....en hoe zal alles gaan stel dat het echt pco is. Maar dat zal echt de tijd moeten uitwijzen...

Ik hoor en lees veel over Clomid. Moet je dan ook om de dag naar het zh voor een echo? Hoe ging dat bij jou?

Ik hoop dat jullie snel zwanger mogen zijn van een tweede wonder!
    Nogmaals, bedankt voor je fijne reactie!

Groetjes!

7. MamaFemsie

MamaFemsie Actief lid

5 nov 2012
    120
    0
    0
    Ha Miss Me,

Graag gedaan!
    Ik kreeg destijds snel een vragenlijst thuisgestuurd die we allebei in moesten vullen. Daarna heb ik ongeveer 2 maanden moeten wachten voor we een afspraak hadden. De fertiliteitsafdeling bij ons in het ziekenhuis is druk bezocht. Misschien gaat het bij jullie wel sneller. Want ik weet hoe lang wachten kan duren als je zo graag een kindje wil.

Ik zal je in het kort vertellen hoe de behandeling bij mij (ongeveer) is gegaab:
    - eerst kreeg ik tabletten om een ontrekkingsbloeding op te wekken, dan word je baarmoeder leeg en schoon
    - op de derde dag van de bloeding moest ik beginnen met Clomid slikken, dit moest ik doen t/m dag 5
    - op dag 12 had ik een inwendige echo om te kijken of er eicellen groot genoeg waren, en dus mogelijk tot een eisprong konden leiden Dat was het geval, ik had één potentieel eitje Het kunnen er ook meer zijn, daarom heb je met het slikken van Clomid ook meer kans op een meerling. Dit is bij mij nooit het geval geweest
    - een paar dagen later moest ik weer terug om te kijken of de eicel goed gegroeid was, ook dat was het geval
    - toen moest ik nog een keer terugkomen om bloed te laten prikken om te kijken of er ook daadwerkelijk een eisprong had plaatsgevonden, ook dat was het geval

Als bovenstaande cyclus volgens de standaard verloopt hoef je niet elke keer terug en mag je een half jaar thuis proberen met de Clomid. Als het dan nog niet gelukt is moet je weer terug. Wat ze dan precies gaan doen weet ik niet, want zover is het bij mij nooit gekomen. Ik weet wel dat ze de dosis Clomid kunnen verhogen en als dat ook niet (meer) werkt gaan ze geloof ik over op het inspuiten van hormonen.

Ik heb maandag een echo om te kijken of de behandeling aanslaat en of er dus goede eitjes bij zitten. Ik ben erg benieuwd.

Hou me maar op de hoogte van je situatie, dan zal ik dat ook bij jou doen.

En blijft vooral positief, dat zal het hele proces veel makkelijker maken. Ik sta er nu ook heel anders (positiever) in dan de eerste keer en dat geeft zo veel meer rust. Ik weet dat het heel moeilijk is. Ik kon het de eerste keer ook niet hoor, dus schaam je niet als je het soms even niet meer ziet zitten.

Als je wil praten hoor ik het wel.

Groetjes Femke

8. licht

licht Actief lid

21 jun 2012
    279
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Mag ik mijn verhaal ook delen.

- april 2012 het bericht gekregen dat ik pco had.
    - een kuur primolut gekregen( voor ontrekkkingsbloeding )
    - clomid tablet 50 mg.
    - kreeg hierop geen eisprong
    - weer een kuur primolut
    - gestart met clomid 100 mg.
    - kreeg hierop wel eisprong en werdt ongi op dag 27.
    -Bij de volgende ronde inwendige echo op dag 12 een eitje van 18 mm dus bijna op springen.
    -samenlevingstest was positief.
    - test van manlief was redelijk.
    - gynaecoloog gaf aan nog 4 rondes clomid 100 mg te gebruiken thuis zonder afspraken. en zou ik in die tussen tijd niet zwanger worden weer een afspraak moet maken,

maar hij gaf aan dat ik binnen 4 maanden zwanger zou moeten worden maar je weet het nooit.

Ik ga volgende week zaterdag of zondag testen. of zal super blij zijn of weer paar tranen laten. Omdat je steeds hoop dat het gaat lukken.

Meid het is heel moeilijk voor jouw en je partner want die weet helemaal niet wat hij moet doen zou toch adviseren om naar een psycholoog of relatie therapie te volgen want het is geestelijk enorm zwaar.

9. Miss me

Miss me Actief lid

30 okt 2012
    250
    10
    18
    NULL
    NULL
    He Femke,

Bedankt voor het heldere verhaal.
    We weten dat het waarschijnlijk tijd gaat kosten..en daar zullen we ons bij neer moeten leggen. Tbelangrijkste is..dat we een kindje mogen ontvangen.
    Had jij ook 'bijwerkingen' van de Clomid of niet?

