Onze zoon is nu nog maar 13 maanden. Maar hier moet je ze nu al haast in schrijven voor de peuterschool. Nu zitten we nog te twijfelen wel of niet naar peuterschool. Nu vraag ik me af waarom doen jullie de kinder wel of niet naar de peuterschool
Hoi, Ik twijfel ook nog steeds en lees dus even met je mee. Eens kijken of er goede argumenten komen om het wel of niet te doen. Mijn dochter zou in januari kunnen starten. Als ik kijk naar haar " sociale" contacten met andere kinderen dan zou ik het niet hoeven te doen. Genoeg leeftijd genootjes om haar heen en genoeg neefjes en nichtjes die ze bijna dagelijks ziet. Qua het functioneren in een klas lijkt het me een fijne voorbereiding op school maar ik vraag me dan af of 1 jaar peuterschool niet voldoende is en dat ik haar dan pas met 3 er naar toe breng. Los van bovenstaande kijk ik naar mijn meisje. Als ik het idee krijg dat ze wat meer wil dan de kindjes om haar heen dan zou ik overwegen om haar toch eerder te laten gaan. Naast dit alles moet ik eerlijk zeggen dat het finaciele aspect van de peuterschool toch ook een rol spelen. Mijn moeder doet babysitten dus dit kost ons verder niks. Gaat je kindje nu ook al naar een opvang dat maakt het denk ik niks uit. groetjes Mik
Mijn dochter gaat ook niet naar de psz. Me zoontje heb ik ook niet ingeschreven. Genoeg kindjes om hun heen... Mijn dochter is harstikke leuk en lief met andere kinderen.
Ts, kun je niet inschrijven en dan op het moment dat je kindje naar de peuterspeelzaal zou gaan dat je dan kijkt of je het nuttig vind? Er kan in 1,5 jaar nog veel gebeuren toch.
Ik wilde het eerst niet doen. Puur omdat ik geen zin had om nu al vast te zitten aan schooltijden ook al is het maar 1 dagdeel. Nu is ze 2 jaar en 8 maanden en merkte ik dat ze heel erg genoot van de oppas tijdens de kerkdienst. Dus heb haar opgegeven. Ze is nu twee keer geweest en ze mag over een maand al 2 dagdelen per week. Ze geniet er enorm van, dat wil ik haar niet ontnemen. En wat ik voor verhalen al allemaal hoor. Serieus, ze is nog maar twee keer geweest maar heb het idee dat ze nu al eens stukje wijzer en groter is geworden
Zou het wel doen. Al is het maar twee dagen in de week. Persoonlijk vind ik het een verrijking voor het kind zelf. Even een andere omgeving en al wat gewent zonder mama iets te doen. Dus ik zou zeggen doen.
Onze kinderen gaan met 2 jaar naar de antroposofische speelzaal. Hadden en hebben alledrie wel contacten met leeftijdsgenoten maar dit is toch anders. Spelen of oppas met neefjes en nichtjes is niet vergelijkbaar. M heeft wel moeten wennen maar ook juist heel veel geleerd. T is een sociaal dier maar juist daarom heel fijn voor hem. Het liefst gaat hij iedere dag. S gaat als hij bijna 2 is maar als we geld als water zouden hebben dan zou hij met 1 jaar al 1 of 2 dagen naar de crèche zijn gegaan. M heeft nog altijd een vriendinnetje van de speelzaal waar ze een heel speciale band mee heeft. T heeft een hele serie vriendjes waar hij ook buiten de speelzaal mee afspreekt. Ik vind dit heel mooi en heel waardevol. Ook oefenen ze met dingen als de kring en liedjes zingen. Gezamelijk eten en op deze speelzaal ook broodjes bakken en in herfst appelmoes cq pompoensoep maken ed.
Wat hier boven al genoemd is, het is echt een verrijking voor je kind. De peuterspeelzaal is een situatie die je niet kan nabootsen thuis, of met vriendjes. Er werken professionals die je kind voorbereiden op de basisschool. Je kind leert te functioneren in een groep, en volgens de regels van een groep. Luisteren naar de juf. Maar, ook heel belangrijk, eventuele problemen, die je zelf wellicht niet ziet, worden gesignaleerd. Een taalachterstand bijvoorbeeld. Of gedragsproblemen. De peuterspeelzaal krijgt ook steeds meer een voorbereidende taak tegenwoordig. Maar bovenal....ze vinden het gewoon heel erg leuk! In de kring zitten, samen knutselen, liedjes zingen. Sinterklaas die op bezoek komt...
