Nu nog naar groep 7?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door suus1983, 26 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.282
    36.147
    113
    Op vervolg op een ander topic, even in het kort het verhaal:

Zoontje heeft groep 2 nog een keer gedaan, 2 keer gekleuterd (hij is van 13-09). Sindsdien verveelt hij zich eigenlijk al. Elk jaar aangegeven, maar werd naar mijn idee weinig aangedaan. Werd wel extra (en dan ook echt extra) werk aangeboden, maar dat vond hij alleen maar vervelend. Na heel veel gezeur van onze kant mocht het extra werk ipv zijn gewone (een deel van) werk. Kan hem alleen totaal niet boeien.
    Hij was altijd een voorbeeldige leerling, met goede scores en uitte zich alleen thuis. Dit jaar is dat omgeslagen en begon hij zich op school vervelend te gedragen. Nu kon er ineens heel veel op school..

Anyway, gesprek met IB-er gehad, mogelijk na de meivakantie naar groep 7 (nu groep 6). Hij moest de CITO m7 maken en bij 2x een III zou hij door mogen. Hij had een II op begrijpend lezen en een III op rekenen. Maar nu twijfelen we erg. Hij had altijd een I+ op rekenen. Maar in groep 7 komt veel nieuwe stof aan de orde, dus is het ook logisch dat hij dat nog niet kan, hij heeft het nog niet gehad, zegt naar mijn idee niet iets over hoe snel hij het oppikt.

Hij wilde eerst wel, nu niet meer, denk toch angstig voor onbekende, bang dat hij dingen fout doet etc. Ook wel dat hij zijn vriendjes gaat missen (hij heeft wel vriendjes in de andere klas).

Mijn moeder (lerares BO) adviseert het niet te doen, zij denkt dat hij het niet kan oppikken in 10 week. Wij denken van wel, maar het zal wel hard werken worden. Rekenen is zijn sterkte kant, ik weet zeker dat hij dat op kan pikken, als hij het maar eerst een keer heeft gezien/gehoord.

Wie heeft hier ervaring mee? Ik vind het vreselijk moeilijk. Wissel ook de hele tijd in gedachten. Wel/niet/wel/niet.

Vanmiddag een gesprek met de IB-er en de leraren, maar ik kan er gewoon niet wijs uit worden. Zoontje wil dus nu niet meer (eerst wel), man is voor en ik weet het niet haha. Tuurlijk gaan we het advies van vanmiddag eerst aanhoren, maar zou graag wat ervaringen/meningen horen.

Sorry, toch een lang verhaal geworden..

Zoontje mocht zijn mening geven, maar ik heb wel aangegeven dat wij de eindbeslissing nemen.

2. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Ik zou het persoonlijk niet doen. In groep 7 worden er veel nieuwe dingen geleerd. Groep 7 is sowieso (Meestal) een zwaar jaar. Hij moet in 10 weken leren waar de rest al 6 a 7 maanden mee bezig is. Van I+ naar III vind ik ook wel een heel groot verschil, helemaal als dat ook nog zijn sterke kant zou zijn. Ik zou dan liever zien dat de basisschool met gemak afgerond wordt dan dat mijn kind keihard zou moeten werken om de rest bij tree kunnen houden.

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.282
    36.147
    113
    Een I naar III vind ik zelf niet raar. Hij heeft nog nooit procenten/vermenigvuldigen met breuken, decimalen gehad. Dat zegt natuurlijk niets over het tempo waarmee hij die dingen kan leren. Als hij de uitleg 1x heeft gehad kan hij het (gemiddeld gezien tot nu), maar als je iets nog nooit hebt gedaan of uitgelegd hebt gekregen vind ik het niet raar dat je lager scoort.

4. Rombely

Rombely Niet meer actief

Ik zou het wel doen. Mits het een optie is om na de zomervakantie weer te mogen kiezen of hij doorgaat naar groep 8 of terug mag in z'n oude klas en gewoon groep 7 doet. Dan heb je nu mooi 10 weken om te kijken hoe het gaat, zowel of hij het aankan en of hij zelf gelukkig is in de nieuwe klas.

