lage suikerwaarden?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door sm1990, 25 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sm1990

sm1990 Bekend lid

28 nov 2012
    618
    9
    18
    ben sinds vandaag gaan prikken op aanraden van de verloskundige omdat ik laatst nuchter 6.9 had. verder altijd goed geweest ook met dat drankje.
    maar nu ben ik dus via een diëtist op een dieet gezet valt me enorm zwaar..
    had net voor t avondeten 4.5 na t eten 1.5 uur 4.7
    dit gaat vast nog verder dalen? is dat niet heel laag?

ik eet nu
    ontbijt 50 gram havermout met 250 melk en 100g frambozen
    tussendoor banaan
    lunch 2 volkoren boterhammen 1 met ei tomaat en ui en 1 met hummus. en 1 knäckebröd kaas
    tussendoor: nog een boterham met kaas of kipfilet
    voor t warm eten nog een glas limonade omdat ik echt wat nodig had. daarna geprikt en 4.5...
    avond: zilvervliesrijst 50 gram veel groente en runderhamburger. 1.5 u daarna dus alsnog 4.7?

kan hier weinig over vinden...

dit lijkt best veel eten maar ik heb er heel erg last van zie wazig heb koppiin (zoals ik altijd heb met diëten met minder suikers en snelle koolhydraten)
    voel me gewoon veel lekkerder als ik lekker chocola op brood eet en chips en waar ik trek in heb.,,

2. Theeleut77

Theeleut77 Actief lid

3 mrt 2016
    240
    3
    18
    NULL
    NULL
    Overleg even met je diëtist. Die kab het makkelijkst kijken wat voor jou nu goed is icm met de groei van je kindje.
    Heb geen tips voor je, mijn waardes zijn eigenlijk altijd hoger... ik zie dat die van jou binnen de goede curve zit, maar daarbij houdt mijn kennis op.
    Tuurlijk is chips etc lekker, maar zou wat je voelt even loskoppelen van die voedingsstoffen... maar eerder overleggen of je dan bv in de avond meer rijst mag. Daarop pieken je waardes minder en dat is wat ze willen voorkomen

3. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    zou ook even met je dietist overleggen.
    ik mocht niet boven 7 uitkomen 2 uur na de maaltijd.
    met deze waardes zou ik dus vragen of je niet gewoon je chocopasta/hagelslag op het brood mag uitproberen.

4. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Als je geen suikerpatient (die medicatie gebruikt) bent en je lichaam dus zelf in staat is om bloedsuikers te regelen, dan tja, is 4,7 helemaal niet (te) laag hoor!

Als je 'te laag' zou komen dan krijg je gewoon honger, voel je je flauw. En de regelmechanismen in je lichaam voorkomen heus dat je echt in een dip schiet. We zijn best goed beschermd tegen te lage bloedsuikers, mn omdat dit voor de hersenen belangrijk is.

Ik heb tijdens mijn zwangerschappen ook na maaltijd waarden gehad van 4-5. Niets mis mee.

Ik zou overleggen met diëtiste, wellicht kan het allemaal wat minder streng of kun je voor andere producten kiezen.

5. Spikkeltje

Spikkeltje Fanatiek lid

Ik heb ook zw diabetes en ik moet nog naar de diëtiste. Maar ik hou het zelf alvast bij (metertje thuis). Ik merk dat ik me niet lekker voel als ik onder de 4.7 à 5 kom. Dus ik kan me jouw gevoel wel voorstellen. Als ik jou was zou ik contact opnemen met de diëtist, misschien kan je meer of andere dingen gaan eten.

6. sm1990

sm1990 Bekend lid

28 nov 2012
    618
    9
    18
    ik eet nu broodje hagelslag tussen de middag en extra aardappelen of rijst. blijft nog steeds rond de 4 daarna..
    eigenlijk heb ik dus omgekeerde wereld nuchter was hij 1x 6.9 en nu rond de 5.2 dus nuchter hoger als niet nuchter. .

7. sm1990

sm1990 Bekend lid

28 nov 2012
    618
    9
    18
    ik heb dus ook nog nooit een hoge suikerwaarde gehad na t eten ook niet met die ogtt (hoe noem je dat)

8. MiekieLief

MiekieLief Fanatiek lid

2 jul 2014
    1.171
    0
    36
    ♡
    ☆
    Als je waarde laag blijven na het eten dan mag en kan je meer eten. Het is de eerste periode zoeken wat wel of niet kan. Waarschijnlijk heb je nog de milde variant ervan. Dit kan wel gaan veranderen als je verder in je zwangerschap bent.

9. sm1990

sm1990 Bekend lid

28 nov 2012
    618
    9
    18
    ik heb nog nooit een hoge waarde gehad alleen nuchter dus.
    maar ik lees nu overal dat dat hele andere oorzakenkan hebben zoals hypo's in je slaap dus je lichaam dan oplost door je suiker weer omhoog te laten schieten. of iets met de lever ofzo. snap t ook niet zo goed. na het suikerdrankje had ik ook maar 6.1

10. sm1990

sm1990 Bekend lid

28 nov 2012
    618
    9
    18
    heel bizar heb een enorme patat speciaal op en een broodje kroket zit propvol en 1.5 na maaltijd heb ik 5.9 heel goed toch?

