Lage verwerkingssnelheid ervaringen/tips?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door maliro, 29 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maliro

    maliro Niet meer actief

    Hallo

    Onlangs is mijn dochter getest. Op school dachten ze dat dochter hoogbegaafd zou zijn en enorm aan het onderpresteren. Daarnaast is ze enorm gevoelig (heb een zoon met ass, dochter heeft ook veel trekjes).
    Als ze uit school komt is ze enorm moe en ook buiten school (jenaplan) om moet je haar enorm activeren om iets te doen, ergens toe te komen.

    Nu had ze een gemiddeld performaal iq, een bovengemiddeld verbaal iq maar haar verwerkingssnelheid is heel laag (73, niveau moeilijk lerend).
    Het klopt idd dat ze er lang over doet om een vraag te beantwoorden, om een keuze te maken en überhaupt om met dingen om te gaan die afwijken van het gebruikelijke dagritme.

    Wie heeft hier ervaringen mee? Dochter gaat na de zomer naar groep 3, zal ze het met deze verwerkingssnelheid bij kunnen benen? Ze is nu al kapot als ze uit school komt (op school ook altijd als laatste klaar met werkjes), volgend schooljaar moet ze echt aan de bak.
     
  2. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.483
    113
    Was het alleen een intelligentie onderzoek of was het ook breder? Misschien dat die verwerkingssnelheid lager is door bijv. een prikkelverwerkingsstoornis.
     
  3. maliro

    maliro Niet meer actief

    Ze heeft een ados gehad (test voor autisme) maar daar had ze maar 1 punt op, dus geen ass. Ze is inderdaad heel prikkelgevoelig maar tijdens het onderzoek kwam dat er niet uit (goede werkhouding en concentratie, niet afgeleid door geluiden etc.)
    Wel zijn we bezig met een procesdiagnostiek. Ze wordt gefilmd om te kijken naar de kwaliteit van haar interactie. Ook daarin komt de trage verwerking duidelijk naar voren
     
  4. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.372
    561
    113
    Vrouw
    Dit heeft niks met de verwerkingssnelheid te maken. De verwerkingssnelheid is visuele informatie op een automatische manier te verwerken zonder bewust denkproces. Faalangst, perfectionisme, een minder goede motorische vaardigheid, ongevoeligheid voor tijdsdruk kunnen factoren zijn die voor een lagere score op de verwerkingssnelheid zorgen.
     
  5. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    hebben ze add en adhd gecheckt? natuurlijk kan ze bijbenen, op eigen tempo werken en niet teveel forceren zou ik zeggen. Misschien een jaar langer kleuteren? ze wordt pas 6 in september 2018 op gr3?
     
  6. maliro

    maliro Niet meer actief

    Klopt idd dat ze ongevoelig is voor tijdsdruk en graag alles goed wil doen.
    Verder heb ik zelf weinig kaas gegeten van dit onderwerp.
     
  7. maliro

    maliro Niet meer actief

    Klopt begin september wordt ze 6. Qua uitdaging is ze ook echt wel toe aan groep 3.
    Add is eerder wel benoemd maar dan zou ze zich juist niet zo goed kunnen concentreren lijkt me. Ze is niet dromerig of snel afgeleid oid
     
  8. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.372
    561
    113
    Vrouw
    Volgens mij kunnen kinderen laag scoren op die verwerkingssnelheid doordat ze het dus heel goed willen doen en daarom uitgebreid de tijd nemen op taken waar dus de ook snelheid gemeten wordt. Het kan dus goed zijn dat in werkelijkheid niet haar visuele verwerkingssnelheid laag is maar ze dus erg perfectionistisch is. Wat schrijft de tester over de verwerkingssnelheid?
     
  9. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    https://www.cognifit.com/nl/wetenschap/cognitieve-vaardigheden/verwerkingssnelheid

    verwerkingssnelheid is niet alleen visuele info verwerken hoor. auditief of lichamelijke info worden ook trager verwerkt. alle input dus komt vertraagd in verwerkingsproces. dat heeft te maken met werk geheugen. zwakke werkgeheugen is een van de kenmerken van add en adhd. wanneer het ernstig is kan een heleboel leerproblemen veroorzaken. add, adhd zijn niet alleen concentratie problemen.
    Concentratie kun je op deze leeftijd ook niet zo goed testen helaas.(ik bedoel cijfermatigheid daarvan is niet betrouwbaar) ze moet straks over 2 jaar of zo opnieuw getest worden. Ze hebben geen aparte concentratie test gedaan toch? het is de indruk die de tester kreeg dat ze daar geen problemen heeft?

    langer laten kleuteren met voldoende uitdaging en spelletjes om haar impuls controle te verhogen, om beter voorbereid naar gr3 te gaan is een idee. ze kan volgend jaar weer met betere verwerkingssnelheid gr3 doen. gr3 heeft geen haast toch? Ik bedoel dat als 'een mogelijkheid', want ik zag dat je daar helemaal niet aan denkt.