Zusterke, Springboon en suus1983 vinden dit leuk.
  5. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Daar heb je idd gelijk in. Als hij voor de cito uitleg had gekregen had je denk ik ook een beter beeld gehad of hij het kan of niet. Groep 7 is natuurlijk ook meer dan alleen rekenen en begrijpend lezen. Misschien is het een idee om in de vakantie met hem te gaan oefenen en na de vakantie opnieuw te toetsen of hij mee zou kunnen komen? Dan heb je iig een beter beeld. En misschien wat minder twijfel.

suus1983 vindt dit leuk.
  6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.282
    36.147
    113
    Ja, dat hadden wij idd ook in ons hoofd. Kijken of school dat ook een optie vindt. Ben wel een beetje het vertrouwen kwijt eerlijk gezegd.

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.282
    36.147
    113
    Ja dat bedoel ik idd. We weten nu dat hij het nu nog niet kan, maar dat zegt niks over hoe snel hij het op kan pikken.

8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.282
    36.147
    113
    Eigenlijk zie ik dit als een noodgreep. Het voelt voor mij "oneerlijk" om hem nu alles in zo'n korte tijd nog te laten doen. Ik vind het erg moeilijk, hadden ze dit voorgesteld na de kerst had ik waarschijnlijk gelijk ja gezegd.

Je zit ook nog met het uitstroomniveau natuurlijk. Volgend jaar zouden ze dan een advies moeten geven op oa de cito van groep 7 en die is uiteraard slechter dan wanneer hij de hele groep zou hebben doorlopen.

Wat mij betreft is 7/8 in 1 jaar logischer en dan nu beginnen met alvast groep 7. Maar ze zijn aardig star..

9. famofthree

famofthree Fanatiek lid

13 sep 2017
    1.024
    1.031
    113
    Vrouw
    nee ik zou het niet doen. dan liever evt 7/8 in 1 jaar als nu in 10 weken groep 7.

10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.282
    36.147
    113
    Ja dat heeft ook mijn voorkeur, maar volgens mij heeft school het daar niet zo op.

11. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.282
    36.147
    113
    Ik heb vooral het gevoel alleen te kunnen kiezen tussen 2 kwaden.

Doorgaan naar groep 7 met alle negatieve kanten daarbij of zo doorgaan als nu, maar we zijn uiteraard niet voor niks bij de IB-er gekomen.

12. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Hebben ze niet zoiets als een plusklas of extra vakken. Dochter loopt ook voor op de leerstof en krijgt naast extra uitdaging elke woensdag plusklas en op vrijdag Spaans . Dit heeft geen invloed op der vaste vakken omdat ze al veel verder is dan de rest met de leerstof. Bijv 1x Engels gehad en toets was een 8.5. Ze pakt dingen gewoon erg snel op.
    Ze is 10 (12/9/2007) en zal 11 zijn als ze naar de middelbare gaat. Mocht ze groep 8 snel door zijn komt ze in een klas met kinderen met zelfde probleem en gaan samen een project doen. Laatst hadden ze presentatie met meedere scholen met de plusklas. Ze moesten eigen bedrijf starten op papier Inc nieuwe uitvindingen en ideeën. Uitgewerkt, proefmodel maken. Berekening maken met inkoop, verkoop, kosten medewerkers en wat ze uiteindelijk zelf zouden verdienen. Best pittige opdracht naar ze vond het geweldig. Helaas had hun groepje niet gewonnen maar zulke dingen zijn echt leuk voor kinderen die het wel gezien hebben . Wellicht dat school zoiets kan opstarten.

13. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Het klinkt heel erg als een noodgreep ipv een goed doordacht plan. Ik zou heel graag willen weten hoe school dit aan wil pakken qua bv stof inhalen; moet hij die laatste weken gewoon meedraaien met groep 7 en mogelijk keihard ‘watertrappelen’ om maar boven te kunnen blijven? Hij kan het misschien heel snel leren, maar moet daar wel de kans voor krijgen ipv ‘m in het (veel te) diepe te gooien en ‘red je maar’... Dus wat voor begeleiding komt er als hij die laatste weken naar groep 7 gaat?
    En daarna? Moet hij na de zomer meteen alle stof van groep 7 kenndn/kunnen? Of mag hij dat volgend jaar ook nog doen en kan hij bv stof van 7 & 8 compacten in 1 jaar? Wat voor begeleiding is er dan? En nu scoort hij dus hoog op cito’s, wat als het nu III blijft? Dat heeft flinke invloed op zijn advies in groep 8. Ik zou bang zijn dat hij dan een lager advies krijgt puur door gebrek aan instructie en begeleiding...

