onze zoon is nu iets ouder dan 6 weken. krijgt al 6 weken uitsluitend borstvoeding, is bijgevoegd met borstvoeding van mn schoonzus (meer dan 7% afgevallen op dag 2, kinderarts schoot behoorlijk in de stress) ik heb totaal 150 cc bijgevoed, en in de tussentijd veel gekolfd en een overproductie ontwikkeld. Die lijkt nu aardig onder controle. maar.. hij huilt al 5,5 week, hij heeft uitslag in zn gezicht, zure luiers, stinkscheten, buikkramp, en hij spuugt. tijdens een voeding begint hij al te verkrampen, op mn borst te 'slaan', overstrekken en winden laten. *boertje, +- 10 min recht op houden) en dan begint het.. KRIJSEN! een half uur/3 kwartier lang, en dan valt hij in slaap eerst dacht ik aan reflux, omdat ik ook overproductie had. netjes alle leefregels toegepast, maar ik zag geen verbetering nu de overproductie weg is. de uitslag gooide ik onder talgbultjes en de winden en zure luiers onder de overproductie/luchthappen. ik ben nu op eigen initiatief koemelk aan het weglaten, en merk na 1 dag al dat hij veel minder verkrampt tijdens het drinken, bijna niet meer huilen na een voeding, het lijkt of dat de uitslag in zn gezichtje weg trekt.. nu is mijn vraag eigenlijk... kan dit al zo snel?! 24 uur na de beslissing om melk zo veel mogelijk te vermijden al verbetering zien? ik ben behoorlijk verdrietig, en in staat om maar flesvoeding te gaan geven als hij zo blijft huilen. t gaat me zo ontzettend aan mn hart.., dat krijsen van de pijn, telkens als ik hem.voor mijn plezier, mijn eergevoel, de borst gegeven heb.. hij is nog nooit na een voeding aan de borst in slaap gevallen, altijd maar krijsen.. heeft iemand opbeurende woorden, tips, herkenning?! ik heb het iig even op kunnen schrijven, dat is al fijn
Wat moet het zwaar voor je zijn om je kindje zo te zien... Ik kan me herinneren van nummer 2 dat rond 6 weken de krampjes ook het ergst waren. Ook heb ik een tijdje geen kiwi, citrusvruchten en koemelk gegeten omdat hij best veel krampjes had. Ik had wel het idee dat dit hielp. Hier ook overproductie wat het niet makkelijker maakte dus op een gegeven moment ook een paar dagen veel gekolft en uit de fles gegeven. Hij heeft nu heel af en toe nog weleens zelfs dat ie heel boos naar de borst wordt maar een flesje zo leeg drink, heel gek. Merk je verschil met fles/borst? Heel veel sterkte en hopelijk gaat het snel beter!
Zwaar voor je hoor. Borstvoeding geven is bepaald geen roze wolk over het algemeen. Ik herken veel in je verhaal. Bij nummer één ging het voeden afgezien van veel pijn bij mij prima. Maar bij nummer twee was het een heel ander verhaal. Tijdens het voeden, na 2/3 slokken, huilen, loslaten, in elkaar krimpen, weer aanhappen, na twee slokken weer huilen, loslaten en zo ging het door. Ik dacht wat is dit???? Echt vreselijk zielig om te zien. Ook zat ze helemaal onder de uitslag en wreef ze constant met haar handen in haar gezicht of tegen mijn trui aan. Duidelijk jeuk. Overigens had ik geen overproductie. Ben toen na 2 dagen tobben naar CB gegaan en het voorgelegd. Advies was alles net koemelk, soja en noten schrappen en dan kijken hoe het gaat. Ik had binnen 24 uur een andere baby. De uitslag was niet helemaal weg maar ze dronk rustig, huilde niet meer, kromp niet meer in elkaar. Dus ja, het verschil is zo snel soms al te zien. Dus als ik jou was zou ik het zo doorzetten. Naast koemelk ook soja en noten even weren uit je dieet en dan kijken hoe het gaat. Als je duidelijk merkt dat het veel beter gaat dan weet je waar het aan ligt. Ga niet nu beslissen om te stoppen met borstvoeding. Ten eerste moet je dan over op hele dure kunstvoeding voor allergische babies en ten tweede neem deze beslissing niet in een periode van wanhoop. Dat is gewoon jammer. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes en zet hem op.
Hier op dieet gegaan van koemelk, soja en ei vrij toen de oudste 8 weken was. Na 1 dag leken we al verschil gezien en na 2 dagen een tevreden baby. Uitslag was na 2 weken volledig weg.
Hier ook zo snel resultaat met een koemelkvrij dieet. Het is soms moeilijk om vol te houden maar op zulke momenten denk ik aan hoeveel pijn ze heeft als ik het niet doe,de speciale kunstvoeding van de kinderarts reageerde ze trouwens ook heel heftig op dus dat is hier ook niet een optie(die hadden we een week geprobeerd omdat ik er doorheen zat en over wilde stappen) Wat ik dus eigenlijk wil zeggen is dat het soms even uitzoeken is wat ik wel of niet kan eten maar het resultaat is een tevreden baby zonder uitslag, krampen ect.voor mij is dat veel belangrijker dan iets niet kunnen eten dat ik eigenlijk had willen eten of drinken.