    ik weet niet hoe ze op school doet. hoever ze is met lezen en rekenen? loopt ze daarin voor? waarom dachten zij op school dat ze HB is ?
    kijk, ze is zo jong dat je echt niet over HB kunt praten. ik zou add en adhd wel laten checken. en echt niets forceren. als je juf denkt dat jij hb bent, terwijl je dat niet bent, kan de school enorm vermoeiend zijn, omdat je constant overgevraagd wordt. als dat weg is straks en ze gaat naar gr3 met 5 jaar oud, dat kan ook.

    Ze zullen nu anders met haar omgaan toch? ze moeten haar aangepast onderwijs aanbieden om haar harmonischer te kunnen laten ontwikkelen. dat is met een klas vol gr3 kindjes moeilijker dan bij de kleuters. want al die gr3 ers moeten leren zitten schrijven lezen etc. dat doet men vaak heel erg klassikaal.

    Maar goed, wat ik probeer te vertellen is dat je nu niet zo op haar school prestaties moet denken; of ze kan bijbenen of niet etc.De school moet nu nadenken. Want je dochter heeft nu een prioriteit. ze heeft een disharmonische profiel en ze moet nu op school(en thuis) goed begeleid worden om zich harmonischer te kunnen ontwikkelen. de school moet vertellen waar zij dit het beste zouden kunnen doen. Bij de kleuters of op gr3.
     
  10. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.372
    561
    113
    Vrouw
  11. DeeLighT

    DeeLighT VIP lid

    9 jan 2007
    8.646
    555
    113
    Hoi. Ik weet niet of je er wat aan hebt maar misschien toch wat herkenning.
    Mijn dochter is heel slim met ook wat verschil in haar profiel (verbaal hoger dan performaal).
    Ze leert enorm goed, hoeft iets maar 1 keer te horen of lezen en ze weet het.
    Maar stel je een vraag hoe haar dag was, duurt het secondenlang voor ze antwoord geeft. Je ziet haar denken.
    Met aankleden en bewegen etc is ze ook traag en in het verkeer reageert ze vaak ook rijkelijk laat en overziet zaken niet.
    Het geeft ook problemen in de omgang met anderen, voornamelijk met een groepje kinderen. Ze kan het dan niet bijbenen. Ze voelt prikkels van binnen ook laat aan bv plassen. Op school kan ze zich mede door de hoge intelligentie zodanig aanpassen dat ze weinig merken maar ze was/ is wel altijd moe.
    Het moeilijke concentreren en dromerige is vooral thuis merkbaar.

    Mijn dochter heeft dus ADD en sensorische integratieproblemen.
     
  12. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
     
  13. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.411
    3.964
    113
    noord holland
    Soms komt er vanwege de leeftijd ook nog niet de juiste diagnose uit.
    Onze jongste is met 6 (bijna 7) getest en er kwam adhd uit. Nu met 11 (bijna 12) opnieuw de molen in gegaan en nu komt er ASS uit naast haar adhd.
    Wij hebben steeds maar vanuit haar eigen 'problemen' proberen te werken. In ons geval dus de laatste jaren steeds meer aanpassingen die niet direct horen bij adhd-problematiek. Uiteindelijk bleek er dus ook meer te zijn, maar destijds kwam dat er gewoon nog niet uit.
    Toch zijn we toen wel zoveel mogelijk met haar meegegaan in wat ze liet zien.
     
  14. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.372
    561
    113
    Vrouw
    Waar haal je die informatie allemaal vandaan? Je hebt het over cognitieve verwerkingssnelheid maar (bij de wisc en wppsi) gaat het over visuele verwerkingssnelheid. Deze is maar op 2 subtesten gebaseerd (substitutie en symbolen vergelijken) welke eenvoudige gestructureerde controletaken zijn.
     
  15. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    Hoe bedoel je met waar ik de info vandaan haal? Zeg ik iets geks dan?

    je haalt 2 dingen door elkaar. 1) visuele info verwerking(dat is bij performal) en 2) visuele verwerkingssnelheid. (dat doet de schrijver van die link ook, als auditieve verwerkingssnelheid heel wat anders zou opleveren). die 2 snelheden, auditieve en visuele dus, zijn meetbare verwerkingssnelheden en volgens de wetenschappen komen ze via het werkgeheugen.
    Bij de testen die je noemt gebruikt men 'visuele middelen' (dus niet auditief) om verwerkingssnelheid te meten. maar je meet dus de verwerkingssnelheid. en dat is meten van de snelheid van bepaalde cognitieve processen dus.

    de makers van de test denken dan dat zij de visuele middelen effectief kunnen gebruiken om verwerkingssnelheid te testen. daarom is het visuele verwerkingssnelheid. Dat is dus heel wat anders dan 'visuele info verwerking'. dat is wat ik zei. niks geks toch?

