Hallo, Mijn man en ik zitten sinds feb in de mmm (zie handtekening). In eerste instantie kregen we te horen dat zijn zaadkwaliteit te laag was en er sprake was van een " milde mannelijke factor" en we IUI zouden gaan doen. Na mijn HSG (alles goed) bleek echter dat de normaalwaarden zijn veranderd en de grens die het VU hanteert is van 20 miljoen omlaag gegaan naar 10 miljoen. Met zijn 13 miljoen had vascaman daardoor ineens " te goed" zaad voor IUI en moeten we nog tot januari 2012 zelf proberen. Vorige week zijn we naar de HA geweest en heeft vascaman bloed laten prikken omdat we (ik) toch vermoedden dat dit mogelijk laag is bij hem. Hij heeft weinig lichaamshaar, vanaf tiener af aan hele lichte borstvorming, weinig energie en zijn libido laat af en toe wat te wensen over. En dan natuurlijk wel verminderd vruchtbaar zaad. De HA gaf al aan er geen verstand van te hebben, maar we mochten het wel prikken ter geruststelling. Bij afwijkende uitslag zouden we dan terug naar VU. We hebben net de uitslag en officieel is het te laag: 6,4 en het moet tussen de 12-35 zitten. Maar inmiddels heb ik ook gelezen dat het over de dag fluctueert en dat je eigenlijk 's ochtends moet prikken (dan is het het hoogst). Dus we weten niet zeker of het echt te laag is en of dat veel te laag is. We gaan het uiteraard ook navragen bij het VU, maar dat duurt vast ff voor we weer terecht kunnen. Ik hoopte dat iemand hier misschien weet: -of we wat kunnen opmaken uit deze waarde -als het te laag is, kan daar dan wat aan gedaan worden? -zal dat invloed hebben op de zaadkwaliteit? -heeft iemand (of natuurlijk je vriend/ man) zelf ook een lage testosteron waarde? -hoe ging het ziekenhuis hiermee om? Ben erg benieuwd naar ervaringen
jeetje meis, ik heb er eigenlijk geen verstand van. Wel heb ik me wat verdiept in ''mannelijke onvruchtbaarheid'' (gezien mijn man dat heeft) en ik kwam o.a. syndroom van Klinefelter tegen; vlgs mij is daar ook sprake van lage testosteron en wat lichaamskenmerken die daarbij passen (zoals jij beschrijft). En ik zou me kunnen voorstellen dat er een genetisch onderzoek bij jouw man moet worden gedaan (zoals bij mijn man ook) omdat er soms genetische afwijkingen kunnen zijn die verklaren waarom hormonen afwijkend zijn. In dat geval valt er weinig ''te repareren''. Helaas werkt het bij mannen niet zo om hormonen ''aan te vullen''; tenminste, voor zover ik dat weet. Wel kunnen ze via TESE/MESA/PESA soms nog goed zaad vinden, maar ik denk niet dat het zo ver hoeft te komen als je man wel wat zaad heeft (maar dan verminderd). Bij mijn man is situatie slechter: geen zaad (!).... Verder zou het ook kunnen dat ze bij je man ook checken op FSH en LH waarden; zoals bij mijn man ook is gedaan. Maar lieverd, ik wil je niet ''gek'' maken; het kan nog alle kanten op! Ik zou het even goed in het z.huis gaan bespreken. En het is in ieder geval ''goed'' dat er wel zaad is; dat geeft op zich aan dat de fabriek niet helemaal kapot is. Dat is bij mijn man misschien wel het geval; wij gaan dat pas ontdekken op 18-10, zucht.
Hoi Nana1980, bedankt voor je reactie. Ik heb wel eens gehoord van syndroom van klinefelter, omdat ik een kind kende dat dat had. Ik dacht eigenlijk dat je dan idd helemaal geen zaad hebt, omdat de buisjes niet goed verbonden zijn in de ballen... Of zo iets. Ik denk/ hoop niet dat hij dat heeft eerlijk gezegd. Zoals je al zegt, heeft hij wel zaad en dus ook nog best wel aardig wat, momenteel dus te veel voor IUI nog. Dus MESE/TESE enzo is bij ons gelukkig niet nodig. We gaan het inderdaad goed laten uitzoeken toch. Ik vind het wel een beetje eng, want in het ziekenhuis hebben ze geen bloedonderzoek laten doen, omdat ze dat niet nodig vonden, ivm de (te goede) zaadkwaliteit. Omdat we nu toch weer problemen kregen met het " verplicht presteren" zijn we nu dus toch naar de HA gegaan. Voel me dus wel een beetje stout. Ik heb wel gelezen dat je testosteron kunt aanvulllen, maar weet dus niet of je zaad dan ook beter wordt. Het zou op zich al fijn zijn als hij zich er gewoon beter door ging voelen en het wat helpt bij het klussen... Wat naar dat er bij jullie helemaal geen zaad is gevonden Dat lijkt me ontzettend eng en naar. Ik hoop dat jullie gauw duidelijkheid krijgen over jullie mogelijkheden en evt genetische problemen. Wat duurt dat nog ontzettend lang ook, voor dat jullie daar uitsluitsel over krijgen. Sterkte ermee, het lijkt me heel moeilijk.