Lagere AMH waarde

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Scarabee, 2 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mariska11

mariska11 Bekend lid

26 apr 2011
    695
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb overigens net bij de reformzaak CoQ10, Royal Jelly en tarwegras gehaald. Dit ga ik vanaf nu gebruiken samen met DHA. Het zijn allemaal suplementen die een positieve invloed moeten hebben op je lijf tegen veroudering (en deze kwam ik op veel buitenlandse fora tegen als veel gebruikt bij een lage amh).

Baat het niet, schaadt het niet!

2. mamavanh

mamavanh Fanatiek lid

10 mrt 2011
    1.126
    0
    36
    projectleider , moeder van dochter (2007) en zoon
    Zeeuwse kust
    Je zit er goed in ;)
    Ik zoek het morgen voor je op en stuur de link.

3. mariska11

mariska11 Bekend lid

26 apr 2011
    695
    0
    0
    NULL
    NULL
    Valt mee hoor, maar ik kwam deze namen overal tegen dus dan proberen we dat maar. En het schijnt de veroudering tegen te gaan, dus als ik er niet zwanger van wordt dan lijk ik iig wel een paar jaar jonger ;)

4. Scarabee

Scarabee VIP lid

12 dec 2010
    6.482
    1
    38
    n.v.t.
    Wil je mij de link ook sturen als je het gevonden hebt MamavanH?

5. Scarabee

Scarabee VIP lid

12 dec 2010
    6.482
    1
    38
    n.v.t.
    Haha dat vind ik wel onder sport vallen hoor :D

Tja ziekenhuis protocol.. heb het gevraagd maar ze gaan pas verder kijken bij 3 miskramen.. Ik zal morgen even vragen of ze het nog een keer uitprint, ik vraag altijd een printje maar ben hem precies nu kwijt, dan kan ik ook meteen kijken naar de anti-TPO.

Ik ken het gerommel met " er is niks aan de hand ". Bezinking, leucocyten, Gamma GT, was altijd in orde volgens hun, tot ik m'n printje aanvroeg, te hoog dus. Resultaat: Met spoed galblaasoperatie. Daarna was het weer goed. Tsss :x

6. Danitcha

Danitcha Fanatiek lid

4 mei 2011
    1.498
    102
    63
    Tsja, ik snap het ook niet, dat ze iemand met een waarde opzadelen en dan in hun sop laten gaar koken tot het volgende gesprek.
    Ja, dan ga ik googlen! Inderdaad heel veel voedingssupplementen gevonden die ik morgen ga halen. Ook gelezen over DHEA. Dat wilde ik ook wel even via internet bestellen. Ik las dat het die ronde je eitjes verbeterd, maar dat hormoon er ook voor zorgt dat je nog eerder in de overgang komt. Dus wil dat toch eerst met m'n fa bespreken.
    Mariska, bij welke reformwinkel ben je geweest? Ik denk niet dat ze die hele waslijst hier bij de lokale kruidvat hebben.
    Als ik zo teruglees, heb ik eierstokken van een 43 jarige, ik ben 34! :$
    Maar ik heb nog zóveel vragen;
    * wat zijn m'n kansen nog bij ivf? En bij icsi?
    * kan ik nu ik nog eitjes heb, ze invriezen voor later?
    * wanneer raak ik in de overgang dan?
    * waarom heb ik dan baarmoederslijmvlies van 10 mm en een oestrogeengehalte van 7? Ik lees dat dat laag hoort te zijn bij een lage amh..
    Ik weet ondertussen dat je geduld moet hebben in de mmm, maar een week lijkt nu heel lang. Maar nu over een week weet ik vast meer.
    Ondanks dat ik het niemand gun, ben ik blij dat ik blijkbaar niet de enige ben. Hoop veel van jullie te lezen en leren.
    Ik lees ook andere gehaltes hier (waar ik nog nooit van gehoord heb)... zou ik me op meer moeten laten prikken dan amh?
    Pas nu besef ik hoe diep m'n kinderwens is! Pfff, wat was dit nieuws pijnlijk, au!

