Starten met kolven

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Daantje84, Jun 13, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Daantje84

Daantje84 Actief lid

Sep 25, 2007
    159
    0
    0
    in t mooie twente ;-)
    Hoi Ilse,

Ik heb een vraag over (zoals uit het onderwerp al wel blijkt) het starten met kolven. Ik wil graag een begin maken met het kolven, zodat Lana ook door haar papa kan worden gevoed en we een wat beter zicht hebben op hoeveel ze nou precies drinkt.
    Hoe kan ik hier mee beginnen? Kolf ik voeding af nadat Lana heeft gedronken of juist ervoor. Of kolf ik een hele voeding af, dat ze die dan daarna krijgt? Hoe bouw ik dan een voorraad op voor in de vriezer?

Alvast bedankt!

2. Daantje84

Daantje84 Actief lid

Sep 25, 2007
    159
    0
    0
    in t mooie twente ;-)
  3. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Daantje,

Sorry voor het late antwoord. Soms kan het even niet sneller.....

Uit jou stukje lees ik twee dingen. Enerzijds de vraag over kolven om een voorraad op te bouwen.

Dat zal, wanneer Lana normaal alle voedingen drinkt, "sprokkelen" worden.

Je kan bijvoorbeeld de ochtendvoeding gebruiken om even wat meer te kolven. Veel moeders hebben 's nachts een iets hogere productie, laat eerst Lana drinken en kolf dan de rest verder af.

Verwacht geen flessen vol. Je kan ook in een periode waarin ze wat langer slaapt, veel kindjes slapen in de ochtend langer achter elkaar, ergens tussen de voedingen in een keer afkolven.

Evct kan je ook een voeding nakolven. Dan laat je haar eerst drinken en dan kolf je de borsten verder leeg.

De meest optimale periode om te beginnen met het geven van een flesje met gekolfde melk is rond de 4 weken. De eerste 4-6 weken worden gebruikt om een vraag en aanbod perfect op elkaar af te stemmen. Je kan je voorstellen dat wanneer je structureel naast het aanleggen gaat kolven, je de vraag verhoogd. Daardoor wordt de melkproductie ook hoger.

Een andere vraag die ik indirect in jouw stukje opmerk is je onzekerheid over het feit of Lana wel genoeg krijgt. Kan je me aangeven waarom je daar je twijfels over hebt? Wil je me misschien mailen wat haar geboortegewicht was en het verloop daarna. Hoe de BV is verlopen. Hoe het voeden gaat, hoe vaak je haar voedt, hoe lang de voeding duurt, hoe Lana verder is. HOe zijn jouw tepels? Doen ze pijn of niet. Als ik daar wat meer over weet kan ik je bezorgdheid misschien wat wegnemen of anders wat tips geven waar je mee aan de slag kan gaan.

Ik hoor nog wel.

Ilse

Share This Page