Verder zijn wij nog in afwachting van een brief van het ziekenhuis voor een afspraak. Stiekem kijk je erg uit per dag naar de post..of daar wat bij zit. Raar he??? Maar ook vandaag geen brief!
    Volgens de HA zou de kans op spontane zwangerschap wel kunnen bij ons. Dit omdat ik 22 kilo ben afgevallen. Ik voel dat zelf niet zo, aangezien mijn cyclussen steeds langer worden (vandaag alweer op 67 dagen....:() Maar volgens de HA kon het wel....

Oh...spannend maandag, meid! Ben je erg zenuwachtig?? Alvast heel veel succes en laat het weten! Zal voor je duimen!!

Groetjes!!

10. MamaFemsie

MamaFemsie Actief lid

5 nov 2012
    120
    0
    0
    Hi Miss Me,

Ik heb eigenlijk helemaal geen bijwerkingen gehad van de Clomid, gelukkig. En nu weer niet.

Heb je al een brief gehad van het ziekenhuis? Ik moest destijds zelf contact opnemen met het ziekenhuis nadat ik bij de huisarts was geweest. Ik kreeg de dag erna al een vragenlijst thuisgestuurd van het ziekenhuis.

Ikzelf heb eigenlijk geen uiterlijke symptomen van PCOS. Alleen de cyctes in mijn eierstokken en de hormoongehaltes in mijn bloed.
    En ja de kans is er (bijna) altijd op een spontane zwangerschap, hij is alleen heel erg klein in ons geval. Daarom is er ook de Clomid om te helpen een "normale" cyclus te krijgen.

Bij mij was alles goed. Ik had een heel mooi groot follikel wat op het punt van springen staat. Dus we mogen/moeten flink aan de slag.
    Volgende week maandag bloed laten prikken en de dag erop de uitslag of er ook daadwerkelijk een eisprong is geweest. Als dat het geval is, is het afwachten ongesteld of zwanger ?

Groetjes Femke

11. Miss me

Miss me Actief lid

30 okt 2012
    250
    10
    18
    NULL
    NULL
    Hé Femke!!
    Oh...wat spannend voor jullie zeg!!!
    Mooi dat de follikel groot is! Dan moeten jullie zeker flink aan de bak!;). Ik hoop dat tlukt voor jullie!!

Toevallig ben ik vanmorgen gebeld door het ziekenhuis. Ze wilden een afspraak maken. Wil nou net het geval dat ik in de auto zat en em echt niet aan de kant kon zetten...
    Nu sturen ze een brief met een datum erop op...komt het niet uit, moet ik ff bellen. Dus ik denk dat ik die morgen wel in de bus heb. Spannend....

Fijn dat je geen bijwerkingen hebt. Dat zal per persoon ook wel verschillend zijn! Oh...ik hoop zo dat tgoed gaat komen bij jullie...spannend. Hier worden duimen gedraaid hoor...;)

Ik vind het fijn zo te kunnen praten hierover.

Had nog een vraagje:
    Toen je echt de medische molen inging (bij de eerste)...heb je dat ook aan je werkgever verteld? (Of je moet geen werkgever op dat moment gehad hebben...)
    Of deed je de ziekenhuisbezoeken tussen je werk door?

Ik lees het wel weer...;)

Groetjes!!

12. moisie

moisie Bekend lid

10 jan 2011
    848
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,
    Ik heb ook PCOS... We hebben allerlei onderzoeken gehad en verder bleek bij mij en mijn man alles goed te wezen... Ook heb ik een eigen eisprong, alleen dan wel bij ontzettende lange cyclussen. Daardoor hebben zij ons afgelopen zomer verteld dat we eerst nog weer 6 maanden zelf moeten proberen, dan mag ik bellen voor een nieuwe afspraak en dan zetten ze ons op de wachtlijst (!) voor IUI. Ik kon wel janken (heb ik ook gedaan!).
    We zijn nu al 2 jaar bezig.
    We hebben een zoon van 5 jaar en dat was notabene in 1x gelukt!

Het lijkt me fijn om met jullie te kletsen over onze ervaringen en waar we nu staan.

Groetjes Moisie

13. Miss me

Miss me Actief lid

30 okt 2012
    250
    10
    18
    NULL
    NULL
    Hoi Moisie,

Fijn dat je mee wilt kletsen!

Wat vervelend zeg dat jullie het zolang moeten proberen.
    Hoelang zijn jullie nu bezig? En hoelang zijn je cyclussen?? Zijn ze wel wat regelmatig of totaal niet?

