Lagere AMH waarde

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Scarabee, 2 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Danitcha

Danitcha Fanatiek lid

4 mei 2011
    1.498
    102
    63
    Pfieeuwww, jullie gaan snel! Ik heb een onwijs zware nacht gehad, en heel wat afgegoogled, aangezien ik toch niet kon slapen. Uiteindelijk toen m'n lief aan het ontbijten ging en ik nog niet sliep maar een stukje slaappil genomen en een paar uurtjes kunnen slapen.

Kiekste, ik heb echt geen idee meer waar ik dat heb gelezen, ik heb in paniek echt wat afgegoogled, maar ik ga het proberen terug te vinden in m'n geschiedenis. Wat kost dat trouwens DHEA?

Scarabee, ik las in dit topic dat je met een amh van 0,7 de leeftijd zou hebben van een 43 jarige, blader maar terug...

Ik heb gelezen dat het invriezen van eitjes 40 euro per jaar kost voor een plekje in de vriezer. Juist het opwekken, punctie, ed kost zoveel geld. Maar als ik dan toch met ivf bezig ben, mogen ze er van mij wel een paar invriezen... ik ga het iig bespreken.

Mijn cyclus is vrij regelmatig. Altijd m'n eisprong op cd16 en een luteale fase van 12 dagen. Ik merkte wel dat ik laatste tijd minder heftig ongesteld werd, maar nog wel 7 dagen. Dit heb ik overlegd met m'n gyn en die zei dat de hoeveelheid bloed niets te maken heeft met je vruchtbaarheid, yeah right. Ook m'n progesteron was goed.
    Sinds ik met de hormonen gestart ben, heb ik opeens een lf van 9 dagen en was m'n progesteron te laag, heb ik last van opvliegers en nachtelijk zweten. Dus ik vraag me echt serieus af of de hormonen niet de boosdoener zijn!
    Mijn fsh is niet geprikt, maar ik ga dit wel vragen! Op m'n lijstje... *check*

Abnormale zwemmers noemen ze bij ons in het ziekenhuis "schudders". Ons is verteld dat die niet bevruchten, ze zwemmen alleen maar in rondjes, omdat ze geen staartje hebben. 4x werd een samenlevingstest bij ons als negatief bestempeld omdat ze alleen maar schudders zagen. Bij onze iui's werd het "goedje" ook bewerkt en dan blijven na de centrifiguje alleen de progressieve over. Volgens mij bewerken ze het zaad ook bij ivf. De schudders worden er dus juist uitgehaald.

Mamavh, ik ga zo even al je linkjes doorspitten. Heb er ook een paar voor jullie gevonden. Ik ga ook vragen om me te laten prikken op vitamine d.
    Maar ik kan toch moeilijk naar de huisarts gaan om me te laten prikken op alle auto immuunziektes? Op zich is m'n huisarts wel welwillend, maar toch? Naar welke specifieke prikken moet ik dan vragen? Ik voel me kerngezond. Alleen m'n oma heeft reuma.

Ik heb ook gelezen dat je ook in 2013 nog 3x ivf mag, maar de leeftijdsgrens is naar beneden gebracht, er mag nog maar 1 embryo teruggeplaatst worden per tp (dus geen meerlingen) en het zkh deelt de medicatie gedoseerd uit. Wat ik heel goed vind, want bijv de gonal kost 475 euro per doosje en dan krijg je een hele doos terwijl je dan misschien nog maar 1 dag hoeft te spuiten (er gaat normaal iets van 6x uit een doos). Uiteindelijk heb ik veel kunnen weg gooien omdat het nu over datum is. Maar ik heb ook nog vrij veel clomid liggen, is totaal geen toezicht op. Daar kan idd op bezuinigd worden, en als iedereen hierdoor 3x ivf kan doen, is dat een heel mooi bezuinigingsplan.