7. Kiekske

Kiekske Niet meer actief

Danitcha, waar heb jij die dhea info vandaan? Dhea kan idd je een verbetering van eicellen leveren en soms zelfs ook meer follikels/ eicellen. Maar niet in 'die' ronde dat je het slikt. Je moet het namelijk 3 maanden slikken voordat het effect heeft.

Vrijdag de 13e heb ik mijn 1e follikelmeting, dan zal ik jullie laten weten of er een verschil is tussen mijn eerdere en mijn huidige metingen. Ik slik het nu 3 maanden en mijn hoop is er wel op gevestigd.
    Om te weten of je eicellen nog goed genoeg zijn, adviseren ze in Gent je embryo's te volgen tot dag 5. Bij ons gaat deze poging alles uitwijzen, dus ook of ze dag 5 halen. Bij poging 4 had ik een terugplaatsing op dag 3, de overige emvryo's zijn allemaal gestopt op dag 4...

8. Scarabee

Scarabee VIP lid

12 dec 2010
    6.482
    1
    38
    n.v.t.
    Wat is dat schrikken he!! Ik kreeg het te horen vlak voor m'n eicelmeting, gisteren IUI gekregen, maar ben wel een stuk minder hoopvol. Wat ik vooral wil weten is of m'n eicelkwaliteit wel goed genoeg is.

Er zijn wel veel succesverhalen op het forum hoor! Zo ken ik iemand met een waarde van net onder 0.4 (zij is ook in de 30) en is met de eerste IVF goed zwanger geraakt :):)

Maar logisch hoe je je voelt.. ik voel hetzelfde. Sinds een paar dagen terug zie ik m'n leven aan me voorbij flitsen, dit is gewoon ontzettend rot allemaal !!

9. Scarabee

Scarabee VIP lid

12 dec 2010
    6.482
    1
    38
    n.v.t.
    #49 Scarabee, 5 jul 2012
    Laatst bewerkt: 5 jul 2012
    Danitsha, hoe weet je dat je de eierstokken hebt van iemand van 43 ? Is verouderde eierstokken hetzelfde als lage reserve ? Ik had dat los van elkaar gezien... mijn cyclus en eierstokken reageren namelijk nog heel goed, tis alleen de eicelreserve en wellicht de kwaliteit van de cellen waar ik tegenaan loop.. of betekent lage reserve ook meteen verouderde eierstokken ?? Hmm goede vraag ook eigenlijk... ik heb om 12:30 gesprek, ik zal het meteen op het vragenlijstje zetten!

Invriezen heb ik ook meteen aan gedacht, maar is voor mij geen optie, kost bakken met geld :(

Overgang, ik heb begrepen dat je 10 jaar voordat je je menopauze krijgt onvruchtbaar raakt. Voor die tijd ben je dus verminderd vruchtbaar, en steeds iets minder.

Erg vervelend dat je zo lang moet wachten!! Toen ik het nieuws te horen kreeg, zei ik nog tegen de assistent, ach gesprek mag ook volgende week, heeft toch geen haast ? Gelukkig heeft zij het meteen op vandaag gezet.. ik denk dat ik op dat moment niet besefte wat deze uitslag met me zou doen. Ik was ook best geschrokken die dag.

Je vraag over die 10mm baarmoederslijmvlies ga ik ook stellen, dan hebben we maar alvast een antwoord, en kunnen we volgende week ook antwoorden van de profs vergelijken ;) Ik heb ook altijd een dikte van 8 tot 10mm :)

Wat is jou FSH waarde eigenlijk ?? FSH prikken ze vaak samen met AMH. Hoe hoger FSH is, hoe ongunstiger heb ik begrepen.

De andere waardes die je voorbij ziet komen, gaan over schildklierwaardes. (Anti TPO onder andere) en nog een paar over witte en rode bloedcellen, stollingsfactoren. APS is volgens mij iets wat ze testen pas na 3 miskramen, volgens mij is dat kijken naar trombose en ontstekingen (MamavanH, correct me if im wrong!!) (echt een stomme regel...) Maar, bij de standaard bloedonderzoeken valt ook een hoop uit te halen.

