cyste en IVF behandeling

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door La femme Nikita, 26 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. La femme Nikita

La femme Nikita Fanatiek lid

21 mrt 2009
    3.088
    0
    0
    Hallo meiden,

Wie van jullie heeft er ervaring of weet veel over cysten.

Ik heb er nu een van 6cm, die nu al 2-3 weken rustig is, en niet groter of kleiner wordt.
    Ben ondertussen ook al ongi geweest, en daarna was hij ook nog precies hetzelfde.
    Zit nu aan de pil, en na 4 dagen pil was hij weer hetzelfde gebleven.
    Moet nu nog 2 weken de pil nemen, en dan nog een echo laten maken, als hij rustig blijft, of liefst natuurlijk kleiner wordt, mogen we 14 Mei toch met hormoonspuiten beginnen.
    Omdat ze dan weten dat hij er zit, en dat ze het mee in de gaten kunnen houden.

Maar, mocht hij nu groter worden, had ze het meteen over een laparoscopie.
    Toen ik vroeg of ze het niet leeg konden zuigen (zoals ik hier een paar keer gelezen heb) zei ze dat dat dus meteen een kijkop. zou betekenen.

Wat denken jullie hiervan, of wat zijn jullie ervaringen en tips??
    Hoop zo, dat we de 14e mogen beginnen met spuiten.

LTHX

2. La femme Nikita

21 mrt 2009
    3.088
    0
    0
    niemand??

las zojuist wel in een ander topic dat sommigen deca ofziets spuiten, en dat zou tegen de cyste helpen.

maar wat is dat precies??

3. Caro31

Caro31 Fanatiek lid

11 nov 2007
    2.501
    2
    38
    Zag dat je nog geen reactie hebt gehad op je vraag. Veel kan ik je er ook niet over vertellen, maar ik heb een endometriosecyste van 6 cm. en deze wordt middels een laparoscopie eruit gehaald. Je hebt verschillende cystes. Mijn cyste is gevuld met bloed, maar je hebt ook cystes gevuld met vocht, dit zijn dan niet gesprongen eitjes die uitgroeien tot een cyste. Deze kunnen ook weer vanzelf weggaan, endometriosecystes niet. Toen ik IUI-behandelingen deed mocht ik ook een paar keer niet starten met spuiten vanwege cystes (de gewone cystes zeg maar), gelukkig waren ze meestal de volgende ronde wel verdwenen. Als je een cyste hebt en hormonen gaat spuiten wordt de cyste alleen maar groter en dat is natuurlijk niet goed.

Hoop voor je dat ie slinkt en dat je kan beginnen met spuiten.

4. La femme Nikita

21 mrt 2009
    3.088
    0
    0
    Bedankt voor je info.
    Klopt, mijne is gevuld met vocht.
    Hoop ook dat hij kleiner wordt, schijnbaar moet het ook door de pil al minder worden,
    We duimen maar...

5. botervliegje

botervliegje Fanatiek lid

30 dec 2007
    1.732
    72
    48
    Hoi Nikita,
    Deca is Decapeptyl, een goedje wat je voor en tijdens de IVF spuit dat je eigen cyclus platlegt zodat je zelf geen hormonen meer aanmaakt, geen eisprong krijgt etc.. Niet iedereen krijgt Decapeptyl, je hebt ook andere hormoonremmers die hetzelfde doen. Na ruim een week Decapeptyl en menstruatie waren mijn cystes weg. Ik hoop ook voor jou dat dit zo is!
    Succes!
    x

6. Jackie75

Jackie75 Actief lid

22 apr 2010
    201
    0
    0
    zuid-holland
    hoi Nikita,

Ik heb daar dus wel ervaring mee. Ik heb lucrin gespoten hiervoor. In totaal 6 maand lang en elke maand een injectie hiervan. Dat heeft toen niet voldoende geholpen en werd mij mede gedeeld niet voor IVF in aanmerking te komen omdat ze dat te gevaarlijk zouden vinden met aanprikken vd follikels. Sta je dan,30 jaar je droom in duigen. Ik ben toen aan de pil gegaan en slikte deze door tot ik een doorbraak bleoding kreeg en stopte dan een week. 3 jaar later was de cyste zo klein geworden na controle dat ik toen wel in aanmerking kwam voor IVf. Ik ben toen 3 maand aan de Lucrin gegaan en afgelopen maart mn eerste IVF poging gehad. En deze poging is gelukt! Zwanger! Helaas vandaag een mk gehad. Maar wat ik wil zeggen,je kan dus zien na mijn verhaal gelezen te hebben. De wonderen zijn de wereld nog niet uit! Succes ermee en ik hoop dat je poging voorspoedig zal verlopen. Ik zal voor je duimen.

7. La femme Nikita

21 mrt 2009
    3.088
    0
    0
    bedankt Botervliegje.

