Lagere AMH waarde

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Scarabee, 2 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Scarabee

Scarabee VIP lid

12 dec 2010
    6.482
    1
    38
    n.v.t.
    1 bewezen vmk en 1 bewezen mk..
    daarvoor had ik ook vermoedens van vmk's maar die zijn niet bewezen dus kan ik niks mee..
    Wellicht is een vmk en een mk minder erg.

Ik weet niet wat er in m'n familie naar boven is gekomen, is erg lastig achterhalen..

TSH en prolactine waren goed..misschien is het daarom niet zo zinvol om de andere tests te doen?

Ik kijk het nog wel aan de komende tijd, eerst even alles laten bezinken en deze IUI afwachten, die heb ik eergisteren gekregen. Als ik nu 2 weken in de stress ga is dat ook niet zo handig. Ik zal wel even overleggen met de huisarts wat ik eventueel kan opstarten de komende tijd qua onderzoeken..

Was jouw TSH waarde ook niet goed ? Of was die wel goed ?

2. Scarabee

Scarabee VIP lid

12 dec 2010
    6.482
    1
    38
    n.v.t.
    Mariska11, ben je op gesprek geweest inmiddels ? Hoe is dat gegaan ? En wat balen dat je geen progesteron krijgt extra.. dat is toch juist handig bij een korte luteale fase. Wat MamavanH zegt, het kan aan meer dingen liggen dat een zwangerschap niet in stand blijft.. maar laat ze dan tenminste alles doen om het te bevorderen. Snap dat je er moe van wordt… Ben wel benieuwd hoe je gesprek ging!

Danitsha, ik ben ook een beetje huiverig voor DHEA. Maar ook voor de rest haha., ben nogal gevoelig. Ik slik tot nu toe alleen D en foliumzuur, maar ik zat wel te kijken naar VSM puur mama. Slikt 1 van jullie dat ook ? Alvast heel veel succes voor maandag !! Doe jij trouwens ook IUI op dit moment ?

En wat betreft yoga, ik doe dat nu al 1 jaar, en ook de oefeningen specifiek op zwanger worden gericht. Zwangerschapsmassage zou ik niet doen, of je moet precies weten wat je doet. Massage stimuleert namelijk de afbraak van afvalstoffen en op bepaalde plekken of verkeerde manier kan het tegen je werken. Je kunt daar wel dingen over vinden op internet denk ik.

Bittersweet, lijkt me een moeilijke stap over te gaan naar eiceldonatie. Wel iets moois aan de andere kant dat jouw zus je dat wil geven !! Maar ook wel heftig lijkt me zeg.. ik zou zelf denken , met een 0.3 zou je toch zelf zwanger kunnen worden met flink wat hulp ? Neem aan dat ze alles goed onderzocht hebben natuurlijk, en dat dit voor jou de beste optie was… Spannend allemaal meid!! Hoe oud is jouw zus ?

MamavanH. Je krijgt dus geen IVF maar je krijgt alleen onderzoeken waar je nu heen gaat ?

Kiekske, welke hormonen gebruik jij nu ter voorbereiding op de IVF/ICSI ?

3. Simoon73

Simoon73 Actief lid

23 jun 2012
    111
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoi dames, jullie zijn voortvarend bezig geweest zeg. Maar we hebben nu wel een volledig overzicht van alle mogelijke suplementen:)

Ondertussen heb ik begrepen dat:
    - Co Q10 geen bewijsbare toegevoegde waarde heeft.
    - Epa omega 3 +DHA zin heeft als je zelf niet genoeg vette vis eet
    - Royal Jelly zeker een goede toevoeging kan hebben op het lichaam.

Ik heb dan ook de onderste 2 gisteren in huis gehaald en ga dit maar eerst eens proberen (anders ook bang dat het allemaal een beetje veel wordt en elkaar misschien wel tegen gaat weken:))in combi met Foliumzuur wat ik al had.

Hebben julie al verder stappen ondernomen?
    Mariska, heb je inmiddels een gesprek gehad of alleen nog maar de info van de ass over de telefoon?