Nog een vraagje, is jouw cyclus goed ? Gewoon zoals het hoort verder zeg maar ?

Ik hoop dat ik flink wat duidelijke antwoorden kan krijgen, en wellicht ook hier op het forum wat meer informatie kan geven vanmiddag!!

Kiekske, erg spannend, ik ben benieuwd wat de DHEA gedaan heeft voor je !!! Ik ben zelf een beetje terughoudend merk ik wat betreft allerlei middeltjes proberen.. maar dat komt ook omdat ik erg gevoelig ben, en eigenlijk gewoon een goede cyclus heb etc. Ik slik helaas ook maagzuurremmers, dus ik kan niet zomaar aan het proberen slaan.

Ik was gisteravond nog aan het denken over de acupunctuur die je gehad heb, hoevaak heb je dat gehad in die ronde dat je maar 1 eicel had ? En waren die 7 follikels die ronde ERNA ? Of juist ervoor ? Ik dacht er namelijk aan dat acupunctuur niet direct heeft, maar meestal een aantal dagen of weken later (ligt eraan wat er gedaan is). Als het voor hoofdpijn is werkt het meestal direct, maar toen ik bijv. erg moe was, duurde het wel 4 weken met 2x acupunctuur voordat ik de energie weer begon te voelen. (ja tis dan ook nog de vraag of dat toeval is, of door acu komt ;))

Doen ze dat in NL helemaal niet, embryo's volgen tot dag 5 ?

Mariska11, wanneer heb jij ook al weer je gesprek ?

Gesprek zometeen, ik twijfel zelf enorm of ik meteen door wil met IVF, het was altijd het laatste wat ik zou willen natuurlijk, en ik ben met IUI nummer 4 en puregon zwanger geraakt...dus het kán wel!! Stel dat ik nog even de tijd heb, zou ik het liefste nog IUI doen voordat ik IVF probeer. Is er hier iemand zwanger geraakt met IUI ? Waarom gingen jullie door naar IVF / ICSI ?

We zijn met zn allen lekker aan het malen he :( Hoop dat er snel dingen duidelijk zijn, we willen gewoon weten waar we aan toe zijn!

10. mamavanh

mamavanh Fanatiek lid

10 mrt 2011
    1.126
    0
    36
    Zeeuwse kust
    Hallo dames,

Zoals beloofd hierbij de studies (ik heb er ook andere aan toegevoegd over AMH en DHEA).
    bij gebruik van DHEA zou ook de kans op afwijkingen aan de eicellen afnemen. Alleen is het wel zo dat de ene persoon beter reageert op DHEA dan de andere. Het ligt eraan waar jouw lijf het in omzet (testosteron / oestrogeen).

oja, vergeet niet om bij je huisarts je vit. D status te laten prikken.
    Vitamine D correleert met de hoogte van AMH.
    Ik slik zelf dagelijks 4000 IU (en laat het wel controleren want teveel D is ook niet goed).

Defining ovarian reserve to better un... [Reprod Biol Endocrinol. 2011] - PubMed - NCBI

Dehydroepiandrosterone (DHEA) reduces... [Reprod Biol Endocrinol. 2010] - PubMed - NCBI

The role of androgens in follicle mat... [Reprod Biol Endocrinol. 2011] - PubMed - NCBI

Miscarriage rates after dehydroepiand... [Reprod Biol Endocrinol. 2009] - PubMed - NCBI

Dehydroepiandrosterone (DHEA) supplem... [Reprod Biol Endocrinol. 2011] - PubMed - NCBI

Oja, niet gelijk wanhopen hoor. Het kan ook gewoon nog goedkomen.
    Zeker bij jongere vrouwen ligt de kans een stuk beter :). Dat zie je ook in een grafiekje terug bij inname van DHEA dat bij vrouwen onder de 38 de AMH beter oploopt dan bij vrouwen ouder dan 38.
    ook heb ik eens gelezen dat bij jonge vrouwen de AMH meer fluctueert dan bij oudere vrouwen (zoals ik ) - ik voel me gelijk een oud gebakje als ik dit opschrijf ;).
    Wat me wel opviel in een van die studies is dat je beter of heel laag of boven de 1,06 met je AMH kan zitten daartussen in hadden ze vreemde resultaten op spontane zwangerschap of IVF kansen.