Ons zoontje gaat 3 dagdelen, ook ivm een taal/spraakachterstand die met 19 maanden aan het licht kwam. Sindsdien is hij erg vooruitgegaan en hij vind het er leuk. Charlie
Hier gaat de tweeling niet. Heb al 3 hele dagen kinderopvang (gastouder). Ten eerste vind ik het te veel voor ze worden en ten tweede kunnen we het geld niet missen.
Als je kindje verder niet naar een opvang met andere kindjes gaat, zou ik het altijd doen. Het is zóveel meer dan alleen 'samen spelen'. Je kind leert zich in een groep van leeftijdsgenootjes te handhaven, in een kring te zitten, een beetje wennen aan het 'schoolse' systeem op een speelse manier, ze hebben veel ander speelgoed, knutselen, liedjes zingen, spelletjes....Zijn echt dingen die je thuis niet op een dergelijke manier na kan doen. Mijn dochter gaat 4 dagen per week en ze vindt het er geweldig en als ik zie hoeveel ze daar geleerd heeft, zowel cognitief als sociaal.
Wij willen onze dochter erop doen vanaf haar derde jaar ongeveer. Als de rust er weer is als haar zusje geboren is. Ze zit 1 dag op t kdv. Dat is wel weinig. Juist omdat we merken dat ze al heel bijdehand is en het heerlijk vind om op die manier met kinderen om te gaan en zo de lange tijd die ze nog moet naar schooltijd te overbruggen. Je kan het inderdaad niet vergelijken met het spelen met andere kinderen. Er worden veel activiteiten gedaan spelenderwijs die met taal (en rekenen) te maken hebben en veel aandacht besteed aan het sociaal emotionele aspect.
Hier gaat ze in november omdat ik het goed vind dat ze wordt voorbereid op de basisschool. Dit is daalijk zon grote rol in haar leven dat ik haar een goede voorbereiding gun. We beginnen 1 dagdeel en later 2 op het moment dat ze er zelf aan toe is.
Dit dus inderdaad. Hier gaat zoon 1 lange ochtend per week (van half 9 tot half 2) en hij vindt het van het begin af aan al helemaal geweldig! Even nieuwe dingen en nieuwe uitdagingen. Op de andere dagen ook genoeg contact met leeftijdgenootjes en neefjes, maar dat is toch anders. Vaak ben ik er dan zelf ook bij. Vind het juist goed dat hij ook los komt/is van mij. Volgend jaar gaan we hem waarschijnlijk nog een lange ochtend doen, volgens de juffen zullen we hem daar een groot plezier mee doen
Natuurlijk gun ik dat mijn dochter ook maar ik vraag me wel af of daar echt 2 jaar voor nodig is? groetjes Mik
Ik denk dat als je kindje ook pas rond anderhalf jaar is, je nog niet kan inschatten hoeveel behoefte je kind eraan gaat hebben. Mijn oudste is een rustig meisje die prima zelf kan spelen. Maar (tot mijn verbazing!) ging ze zich rond 2,5 jaar echt zo vervelen thuis, ze kwam echt in een andere fase, werd een peuter en was overduidelijk toe aan wat afwisseling. Ik zou je kindje altijd inschrijven. Je kan later altijd nog beslissen er toch niet voor te kiezen. Ik ken veel mensen die twijfelen maar als ik naar de kindjes in de groep van mijn dochter (ik help af en toe een ochtend) dan zijn ze allemaal verschillend maar ze vinden het stuk voor stuk allemaal geweldig om zo samen te spelen en dingen te 'leren'.
Ik heb zelf nog geen kinderen, maar als ik terug denk aan dat ikzelf op de peuterspeelzaal zat, vond ik het geweldig! Als ik zelf een kindje zou hebben, zou ik het ook doen...
Mijn zoon verveelt zich ondertussen ook flink dus gaan we op zoek naar een psz, ook om andere eerder genoemde redenen
+ 1! Zo belangrijk voor een goede basis voor je kindje. Mijn oudste zit op het kdv en als ik zie hoeveel ze daar leert ! Ook dingen als zindelijkheid, netjes eten, uit een open beker drinken, tandenpoetsen etc.etc.! Ik vind het geweldig en dat vindt ze zelf ook !