Binnenkort gaat onze kleine van zijn wiegje naar zijn ledikantje. Hij slaapt momenteel nog in een slaapzakje met lange mouwen en een lakentje+dekentje. Kan dit ook zo in een ledikantje? IK ben een beetje bang dat als hij wat onrustig is hij rondjes gaan draaien en dus omgekeerd in zijn bedje komt te liggen met zijn hoofdje onder de dekens. Of zie ik spoken en valt dit mee? Alleen een slaapzakje lijtk me zo koud, we hebben nog geen combisleeper namelijk. die wilden we pas aanschaffen als hij een jaar is en dus de versie van een maatje groter past.
Ons zoontje sliep in de winter ook in een slaapzak (zonder mouwen), een pyama trui aan (geen broek), en dan onder een laken en dekentje. Tot zijn middel/borstkas ingestopt. Mijn jochie spookte wel eens, We vond hem ook weleens ergens anders in bed aan (met zijn rug tegen de hoofdwand, met zijn hoofd richting voeteneind). Onder de dekens is niet gebeurd. Maar zo dik waren het laken en de deken ook niet. De laken-test die iemand me geleerd hebt is: als jij redelijk makkelijk door het laken+deken kunt ademen, kan de baby dat ook. Moet je moeite doen, dan is het te dicht.
mijn dochter heeft 2 jaar alleen in een slaapzak geslapen. Dus geen deken want die trapte ze af of duwde naar beneden in het bedje. In de winter een winterzak met mouwen en lekkere pyama eronder. In de zomer een zomerzak zonder mouwen dan of een pyama of alleen romper als t echt warm was. Die slaapzak zorgde ervoor dat ze nooit met haar benen tussen de spijlen zat. Wel heb ik toen ze ongeveer een 10 maanden was een hoofdbeschermer gekocht. Ze lag altijd met haar hoofd in een hoekje en kontje omhoog hihi en door de hoofdbeschermer lag ze dan niet zo tegen t hout aan
Ik heb toch maar een dekentje enzo gekocht. Ook omdat hij het nu nog zo gewend is in zijn wiegje, anders ligt hij er misschien zo verloren bij straks. We gaan morgen beginnen met overdat in het ledikant en dan voor de nacht nog even in zijn wiegje.
Mijn zoontje draaide in het begin ook behoorlijk. Bij de overgang van wieg naar ledikant heb ik hem daarom een poosje vast gelegd met een safe-t-sleep omdat ik ook het idee had dat ik hem op een gegeven moment met zijn hoofje onder de dekens zou vinden. Op een gegeven moment was het draaien opeens afgelopen en heb ik de safe-t-sleep achterwege gelaten. (als je de dekens van het ledikantje overdwars op het bedje doet kun je deze strakker instoppen en draait de kleine minder makkelijk) (nu is mijn zoontje bijna een jaar en gaat in bed zitten ipv slapen, ik gebruik daarom sinds een week de safe-t-sleep weer zodat hij blijft liggen).
Vannacht heeft hij voor het eerst in het lediant geslapen, en dat ging heel goed. Hij kruipt alleen wat omhoog als hij onrustig is. Draaien gaat in de box makkelijker natuurlijk als met een slaapzakje aan.
Als hij omhoog kruipt, maak dan het dekentje kort op: gewoon de lengte tot de borstkas vanaf het voeteneind. Tegen het draaien kan je de lengte van het laken over de breedte opmaken, dan heb je extra veel instopstrook zodat je hem lekker strak kan instoppen!