Jackie, ow, wat vervelend voor je.
    Wens je veel sterkte.
    Wat voor cyste had jij dan eigenlijk, en die konden ze niet verwijderen voor begin met IVF??
    Ik bedoel, als ik je verhaal goed begrijp, kon je i.v.m. de cyste geen IVF behandeling krijgen??
    En is Lucrin ook zoiets als Deca??

Ik slik nu de dood normale pil, zodat alle eitjes even ver zijn voor begin met de IVF.
    Welke spuiten ik ga krijgen, hoor ik de 12e.

Bedankt meiden, en een dikke knuffel voor je Jackie

8. Jackie75

Jackie75 Actief lid

22 apr 2010
    201
    0
    0
    zuid-holland
    Hoi Nikita,

Lucrin legt ook de boel stil,ik heb nl ook nog eens endometriose en daar helpt lucrin ook goed bij. Het is ongeveer net zoiets als deca,je wordt kunstmatig in de overgang geholpen met lucrin. Ik kreeg er ook opvliegers van en van deca niet. Ik had een cyste gevuld met bloed en omdat ik al een 12 uur durende operatie had gehad ivm endometriose durfden ze het niet weer aan om een operatie te doen ivm liteken weefsel. De cyste zit er misschien ook nog of eigenlijk meer restweefsel,maar dat kan ook weer gaan groeien net als de endometriose(bij mij dan) De laatste keer op echo was er niks te zien.
    Morgen moet ik weer naar het zk voor een echo en gaan we bespreken hoe nu verder want er wachten nog de nodige cryo's op ons. Ik hoop niet dat we rust moeten nemen ivm mk. Ik ben bang van wel Toch zou ik het liefste gelijk weer door gaan maar ja,de experts beslissen.
    Als je nog tips wil of gewoon kletsen dan hoor ik het graag. Bedankt voor je knuffel en spannend hoor de 12e. Hou je ons op de hoogte? X

9. La femme Nikita

21 mrt 2009
    3.088
    0
    0
    OK, bedankt voor je info.
    Bij mij hadden ze het ook al over een evt. 2e kijkop. i.v.m. de cyste.
    Hopelijk is dat dus niet nodig.

Succes morgen, en laat het ook zeker eventjes hier weten.
    Hoop voor je dat je meteen door mag, maar ja, als de experts zeggen dat je nog een maandje moet rusten, zullen ze het alleen maar goed bedoelen.

TRUSTEN

10. Jackie75

Jackie75 Actief lid

22 apr 2010
    201
    0
    0
    zuid-holland
    Net terug uit het zh,het was helaas vandaag alleen een echo om te kijken of mn baarmoeder wel goed schoon was. Goed nieuws dat dus wel dus hoef geen vervelende curretage oid te ondergaan maar een gesprek heb ik niet gehad. Daar heb ik gelukkig al snel een afspraak voor kunnen maken nl as maandag al. Het gesprek moet nl plaatvinden met een gynaecoloog die verstand heeft van endometriose. Gelukkig was er iemand uitgevallen maandag en kon ik komen. Ik moet dus nog even geduld hebben. Hoop dat bij jou ook alles rustig blijft!
    Groetjes.

11. La femme Nikita

21 mrt 2009
    3.088
    0
    0
    Dat is fijn dat je zo snel weer terecht kunt.
    En ook dat alles in orde was op de echo.

Geniet maar lekker van Koniginnedag, dan is het zo maandag..;)

12. Jackie75

Jackie75 Actief lid

22 apr 2010
    201
    0
    0
    zuid-holland
    Ik moet even mn ei kwijt. Ik heb al sinds 2 dagen vreselijke pijn. Ben bang dat de endometriose weer actief is. Heb vreselijk kramp in mn baarmoeder en steken in mijn eierstokken,ook plassen doet zeer(heb geen blaasontstekeing,heb ik al gecheckt)
    Ben blij dat ik morgen naar mn eigen gynaecoloog kan. Dus tot morgen maar aan de ibuprofen en de pittenzakken.

La femme,ik hoop dat bij jou alles nog rustig is!

13. hypo

hypo Fanatiek lid

28 okt 2008
    1.940
    0
    0
    Nikita: ik had ook een cyste tijdens onze IVF. Ze hebben voordat ik met stimulatieinjecties begon een cystepunctie gedaan. (vergelijkbaar met een punctie waarbij ze de eitjes oogsten alleen maar 1 keer prikken)
    Nou moet ik erbij zeggen dat ik verder geen complicaties heb. Ik heb geen endometriose ofzo. Dus miss is dat het verschil....
    Succes!
    Hypo

14. La femme Nikita

21 mrt 2009
    3.088
    0
    0
    Ow Jackie, wat vervelend voor je.
    Hopelijk is het allemaal niet te ernstig, en is het snel morgen en zit je bij de gyn.
    Sterkte meid, en laat me weten wat je te horen hebt gekregen.
    HEEL VEEL LIEFS.