Hier op school laten ze eigenlijk enkel een klas overslaan of versnellen als een kind daar sociaal-emotioneel ook écht aan toe is; is het puur cognitief, dan bieden ze in de klas een aanpak aan. Compacten en verrijken dus. Hebben ze dat nu ook gedaan? Ik lees wel dat hij extra werk kreeg, maar ook daar niet echt een plan van aanpak begrijp ik?

14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.282
    36.147
    113
    Ze hebben geen duidelijk plan. Alles wat tot nu toe is aangedragen is de plusklas die, met alle respect, niks voorstelt. Ze worden gewoon bij elkaar gegooid en krijgen wat extra werk, nergens op gebaseerd en zeker niet op maat of volgens een plan. Vervolgens wordt het ook nog eens foutief nagekeken en zo moeilijk is het nu ook weer niet.

Hij is trouwens sociaal emotioneel ook echt verder. Hij heeft een jaar langer gekleuterd en je ziet nu echt verschil met zijn klasgenoten. Hij gaat ook alleen met leeftijdsgenoten of oudere kinderen om.

Maar idd ik zie het ook als noodgreep en kiezen tussen 2 kwaden en dus weet ik het niet.

15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.282
    36.147
    113
    Zoiets opstarten zit er niet in ben ik bang. Ze hadden hem in september al beloofd extra werk te krijgen over 2e wereldoorlog, dat wilde hij graag. Helaaa zijn we bijna in mei, niks van gezien.

16. tuc

tuc Niet meer actief

Eerlijk? Nee ik zou het nu niet meer doen. Vindt die 10 weken echt te kort. Hadden ze met dit idee na de kerstvakantie of voorjaarsvakantie gekomen dan was het wat mij betreft al een heel ander geval geweest.

17. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.282
    36.147
    113
    Net gesprek gehad en kwamen eigenlijk niet echt verder mee. Neig nog steeds naar nee, man naar ja, dus lastig.
    Als hij doorgaat wordt ie gewoon in het diepe gegooid en komt er dus niet een apart plan, hij doet dan over 10 week ook de e7 toets.
    Is gewoon geen optie voor mij denk ik. Zal man proberen te overtuigen, want heb niet het gevoel dat hem zo in het diepe gooien zonder enig plan een goed idee is.

18. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Ik zou het niet doen. Na de kerst was beter geweest. Nu kan het best zijn dat hij veel zelfvertrouwen verliest door achterstand in de leerstof. Als hij dan volgend jaar nog een keer groep 7 doet is dat eigenlijk ook een soort van faalervaring. Het is in mijn ogen een korte termijn oplossing, waarbij het we-zien-wel-hoe-het-uit-pakt-gehalte erg hoog is. Laat ze maar met een goed uitgewerkt en doordacht plan komen, hebben ze dat niet, dan zou ik het niet doen .

19. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Ik zou niet in 10 weken denken, maar in 16 weken. Mijn vader heeft ook een klas overgeslagen (groep 3), oke, lang geleden dus, maar die heeft in de zomervakantie hard gewerkt om alles er in te krijgen.
    Je zoon heeft al bijna 3 jaar gekleuterd, dus hij zal denk ik beter tussen zijn leeftijdsgenoten passen, dan in de groep waar hij nu zit.
    Ik zou alleen wel eisen dat school met een gedegen plan komt, want zo klinkt het niet. Niet alleen voor de komende tijd, maar ook voor in groep 7. Dat heeft echt begeleiding nodig en een goede aanpak.

20. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.282
    36.147
    113
    Ja het punt is echter dat de e7 toets al over 10 weken is en die heel erg zwaar meetelt voor het eindadvies richting middelbare school. Dus vandaar die 10 weken.
    Een plan komt er dus niet. Heb ik nadrukkelijk naar gevraagd, maar hij wordt dan echt gewoon zo in groep 7 gezet straks en dan moet hij het maar oppikken. Dat gaan we dus niet doen natuurlijk.
    Een wissel van school is echt mijn laatste optie, maar zo kan het ook niet.

Deel Deze Pagina