Lage spierspanning benen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Poemi, 9 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Poemi

Poemi Fanatiek lid

2 feb 2011
    2.367
    0
    36
    Zuid-Holland
    Vanmorgen zijn we bij het CB geweest met ons zoontje van 14 maanden. Hij loopt nog niet, gaat niet staan maar hij kan wel heel goed rondschuiven op z'n billen! Wij hadden dan ook eigenlijk zoiets van: uiteindelijk gaat hij vast wel een keer lopen. Zeker n.a.v. diverse topics hier over kindjes die vrij laat lopen. Begint die arts van het CB over een lage spierspanning in z'n benen en dat ze over een maandje wel eens bellen om te vragen hoe het er voor staat. Als of er toch iets mis is met ons mannetje. Kan je het net een beetje los laten na al die vragen van iedereen of ie al loopt, maken ze je op het CB wel weer onzeker :x.

Zo komt in ieder geval de fysio nog langs voor een laatste meting van z'n hoofdje, kunnen we gelijk ook eens haar mening vragen over de spierspanning in z'n benen...

Meer mama's die hier ervaring mee hebben?

2. Diddlmouses

Diddlmouses Fanatiek lid

Hier ook een meisje met een hele lage spierspanning.
    Ze is nu 18 maanden en is gisteren voor het eerst echt goed gaan staan *trots*.
    Kruipen doet ze ook pas sinds kort (op ellebogen, ze kan niet op dr handjes steunen) maar ze tijgert wel al een hele tijd.
    Het heeft er ook even op geleken dat het en billenschuiver werd maar toch niet.
    Wij krijgen al bijna een jaar fysio.

Sinds februari lopen we nu ook bij een kinderarts ivm die lage spierspanning dus en omdat ze niet goed groeit (7500 gram bij 18 maanden).
    De onderzoeken voor de spierspanning gaat wel een heel lang traject worden, voorlopig is er nog nix uitgekomen (bloed). As donderdag moeten we naar een neuroloog met dr omdat de KA het egenlijk ook niet weet.

3. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    hier een jongen met lage spierspanning en extreem lening.maar hij had vanaf geboorte fysio(dat is te zeggen dat mama leert hoe een baby zich beweegt en welke bewegingen correct en goed voor hem, hoe je bepaalde spier groepen kunt versterken en welke groepen zijn nodig om te rollen, kruipen, staan of lopen) en daarom deed hij alles op gemiddelde tijd. hij loopt nu langer dan 3 maanden los. maar het kost hem wel meer energie dan de andere kindjes. dat blijft zo tot een bepaalde leeftijd.
    fysio begeleiding hielp ons om te voorkomen dat hij op verkeerde wijze in beweging kwam.
    ze gaan inderdaad allemaal lopen en staan tenzij er iets mis is,met of zonder fysio. maar je kunt je kindje wel verder helpen met fysio begeleiding. is mijn mening.

4. Mayon

Mayon Niet meer actief

Met de 14 maanden controle trok mijn dochter zichzelf net op, maar ze had 'langs moeten lopen.' Dus moet ik over drie maanden weer teug komen.. Dat is nu nog een paar weken.Niks gezegd over de spierspanning hier maar meer over de heupen, (Echo gehad toen ze klein was.) Ze loopt nu wel langs maar verder niet. We wachten wel af..

5. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Als je het wilt weten zou ik een afspraak maken bij de fysio. Zij kan kijken of het echt zo is en je mischien wat oefeningen krijgen.
    Hier ook een jongetje met een lage basis spierspanning. Zo kon hij pas met 12 maanden met ondersteuning van zijn handen zitten. Nu gaat hij goed vooruit maar hij is nog steeds best wiebelig en als hij moe is zakt hij wat in elkaar of houd hij zijn hoofd scheef. Hij is ook erg lening en kan enorm goed klauteren (doodeng)

6. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ja, klimmen en klauteren...pfff.

7. Poemi

Poemi Fanatiek lid

2 feb 2011
    2.367
    0
    36
    Zuid-Holland
    @Diddlmouses: Fijn dat je dochtertje nu goed gaat staan! Je dochtertje is idd. we licht zeg. Ik hoop voor je dat ze met onderzoeken wat kunnen vinden.

@linda84: Toevallig hadden we vandaag al weer een afspraak staan bij de fysio, de laatste meting van z'n hoodfdje, dus dat kwam nu wel goed uit gelijk.

@belize: Ons zoontje loopt ook al vanaf dat ie 6 weken is bij de fysio, maar dit was eerst voor extreem veel huilen, vervolgens toen dat beter ging kon ze gelijk blijven voor de afplatting van zijn hoofd, en nu zijn we dus eindelijk klaar met helmtherapie e.d. kan ze weer blijven voor het niet gaan staan/lopen..

Onze fysio heeft dus wel aangegeven dat het niet helemaal goed is dat ie nog niet gaat staan, dat zou hij toch al wel moeten proberen, en sinds dat ie 11 maanden is schuift hij al rond op zijn billen, dat houdt de verdere ontwikkeling op het gebied van staan/lopen dus ook tegen. Omdat hij ook nooit getijgerd of gekropen heeft mist hij de basis om te gaan staan. Dit moeten we hem nu gaan leren door oefeningen te doen met op zijn knieën zitten. Over 2 weken komt ze weer en dan maar hopen dat er zo wel vooruitgang in te krijgen is.

8. Diddlmouses

Diddlmouses Fanatiek lid

Wat ik eerlijk gezegd niet begrijp is dat de fysio daar niet al eerder uitzichzelf mee is gekomen aangezien hij toch al bij de fysio loopt.

