Kind in kinderzitjes. Is het wel zo veilig?

Discussie in 'De lounge' gestart door juenco, 2 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. juenco

juenco Fanatiek lid

14 nov 2008
    2.364
    0
    0
    beleidsmedewerker
    Hai meiden,

Jullie hebben vast allemaal gehoord van het vreselijke ongeluk...moeder met 2 kindjes onder de 5 heben een auto ongeluk gehad, zijn te water geraakt. Beide kinderen hebben het niet overleefd. Pure nachtmerrie.

Maar dit maakt wel weer dat ik toch weer nadenk over die kinderzitjes. Wat als je 2 kinderen achterin hebt zitten en je raakt te water? Je krijgt die kleintjes er toch nooit uit als je alleen in de auto zit? Volgens mij kun je beter je kind dan voorin hebben, dan kan je er tenminste bij.
    Zouden we niet allemaal een cursus te water raken moeten doen, incl kinderen (testdummies natuurlijk)

Pfff....van dit soort dingen krijg ik gewoon kippenvel. Ik weet dat je er niet al te veel bij stil moet staan en dat die kinderzitjes noodzakelijk zijn, maar om zo'n bericht kan ik niet heen.

Oh ja, wellicht wel een goede tip: maak de veiligheidshamer vast aan het plafond. Als je dan op de kop ligt kan je er in elk geval bij. Als hij bij je voeten zit kan je er namelijk nooit en te nimmer meer bij als je op de kop hangt.

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.850
    19.216
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik denk dat de kans op "andere ongelukken" veel groter is dan de kans dat je met de auto te water raakt. Dus ja: kinderzitjes zijn wel veilig. Maar ik denk dat het in een panieksituatie wel lastig is om je kind er snel uit te krijgen. Als ik zie hoe ik soms al sta te klunzen als de auto gewoon netjes geparkeerd staat...

3. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    ben het met tupp eens

4. veertje

veertje Fanatiek lid

Als die kindjes niet in een autostoel hadden gezeten dan waren ze de hele auto door geslingerd met de gevolgen van dien..
    Het is namelijk een hele harde klap op het water (helaas zelf ervaring en ik had gelukkig geen gordel om anders had ik het nu niet meer na kunnen vertellen want ik raakte bewusteloos en kwam bij toen de auto al helemaal onder water was. Zal verdere details jullie besparen!)

5. Senninha

Senninha VIP lid

13 aug 2007
    62.755
    0
    36
    Een veiligheidhamer hoeft niet persé aan het plafond.
    Het gaat erom dat als je in de stoel zit en je de gordel is aangetrokken er nog bij kunt.
    Plafond kan maar er zijn nog meer plekken in de auto waar je hem kan bevestigen.;)

Neemt niet weg dat het vreselijk is wat er op de Keulsekade is gebeurd.;)

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Je kunt die hamer ook aan de middenconsole (naast de versnellingspook) vastmaken. Daar kun je ook goed bij vanaf de bijrijdersstoel. Voor het geval de bestuurder zelf niets meer kan..

7. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Ik kan er ook nachtmerries van krijgen. Ik vind het al eng om langs water te rijden. Dus misschien is een oefening met te water raken helemaal niet zo'n gek idee. Zou je dat zo kunnen doen?

8. Senninha

Senninha VIP lid

13 aug 2007
    62.755
    0
    36
    Daar worden trainingen in gegeven.
    Evene googelen wat er bij jou in de buurt is.;)

9. corina83

corina83 VIP lid

10 sep 2009
    6.038
    0
    36
    Vrouw
    IT'er
    in een huis aan het water ;)
    Klopt daar hebben wij hem ook en anders 2 als je het te ver vind, voor elke kant 1.
    Ze kosten niks maar kunnen wel heel kostbaar worden.

10. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.850
    19.216
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Onze veiligheidshamer raakt altijd los. Die twee die we voorin hebben zitten wel goed vast (Maar inderdaad op een plek dat je er niet bij knt ;)). We hebben er achterin ook één gehad, maar die raakte steeds los. Leek ons ook weer niet veilig ivm zoonlief, dus nu ligt hij heel functioneel in de kofferbak bij het reservewiel. ;)

Maar inderdaad wel goed om daar weer eens naar te kijken en er een goede plek voor te vinden!

11. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.500
    36.455
    113
    Ik durf hierom dus niet als ik alleen ben met de auto langs het water te rijden, maar ja, dat is niet altijd te voorkomen. Hier gelukkig niet veel wegen langs het water in de buurt.

En ja, kinderzitjes zijn natuurlijk wel veel veiliger dan los in de auto.

12. Sas7

Sas7 Fanatiek lid

23 mei 2007
    2.092
    0
    0
    aangezien ik elke dag lang het water moet rijden waar geen vangrail is, heb ik regelmatig geoevend in het met een hand loskrijgen van de gordel van het kinderzitje. En in geval van in het waterbelanden heb je altijd nog heel even een luchtbel in je auto, dus dat geeft mij de tijd om die kleine dan uit zijn zitje te sleuren en met mn andere hand de ruit in de tikken en dan samen naar boven te zwemmen. En ik weet gelukkig van mezelf dat ik in stress situaties kalm blijf en goed kan handelen. Enneh we leren de kleine nu zelf zn gordel te openen, maar daar heeft ie nog te weinig kracht voor.

13. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    wij hebben een noodhamer met aan de andere kant een mes waarmee je gordels door kunt snijden.
    ik zal mijn kinderen altijd vast zitten, het risco op andere ongelukken is vele malen hoger dan een te water raking.
    van deze vrouw heb ik begrepen dat ze zelf al gered moest worden.
    oefenen in het met 1 hand losmaken van een zitje, niet lelijk bedoelt, maar het klinkt allemaal erg mooi. zolang je het niet hebt mee gemaakt, denk ik niet dat je je hierop kunt voorbereiden (behalve wellicht met een cursus)
    wij leren onze kinderen trouwens níet zelf de gordels los te maken, het zal je gebeuren dat ze dat in een boze bui op de snelweg doen, compleet onverantwoord.

14. missym

missym VIP lid

14 mei 2006
    7.750
    12
    38
    Ik heb dit een x op discovery gezien.

De deuren krijg je moeizaam open, eenmaal in het water. Dus wat je het beste kunt doen (voor je het water op raakt of net) de ramen openen. Dan jezelf losmaken en dan de kindjes.

Ik hoop het nooit mee te hoeven maken, maar heb mij er wel mentaal al op voorbereid aangezien ik dagelijks op een dijk rijd!

15. jewe

jewe VIP lid

16 feb 2009
    9.544
    0
    0
    verkoopster baby artikelen
    noord brabant
    Ik denk dat dit hele ding eigelijk helemaal niks met autozitjes te maken heeft. Je zet je kindje en jezelf altijd vast in de auto. En of je nu een gordel moet open maken of de gordels van een autozitje het is allemaal de zelfde handeling. De kans op een aanrijding is ook vele malen groter als een auto te water. En bij aanrijdingen is duidelijk gebleken uit alle onderzoeken dat de autostoel wel degelijk ween hele grote toegevoegde waarde heeft.

Dat neem t niet weg natuurlijk dat het verschrikkelijk is voor de moeder van die 2 kindjes die het wel overleefd heeft. Ik denk dat je als moeder liever zelf dood gaat op dat moment dan dat je kindjes het n iet redden.

16. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.075
    2.220
    113
    Brabant
    Weet iemand wat de juiste volgorde is bij te water raken?
    Wanneer doe je wat? Ik ben iemand die in paniek wel kan handelen, maar dan het protocol afwerkt. En ik kom er maar niet uit.
    Heb 2 kindjes achterin, 1 in de gordel en 1 in een autostoel. Wanneer doe je wat?
    Met een hamer schijn je de ruit niet in te kunnen tikken? En hoe kom je in vredesnaam met 2 kinderen de auto uit? Tegelijk? En pas jezelf wel door het raampje?
    He getver ben helemaal van slag. Echt ik ben goed met stress, maar hiervan raak ik echt van slag.

17. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.047
    46
    48
    friesland
    Ik loop daar de hele dag al over na te denken, toevallig zag ik dit topic. Ik weet ook echt niet hoe ik het zou moeten doen, in onze gezinsauto kun je er misschien zelf uit klimmen en dan de kinderen los maken. Eventueel via raam bij de kids.
    In onze peugeot 107 zou ik het echt niet weten! Maar 2 deuren, te kleine raampjes om door heen te kruipen..
    Met zo'n veiligheidshamer kun je toch ook een riem doorsnijden?

1 kindje lijk me nog wel haalbaar maar jezelf en 2 kindjes bevrijden ..? Vreselijk!

18. nense

nense Fanatiek lid

14 apr 2008
    1.358
    0
    36
    Vrouw
    Gelderland
    Pff, moet er ook niet aan denken om in zo'n situatie terecht te komen, maar wij hebben 2 veiligheidshamers bij de voorstoelen, met aan het andere einde een haakmes. Door de vorm kun je makkelijker achter de gordel haken en deze doorsnijden.

Dit is wat ik geleerd heb in zo'n situatie te doen:

Maak de autogordels los, lukt dat niet, snijd dan de gordel door met het mes dat in de veiligheidshamer zit.

Sla met een paar ferme tikken de zijruit kapot, het liefst in de hoeken. Dakraam en achterruit zijn eventueel ook geschikt. De voorruit niet (gelaagd glas).

Je kunt het beste ruggelings door het raam ontsnappen, met je gezicht naar het dak.

Als je in de auto zit met kleine kinderen, is de beste methode om eerst een van de kinderen op het dak van de auto te zetten en vervolgens de andere uit de auto te bevrijden. De auto blijft over het algemeen nog even drijven. Andere medepassagiers kun je het beste via het raam uit de auto helpen.

19. juenco

juenco Fanatiek lid

14 nov 2008
    2.364
    0
    0
    beleidsmedewerker
    Nog ven over die hamers...ik denk er ineens aan. Als je te water raakt bestaat de kans dat je door het water neit meer genoeg slagkracht kan maken om het raam te openen. Er zijn daarom een poosje geleden dezelfde hamertjes ontworpen maar dan met een drukknop. Als je deze tegen je raam aanhoudt en op de knop drukt schiet er een metalen puntje uit en barst het raam kapot.

Heb laatst gevraagd of ze ze bij de halfford hadden, maar helaas nog niet. Binnenkort weer eens achteraan.

Deel Deze Pagina