4. mamavanh

mamavanh Fanatiek lid

10 mrt 2011
    1.126
    0
    36
    projectleider , moeder van dochter (2007) en zoon
    Zeeuwse kust
    Nou dames

T was me 't weekendje wel...vrijdagavond test ik opeens heeel vaag licht positief...huh??? ik was zwaar overtuigd toch echt ongesteld te worden, maar op dag 31 had ik zoiets van...komt 't nou nog? (normaal strak 28 dgn...).
    Ik was bijna blij...maar helaas vandaag toch ongesteld.
    Echt erg jammer..maar goed op naar volgende ronde. Ik ben zo ver al een poos niet meer gekomen, dus blijkbaar doet de schildklierhormoon en alle andere supplementen toch iets goeds.

@sismoon73:
    Vergeet vit. D niet toe te voegen aan je lijstje. En niet te benauwd met de hoogte daarvan. Ik slik dagelijks 2000 tot 4000 IU (is hoog, ik weet ;t) maar dit op basis ook van studies op pubmed irt AMH tot Vit D.
    (en ...ik was deze ronde even zwanger zonder verdere hormonen (behalve schildklier) en baby-aspirine en tsja veel supplementen dat wel) en ben toch al 38.
    Oja, weet je wat goede omega 3 is? van Pufan 3 speciaal voor zwangeren. Erg hooggedoseerde DHA/EPA. Ik slik er dagelijks 2 na de ovulatie (met name om mijn immuunsysteem te onderdrukken).

@Scarabee: idd alleen onderzoeken met name voor immuunsysteem.

5. Simoon73

Simoon73 Actief lid

23 jun 2012
    111
    0
    16
    NULL
    NULL
    Jammer om te horen mamavanh:( Kan me voorstellen dat het toch een teleurstelling is, ookal is de test licht positief, hij is positie! Knap dat je het zo oppakt en wens je heel veel succes deze ronde! Dat het maar mag aanslaan?

Zal morgen nog even de winkel inlopen voor vit. D:)
    Ik heb mijn overige producten van Biover, aangezien ik ook mijn voeding aan het aanpassen ben op basis van het endometriose dieet! Belangrijk daarin is BIO, dis was afgelopen wknd in de BIO winkel en heb daar ook maar de supplementen gehaald:)

Heb wo gesprek met arts en zal dan nogmaals vragen naar DHEA en lage AMH waarde!

6. mamavanh

mamavanh Fanatiek lid

10 mrt 2011
    1.126
    0
    36
    Zeeuwse kust
    Hoi Sismoon73

Blijkbaar vind ik het toch moeilijker dan ik hier beschrijf..ik denk dat mijn "feel-good" hormonen nu gezakt zijn.
    Maar goed, ik kijk toch positief vooruit en ik viel echt om van verbazing om na al die maanden van die blanco tests opeens een streepje te zien (daar waar ik tot 2 jr geleden snel zwanger kon worden).

Vit. D, ik bestel ze op internet (goedkoper en hoger gedoseerd).
    Ik heb vantevoren wel mijn vit.D status laten bepalen (kan bij ha).
    Endo is trouwens ook een immuun-probleem wist je dat?
    Laat dat bij jou ook zeker doen die vit D bepaling aangezien endo en vit. D ook een relatie hebben (maar dan in negatieve zin). Zie:

Vitamin D and fertility: a systematic review. [Eur J Endocrinol. 2012] - PubMed - NCBI

Ik hoop in Gent een oor te vinden voor mijn behoefte aan immuun-protocol icm lage AMH waarde. Waar ik zelf aan denk is: prednison, baby-aspirine, misschien bloedverdunners zoals clexane/fraxiparine en misschien intralipids. En dan nog het hele arsenaal supplementen wat ik nu slik (en dat is bijna een complete maaltijd :)).

Succes wo bij de arts, wees niet verbaasd als ze het wegpoetsen. Je kan ook over vit. D en AMH vragen.