Ik heb de volgende supplimenten gevonden om je amh te verbeteren;
    * vitamine d3 (6000 iu)
    * dhea (75 mg)
    * vitamine e
    * CoQ10
    * Tarwekiemen
    * Royal jelly (wat is dit?)
    * Bijenpollen
    * Maca (wat is dit?)
    * tarwe / gerst gras
    * vitamine e

Als iemand dit aan kan vullen, graag! Ook de dosis die je per dag moet hebben...

Ik moet zeggen dat het me ook duizelt, al deze informatie. Het gaat nog een hele studie vormen. Ik las dat yoga ook helpt, maar ik haat yoga, zou pilates ook volstaan? Dat vind ik wel leuk.

2. mamavanh

mamavanh Fanatiek lid

10 mrt 2011
    1.126
    0
    36
    projectleider , moeder van dochter (2007) en zoon
    Zeeuwse kust
    Ik bedoel ermee dat je het in mijn optiek wel nodig hebt, maar dat het misschien niet het enige is dat een zwangerschap in stand kan houden. Er kunnen nog veel andere factoren ook meespelen.

En van die protocollen herken ik, en ik vond het lastig, ben er daarom niet enthousiast over. Een arts wilde mij wel helpen maar mocht niet vanwege het protocol...

3. mariska11

mariska11 Bekend lid

26 apr 2011
    695
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het is idd een combinatie van factoren, maar je probeert gewoon om al die factoren zo veel mogelijk te optimaliseren.

Ben tot nu toe ook zeker niet enthousiast over het EMC, maar naar een ander ziekenhuis gaan heeft dan weer het nadeel dat we dan een langere reistijd hebben. En dan loop je misschien ook weer tegen dezelfde dingen aan.

4. mariska11

mariska11 Bekend lid

26 apr 2011
    695
    0
    0
    NULL
    NULL
    @Danitcha: Ik kwam coQ10, tarwegras, vitamine D, royal jelly en vitamine b6/b12 veel tegen. Heb een groot deel daarvan gisteren gekocht.

DHEA is in Nederland niet vrij verkrijgbaar, staat namelijk op de lijst van verboden middelen. Had ook gelezen dat de resultaten er vaak goed mee zijn, maar wil dit niet zomaar gaan gebruiken zonder advies van een arts. Wat ik nu heb gehaald, zijn gewoon vitamines die je met een gerust hart kunt nemen (volgens de verkoopster en internet) en die een positieve anti aging werking zouden hebben.

Werd overigens net gebeld door het ziekenhuis dat de arts vandaag geen tijd heeft en dat het morgen wordt. Ik ben het zo kotsbeu dat ze je steeds maar laten wachten. Alsof het allemaal al niet klote genoeg is zonder dat gewacht en die onzekerheid over hoe het nou allemaal precies zit.

5. mamavanh

mamavanh Fanatiek lid

10 mrt 2011
    1.126
    0
    36
    Zeeuwse kust
    Hoi Danitcha

Je kan zeggen (ook tegen een gyn) dat er in je familie auto-immuunziekten voorkomen. En dat je dit graag onderzocht wil hebben omdat dit de fertiliteit en miskraam kan beinvloeden. Dan is het aan hem/haar om te bepalen wat er allemaal geprikt wordt. Maar een beetje gyn zou moeten weten dat reumafactoren, anticardiolopine, APS, lupus coagulans, ANA de onderzoeken zijn die aangevinkt moeten worden.
    Op die linkjes van het AMC staan alle bloedonderzoeken zo'n beetje vermeld.

6. Danitcha

Danitcha Fanatiek lid

4 mei 2011
    1.498
    102
    63
    Mamavh, ik schrijf het allemaal op en neem het volgende week gewoon mee naar de gyn. Als die er niet in mee wil gaan, dan ga ik ermee naar de huisarts.