Hypo, ik heb verder ook geen complicaties.
    Maar toen ik laatst dus vroeg over dat leegzuigen, zij ze, het moet of vanzelf weggaan of weer een kijkop.
    Heb volgende keer mijn afspraak bij een ander, misschien toch nog maar eens vragen.
    Maar hopelijk is hij tegen die tijd gewoon weg.
    Ben wel erg lang ongi. geweest, 11 dagen (eerste keer na de kijkop.), dus misschien is dat wel een goed teken.

Geniet van de zondag, en dus ja, alles rustig hier...
    Afwachten maar tot de 12e.

15. Jackie75

Jackie75 Actief lid

22 apr 2010
    201
    0
    0
    zuid-holland
    Hoi La femme,

Je had gevraagd me je te laten weten hoe nu verder dus bij deze...
    Ik moet nu eerst 3 maanden weer aan de lucrin injectie's om alles weer een beetje rustig in mijn lichaam te krijgen.
    Er is bloed geprikt om te kijken hoe actief de endo nu is en over 2 maanden weer prikken en kijken of het dan verminderd is. Cyste was niet gegroeid dus dat was een hele geruststelling. Dus op zn vroegst ergens in augustus TP. Aan de ene kant een terleurstelling om weer zo lang te moeten wachten maar aan de andere kant ook wel rustig zo vlak voor de vakantie enz. Hoef ik me niet druk te maken over evt ongi als we in Spanje op vakantie zijn of mislukte poging. Beetje dubbel dus. Voor de pijn heb ik tramadol gekregen en daar ben ik duizelig en een beetje warrig van maar de ergste pijn gaat er wel door weg en dat is het belangrijkste.

Alles nog rustig bij jou?
    Hoop dat je cyste weg is en je aan IVF kan beginnen. Je eerste poging neem ik aan? Viel mij allemaal heel erg mee,de punctie was een beetje vervelend maar ik hield mezelf maar steeds voor dat we er hopelijk iets mooi voor terug zouden krijgen.

Laat je me de 12 e even weten hoe je echo was?
    Succes! Liefs.

16. La femme Nikita

21 mrt 2009
    3.088
    0
    0
    H! Jackie,

Ow ja, kan me voorstellen dat het een beetje dubbel is nu.
    Aan de ene kant wil je door, maar aan de andere kant is misschien 3 maanden rust ook wel goed voor je lichaam.
    Beter een beetje wachten en dat het dan ineens lukt, als nu een poging die misschien mislukt omdat het te snel is.

Met Lucrin word je dan helemaal niet ongesteld??
    En hopelijk helpt het een beetje i.v.m. de endo.
    Hoop dat het rustig blijft in je buik, en dat je lekker van de zomer kunt genieten...
    Eventjes bijtanken...;)

Ik laat het je de 12e zeker even weten, hoop zo dat we mogen beginnen.
    Idd. het is onze eerste poging, dus helemaal spannend...
    Maar ik probeer niet te veel te hopen, posititef denken dat wel, maar ga er niet vanuit dat het meteen de eerste keer lukt.
    Dat zou te mooi zijn om waar te zijn...

LIEFS en STERKTE...

17. Jackie75

Jackie75 Actief lid

22 apr 2010
    201
    0
    0
    zuid-holland
    Hee la femme,

Met lucrin word je idd helemaal niet ongi dus dat is in de vakantie wel rustig dan.
    Spannend zo'n eerste keer,ik had ook zoiets van... k laat het allemaal wel over me heen komen. Ik hoop zo voor jullie dat het gelijk de eerste keer raak is,ik hoor de 12 e van je en ik duim met jullie mee!
    Liefs!

18. La femme Nikita

21 mrt 2009
    3.088
    0
    0
    Jackie, hoe gaat het met je??
    Heb je op het moment minder pijn??

Wij hebben vandaag goed nieuws gekregen, zie handtekening...
    Ben erg opgelucht, cyste was weg, en i.v.m. een tussentijdse bloeding hebben ze de hormoonwaardes in het bloed ook extra nagekeken, en alles was in orde...

Vanaf vrijdag komen de spuiten, Gonal F 112,5. en vanaf de 6e dag spuiten, het Orgalutran voor het onderdrukken van de eisprong.
    Als alles volgens spoorboekje loopt is de punctie al op 2e pinksterdag, evt. een paar daagjes later, maar dat zien we op woensdag bij de 1e FM.

Mocht ik tussendoor vragen hebben, mag ik ze je dan stellen??

Liefs, en geniet van de komende vrije dagen...XXX

19. Linda

Linda VIP lid

24 sep 2006
    7.819
    0
    36
    Gelderland
    Hier drie keer IVF gehad mét een endometriosecyste!!! deze werd tijdens het hormoonspuiten in de gaten gehouden en rond de punctie kreeg ik uit voorzorg antibiotica, dit voor het geval dat ze 'm per ongelijk toch zouden aanprikken (nooit gebeurd) en om daarmee een ontsteking te voorkomen.

Deel Deze Pagina