The level of serum anti-mullerian ho... [J Clin Endocrinol Metab. 2012] - PubMed - NCBI

Vitamin D and fertility: a systematic review. [Eur J Endocrinol. 2012] - PubMed - NCBI

Replete vitamin D stores predict reproductive ... [Fertil Steril. 2010] - PubMed - NCBI

Oja, vit. D is ook goed voor de heren ("vit D fertility" zoeken op pubmed).

Wat voor dieet is dat trouwens voor endo? Ben nieuwsgierig vriendin van mij heeft dat en probeert ook zwanger te raken.

7. mamavanh

mamavanh Fanatiek lid

10 mrt 2011
    1.126
    0
    36
    Zeeuwse kust
    Hoi Danitcha

Ik neem 200 mg Q10.
    Ik weet eigenlijk niet of ik dat ook nog na ovulatie moet nemen, ga ik nog even opzoeken.

8. mamavanh

mamavanh Fanatiek lid

10 mrt 2011
    1.126
    0
    36
    Zeeuwse kust
    Hoi Bittersweet ik hoop dat de punctie en terugplaatsing goed verlopen is en je binnenkort met goede berichten mag komen.

Wist je dat je ei-kwaliteit verbeteren kan van DHEA? (mag je niet meer nemen als je zwanger bent overigens).
    Overigens kunnen ook immuun-gerelateerde zaken je ei-kwaliteit aantasten. Als je die aanpakt, kan er ook verbetering optreden. Maar goed je zit nu al in deze piste maar het kan geen kwaad die te combineren. Aangezien een eicel van een ander gezien kan worden als een "soort transplantatie" wat wil zeggen dat het je immuun systeem kan activeren. Wat echter goed is dat het van familie is, daarmee is de kans hierop minder groot (wat lief van je zus trouwens!!). Ik denk dat het daarmee ook zeer eigen zal aanvoelen.

Zelf denk ik niet aan eicel donatie. IVF is al onbespreekbaar met manlief. It is me or nothing :(.

9. Danitcha

Danitcha Fanatiek lid

4 mei 2011
    1.498
    102
    63
    Mamavh, wat onwijs jammer dat je ongi bent geworden na een zwangerschapstest! Dan zat er dus wel wat, of niet?

Wij hebben gisteren de intake van de ivf gehad. Het komt nu toch wel dichtbij hoor. Aan de ene kant ben ik heel blij, eindelijk een redelijke kans op een kindje. Aan de andere kant ben ik er emo onder, toch het besef dat ivf nu realiteit wordt. Zodra ik ongi wordt, ga ik beginnen met de hormonen.

Morgen hebben we het amh-gesprek. Ik heb al m'n vragen opgeschreven. Ben best wel een beetje zenuwachtig. Erna hebben we een gesprek bij de uroloog. Ze hebben kluwen spataders gevonden bij m'n lief, die misschien wel operatief te verwijderen zijn en waardoor z'n zwemmers verbeteren. Dus morgen een spannende dag!

Scarabee, ik heb inderdaad 3 iui's gehad. Er zou nog een 4e komen, maar toen had ik teveel eitjes (3 is de max in ons zkh), dus die poging is afgelast. Wij gaan nu puur door naar ivf, door de zaadkwaliteit. M'n gyn zei gisteren nog dat ook bij een lage amh iui zinvol kan zijn. Dus hou hoop meis!
    Zijn de iui's in je eigen cyclus of met hormonen?

10. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.279
    1.418
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Dag Dames,

Hier een mama van 2 pachtige zonen en mijn AMH is 0,1! Ondanks mijn lage AMH heb ik toch 2 kindjes gekregen.

Bij mijn eerste zoon ben ik zwanger geraakt van de 4e IUI en toen wist ik nog niks van AMH.

Toen mijn zoon 9 maanden was zijn we weer de MMM in gegaan en na een jaar IUI werden we doorverwezen naar Enschede voor IVF.

