2x vroege miskraam: toeval of niet?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Ros84, 23 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ros84

Ros84 Fanatiek lid

25 nov 2010
    3.479
    2
    36
    Hallo,
    Ik heb nu 2 maanden achter elkaar een vroege miskraam gehad, beide keren vrijwel identiek; licht positieve testen die eerst een paar dagen donkerder worden (nooit een knaltest), daarna geleidelijk lichter en met ca. Een dag of 3 overtijd alsnog een (heftige) menstruatie.
    Ik had enkele dagen ook echt symptomen, misselijkheid en versterkte reukzin, deze symptomen namen vervolgens weer af.

Ik schrik er erg van dat dit nu 2x achtereen is gebeurd, is dit volgens u iets wat vaak voorkomt of is dit uitzonderlijk? Kan het zijn dat er iets mis is in mijn lichaam waardoor de zwangerschap niet doorzet? Ik heb 1 gezonde dochter van 15 maanden, mijn cyclus is teruggekomen na 11 maanden (met borstvoeding). Mijn 1e zwangerschap is probleemloos verlopen.

Hoe kan ik het vertrouwen in mijn lichaam en een gezonde volgende zwangerschap vasthouden? Ik vind dat nu zo moeilijk :( is er nu na 2x een verhoogde kans dat dit NOG eens gebeurt?

2. Evelien

Evelien Fanatiek lid

23 jul 2012
    1.874
    0
    0
    Hoi,

In principe kan je er van uit gaan dat er niets achter is. Vrouwen die twee keer een miskraam hebben gehad hebben wel recht op vervolg onderzoek. Soms is er dan in de genen iets te zien, maar dit komt niet vaak voor. Heel veel vrouwen hebben dit natuurlijk zonder het te weten, inmiddels kunnen we heel vroeg testen waardoor er ook meer miskramen vastgesteld worden.
    Ik zou het nog een keer aankijken en wanneer het weer gebeurd contact op nemen met een verloskundige .

Groeten Evelien

Deel Deze Pagina