Mariska, moet je nu morgen weer bellen? Belachelijk!!!
    Ik weet dat je DHEA niet in NL kan kopen, maar ik wacht daar ook nog mee. Dat kan ik altijd nog bij een 2e ivf doen. Het is toch een hormoon en ik ben er een beetje huiverig voor. De rest ga ik wel inslaan. Maar welke dosis neem jij dan? En welke winkel heb je dat gekocht?
    Ik kwam ook dit tegen op internet, klinkt goed, maar zó duur!
    OvaWise Kit | Support Egg Health
    Er staan ook andere producten op de site, zoals een vruchtbaarheids-yoga boek en een vruchtbaarheids massage dvd. Zou dat wat zijn?

7. Danitcha

Danitcha Fanatiek lid

4 mei 2011
    1.498
    102
    63
    Aha, op de website van de tuinen zijn al deze middeltjes wel te vinden. Maar ik heb echt de dosis nodig. Van q10 wisselt een pilletje al van 30 mg tot 200 mg...

8. mariska11

mariska11 Bekend lid

26 apr 2011
    695
    0
    0
    NULL
    NULL
    Van coQ10 heb ik volgens mij 100mg. Royal Jelly hadden ze maar in 1 sterkte en tarwegras neem je volgens de gebruiksaanwijzing (is overigens echt goor!).
    Ik houd me iig wel aan de maximale dosering. Het gebruik van supplementen is namelijk niet geheel zonder risico.

Ik denk dat ik deze ook nog ga aanschaffen
    New Care - Vitaminen - B6 B12 Foliumzuur
    Foliumzuur moet je toch slikken wat extra vitamine b6 en b12 zouden ook niet verkeerd zijn.

9. Danitcha

Danitcha Fanatiek lid

4 mei 2011
    1.498
    102
    63
    Ik slik al iedere dag een tabletje b-complex, voor m'n nagels en haren, maar dat komt nu mooi van pas. Net gekeken, zit ook b6 en b12 in.
    Het potje van het tarwegras ziet er alleen al goor uit!
    Zou je al deze dingen trouwens moeten slikken tot de eisprong (of punctie) of erna ook nog? Want ze verbeteren de kwaliteit van het eitje en als het eitje is gesprongen heeft het nog weinig nut, toch?

10. Kiekske

Kiekske Niet meer actief

So meiden, wat zijn jullie erin gedoken zeg!!!

Ik slik 'enkel':
    Vit D 10 iu
    Vit E
    Vit B complex
    1 extra foliumzuur
    Omega 3
    Dhea 75 mg

De vitaminen zijn de vitaminen zoals ze in DD worden voorgeschreven, de extra foliumzuur moet van Gent en dhea is dus ook vanuit Gent.

Ben benieuwd wat de gyn jullie allemaal gaat vertellen mbt jullie amh!

11. mariska11

mariska11 Bekend lid

26 apr 2011
    695
    0
    0
    NULL
    NULL
    @kiekske: ik kwam gisteren met wat gegoogle op een site waar veel info op stond over extra vitamines bij een laag amh, dus was vrij snel klaar :)

Mbt wat de gyn nog gaat vertellen over m'n amh: de gyn van het EMC is uitgesproken over dat onderwerp (niks aan het handje volgens haar) en m'n andere gyn hoor ik morgen dus pas.

12. Kiekske

Kiekske Niet meer actief

Voor mij is de hoop nu heel erg op de dhea gericht. Bij de echo's zullen we al merken of het helpt, daarna natuurlijk vanaf de bevruchting.

Als je echt zeker wil weten of de kwaiteit van je eicellen nog goed is, kan je de embryo's het beste tot dag 5 volgen. Nu plaatsen ze meestal op dag 2 of 3 terug. Ze denken dan te weten wat he beste embryo is, maar eigenlijk is dat pas bekend op dag 5. Wij gaan hier nu voor en ik vind het doodeng. Het kan hierna ook al afgelopen zijn. Maaarrr...ik probeer me hier niet teveel mee bezig te houden, rust ed is ook zeer belangrijk.

Meiden, een laag amh klinkt verschrikkelijk, maar met ivf/icsi zijn er echt nog goede kansen hoor!