    BIj die test: de opdracht is makkelijk qua info verwerken. maar het gaat om de snelheid. het is echt de snelheid van de cognitieve verwerking van info die je aangeboden krijgt. hoe snel automatiseert het kind de code? er ontbreekt steeds iets anders aan de codereeks en uiteindelijk staat er helemaal niets. je moet het uit het hoofd geautomatiseerd opschrijven en hoeveel je opschrijft binnen 2 minuten,dat wordt geteld, fouten geteld etc etc

    bij de test visuele verwerkingssnelheid moet het kind dus binnen bepaalde tijd zoveel mogelijk reeks reproduceren volgens de code(opschrijven dus) en in zoveel mogelijke regels steeds n andere figuur opzoeken, of die nog een keer op de regel voorkomt. steeds een andere figuur. de snelheid en de spelregels ter plekke snel kunnen automatiseren, flexibiliteit kunnen tonen, snel schakelen, je aandacht dus vasthouden... want steeds een andere figuur komt aan bod,.je gebruikt daarbij meerdere vaardigheden in combi en moet ook snel.

    met trage verwerking zie je niet snel wat je bij de volgende keer moet opschrijven, een andere figuur ontbreekt die je moet bij tekenen, om dat te kunnen zien moet je langzamer werken. je snapt dus de simpele opdracht maar wisseling en herhaling maakt het erg moeilijk om uit te voeren.

    verwerkingssnelheid kun je ook auditief meten, maar dat is kennelijk niet zo gebruikelijk. dat doet men bij onderzoek naar specifieke zaken. Maar goed, ter aanvulling; wat men ontdekt heeft bij onderzoek naar leeshandicap, dat die kinderen niet alleen lage visuele verwerkingssnelheid hebben, maar ook trage auditieve verwerkingssnelheid. (waar haal ik de info vandaan, tja onderzoek verslagen) dus die 2 zaken komen op een manier wel dus bij elkaar, als de verwerkingssnelheid. en het heeft te maken met werkgeheugen, denkt men tegenwoordig.

    als ik zelf een eenvoudige voorbeeld moet geven, voor de auditief snelheid, die bekende spelletjes heb je bijvrbeeld; om de buurt een woord verzinnen dat met eind letter van t laatst genoemde woord begint. snel auditief kindje gaat als n speer zonder fouten. EN soort woorden noemen om het voor de tegenstander moeilijk te maken.

    probeer ook om de beurt een landnaam en een fruit te noemen(dus een nieuwe categorie, extra parameter, extra eis) met de laatste letter. steeds om moeten schakelen(niet met 2 mensen, oneven aantal mensen spelen)je moet dus in je hoofd wakker houden; na land, na fruit, terwijl je naar het woord luistert en zelf een woord zoekt.
    bijvrbeeld: ik zeg banaan, jij zegt nederland, zoontje zegt dadel, luxemburg, grapefruit, Turkije... hoe snel gaat dat? Hoe vaak moeten nadenken of je een land moet noemen ipv fruit. maar goed, in principe kunnen alle zintuigen onderwerp worden van de verwerkingssnelheid. maar als het kind goed kan zien en gezond is is het niet zo gek dat men bij kinderen visuele middelen gebruikt om de verwerkingssnelheid te meten.

    Maar goed, Als een kindje traag is in het verwerken van info, kan best problemen krijgen bij leren lezen, schrijven, rekenen. want je hebt om deze dingen te kunnen leren wel de snelheid nodig van info verwerking. en het is ook visuele info die je moet verwerken. als je daarin te traag bent zou het dan ook heel moeilijk worden om daarin te oefenen,. al die kleine sommen, straks tafels,er zoveel van moeten oefenen, met trage verwerking, dus regels toepassen, in je hoofd vast moeten houden etc.
    als je zo een kind te vroeg forceert die dingen te leren kan het heel slecht effect hebben op haar motivatie. O ja, kinderen die goed zijn in lezen hebben geen hogere auditieve verwerkingssnelheid (las ik ook in een onderzoek)maar dat was n onderzoek met 11-12 jarigen.


    bij zoontje kregen we CHC model toegepast vorig jaar. wisc3 zit er ook in.maar een boel andere zit er ook in.
    die andere, dus die tot 7 jaar oud was voor ons 4 jaar geleden. toen was het ook meerdere tests. dus weet ik niet meer wat die tests subtest etc waren.
    maar goed, wat ik ook weet van visuele info verwerking (blokken bouwen, figuurtje leggen etc) dat de effect op school prestaties niet zo belangrijk is, stond bij uitleg; maar het moet wel bepaalde drempel gehaald worden. maar verwerkingssnelheid heeft dus wel effect op leren en werkjes af maken automatiseren etc, dus op je school prestaties.
     