Daar hebben we 2 IVF pogingen gedaan met het hormoon decapeptyl en Gonal-f met als resultaat 1 eitje. In Enschede hebben ze ons opgegeven en gezegd dat we met IVF geen 2e kindje konden krijgen omdat mijn eitjes op zijn.

Ik kon me daar nog niet bij neerleggen en heb toen contact gezocht met Dusseldorf. We hadden nog 2 ivf pogingen die vergoed zouden worden en die wilde ik in ieder geval benutten.

30 april 2011 hadden we een intake gesprek en op 3 mei zijn we al gestart in mijn eigen cyclus. Dit was mijn spuitschema.
    - dag 3 tijdens mijn ongesteldheid beginnen met 450 eenheden Menopur (dit is erg veel, in Nederland is maximale toegestane dosis 300)
    - menopur doorspuiten tot dag 8 en dan komt het hormoon cetrotide erbij om de groei wat af te remmen
    - op dag 15 had ik de punctie van 5 eicellen.

Al die 5 eicellen zijn bevrucht en de 4e cryo is blijven plakken en ligt nu lekker in zijn bedje te slapen. Dus op 30 april de intake en op 30 juli heb ik positief getest en dat binnen 3 maanden met een AMH van 0,1!

Menopur schrijven ze inderdaad vaak voor aan vrouwen met een laag AMH omdat menopur een natuurlijk hormoon en hierdoor beter werkt. Wat ook vaak beter werkt is het korte protocol. Dus niet eerst aan de pil en decapeptyl gebruiken omdat dit vaak de groei van de al weinige eitjes extra afremt. IVF in je eigen cyclus met menopur en cetrotide doen ze in Dusseldorf heel erg vaak en heeft mij erg goed geholpen.

Ik hoop dat jullie ook snel zwanger zijn. Jullie mogen me alles vragen, heel veel succes.

11. Danitcha

Danitcha Fanatiek lid

4 mei 2011
    1.498
    102
    63
    Nataly, je verhaal geeft hoop!!! Want soms ben ik het helemaal kwijt, zoals nu. Ik kom net van het zkh af.

Ik krijg inderdaad ook het korte protocol. Met maximale dosis Puregon 300ie. Menopur vond mijn fa onzin, dat is volgens haar voor vrouwen met een laag lh?
    Ze zegt dat ik blij mag zijn als ik met deze dosis 5 eitjes aanmaak en dan is het nog afwachten of daar wel goede embryo's uit ontstaan. Terwijl ik bij 75ie al 5 eitjes aanmaakte, maar dat schijnt dan je max reserve te zijn. Ik kan het bijna niet geloven dat ik niet meer eitjes aan ga maken, maar we zullen zien...

Ze wilde met niet testen op auto-immuunziekten en vitamine d, omdat dat alleen in verband wordt gebracht bij vrouwen die onder de 40 al in de overgang zijn. Maar dat ben ik nog niet, heb wel de eierstokken van een 42 jarige :(.

Over vitamine e.d. was ze al helemaal niet te spreken, ik moest niet zoveel op internet lezen. Dus ik ga daar zelf een beetje mee stoeien.

Volgende week nog een uitleg over de medicatie. En als ik dan ongi wordt, dan gaat het ivf-circus beginnen!
    Ik heb nog wel een echo gehad en er groeide wel een eitje van nu 12 mm. Dus nu maar aan de slag met ovutesten enzo. Niet geschoten is ook mis!

En hoe gaat het met de rest? Het is hier stilletjes...

12. mamavanh

mamavanh Fanatiek lid

10 mrt 2011
    1.126
    0
    36
    Zeeuwse kust
    #92 mamavanh, 11 jul 2012
    Laatst bewerkt: 11 jul 2012
    Nataly: mooi verhaal geeft idd hoop!

Danitcha: Dat van die vrouwen van onder de 40 in de overgang en immuunproblemen is regelrechte onzin! Ik zit vlgs mijn gyn . zeker niet in de overgang en er zijn vrouwen op een amerikaans /engels forum die rond de 30 zijn en daar immuunprotocollen krijgen en wel zwanger raken en blijven (ook met laag AMH af en toe).
    Dus laat je geen onzin aanpraten, nederlandse artsen geloven er niet in, that is it.