Voor mij is het allemaal nieuw. Wij proberen zwanger te worden van ons eerste kindje. We zijn kort bezig, maar omdat ik veel symptomen hebben die wijzen op PCO ben ik wel doorgestuurd.
    Ik moet er volgende week donderdag heen (vandaag de brief gehad). Erg spannend allemaal....vooral het onbekende...

Hoor het wel weer! ;)

Groetjes!!

14. moisie

moisie Bekend lid

10 jan 2011
    848
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Mijn cyclussen zijn altijd lang, maar ook onregelmatig. Tussen de 34 en 54 dagen of zo.
    Dus jij bent alleen al doorgestuurd vanwege het PCO? Ik ben daarmee namelijk weer weggestuurd...
    Frusterend vind ik het!

15. Miss me

Miss me Actief lid

30 okt 2012
    250
    10
    18
    NULL
    NULL
    Ha Moisie!

Klopt...ik heb een aantal symptomen:
    - (ik had) overgewicht. (Inmiddels 22 kilo afgevallen)
    - hoge bloeddruk. (nu met med. wel onder controle, gelukkig)
    - toch wat meer beharing
    - het zit in de fam.
    - en het belangrijkste...zeer onregelmatige cyclus. Ik zelfs nu op cd 70!!
    Dus ja...dit alles bij elkaar opgeteld, toch door de HA doorverwezen. Nu de vraag of het 'echt' PCO is...en dan...is de vraag wat er verder gaat gebeuren. Dus wel spannend!

Ik snap dat het frustrerend is. Pfff...zal niet meevallen,meid!
    Maar waarom is er toch voor gekozen om jullie weer naar huis te sturen met PCO???

Groetjes!

16. moisie

moisie Bekend lid

10 jan 2011
    848
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Tja, we hebben zelf na wikken en wegen (vooral ik) ervoor gekozen om toch de MMM in te gaan om dat het wel erg lang ging duren. Bij de 1e echo kon ze al aan de hoeveelheid eiblaasjes bij mijn eierstokken zien dat ik PCOS heb. En dan met de andere symptomen erbij is het optelsom geweest. Ook kwam het uit de bloedwaarden eruit. Alle verdere onderzoeken incl. een HSG waren goed, ook bij mijn man. Dus dan maken ze een kansberekening en daar kwam uit dat we 50% kans hebben om zelf binnen een jaar zwanger te worden. Het ziekenhuis helpt in principe eerst de stellen die onder de 30% kans zitten. Dus we hebben een verplichte pauze van het ziekenhuis opgedragen gekregen. Wat ik wel moeilijk vind trouwens. Maar niets aan te doen.

17. MamaFemsie

MamaFemsie Actief lid

5 nov 2012
    120
    0
    0
    Hallo dames,

Over jouw vraag Miss Me. Ik heb mijn werkgever (direct leidinggevende) meteen op de hoogte gesteld toen we de medische molen in gingen. Niet omdat het moest maar omdat ik het zelf wilde. Ziekenhuisbezoekjes tussen mijn werk door ging niet, ik werkte gewoon fulltime. Ik hou persoonlijk niet van stiekem doen, ik ben meer van open en eerlijk. En ik vond het ook een fijn idee dat ik er met iemand op mijn werk over kon praten. Ik heb het nu ook weer gewoon verteld. Maar je bent tot niks verplicht. Zelfs als je zwanger bent hoef je het volgens mij pas officieel 3 maanden voor de bevalling te melden, maar dat weet ik niet zeker.

Weet je al wanneer je naar het ziekenhuis mag?

Wat vervelend Moisie dat je zomaar weer naar huis sturen. Daar snap ik niks van. Kun je niet een ander ziekenhuis proberen? Volgens mij heb je altijd recht op een second opinion.

Wij hebben al de hele week heel hard ons best gedaan ;) en nu maar hopen...........

Groetjes Femke

18. Miss me

Miss me Actief lid

30 okt 2012
    250
    10
    18
    NULL
    NULL
    Ha meiden,

Mamafensie:
    Fijn om weer bericht van je te hebben!
    Kvind het wel lastig. Wel/niet vertellen. Ikzelf hou ook helemaal niet van dat stiekeme gedoe. Heb er echt een hekel aan. Aan de andere kant vind ik wel dat je wat 'intiems' deelt.
    Maargoed...de leidinggevende heeft de plicht om het voor zich te houden en ik kan goed met der...
    Eerst maar eens afwachten wat de verdere procedure wordt...;)
    Volgende week donderdag moet ik naar het ziekenhuis. Dat valt precies op mijn vrije dag, dus dat is wel fijn! Ben benieuwd. Mijn man gaat mee. Weet jij dat...krijg je meteen de uitslag van de echo???
    Verder ben ik mijn temp aan het bijhouden (op advies van de HA). Deze ziet er als volgt uit:
    36.9 - 37.0 - 36.8 - 36.6 - 36.5 - 36.4
    Het is allemaal 's avonds rond 22u gemeten.
    Kun je hier al wat over zeggen? Er zit toch wel wat verschil in..
    Srry als ik veel vraag, mamafemsie, maar vind het prettig om 'ervaringen en tips' te krijgen en te delen...;)
    Voor jullie is het ook spannend zeg! Aan jullie 'actie' zal het dus niet liggen...;) Ik blijf duimen!!