13. bittersweet

bittersweet Bekend lid

23 okt 2011
    692
    0
    0
    Hoi Meiden,

Ook ik sluit me aan bij jullie. Heb ook een heel laag amh 0,3 met een leeftijd van 31 jaar nu 32 jaar getest. Heb zelf 1 ivf behandeling gehad daaruit is gebleken dat de eitjes die ik nog heb van slechte kwaliteti zijn. Nu heb ik een lieve zus die heeft aangeboden mij te willen helpen en zijn we dus gestart met eiceldonatie. Inmiddels in vergevorderd stadium hiermee, want morgen is de punctie. Vindt het zo spannend allemaal. Als het goed is maandag terugplaatsing.
    Ik ga zeker met jullie meelezen/meeschrijven en er is ook een onderwerp poffertjes en pannenkoeken POF vervroegde overgang/lage eicelreserve, waar meiden zijn met heel veel ervaring en een laag amh.
    Heb zelf ook een eigen weblog de weg naar eiceldonatie voor diegene die het leuk vinden meer te weten te komen hierover.
    Zijn er ook meiden die hieraan denken om te gaan doen? Of misschien heeft iemand aangeboden te willen helpen dmv eiceldonatie? Hopelijk hoeft het voor jullie niet zover te komen, want er zijn ook zeker succesverhalen van meiden met een laag amh die toch nog zwanger worden!

xx
    bittersweet

14. Scarabee

Scarabee VIP lid

12 dec 2010
    6.482
    1
    38
    n.v.t.
    #74 Scarabee, 5 jul 2012
    Laatst bewerkt: 5 jul 2012
    Hoi meiden,

Ben net weer terug, ga alles nog bijlezen straks, maar eerst het verslag van gesprek bij de Gyn..

Alle vragen op een rijtje :

Als eerst:
    M’n AMH waarde is 1.3 en niet 1.0. Handig!:(

Zal even wat vragen neerzetten met de antwoorden, ik noem de gyn G.

-Kan de amh waarde fluctueren?

Antwoord G. : In principe niet, het is een waarde die in de jaren langzaam aan daalt.

Hoe snel daalt de waarde en hoe staat het dan met je vruchtbaarheid ?

Antwoord G: Dat ligt aan de persoon, is geen pijl op te trekken. Sommige vrouwen dalen binnen korte tijd van 1.3 naar 0.3, en andere vrouwen die begonnen al vroeg met een lage waarde (bijv. al heel laag toen ze begonnen met menstrueren) en dalen maar 0.1 per jaar. In zo'n geval heb je dus nog jaaaaaaaren de tijd. Dat is alleen te achterhalen door regelmatig een AMH test te laten doen.

Betekent een lage AMH waarde ook meteen een verminderde eicelkwaliteit? :

Antwoord G: Dat is ook iets wat niet direct te bepalen is, en vaak afgewacht moet worden. Bij vrouwen die onder de 0.6 of 0.7 zitten qua AMH waarde, is dit doorgaans wel het geval. Dingen worden pas écht serieus als je onder de 0.3 zit, gaf ze aan, maar zelfs dan is het mogelijk zwanger te raken.

Ook gevraagd natuurlijk :
    “Hoelang heb ik nog” ?
    Maar hier is geen duidelijk antwoord op te geven. Ze gaf ook aan deze meetwaardes nog niet zo heel lang in gebruik zijn, en dat het dus verschilt per persoon hoe snel of langzaam zoiets daalt en ook nog afhankelijk van hoe de cyclus van die persoon is.

Abnormale vorm zaadcellen: Hebben deze bevruchtend vermogen ?
    Antwoord G: Ja, ook deze zaadcellen kunnen bevruchten.

Ik weet eigenlijk niet wat er bij jullie gezegd is wat betreft zaadcellen ? Ze gaf aan dat de meerderheid van de mannen maar 5% goede vormen heeft, maar dat is niet waar. Het ligt er maar net aan welke richtlijnen een ziekenhuis hanteert.