Je schreef eerder dat er reuma in je familie voorkomt.
    Reuma is een zeer serieus immuun probleem. Alleen dat het al voorkomt zouden ze je moeten testen, dan kunnen ze je behandelen en heb je kans dat je ook gewoon "zo" (natuurlijk) zwanger kunt raken (met misschien wel een aantal medicijnen ter ondersteuning zoals progesteron etc. maar ik bedoel met natuurlijk - de gewone oude je ligt in bed en doet het met elkaar methode - ipv dat het in een ziekenhuis gebeurd.
    En ik weet dat met al die hormonen erbij het ook geen pretje is, maar dan is het nog wel een beetje relaxter. Maar goed je zit er nu al in dus ga ervoor zou ik zeggen, maar ga desnoods nu nog voor een 2nd opinion briefje bij je huisarts of laat je door hem op reuma aspecten checken. Ik stuur je nog ff een PB-tje hierover. Okay?

Dat je geen menopur mag, vind ik vreemd omdat je wel laag amh hebt.
    Succes met de ivf, lijkt me erg spannend...

Ik word echt zo nijdig van die nl artsen...

Met mij? uhhh buikpijn, sjacherijnig, nog aan het nadenken what-if en hoe kan ik zooo stom zijn...zucht.
    Ik heb vandaag wel een progesteron recept losgekregen bij een andere arts...ha, ha! gewapend voor de volgende poging :).

13. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.279
    1.418
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Bij een uitgangsecho kunnen ze zien hoeveel eitjes er die maand klaar liggen om gestimuleerd te kunnen worden. Ik had bij de laatste IVF poging 6 follikels klaar liggen en door de Menopur zijn er 5 gaan doorgroeien. Bij de andere 2 IVF pogingen lagen er elke keer 5 klaar en bij Gonal-f groeide er bij de ene IVF maar 1 eitje door en bij de andere niks. Menopur werkt bij mij dus wel. Puregon heb ik geen ervaring mee.

Krijgen jullie een uitgangsecho? Zo nee, vraag daar eens om en vraag dan ook hoeveel follikels ze kunnen zien links en rechts. Ik heb gewoon om een uitgangsecho gevraagd omdat ik wilde weten hoeveel follikels ik had die maand. Een uitgangsecho krijg je aan het begin van het protocol omdat er dan nog niks is gaan groeien en je nog niet begonnen bent met de hormonen die de groei moeten stimuleren.

14. Simoon73

Simoon73 Actief lid

23 jun 2012
    111
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoi Dames,

Sorry dat ik nog niet eerder heb laten weten hoe het is gegaan, maar was elke dag laat thuis en geen beschikking over internet.

Gesprek woensdag was opzich goed! Er blijven zaken die blijven malen door je hoofd omdat er gewoon weg geen antwoorden zijn:(

Vragen en antwoorden in het kort:
    V: wat betekenen de waarde van onze Embryo's in het rapport en heeft dit invloed op het niet slagen?
    A: allereerst uiteraard dat er geen Embry's worden terug geplaatst die niet goed zouden zijn! Ten tweede was de celdeling prima en het feit dat de Embryo's onregelmatig waren (uitleg: binnen de lijntjes ingekleurd of zoals bij ons ook buiten de lijntjes) heeft niet aangetoond dat dit nadelig invloed heeft om verdere deling of innesteling!

V: zouden we nu niet een nieuwe laparoscopie moeten doen om te kijken of de endo niet verergerd is? En/of mijn cyclus plat leggen met lucrin bv en daarna weer IVF opstarten?
    A: ik zit al bij de 5% van de vrouwen bij wie het zo verkleedt zit dat het al bijna niet erger kan, dus brengt voor hem geen nieuwe info en hij kan er via een laparoscopie toch niets aan doen! Het stil leggen van mijn cyclus raad hij af ivm mijn lage eicel reserves en het risico dat het moeilijk tot niet op gang komt daarna is aanwezig!