Bedankt dames! ik vind niet zo zeer het dieet moeilijk, maar, de kleine dingen die ik over het hoofd zie, die dus wel die grote krampen opleveren, heel erg! wat voor flesvoeding had jij dan, lieke? ik zie wel in dat stoppen ook een gevaar is, omdat je moet testen welke flesvoeding goed is, de overstap zelf is zwaar voor t buikje en dan ook nog (de vermoedelijke) kma erbij. waar kan ik trouwens naar toe? gaat dat via t cb, moet ik een afspraak maken bij de huisarts? het lijkt mij dat het slim is om echt een allergie vast te laten stellen door een arts, of niet? ik heb zo veel vragen, en dingen waar ik tegenaan loop. vandaag een heel zielig mannetje gehad. gister of vanmorgen misschien toch iets over het hoofd gezien op de verpakking. 3 hoeraatjes voor mn draagdoek, anders kom ook helemaal niet meer toe aan met mn dochter spelen!
De enige manier is het weglaten uit je voeding. Je zou contact kunnen zoeken met een dietist. Ook hoe je t tzt weer kunt introduceren. Hier heeft Stefan Kleintjes ons begeleidt en daar hele goede ervaringen mee. Het is aan te raden 4 weken een hypoallergeen dieet te volgen. Koemelk, ei en sojs zijn vaak de grootste boosdoeners. Daarna 1 voor 1 voorzichtig uitproberen. Probeer eerst alleen te eten waarvan je zeker weet dat t kan. Als je tips wilt qua eten wat wel kan, kunnen we je vast helpen.
Hier ivm reflux een doorverwijzing van de huisarts gekregen toen ik zelf al een koemelkvrij dieet volgde en ze nog veel spuugde. (dit kan evt ook ivm koemelkallergie) Daarvoor heeft ze omeprazol gehad en dat gaat nu zonder medicatie goed.nadat ze 6 maandenwas heb ik zelf nog bij een telefonische controle aangegeven dat ik wilde overstappen. De kinderarts heeft toen na een afspraak nutramigen meegegeven. Helaas kreeg ze daar snel weer krampen en uitslag ect van en zijn we er na een week gestopt. Achteraf zijn we daar blij mee omdat het een heel gedoe was met die flesjes en poeder en zo. Er stond ook een blindtest op de planning maar omdat ze zo heftig reageerde op de flesvoeding hebben we dat niet gedaan. Dat vond de kinderarts ook niet nodig. En zoals hierboven al is aangegeven heeft het ook weinig toegevoegde waarde aangezien je nu ook een dieet kunt volgen en over een aantal weken voorzichtig kunt proberen waarop word gereageerd.
Hoi Annabel, Ik heb weinig ervaring met borstvoeding, maar wel met koemelk-allergie. Hier zijn we overgestapt van standaard flesvoeding op Nutramigen en we merkten vanaf de eerste fles al direct verschil. Dus het kan wel zo snel verschil maken. Maar ik weet niet hoe snel de koemelk uit moedermelk is verdwenen.... (denk best snel aangezien alcohol ook geen dagen duurt voordat het uit je systeem is, dus zal met koemelk niet anders zijn denk ik?? )
tips voor eten:even goed kijken wat je in de kasten hebt staan en alles waar melk of melkbestanddelen in zitten appart leggen/weg doen. Verder kun je kijken waarmee je die kunt vervangen. Veel broden van de aldi bijv kan je toch eten en als je ook soja wilt vermijden kan je bijv ook voor musli met fruit en vruchtensap kiezen (sinaasappelsap vind ik hier lekker) Pure chocolade (pasta/hagelslag) kan bijv wel en best veel koekjes ook.chips kan zo ver ik weet naturel. Verder met vleeswaren even opletten in sommige wordt melk verwerkt. Plantaardige margarine verkopen ze bij de Albert Hijn.en de gewone halvarine van de aldi is ook melkvrij. Op het begin is het even uitzoeken maar er is veel meer te krijgen zonder melk dan je denkt, ook al lijkt dat op het begin bijna onmogelijk.
Ook ik ben wel bekend met koemelkallergie, de Nutramigen LGG was hier ook geen optie. Pas op de Nutramigen AA ging mijn zoontje het beter doen. Melk en sporen van melk uit je eigen voeding halen lijkt me dan een goede optie voor jullie als je al zo snel verbetering bemerkt. Op producten van AH huismerk staan pictogrammen op de melkvrije producten.(een melkfles met een streep erdoor)
Hier ook binnen no time na het schrappen van koemelk, eieren, soja en noten een ander kindje. Bij mij heeft het 5 maanden geduurd voor ik op dieet ging - voornamelijk omdat het door cb en ha niet echt serieus genomen werd (namelijk alleen maar zeer heftige kramp, geen uitslag etc) Koemelk en soja zitten in de meest rare dingen waarvan je het niet verwacht - dat heeft even wat tijd nodig voor je op de automatische piloot boodschappen kunt doen (en zelfs dan regelmatig blijven controleren, want voor je het weet heeft een bedrijf de bereidingswijze veranderd...) Maar het kan dus echt hoor, dat je zo snel resultaat ziet. Fijn voor je dat je de (mede?) oorzaak hebt achterhaald en dat je er wat aan kunt doen. Het dieet is mij alles meegevallen. Inmiddels is mijn zoontje 8 maanden en eet ik de 'verborgen' ingrediënten wel weer gewoon - met echt melk en zuivel e.d. pas ik nog wel op. Ook dat begin ik wel weer in te voeren in mijn eigen dieet. Mijn zoontje reageert er nog wel wat op (stinkwinden) maar heeft er geen pijn meer van. Uiteraard wacht ik wel met het geven van koemelk producten etc in zijn eigen voedsel, maar op deze manier kan ik hem wel laten wennen aan deze producten via mijn melk. En dat gaat tot nu toe heel goed!