Hallo, Sinds mijn 18e weet ik dat ik een prolactinoom heb. Een goedaardig gezwel aan mijn hypofyse waardoor het prolactine gehalte te hoog is. Hierdoor ben ik verminderd vruchtbaar/mogelijk zelfs onvruchtbaar. Ik ben wel gewoon ongesteld. Maar onregelmatig (cyclus tussen de 21 en 45 dagen) en kan met de temperatuur methode niet ontdekken of ik elke keer een eisprong heb. Toen mijn man en ik voor een kindje wilden gaan wist ik niet dat mijn prolactinoom nog actief was omdat ik gewoon ongesteld was. Dus toen het na een half jaar gewoon proberen niet gelukt was zijn we bij de gynaecoloog terecht gekomen. Daar kreeg ik medicatie en toen was ik de eerste ronde (totaal 9e ronde) zwanger! Ons kindje is inmiddels 13 maanden en we zitten in ronde 4 voor een tweede kindje. Maar omdat ik borstvoeding gaf moet ik eerst 3 maanden gestopt zijn voordat ik bloed mag prikken om te kijken of mijn prolactinoom nog actief is. Dus we zitten in ronde 4, maar voor mijn gevoel is het nog voor spek en bonen... Pas eind februari mag ik bloed prikken. Ik ben heel benieuwd of er nog meer mensen actief zijn op het forum met een prolactinoom en een kinderwens. Hoe ging dit bij jullie? En vooral ook, hoe ging het toen jullie voor een 2e of volgende zwangerschap gingen? Ik kan namelijk alleen berichtjes vinden van 2015 of eerder. Ik ben heel benieuwd!
Hoi Kikki1 Ook ik heb een prolactinoom. Echter moet ik hier altijd medicatie voor slikken anders gaat deze groeien met als risico dat het tegen andere delen in de hersenen aan gaat drukken (kan bv leiden tot blindheid) Ik ben nu 1x zwanger geweest en nu bezig via IVF voor de tweede. Dit laatste heeft te maken met de onvruchtbaarheid van mijn man, heeft niets met mij te maken. Ik blijf mijn medicatie slikken tot ik zwanger ben. Doe ik dit niet dan wordt de kans dat ik zwanger raak erg klein. Ik ben er ook achter gekomen dat ik dit had omdat ik niet meer ongesteld werd. Als ik zwanger ben dan stop ik meteen met de medicatie. Tijdens mijn zwangerschap sta ik ook onder controle van een internist. De bortvoeding en jouw prolactinoom zorgt ervoor dat jouw prolactinegehalte erg hoog is en dat zorgt ervoor dat de kans ik dat je zwanger wordt zeer sterk wordt verlaagd. Ze kunnen dit inderdaad zien met bloedwaarden of met een MRI scan. Als de waarden niet omlaag zijnn gegaan krijg jij ook medicatie of is hier nog niet over gesproken?
Hoi Babs77, Dank je voor je reactie. Wat vervelend dat jij altijd de medicatie moet slikken. Heb jij een micro of een macro prolactinoom? En heb je ook last van de medicijnen? Ik hoef de medicijnen alleen te slikken als we zwanger willen worden zeg maar. Dan tot ik zwanger ben inderdaad. Dus in februari weer bloedprikken en daarna weer naar de gynaecoloog en dan weer starten met de medicijnen. Dat duurt nog erg lang vind ik.. want daarna kunnen we er pas echt voor gaan dus! Ons zoontje is ook van december 2016! En ook met bijna 42 weken pas geboren! Heb jij ook borstvoeding gegeven? Of mocht dit niet omdat jij de medicatie weer zo snel mogelijk moest starten? Jullie zijn dus ook bezig voor een tweede. Via ivf. Spannend allemaal! Heel veel succes en hopelijk lukt het gauw! Zijn jullie al lang bezig?
Wat leuk dat jij nu ook een zoontje heb van een jaar, toevallig! Heb een macro prolactinoom. Zit dus voor de rest van mijn leven aan de medicatie vast. Ik gebruik het al ruim 10 jaar. Weinig bijwerkingen behalve nachtelijk zweten. Wilde eigenlijk wisselen van medicatie maar zo vlak voor de ivf lijkt me dat niet handig. Ik gebruik Cabergoline. Wat krijg jij? Had dus gedacht dat ik met een torenhoge prolactinegehalte de borstvoeding geen problemen moest opleveren maar helaas. Heb wel 5 maanden gegeven, maar moest ook bijvoeden en na 5 maanden stopte het. Het grappige is ook dat het prolactine gehalte met de zwangerschap hoogst is dan met het geven van borstvoeding. Jij hebt wel goed borstvoeding kunnen geven? Wel balen dat je nu moet wachten. Maar gezien je wel ongesteld wordt ben je misschien ook wel vruchtbaar? Je bent al wel aan het proberen denk ik? Ik ben net gestart met het IVF traject. Waarschijnlijk volgende week de punctie. Superspannend!