V: heeft de endometriose invloed op het niet innestelen? Maw moeten we daar nu niet eerst mee aan de slag?
    A: Naar zijn idee heeft dat geen invloed en wil nu niet (alleen als de pijn te erg is) iets gaan doen aan de endometriose omdat dit ook zaken zal verstoren terwijl er nu rechts gestimuleerd kan worden! Zeker ook gezien mijn lage eicel reserve, niet de beste stap omdat ik zeker 6 maanden uit de running ben!

V: is het een optie om Pipelle toe te passen?
    A: heeft hij in het verleden gedaan, maar heeft voor hem geen toegevoegde waarde aangetoond in onderzoeken!

V: is het optie om Assisted Hatching toe te passen?
    A: Wederom heeft dit voor hem geen toegevoegde waarde aangetoond in onderzoeken!

V: is het optie om te DHEA te gaan gebruiken?
    A: wederom is de toegevoegde waarde niet aangetoond in controle groepen en net als mbt de twee andere vragen is het elke keer de vraag of het door de toegepaste techniek kwam dat ze zwanger waren na de behandeling of dat het gewoon nu lukte. Dit omdat het % slaging met en zonder bepaalde behandeling niet verschillen mbt aantal zwangerschappen tijdens MMM!
    Tevens zijn ze er nog niet helemaal uit wat de risico's zijn van DHEA omdat er in bepaalde studies ook gesproken wordt over mogelijkheid van ontw. van kankercellen!

Hij geeft aan dat alles wat voor hem heeft aangetoond te werken dan wel zonder enige risico kan worden toegepast wel wil doen, maar dat hij geen lab runt en wij dus geen proef konijnen zijn:)

V: Wat zouden we dan op dit moment wel kunnen doen om de innesteling te bevorderen?
    A: Hij heeft op dit moment geen aanleiding waarom het niet zou werken bij mij? Er zijn nog steeds eicellen aan de rechterkant te stimuleren dus advies een volgende IVF!

V:Wij zitten toch nog met de innestelings kansen! Zou het kunnen zijn dat mijn baarmoederslijmvlies bepaalde antistoffen bevatten?
    A: wederom geduldig:) Er zijn geen redenen voor hem dat een volgende x niet zou hoeven te slagen! Maar als we willen kunnen we een hysterocopie doen waarbij we ze de baarmoeder gaan bekijken en dan ook een biopt kunnen nemen en deze onderzoeken!

A:JAAAA!
    V: wat doen we morgen om 11.00 uur?
    A: blijkbaar zitten we hier:)

Donderdag:
    11.00 hysterocopie en om 12.00 nieuw besprek om het te bespreken!
    Alles ziet er super mooi uit!
    Biopt genomen voor onderzoek (AUW!!!) maar hij verwacht dat er niets uitkomt als hij mijn baarmoeder ziet!
    Ene kant balen, want weer geen stap dichterbij, maar andere kant natuurlijk goed nieuws!

V: is het een optie om bij een volgende IVF de Embryo langer te volgen?
    A: dit wil hij wel doen, maar alleen als er meer dan 3 Embryo's zijn omdat het toch echt het beste is als ze door ontwikkelen in de baarmoeder en dus de kans dat er 1 of 2 niet verder delen aanwezig is! Tevens geeft hij aan dat ook dit geen garantie geeft! Als inderdaad op dag 5 of 6 terug geplaatst gaat worden, kan nog de innesteling niet plaatsvinden. Tevens kan het zo zijn dat een Embryo die ze langer buiten de baarmoeder hebben gehouden juist wel geslaagd hebben in de baarmoeder:(
    Pfffffffff: lastig allemaal hoor!

Ze sturen de uitslag van de biopt naar ons toe binnen een week en anders bellen ze ons eerder!
    Gezien de vakantie periode, maar leker genieten van de aankomende weken en als we willen mogen we in september wel starten met IVF nr 4!