11. AngelSterre

AngelSterre Actief lid

29 mrt 2016
    354
    142
    43
    Van patat stijg je traag maar wel meer dan bij andere koolhydraten.
    Ik heb diabetes en bij patat zit ik na 1,5 uur ook nog netjes maar na 2 a 3 uur stijg ik nog door..
    Ik zou voor de zekerheid over een uurtje nog eens meten want patat is een gevaarlijke voor je suikers. (al verschilt dit ook weer per persoon)

12. sm1990

sm1990 Bekend lid

28 nov 2012
    618
    9
    18
    na 2.5 uur gemeten 5.2 dus ik weet t niet...
    heel vreemd lichaam hahaha.
    vanmorgen nuchter weer 5.9 te hoog volgens mn verloskundige.. :(

13. AngelSterre

AngelSterre Actief lid

29 mrt 2016
    354
    142
    43
    Dan lijkt het erop dat je alleen s'nachts stijgt. En dat de maaltijden niet de boosdoener zijn.
    Daar heb ik met mijn diabetes ook last van en o.a. daarom heb ik een insulinepomp zodat ik de hele dag en ook s'nachts kleine beetjes insuline krijg. Ik krijg volgende week ook een sensor die dag en nacht meet omdat we in het IUI traject gestart zijn.
    Dat zul jij niet krijgen hoor, maar misschien moet je wel een klein beetje insuline voor de nacht gaan spuiten.
    Ik geloof niet dat je er verder veel aan kunt doen behalve niet meer s'avonds snacken (als je dat deed) of een wandeling maken voor het slapen gaan.

14. sm1990

sm1990 Bekend lid

28 nov 2012
    618
    9
    18
    maar als ik ga spuiten word hij toch nog lager want de oorzaak van de hoge suiker in de ochtend is toch omdat ik juist lage suikers heb in de nacht en me lichaam extra suikers gaat maken?

15. sm1990

sm1990 Bekend lid

28 nov 2012
    618
    9
    18
    had na de lunch trouwens weer 4.4 ...
    2 volkoren boterhammen 1 hagelslag 1 hummus
    2 knäckebröd met kaas en kipfilet
    en 1 glas sojamelk

16. AngelSterre

AngelSterre Actief lid

29 mrt 2016
    354
    142
    43
    Aan de ene kant, ja dat zou je denken maar dat is dus het lastige aan suiker.
    Maar als je gisteravond 5.2 meet (voor het slapen?) en vanochtend 5.9 terwijl je alleen geslapen hebt denk ik niet dat je te laag komt s'nachts. Te laag is pas bij waarden onder de 3.9 en je gebruikt geen insuline toch? dan zijn hypo's echt een zeldzaam iets hoor. Als je echt te laag zou komen s'nachts zou je waarden s'ochtends nog een stuk hoger liggen. Dan komt er vanuit je lever namelijk de hoeveelheid suiker van 18! suikerklontjes vrij en zou je dus eerder boven de 8/9 of hoger uitkomen s'ochtends.
    Wordt je weleens zeiknat van het zweet wakker?
    Ik zou even overleggen met je diabetesverpleegkundige/consulent of dieetist. Misschien kun je voor een paar dagen een sensor lenen via het ziekenhuis zodat je weet wat je waardes s'nachts doen

17. AngelSterre

AngelSterre Actief lid

29 mrt 2016
    354
    142
    43
    Ik ben trouwens jaloers op die mooie waarden na de maaltijden van jou..ik moet behoorlijk wat insuline gebruiken om zulke mooie waardes te behouden. ;)

18. sm1990

sm1990 Bekend lid

28 nov 2012
    618
    9
    18
    ik zweet snachts heel erg en heb al meer dan 10 Jr onveklaarbare klachten
    nu 4.4 na avondeten en ik heb echt goed gegeten!
    wat gaat dat straks dan wel niet doen als ik nu even niks eet. :( maak me enorm druk

19. sm1990

sm1990 Bekend lid

28 nov 2012
    618
    9
    18
    endat ik wakker word met 5.8 kan betekenen dat t snachts zo laag word dat mn lichaam juist veel insuline gaat maken lees ik overal

20. AngelSterre

AngelSterre Actief lid

29 mrt 2016
    354
    142
    43
    Denk niet dat die info klopt of ik ben al jaren verkeerd voorgelicht.. Bij diabetes maakt het lichaam namelijk niet genoeg insuline aan om de glucose waarden normaal te houden. Waardoor je dus te hoog zit. Mij is verteld dat je pas hypo's kunt krijgen als je insuline spuit.. Maar te hoge waardes kunnen ook voor nachtzweten zorgen. Ik heb waarschijnlijk jarenlang met niet ontdekte suikerziekte gelopen en nooit een hypo gehad, tot ik met insuline begon. Maar wel jarenlang nachtelijk zweten en andere vage klachten.. Je zou nog bloed kunnen laten afnemen (Hba1c) dan meten ze de glucose waarden van de afgelopen 8/12 weken en dat na de bevalling weer laten doen om te vergelijken. Het kan zijn dat je al langer diabetes hebt en dat door de zwangerschap het nu uit de bocht vliegt al lijkt me dat sterk met zulke normale waardes na de maaltijden, maar het meest logische is dat het echt enkel en alleen door de zwangerschap is en je na de bevalling nergens meer last van hebt.
    Ik zou echt vragen om een leen sensor. Dat geeft je een stuk meer inzicht. En rust,vooral als je weet dat je er niks aan kunt doen. Ik weet hoe frustrerend die nuchtere waardes zijn. Tis hier iedere ochtend weer een verrassing wat de meter laat zien.

Ik snap wel dat je je zorgen maakt om die verhoogde nuchtere waarde, leg die zorg neer bij de dieetist of degene die je begeleid met de zw suiker Als zij weer zeggen dat je te hoog zit, vraag dan hoe hun dat willen oplossen. Want je maakt je duidelijk zorgen en dat is ook niet goed voor jou en de baby.

Deel Deze Pagina