Kind waterpokken wij ouders drager?

Discussie in 'De lounge' gestart door sab1988, 29 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sab1988

sab1988 Niet meer actief

Weet iemand of wij drager kunnen zijn van de waterpokken (we hebben het beide al gehad).
    Vanmiddag willen we mits veilig op kraamvisite gaan zonder de kinderen.
    Heb ook al gevraagd of hun het daar willen navragen maar nog niks gehoord.

Hopelijk weet iemand hoe het zit .
    Ivm het risico dat de kleinste het ook nog krijgt zou het jammer zijn als we ze pas over een week of 3 kunnen zien.

2. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Volgens mij kun je gewoon op visite. Het virus draag je altijd hij je maar is niet besmettelijk meer tenzij het gereactiveerd wordt maar dan krijg je als volwassene gordelroos, dus je merkt het als het virus actief is in je lichaam.

3. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Heeft 1 van je kinderen waterpokken nu bedoel je?

4. sab1988

sab1988 Niet meer actief

Ja! Sinds woensdag

5. Keessie

Keessie Actief lid

8 jul 2014
    358
    406
    63
    Vrouw
    Trotse melkvee boerin!
    Achterhoek
    Dan zou ik niet gaan. Je kan het actieve virus bij je dragen. Als jezelf al waterpokken hebt gehad word je er niet ziek van.
    Als kraamvrouw kan je dat echt niet begrijpen, op kraamvisite komen wetende dat het kind thuis waterpokken heeft.

6. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Als jullie kind het nu heeft zou ik niet gaan nee..

7. XmoonlightX

XmoonlightX Niet meer actief

Zou lekker een andere keer gaan :)

8. DeBJjJ

DeBJjJ Fanatiek lid

13 mei 2012
    1.050
    0
    0
    thuismoeder/Post
    oldenzaal
    zelfde probleem gehad hier van de week mijn zus lag te bevallen en ik kon niet heen verpleegkundige raade het sterk af , en hier ging het alleen maar om een besmetting met waterpokken op de psz, mijn zoon zelf had het geen eens.

9. Truelove

Truelove Fanatiek lid

30 mrt 2014
    3.006
    0
    0
    Ik zou niet gaan

10. sab1988

sab1988 Niet meer actief

Oke bedankt .
    Ik vind het zelf ook geen prettig idee. Internet laat me doen geloven dat het allemaal zo spannend niet is maar daar kunnen we ook niet vanuit gaan.

11. Reintje85

Reintje85 Bekend lid

28 jun 2009
    981
    0
    16
    Nee, kan geen kwaad. Wij hadden hier laatst een zelfde kwestie en kraamvrouw heeft toen RIVM gebeld en nagevraagd: kan enkel kwaad als jullie zelf de waterpokken nog niet hebben gehad omdat jullie al besmettelijk vóór symptomen uitbreken kunnen zijn. Als je zelf waterpokken al hebt gehad, draag je het virus niet bij je.

12. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    #12 marb, 29 mrt 2015
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2015
    Volgens mij zijn waterpokken niet meer besmettelijk als de blaasjes ingedroogd zijn. Bij jou zijn de blaasjes al een jaar of 20/30 geleden ingedroogd gok ik? :p
    Dus ik zou zeggen dat je de ziekte niet kunt doorgeven, maar ik snap wel dat het niet prettig voelt.

Ik kwam dit ook nog tegen trouwens:
    Mag een persoon met waterpokken op kraambezoek?
    Ja, dat mag. Postnataal verworven varicella verloopt in het algemeen mild. Het kan wel zinvol zijn te vragen naar de waterpokkenanamnese bij de moeder. Zo is het aannemelijk dat de pasgeborene beschermd is als de moeder al eens waterpokken heeft doorgemaakt. Wel is geadviseerd personen met waterpokken te weren uit Ronald McDonald-huizen waar ouders verblijven van vaak ernstig zieke patiënten met zeer lage afweer.

Dus zelfs als je zelf waterpokken zou hebben zou het geen kwaad kunnen. Maar dat zou ik zelf ook absoluut niet gedaan hebben.

13. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou het denk ik niet doen als je zoontje nu nog open blaasjes heeft.

14. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ja, kan gewoon. besmetting heeft al weken geleden plaats gevonden. dit is de reden dat ze met waterpokken ook gewoon naar school of kdv mogen.

15. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Ik zou het niet op mijn geweten willen hebben dus een andere keer gaan. Je blijft besmettelijk zolang de blaasjes nog niet ingedroogd zijn.

16. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Toen mijn dochters waterpokken hadden, zijn we allemaal uit de buurt gebleven van mijn neefje van toen bijna 3 mnd. Wil echt niet dat hij het via-via zou krijgen, ook al is de kans erg klein.

17. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.203
    16.540
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Als jouw kind de waterpokken heeft en jullie (de ouders) hebben het al gehad dan kun je dat in theorie niet overdragen.
    Gezien het emotionele aspect omtrent de kraamvrouw zou je het bezoek kunnen uitstellen maar is in wezen niet noodzakelijk.

18. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Maar baby's op een kdv zijn sowieso al wat 'ouder', zou het niet op mijn geweten willen hebben dat een pasgeboren baby waterpokken krijgt. Besmetting van het kind met waterpokken heft inderdaad weken geleden plaats gevonden, maar als de pokken nog open zijn is het nog steeds besmettelijk. Zou het zekeren voor het onzekere nemen in dit geval.

Van de RIVM site:

Besmettingen via derden (vroedvrouw, broertjes en zusjes) meteen na of tijdens de bevalling verlopen minder ernstig, aangezien dan bij de pasgeborene de normale besmettingscyclus met antistofopbouw doorlopen wordt. Bovendien zijn de meeste baby’s nog beschermd door maternale immuniteit, omdat immers 96-99% van de zwangeren al eerder waterpokken heeft doorgemaakt.

Las ergens anders dat als je het al eens gehad hebt en je krijgt het niet opnieuw als iemand in je omgeving het heeft, dat je dan ook niet anderen kan besmetten. Maar vind het bij een jonge baby toch eng, zou dan gewoon een paar dagen wachten.

Deel Deze Pagina