Moisie:
    Das misschien wel een goed idee, om een second opionion aan te vragen. Ik vraag me af waarom ze je terug sturen met PCO....

Tot horens weer meiden! ;)

Groetjes!!!

19. MamaFemsie

MamaFemsie Actief lid

5 nov 2012
    120
    0
    0
    Ha Miss Me,

Het is inderdaad iets intiems wat je met iemand deelt. Maar aan de andere kant heeft die persoon dan (als het goed) is ook meer begrip voor je situatie, dus ook als je een wat mindere dag hebt.

Ik ga voor je duimen volgende week donderdag! Je krijgt inderdaad meteen de uitslag van de echo. Het is een inwendige echo, dus niet op je buik. Je kan gewoon meekijken op het scherm en als het goed is vertelt de gyn wat je allemaal ziet.
    Ik moest ook bloed laten prikken om de hormonen in mijn bloed te meten. Daaraan kunnen ze ook zien dat je pcos hebt. Bij pcos zijn je hormonen zijn dan niet 'in verhouding' waardoor er geen of bijna nooit een eisprong optreed. Op die uitslag moet je wel wachten.
    De eerste afspraak voor ons tweede kindje heeft de gyn ook een echo gemaakt en ik moest voor de zekerheid ook nog bloed laten prikken. Ik moest toen 3 weken wachten op de uitslag. Endaarna nog eens 2 weken voor ik met de behandeling mocht beginnen. Die 3 extra weken waren omdat ik twee weken eerden een bloeding had gehad en mijn baarmoederslijmvlies voldoende dik was om een eitje te laten innestelen. Ze wilden dus geen enkel risico nemen, mocht er toch een spontane eisprong zijn geweest. Dat was niet het geval, maar koste wel 2 weken extra wachttijd.

Bij de eerste hebben ze ook het zaad van mijn vriend getest. Als daar namelijk ook een probleem zou zitten is het plan van aanpak voor de behandeling namelijk anders. Wat ze dan precies gaan doen weet ik niet, want bij mijn vriend was alles gelukkig goed.
    Voor de tweede was het niet nodig om mijn vriend nog een keer te testen.

Ik heb zelf nog nooit mijn temp bijgehouden. Misschien dat ik dat wel ga doen als het deze ronde niet gelukt is. Het schijnt dat je lichaamstemperatuur voor je eisprong ongeveer 0,5 graad hoger is dan normaal. Dat zou bij jou dus de eerste paar metingen kunnen zijn. Maar ik denk dat je pas een echt duidelijk beeld krijgt als je je temp voor een langere tijd bijhoud.
    Ik weet niet of je smartphone hebt maar er zijn hele handige apps waarin je allen bij kunt houden, ook je temp. Die maakt er dan ook een mooi grafiekje van voor je.

Je vraagt helemaal niet veel en ik help je graag. Ik heb ook in jouw situatie gezeten. En daar zit ik nu in principe nog. Ook ik vind het fijn om contact te hebbben met vrouwen die hetzelfde hebben als ik en het dus ook écht begrijpen.

Groetjes Femke

20. Miss me

Miss me Actief lid

30 okt 2012
    250
    10
    18
    NULL
    NULL
    Hé Femke!!
    Als we echt in 'de molen' terrecht komen dan zal ik het denk ik wel vertellen aan de leidinggevende. Idd...je kunt dan meer begrip verwachten, omdat ze weer wat er gaande is.

Bedankt voor je heldere uitleg. Je bent goed in het verwoorden van alles. Complimenten...;). En je komt in je 'verhalen' zo rustig over en dat je er alle vertrouwen in hebt! Das fijn om te bemerken....

Tja, qua temperatuur. Lastig om daar nu wat over te zeggen he?! We houden het nog maar zo kort bij. Maargoed...nflink verschil zie je er wel in. Dus...we zijn maar wel aan de klus geweest...;) :)

Vergte/vergt nu de behandelingen veel energie bij jou? Je lees heel veel dat het psychisch zwaar is. Heb jij dat ook zo ervaren??
    Ik merk nu dat ik nieuwsgiering ben naar de uitslag. Gewoon...omdat die symptomen er zo op lijken..wil ik zekerheid hebben...en mijn man natuurlijk ook.

Tot horens!!

Deel Deze Pagina