We weten dat we de beste hebben in het het zh (Onze gyn geeft ook steeds aan dat we geluk hebben dat hij onze case in behandeling heeft genomen aangezien hij ook de baas is van de fertiliteits afd) maar het is zo onbevredigend om geen antwoord te hebben en te moeten vertrouwen dat hij gelijk heeft omtrent de technieken en hormonen!:(

Op dit moment kunnen we niet anders dan inderdaad het proberen los te laten voor de komende maanden en te genieten van de zomer (alhoewel die ook niet geweldig is tot nu toe:D) En bekijken of we inderdaad voor nr 4 gaan in Sept!

Liefs Simoon

15. Simoon73

Simoon73 Actief lid

23 jun 2012
    111
    0
    16
    NULL
    NULL
    @Nataly, bedankt voor de tip. Ik heb inderdaad bij elke IVF 225 Gonal moeten spuiten per dag! Eerste IVF, 1 en de andere 2, 3 eitjes! Zal ook eens vragen of het zin heeft een ander medicijn te proberen, maar denk eerder dat het bij mij gewoon het max is! Ze waren al blij dat er Eicellen ontwikkelden.

16. Danitcha

Danitcha Fanatiek lid

4 mei 2011
    1.498
    102
    63
    Mamavh, bedankt voor alle info! Ik ga je zo even een pb terug sturen.

Nataly, ik heb de laatste 2 iui's uitgangecho's gehad. Er lagen er dan zo'n 5-7 klaar. Ik kreeg toen 75 eh gonal en bij de laatste iui groeiden ze allemaal :$ (die iui is dus niet doorgegaan). Ik denk dus dat ik wel makkelijk te stimuleren ben. Maar met menopur krijg je volgens mij betere kwaliteit eitjes. Van de week heeft de fa ook nog gegeken, ook al zat ik toen niet op cd3, maar toen lagen er 5 kleintjes en 1 dominante die al 12 mm was. Dus vandaar dat ze verwacht dat er er rond de 5 zullen groeien.
    En cetrotide, wat is daar de meerwaarde van, weet je dat?
    Ik heb trouwens op je Lars gestemt, wat een schatje!!! :)

Simoon, ik ben wel geshockt om te lezen dat dhea in verband wordt gebracht met kanker. Verder lees ik dat je arts zich erg houdt aan de regeltjes die in Nl gelden. En logisch, want hij moet zich eraan houden. Maar misschien eens een concult in het buitenland, waar ze toch verder zijn? Niet voor behandeling, maar gewoon ter info hoe zij je vragen beantwoorden. Ik zit er zelf ook wel eens over na te denken.
    En wat is een biopt?

17. Sunfly

Sunfly Lid

29 dec 2011
    77
    1
    0
    vervolg: Ik vind dat prettiger omdat ik dan vrijui
    Randstad
    #97 Sunfly, 15 jul 2012
    Laatst bewerkt: 15 jul 2012
    Hallo,

Even een vraagje i.v.m. dosering DHEA:

Ik lees dat sommigen van jullie DHEA slikken/slikten.
    Ik ben zo benieuwd of jullie je DHEAS waarde in je bloed hebben laten bepalen vóórdat jullie DHEA gingen slikken?
    Is er iemand die ongeveer dezelfde waarde had/heeft als ik (2,0), zo ja slikte je 50 mg of 75 mg of anders?

(Mijn DHEASwaarde is 2,0 en de ref.waarde is 1,9-11,0 dus ik zit best aan de ondergrens, dus ik ga ook op eigen initiatief DHEA slikken. Ik heb het, Puritans Pride DHEA 25 mg 250 tabl., besteld via Ebay en verwacht het in de loop van komende week binnen. Ik heb veel positiefs over DHEA gelezen, dat het de eicelkwaliteit verhoogd etc, dus ik ben best enthousiast geworden en sta te trappelen om te beginnen met slikken. Ik heb medische publicaties/studies over DHEA opgeslagen in een Wordbestandje, mocht je er interesse in hebben, stuur dan maar een PB naar me)

Ik had trouwens in dec. 2011 een AMH van maar 0,2 (ik was toen 41).
    Wel had ik toen heel veel stress als gevolg van een trauma en vraag me af of zoiets invloed heeft gehad op mijn hormoonhuishouding en mijn AMHwaarde.
    Ik heb een dochter van 15 en in dec.2010 een miskraam met 6 weken gehad en in mei 2012 zeer waarschijnlijk een vroege miskraam gehad.