11. Scarabee

Scarabee VIP lid

12 dec 2010
    6.482
    1
    38
    n.v.t.
    *Surft ff naar de NTI om een spoedcursus engels te doen* :p

Bedankt! Moet gaan lukken met de links, maar wel even goed de tijd nemen om het te lezen hihi.

Vitamine D zal ik ook vragen! Ik heb wel aanleg voor verminderde opname van vitamine D, dus ik slik dat sowieso al bij. Vraag me wel af of ze nu al vanalles willen gaan prikken.. ik hoop het maar.

Dus bij mij zou de waarde zomaar anders kunnen uitvallen ? Ik ben net 29 ... Wat gek dat ze tegen mij zei dat het niet kan fluctueren. Maar soms zeggen ze volgens mij ook maar wat hoor. Ik had ook gevraagd over abnormale vorm zaadcellen, vriend heeft er nogal veel.. de vraag was of ze bevruchtend vermogen hebben. Antwoord: Ja hebben ze. Ik: Dus het zou ook met een miskraam te maken kunnen hebben ? Antwoord: Nee, ze hebben geen bevruchtend vermogen. Ik: Huh? Wat is het nou? Antwoord: Ja ik weet het eigenlijk niet, vraag maar aan de andere arts. :$

Zo lijkt het net of ze gewoon zeggen wat je wilt horen...

12. mamavanh

mamavanh Fanatiek lid

10 mrt 2011
    1.126
    0
    36
    Zeeuwse kust
    Succes zometeen.

Ja ik heb een normale cyclus maar is wel veranderd in laatste 2 jaar.
    Ik heb nu minder aantal dagen met vruchtbaar slijm (voorheen altijd 5 dgn nu 1 dag én ik had altijd 3-4 dagen heftig ongesteld en dan 7 dagen totaal, nu is dat 2 dagen heftig en 6 dagen ongesteld). Maar verder wel regelmatig (28-31 dagen).

Herhaalde miskramen vanaf 2 of meer.
    Zie Herhaalde miskraam - Academisch Medisch Centrum

of welke studies er lopen:
    - Academisch Medisch Centrum

Sommige onderzoeken kan je huisarts ook doen. Als je een goede relatie hebt met hem/haar kun je vragen of ze dit wil doen.
    Verder, ga eens na of je familie auto-immuunaandoeningen heeft. Bijv. diabetes, hoge bloeddruk, trombose, schildklier, reuma, lupus, crohn, MS, ME, coeliakie etc. Zo ja, kijk dan bij jezelf of je misschien voor jezelf "gekke" verschijnselen hebt die anderen niet hebben.

Of je IVF moet doen kan ik je geen advies in geven.
    Als je eraan begint zou ik eisen dat je eerst al die bloedonderzoeken gehad hebt (voor herhaalde miskramen) voor je eraan begint. Zelfs mijn verzekeraar vond het raar dat gyn's dat niet doen maar wel in Belgie/Duitsland. Terwijl je dan bijv. al wel alle 3 de pogingen erdoorheen gejast hebt.
    En nee, gewone bloedonderzoeken helpen wel, maar als er iets mankeert kan het geven van een simpele bloedverdunner een zwangerschap redden.
    Ook zijn er kabinetsplannen om per volgend jaar slechts nog 1 IVF poging te vergoeden. Dus denk daar ook over na.

Hoe lang ben je al bezig? en heb je al miskramen gehad of ben je al eens zwanger geweest?

groetjes,

13. mariska11

mariska11 Bekend lid

26 apr 2011
    695
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt mamavanh. Ik ga ze vanmiddag eens even bekijken.