Je hebt ook nooit oefeningen moeten doen om het kruipen te stimuleren?

9. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    inderdaad wat diidle zegt, we hadden instrukties om te voorkomen dat ie verkeerd ging ontwikkelen o.a billenschuiven.
    tim mocht nooit zittend neergezet worden bijvoorbeeld, wip op d laagste nivo, nooit lang in maxicosi, nooit zittend in eetstoel, in iets hoger dan ligstaand om te eten, oog op kdv. altijd liggend op zijn rug of op zijn buik gelegd tot 9,5 maand oud. hij kende dus niets van zitten. maar hij kon kruipen met 8,5 maand oud.

10. Poemi

Poemi Fanatiek lid

2 feb 2011
    2.367
    0
    36
    Zuid-Holland
    Hij liep ook eerst bij de fysio voor voorkeurshouding want hij had een behoorlijk afgeplat hoofd. Met 7 maanden had zij een laatste meting van zijn hoofd gedaan waar wij behoorlijk van zijn geschrokken, maar een helm zou niet meer mogelijk zijn (Sofia zkh neemt maar kindjes in behandeling tot 6 maanden) dus waren we eigenlijk klaar met fysio. Ons zoontje ging toen net los zitten en als hij lag overstrekte hij namelijk heel veel, voor ons was het toen nog de enige mogelijkheid om z'n hoofd niet nog platter te laten worden door hem te laten zitten. Behoorlijk lang verhaal, met 9 maanden uiteindelijk toch nog een helm gekregen maar liggen was geen doen meer, behoorlijk pittige baby, krijste alles bij elkaar, dus hup, maar weer zitten. Fysio heeft tijdens de helmtherapie nog 1 keer een meting gedaan met 11 maanden, maar dat was dus puur alleen even snel een meting, dus verder niet naar ons zoontje gekeken natuurlijk. De behandeling was toen ook uit handen gegeven. Nu zag ze hem dus pas weer voor z'n hoofdje en toen hebben wij aangegeven wat het CB heeft gezegd. Gelukkig lopen we dus al wel bij de fysio want het CB zou over een maand pas weer bellen om te kijken hoe het ging en dat vond de fysio al veel te lang. Dus vandaar dat de fysio nog niet eerder over zijn manier van bewegen is begonnen.

11. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    sorry dat ik zeg, maar je had echt geen goeie fysio dan. er zijn heel veel helmboeren en andere ziekenhuizen die wel snel een helm zouden regelen. dat heeft ze je niet goed geinformeerd.
    sofia heeft inderdaad wachtlijst met 4.5 maand oud moet je al afspraak gemaakt hebben enzo. maar als t hoofd echt plaat is dan kun je ook direct naar livit etc gaan en zij kunnen ook iets met ZH regelen. ze werken samen...
    heel erg is dat van fysio, ook die metingen enzo..ze moest t beter in de gaten houden.

12. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    maar goed, alles terzijde, er is bij jullie eigenlijk niks aan de hand. volgens ons fysio: een lenig en hypotoon kind trekt zich op met 18 maanden en lopen doet hij niet eerder dan 22 maanden oud. ik was ook voorbereid dat mijn kindje ook zo zou doen. ik begrijp dus de CB van jullie ook niet, weten ze niet dat je kindje dat allemaal heeft? heel irritant eigenlijk. soms lezen ze niet ff welk kind ze hebben voor de controle. cb advies voor mijn 5 maanden oude jongen voor zijn slaapprobleem was:inbakeren...hallo, 5 maanden oud(o sorrie zei ze dan, vergat ff de leeftijd)

13. Poemi

Poemi Fanatiek lid

2 feb 2011
    2.367
    0
    36
    Zuid-Holland
    Nog even snel over onze fysio: We zijn wel heel erg tevreden hoor over haar. Vanaf het moment dat wij er helemaal doorheen zaten met een huilende baby (6 weken oud) en we hebben gebeld was ze gelijk de volgende dag bij ons thuis en die begeleiding was echt helemaal super. Helmpje is dan misschien niet helemaal goed verlopen maar dat is ook wel heel raar gegaan.

Mijn punt was ook eigenlijk meer idd. het CB. Wij hadden nu ook eindelijk zoiets van: het gaat echt wel goed komen met lopen en dan gaan hun zich ineens druk maken.....

@Belize: Hoe komt het eigenlijk dat je zoontje vanaf de geboorte al fysio heeft voor de beweging?

14. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    hij was erg klem gezeten in mijn buik en daarom had hij t.a.c syndroom, krom geperst (voorkeurshouding waarmee rug en heupen ook meedoen zeg maar), heel vroeg ingedaald wegens gebrek aan ruimte en zat vast in mijn bekken, ook aangeboren afplatting van zijn hoofd. iedereen zei dat hij ok is en niks aan de hand was, dat n pasgeboren baby zo is enzo, dat t vanzelf weg gaat etc in ZH, VK, Kraamzorg. maar ik bleef zeuren en kreeg van HA eigenlijk snel een verwijzing voor fysio omdat hij ervaring had met deze extreme voorkeurshouding.had snel een afspraak gemaakt en 6de dag van zijn leven had hij fysio. en was duidelijk te zien dat hij extreem lenig was etc.
    omdat ik niet tevreden was met fysio heb ik hem ook naar een manuele fysio gebracht en die heeft zijn voorkeurshouding behandeld(zo klaar met 5 weken oud zijn nekje, en dan nog een keer met 3 maanden oud zijn rug, en ook nog een keer 5 maanden oud zijn pijn bij zijn heupje)

ik had dus extreem duidelijk moedergevoel.

Deel Deze Pagina