18. mamavanh

mamavanh Fanatiek lid

10 mrt 2011
    1.126
    0
    36
    Zeeuwse kust
    Simoon73: endo is wel van invloed op implantatie, alleen de mate waarin is bepalend. Daarnaast komt het voor dat vrouwen met endo ook verhoogd CD56/57 cellen in hun baarmoeder hebben (meestal niet) dat zijn NK cellen die je beginnende foetus aanvallen.
    Ik wil niet vervelend doen (als in een slecht nieuws brenger zijn), maar waarom laat je je niet op immunologisch opzicht verder testen? Gyns weten weinig van immunologie af. Sterker nog vaak ontkennen ze het. Je hebt 3 IVF achter de rug, ik zou me laten nakijken voor je aan IVF 4 begint. Voor veel zaken is er ook medicatie. (sorry als ik kort door de bocht over kom, maar niet veel tijd).

Sunfly: ik slik (nog) geen DHEA, maar heb wel laten meten DHEA-s was 3,5 is niet erg laag maar ook niet erg hoog (ik ben 38). Ik was toen nog niet aan de schildklierhormoon, dus eigenlijk wil ik het nogmaals laten nakijken voor ik eraan begin.

Danitcha: over de relatie met kanker...veel hormoonbehandelingen (ook zaken zoals clomid etc) zijn kankerbevorderend. De dosis is bepalend hoe je lichaam gaat reageren. Laat je niet te snel uit het veld slaan. Tijdelijk een beetje is anders als langdurig. Begrijp je wat ik bedoel?
    Provera wordt ook ivm kanker gebracht (synthetische progesteron) terwijl bij utrogestan die kans kleiner is.

19. Danitcha

Danitcha Fanatiek lid

4 mei 2011
    1.498
    102
    63
    #99 Danitcha, 16 jul 2012
    Laatst bewerkt: 16 jul 2012
    Sunfly, ik wist niet dat je je dhea waarde kon laten meten! Lijkt me dan wel logisch dat te doen voordat je eraan begint. Waar kan dat, bij de ha of de gyn?
    Ik heb wel interesse in je word-bestandje! :)
    Ik heb ook wel eens iets (anders) besteld via puritan's pride en het was er toen al binnen een week, dus je kunt de dhea vast snel verwachten. Ik begrijp ook wel dat je het moeilijk vindt om de dosis vast te stellen, maar wat ik lees van wat artsen in het buitenland voorschrijven, zou ik bij een amh van 0,2 voor 75mg gaan. Maar misschien nog eens voor de zekerheid je amh laten testen?

Mamavh, dat klopt wel wat je zegt, toevallig zei m'n gyn dat ook, dat de hormonen wel slecht voor je zijn, maar niet voor zo'n korte periode.

20. Simoon73

Simoon73 Actief lid

23 jun 2012
    111
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoi Danitcha,
    Ik zit niet in NL:) en mijn arts wil ook zeker wel meewerken als wij op bepaalde zaken gaan staan. Mits uiteraard dit niet de gezondheid in gevaar brengt. Alleen geeft hij heel duidelijk zijn mening dat het voor hem in al die jaren dat hij dit werk doet er geen bewijzen zijn van de toegevoegde waarde. Voor mij is het nu dan ook erg moeilijk wat te doen!
    Hij zal in ieder geval niets adviseren aan ons, afgezien van nog een IVF proberen:(

Maw het gaat er nu om wat wij willen doen na de vak!

Deel Deze Pagina