Stel, je hebt 100 % abnormale vorm zaadcellen, is een gezonde zwangerschap dan nog mogelijk?

Antwoord G; Dat is in principe mogelijk, je moet het doen met wat je hebt, en als dat abnormale vormen zaadcellen zijn.. dan kan ook dat lukken.

Na opwerking worden de abnormale vorm zaadcellen trouwens gewoon meegerekend, en ze doen ook mee. Opwerking haalt alleen de niet bewegende en de bewegend op plaats zaadcellen eruit. Er kunnen dus goed bewegende zaadcellen bijzijn, alleen met abnormale vorm.

Verder, volgens de gyn heb ik een goede waarde, en hoef ik mij geen zorgen te maken. Ook kan ik rustig doorgaan met IUI. De assistent zei juist tegen mij dat dit zeker een indicatie voor IVF was ( ze zei dat alles onder de 3 indicatie is voor IVF, maar de gyn zelf denkt daar blijkbaar dus anders over… Wat haar betreft gaan we nog zeker 8x door met IUI voordat we over IVF gaan praten…

Ik heb mijn twijfels bij alles nu. Is er nu echt niks aan de hand ? Of is er wel iets aan de hand, want nu kleiner gemaakt wordt door het ziekenhuis ?

Alle bloedonderzoeken die ik heb aangekaart (APS, en andere onderzoeken ( nja alles wat MamavanH opnoemde) gaat ze pas laten onderzoeken bij meerdere miskramen (ze noemde zelfs 4 of 5 op). En ik heb er ‘pas’ 2 gehad. Ze vroeg zich alleen af hoe ik het psychisch ga trekken als ik nog 4 of 5 miskramen krijg... Maar goed, .. ook stollingsfactoren etc.. kan ze niet doen, kost teveel geld ook zei ze.. Wat ze wel wilt doen is de anti-TPO, maar pas als ik zwanger ben. Schildklier standaard waarde van mij was trouwens 1.7, maar dat is de TSH en niet de anti- TPO.

Enige wat ze nu wilt doen is : Doorgaan met IUI, en nogmaals mijn AMH waarde laten prikken, om te kijken of dat fluctueert of dalende is. Maar dit is wel bepaald aan de hand van het geheel: Heb een goede cyclus, heb elke maand een eisprong, reageer goed op hormonen, en ik KAN zwanger worden. Ook mijn FSH is goed: 6. Heb trouwens niet verteld dat voorheen m’n cyclus zo kort werd, maar ook niet erg relevant aangezien deze nu goed is.

Als ik nog dingen vergeten ben roepen jullie maar…

15. Danitcha

Danitcha Fanatiek lid

4 mei 2011
    1.498
    102
    63
    Bedankt voor alle antwoorden Scarabee! Dat geeft toch weer een stukje opheldering. Ook al zijn ze in mijn zkh van heel andere mening over schudders.
    Wel fijn dat je amh waarde hoger bleek!!!

16. Scarabee

Scarabee VIP lid

12 dec 2010
    6.482
    1
    38
    n.v.t.
    Jaa verschillende ziekenhuizen, verschillende richtlijn, niks aan te doen, maar wel verwarrend!!
    Ben idd ook blij dat m'n amh hoger bleek!! Toch behoorlijke stress erom de laatste dagen.. nu afwachten wat het volgende amh onderzoek gaat zeggen.

Hoe ist nu met jou ? Begint het langzaam wat duidelijker te worden voor je ?

17. mamavanh

mamavanh Fanatiek lid

10 mrt 2011
    1.126
    0
    36
    Zeeuwse kust
    Ben een beetje geschokt dat bloedonderzoeken teveel geld kosten, dat valt echt wel mee. Dan maar liever eerst 4 of 5 miskramen....??? echt shoking..die gyn . heeft zelfs zeker nooit een mk gehad?