Denk overigens wel dat je moet oppassen om waardes te vergelijken, want er schijnen meerdere manieren te zijn om de waarde te meten. En in dat geval is bijvoorbeeld een waarde van 1.0 bij de ene methode goed en bij de andere niet zo goed.

@scarabee: ben heel benieuwd hoe je gesprek zal gaan en of je ons ook nog wat interesse dingen kan melden. Maar hoop vooral dat je zelf met een goed gevoel buiten stapt en dat je het idee hebt dat al je vragen beantwoord zijn.

Ik heb vandaag gesprek met m'n oude fert.arts. Was eigenlijk voor iets anders, maar ga meteen vragen wat zij vindt van die AMH-waarde van 0.9.

14. mariska11

mariska11 Bekend lid

26 apr 2011
    695
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb het idee dat mijn cyclus ook wel iets anders is dan een paar jaar geleden. Hij is iets korter geworden en m'n menstruatie is minder heftig. Heb vaak amper tampons nodig. En heb eerst een dag of drie spotting en dan twee dagen dat het iets heftiger is en dan nog een dag of twee spotting.
    Heb overigens ook een hele korte luteale fase (daardoor ben ik in de MMM terecht gekomen). De spotting begint meestal al een krappe week na m'n eisprong en een dag of 8-9 na eisprong word ik ongi.

15. Scarabee

Scarabee VIP lid

12 dec 2010
    6.482
    1
    38
    n.v.t.
    Dankje!

Oke wel duidelijk een verandering in je cyclus dus. Wat hebben ze daarover gezegd ? Als ze in het ziekenhuis nu weinig kunnen doen mbt bloedonderzoeken maak ik weer een afspraak met de huisarts. Heb er idd weinig zin in 3x IVF 'weg te gooien' of het risico daarop te lopen.

Kabinet had toch alweer besloten akkoord te gaan met de alternatieve bezuinigen van Freya ? Dat is het laatste nieuws wat ik hoorde.. dat de 3x IVF gewoon doorgaan!

Familie is lastige kwestie.
    Zelf, ik heb diagnose Syndroom van Tietze gekregen (vorm van reuma) maar daar is verder niks mee gedaan...volgens mij wist die (vervangende) huisarts dat ook niet zeker, ik had pijn op mn borst en hartkloppingen dus ze hebben toen hartfilmpje etc gemaakt, en toen daar alleen PVC uitkwam, heeft ze gezegd dan heb je ook Syndroom van Tietze.. Pfff goed dat je het zegt!!! Ik ga dat er ook even op zetten (lijstje)

Sommige waarden in m'n bloed zijn trouwens wel aan de hoge kant, maar niet over de grens. Ga dat vandaag of morgen nog eens allemaal uitgebreid analyseren.

Wat wel apart is, voordat ik probeerde zwanger te raken, had ik een korte cyclus die ook steeds korter werd. Zelfs tot 22-23 dagen. Ik heb in de pubertijd goed gemenstrueerd, zo'n 5-6 dagen, maar de jaren erna steeds maar 1 of 2 dagen. Toch zagen ze daar geen problemen in. Ik zit sinds ik probeer zwanger te worden weer op een goede cyclus van 28 dagen en menstruatie van 2-3 dagen. Ook apart, dat ik voorheen geen vruchtbaar slijm had, maar sinds ik probeer toch wel 5 dagen achter elkaar, en flink ook.

Ik ben nu iets meer dan 2 jaar aan het proberen. Voorheen nooit de pil geslikt en altijd open gestaan. Zo ook bij een ex 3 jaar lang open gestaan ervoor. Ik was toen 17.. Maar niks.

Heb afgelopen september een vmk gekregen, en afgelopen mei (dus kort geleden) een MA van 8+2 weken. Raakte zwanger in de 4e IUI dus...

Ga jij nog een keer iets laten onderzoeken voordat je in augustus start met IVF ? Of heb je alles al laten doen ? Probeer je in de tussentijd ook zelf nog, of heeft dat geen zin ?