  16. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.372
    561
    113
    Vrouw
    Ik denk dat je verwerkingssnelheid en werkgeheugen door elkaar haalt. Je hebt (in de wiscV) verwerkingssnelheid en werkgeheugen, dat zijn twee afzonderlijke uitslagen. Maar die zullen inderdaad invloed op elkaar hebben.
     
  17. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik haal niets door elkaar. echt niet. Ik zei daarover alleen: wetenschap zegt, met steeds betere bewijsvoering, dat er bij traagheid van verwerkingssnelheid het werkgeheugen een rol speelt. men kan bewijzen dat werkgeheugen bepaalt de verwerkingssnelheid(maar nog niet helemaal verklaard door wetenschap hoe het precies werkt. ) als je bij de test alle twee slecht hebt, zegt dat dus heel stevig bijvoorbeeld dat je add/adhd of iets anders zou kunnen hebben(als je verder normale scores hebt). dat is cognitieve psychologie -functieleer-. Je roept dingen die je van de test uitslagen weet en kent. Ik praat vanuit mijn kennis van wetenschap. ik kan de namen van mensen door elkaar halen ,(gebeurt ook zelden), maar echt niet nooit werkgeheugen en verwerkingssnelheid. maar goed, ik laat het zo.
     
  18. maliro

    maliro Niet meer actief

    Het maakt mij niet zoveel uit of die test alleen op het visuele stuk zit. Ook auditief is dochterlief traag. Ik ben allang blij dat ik het weet en dat we, icm het disharmonisch profiel kunnen kijken wat het beste voor haar werkt.

    @DeeLighT je verhaal is herkenbaar. V/p-kloof met een bovengemiddeld verbaal iq. Mijn dochter is ook met alles traaaag. Aankleden gaat alleen snel als we er een wedstrijd van maken.
    Spelen met anderen vindt ze heel moeilijk , vooral als het vrij spel is met fantasie. Ze heeft het liefst dat iedereen doet zoals zij het in dr hoofd heeft, dan weet ze wat er gaat gebeuren en wat ze zelf moet doen.
    Sensorische integratie is niet heel goed. Dit geeft veel problemen met eten maar ook met de wc-gang. We gebruiken thuis picto's (ook ivm zoon) en voor haar staat erop wanneer ze naar de wc gaat. Anders gaat ze 1x per dag, ze heeft al meerdere keren een blaasontsteking gehad hierdoor. En zo zijn er nog vele voorbeelden

    @spruitje80 de psycholoog heeft al meerdere keren aangegeven dat dochter in een schemergebied zit. Er is wel wat maar uit de standaard testen komt niks duidelijk naar voren (dan laat ik de wpssi even buiten beschouwing). Dochter wordt nu regelmatig kort gefilmd omdat dit betere observaties oplevert.

    @belize aan hb werd om meerdere redenen gedacht: een hb-vader, thuis veel meer laten zien dan op school (op school bv krassen en thuis prinsesjes tekenen met zeer veel details), ze kan wat lezen en schrijven en ze is heel erg verbaal, komt wijs over. Daarbij heeft haar school een leonardo-afdeling dus ze zijn ook wel hb-gericht. Het is meer de ib'er die haar hb had verklaard dan haar juffen.

    Bedankt voor jullie reacties. Nu eerst maar genieten van onze vakantie en na de vakantie weer in gesprek met alle partijen
     
    DeeLighT en belize vinden dit leuk.
  19. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.372
    561
    113
    Vrouw
    Ik geloof wat je zegt hoor @belize , maar ik heb het inderdaad over de test en niet over verwerkingssnelheid in zijn algemeen. Ik denk dat je voorzichtig moet zijn om aan dit cijfer zo'n vergaande conclusies te trekken. Zeker op zo'n jonge leeftijd is dit niet zo'n heel betrouwbaar cijfer in deze test. Daarom ben ik ook benieuwd wat de tester erover schrijft.
    Ik zeg niet dat je iets raars zegt of geen gelijk hebt, maar we halen dingen door elkaar; nl wat verwerkingssnelheid allemaal inhoud en wat dit cijfer daar nou daadwerkelijk over zegt.
     
  20. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.372
    561
    113
    Vrouw
    Maar goed, blijkbaar is er al meer onderzoek gedaan ook.
    Soms is het inderdaad heel lastig om op zo'n jonge leeftijd al te zien wat er nou daadwerkelijk speelt zoals @spruitje80 zegt. Bij mij oudste lijkt het er nu erg op dat ze ADD heeft (is nu 10). Daar dacht nog niemand aan toen ze de kleuterleeftijd had.
     

Deel Deze Pagina