Weetje, je mag met een second opinion van je huisarts zo naar een andere gyn. bij het aMC kun je bij de herhaald mk poli al vanaf 2 mk met verwijzing terecht. Daar doen ze al wat bloedonderzoeken. Van mijn verzekering mocht ik voor een 2nd opinion ook naar Gent, daar doen ze die onderzoeken wel. Mijn verz. vergoed Gent want ze hebben een contract met hen.

misschien te overwegen?

18. Scarabee

Scarabee VIP lid

12 dec 2010
    6.482
    1
    38
    n.v.t.
    Ja vreemd dat ze zei dat het duur was.. k heb voor m'n miskraam ook Cytotec en Mifegyne gekregen.. kost ook geld toch? Ik heb een goede verzekering dus ik begrijp het ook niet zo goed.

Ik denk dat het een goed idee is als ik dat ga proberen idd.. Maar onderzoeken ze dat ook in het AMC als ergens anders loop voor IUI ? Ik ben wel bang dat als m'n huisarts vraagt waarom de Gyn het nu niet wilt prikken, dat hij het met haar eens zal zijn, omdat het ook gewoon stomme pech kan zijn (de miskramen), en alles het verder goed doet bij mij.. Kan wel een poging doen.

Of anders gewoon vragen aan de huisarts of hij die bloedwaarden wel wilt aanvinken op een labformulier..? Of kan hij dat niet ? De anti-TPO etc. ?

19. Danitcha

Danitcha Fanatiek lid

4 mei 2011
    1.498
    102
    63
    Meiden, ik vind het ronduit belachelijk dat ze die bloedtesten niet willen doen als je al miskramen hebt gehad. Ok, ik begrijp het misschien als je nog nooit een miskraam hebt gehad, maar 1 zou voldoende indicatie moeten zijn. Want miskramen brengen ook kosten mee, denk aan curretage enzo. En wat te denken aan emotionele schade! Een psych is ook niet echt goedkoop. Ik zou die argumenten maar eens neerleggen bij je gyn of ha.

Bittersweet, heel veel succes vandaag! En vooral voor je zus, zo'n punctie lijkt me verschrikkelijk pijnlijk. Maar hopelijk is het allemaal voor een heel goed doel.
    Persoonlijk moet ik nog niet aan eiceldonatie denken. Vooralsnog wil ik alles eruit halen wat er in zit. Maar misschien als al m'n opties op zijn, dat ik het in overweging zou nemen.

20. mamavanh

mamavanh Fanatiek lid

10 mrt 2011
    1.126
    0
    36
    Zeeuwse kust
    Mijn gehuegen is slecht, hoeveel miskramen heb je gehad?
    Voor een 2nd opinion mag je altijd ergens langs. Je hebt (meestal) wel een verwijzing nodig. Bel anders je verz. eens op. In Gent doen ze wel uitgebreid onderzoek.
    Of ze dat doen bij het AMC denk ik wel, dan gaat het echt over herhaalde miskramen poli. Vertel anders gewoon aan je ha dat je daarvoor een 2nd opinion wil, je mag overal naar toe.
    Ha kun je altijd vragen of hij dingen wil onderzoeken. Het helpt als er dingen in je fam. voorkomen. Bij mij was dat schildklier en hoge bloeddruk en trombose. Dan gaan ze je al sneller prikken. Als je andere klachten hebt, noteer ze eens ms kan ik je een hint geven.
    Je kan ook gewoon zeggen dat je het echt graag wilt uitsluiten en geen kostbare tijd en emotie wil verspillen (en ja medicatie kost de verzekeraar ook geld, vlgs mijn verz. hadden ze liever dat de internisten sneller dat bloedonderzoek deden omdat ze in Antwerpen en Gent dus goede resultaten bereikten in kortere tijd).
    Ha kan gewoon anti-TPO opschrijven, anders staat er altijd een open vlak op het formulier waar hij het met de hand op kan schrijven. (wel samen met TSH en T4, vaak kijken ze dan ook naar prolactine en anti TSH receptor).

Deel Deze Pagina