lakentjes wassen

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door prachtigwonder, 8 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. prachtigwonder

prachtigwonder Niet meer actief

hallo,

stomme vraag mischien:)

hoe vaak verwisselen jullie de lakentjes in de wieg?
    en eventueel dekentje?
    1 x per week of 2 keer per week?

en doen jullie de kleine snachts een pyamatje aan zodat de kleerjtes die de kleine overdag aan heeft een nachtje kan luchten en nog 1 dagje aan kan? en dan in de was?

2. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

ik deed de lakentjes/dekentjes om de paar dagen in de was.
    Hydrofiel onder het hoofdje elke dag.
    Dekentje als het nodig was, enkele keer bij flink/ongelukkig spugen (ik had 2 spugers).

Pyjama pas als ze gewone kleren gingen dragen en op de grond gingen spelen, daar voor in hun zacht overdag kleding in bed (die vaak al 1 of meerdere keren was verschoond wegens lekkages). Luchten en nog eens aan deed ik nooit. Gewoon in de was nadat ze het aan hadden gehad en dat was meestal ook wel nodig.

3. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.737
    7.503
    113
    Vrouw
    Lakentjes (dacht ik) 1x in de week. Mits ze niet zichtbaar vies zijn, dan vaker. Met hoofdje liggen ze op een hydrofiele doek dus die neemt het grootste vuil op. Die ging elke dag in de was. Lakentje zelf wordt niet of nauwelijks vies. Dat ligt alleen over ze heen. Hydrofiel en matrashoesje worden het snelste vies. De eerstd weken leg je een baby vaak gewoon met zn kleertjes in bed. Volgende dsg gewoon schone kleertjes aan. 2 dagen dezelfde kleertjes aan bij een baby is een zeldzaamheid hoor:)
    Ze kunne wat afkotsen. Soms meerdere setjes per dag aan.
    Verder slapen ze veel dus overdag ga je ze ook niet steeds omkleden en leg je ze ook voor het gemak met kleren aan in bed.

4. prachtigwonder

prachtigwonder Niet meer actief

mijn moeder deed altijd wel mij en mijn zus snachts soort van pyamatje aan. om de kleertjes mooi te houden.en deed dan als de kleertje van overdag schoon zijn een dagje luchten.
    ze vond het zonde om elke dag d ekleertjes te wassen als ze niet vies waren. ( volgens haar doen wij volwassen mensen ook niet na 1 keer dragen kleding meteen in de was als het niet vies is ) en de kleertjes blijven ook nog eens mooier aldus mijn moeder.
    natuurlijk als er op gespuugd is dan gaat het wel de wasmachine in.

maar ik vroeg me af of dit iets van vroeger is of dat er mensen zijn die dit nu nog doen.

5. kahlen

kahlen Bekend lid

16 jul 2012
    972
    0
    0
    NULL
    NULL
    Interessant om te lezen :) ik ben ook nieuwsgierig naar hoe dit zo gaat dus ik lees even mee :)

6. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Mijn zoontje slaapt in een slaapzakje en op zn buik, zijn lakentje blijft ddus schoon die was ik niet elke week net hoe het uitkomt. Zijn hoeslakentje gaat bijna elke dag in de was omdat hij zn hydrofiel onder zn hoofdje niet meer kan gebruiken sinds hij beweegt en grijpt. En zn slaapzakje als er op gespuugd of gekwijld is, elke paar dagen.

7. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

11 jan 2012
    3.530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hydrofiel elke dag een schone onder het hoofdje en lakentje als het niet vies is (tot nu toe nog niet overheen gespuugd oid) 2 x per week. Dekentje lucht ik. Tot nu toe.
    Hier slaapt ze gewoon in haar kleertjes (zachte pakjes) en die gaan de volgende ochtend in de was. Als ze overdag spuugt op haar kleertjes krijgt ze wat schoons aan.
    Vind het niet nodig haar nog een extra keer om te gaan kleden voor de nacht. Doe haar en mezelf daar niet zo'n plezier mee en maatje 50 en 56 heeft ze echt niet maandenlang aan als ze zo blijft groeien en heeft dan ook geen enorm dure pakjes waarvan het een ramp zou zijn als je ziet dat ze gewassen zijn (overigens ziet kleding van mezelf die ik al heel vaak draag er ook zelden verwassen uit).

8. DJ Momo

DJ Momo Fanatiek lid

23 apr 2010
    4.523
    0
    0
    NULL
    NULL
    beddegoed gaat hier 1 keer in de week, en dan alles: hoeslaken, molton, laken en deken. Kleertjes ook elke dag schone aan bij de kleine. Hij eet nog niet zo netjes, en met op de grond spelen wordt ie ook viezer dan wij.

9. SophieW

SophieW Actief lid

11 okt 2012
    172
    0
    16
    NULL
    NULL
    @prachtigwonder, grappig, zo doe ik het ook! Mijn dochter krijgt elke avond haar pyjama aan. Kleertjes kunnen dan vaak nog wel een dag. Gelukkig geeft ze eigenlijk nooit over, dus vies worden ze niet zo snel.
    Lakentjes gaan meestal 1x per week en de hydrofiele doek draai ik 1x om en dan in de was. (dit alles natuurlijk niet als het vies is) dekentje wat minder vaak, 1x per 2 weken ongeveer.

10. LadyT

LadyT Fanatiek lid

10 jun 2011
    1.042
    1
    38
    Hier beddengoed 1x per week (dekentje wanneer nodig). Flanellen luier onder hoofd vaker indien nodig.

Ik gebruik nu (baby bijna 7 weken) nog geen pyjama's, want hij draagt alleen maar zachte stoffen. Ik doe in principe twee dagen met de kleertjes (doe de baby ook om de dag in bad), maar als het nodig is verschoon ik de kleding vaker (war kan oplopen tot 3x per dag...)! Nog een tip: sinds ik slabbetjes gebruik tijdens het drinken, blijft het shirtje veel langer schoon!

11. Lady7

Lady7 Niet meer actief

Hier bedje 1x per week verschonen, soms iets vaker als het nodig is. Hoeslaken wil nog wel eens eerder vies worden :)

De deken af en toe (zit lakentje overheen)

Kleertjes wanneer ze vies zijn, dat is minimaal 1x per dag, vaak vaker :) Broekje wil soms nog wel is 2 dagen meegaan.
    Mijn dochter is een half jaar, en sinds een maandje ofzo draagt ze snachts een pyama. Deze heeft ze dan 1 of 2x aan, afhankelijk of het vies is.

Deel Deze Pagina