Mijn hoofd tolt meiden !!

Ga even rustig douchen en me geestelijk voorbereiden op gesprek, ben er later weer!!

16. Scarabee

Scarabee VIP lid

12 dec 2010
    6.482
    1
    38
    n.v.t.
    Ook iets om naar te laten kijken dus idd! Korter hoeft opzich niet erg te zijn, maar zoveel dagen spotting lijkt me toch wel een stagnatie..Zijn je menstruaties pijnlijk of juist niet ?

Wat vinden ze van je korte LF ?

17. mamavanh

mamavanh Fanatiek lid

10 mrt 2011
    1.126
    0
    36
    Zeeuwse kust
    Ze gaven aan dat alles goed was en dat ik gewoon zwanger kon worden. Ik vroeg toen nog naar AMH. Nee hoor mevr. u kunt gewoon zwanger worden. Maar ik ben al 38 en al 2 jr bezig. geen probleem soms duurt het wel een jaar....ja...daaaag...de groeten...dan ben ik straks 40 en ovuleer ik niet meer ofzo...:$

Goed dat die 3 IVF gewoon doorgaan. Nee heb ik niet meegekregen.

slik je voor je korte cyclus progesteron?
    en extra vit. B6 (50 mg)?

Je hebt dus 2 mk achter de rug...dan mag je vlgs mij dus naar het AMC voor al die speciale bloedonderzoeken. Even een verwijziing vragen. Ook reuma is een immuun probleem, dat moet je eerst tekkelen voor je uberhaupt aan de slag gaat met IVF. Hebben ze dan anticardiolipine, reuma factoren, anti dsDNA, Antifosfolipiden (APS) etc onderzocht. Dit horen ze nl. wel te doen bij verdenking op reuma. Zet 'm op! Vraag je gek!
    Ik krijg nu onderzoeken en overweeg om aanvullend immuunonderzoek in het buitenland te laten doen.

Oh..misverstand..ik ga geen IVF doen. Ik ga gewoon natuurlijk. Manlief wil ook niet meewerken aan IVF, IUI of nog verder. Ben overtuigd dat het ook natuurlijk kan, maar moet ik wel mijn immuunsysteem onder controle hebben. Daarvoor ga ik naar Belgie :). Ik was afgelopen maand nog kort zwanger, alleen wordt het vrij snel afgestoten, ik voel zelfs wanneer het stopt...vandaar dat ik mijn immuunsysteem onder controle wil hebben.

18. mariska11

mariska11 Bekend lid

26 apr 2011
    695
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn menstruaties zijn meestal niet erg pijnlijk.
    De korte LF werd door het ene ziekenhuis wel ondersteund met medicatie, maar het EMC wil hier niks aan doen omdat ze daar niet in geloven (ze zeggen dat dit geen extra kans op zwangerschap geeft). Ga vandaag dus aan m'n oude arts vragen waarom ze daar zo anders over denken en wat haar idee daar bij is.

19. mamavanh

mamavanh Fanatiek lid

10 mrt 2011
    1.126
    0
    36
    Zeeuwse kust

progesteron kan zeker helpen, is alleen niet alles zaligmakend.
    Alleen als je al een korte LF hebt, kan het net het extraatje zijn.
    EMC is erg van de protocollen.

20. mariska11

mariska11 Bekend lid

26 apr 2011
    695
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoe bedoel je dat progesteron niet zaligmakend is?

EMC is zeker van de protocollen. En van de uitspraken 'onderzoeken spreken elkaar tegen', 'is nog niet voldoende onderzoek naar gedaan om te concluderen dat....', etc.
    Ik word er eerlijk gezegd niet goed van.
    En zichzelf tegenspreken kunnen ze ook heel goed. Vorige week: wij hebben de onderzoeksresultaten bekeken en geconcludeerd dat u geen korte luteale fase hebt'. Gisteren: u heeft zeker een te korte luteale fase. Dat hebben wij toch al vanaf het begin gezegd!'
    Pfffff....heel vermoeiend.

Deel Deze Pagina