Wij zijn geen poetsers maar de V-groef bevalt prima! Wel hebben we geen huisdieren en lopen niet met schoenen binnen. Gewoon stofzuigen is voldoende. In de keuken moet ik soms wel de groef poetsen, maar dat is omdat daar echt eten op valt. Dat neem ik in dezelfde moeite met dweilen mee als de rest van het laminaat. We hebben beneden v-groef rondom (alle zijden). Boven alleen aan de lange zijde, de kopse kant niet. Achteraf hadden we boven liever ook voor alle zijden v-groef gekozen. Dat ziet er én mooier uit, en het valt minder op als de naad beschadigd is. Door de v-groef zie je dat vrijwel niet, boven - omdat het helemaal vlak is - juist veel meer. Tegels of pvc kan ook. Daar hebben wij toen zeker over nagedacht. Beide opties zijn behoorlijk duurder dan laminaat (zelf) leggen. Dat komt bij PVC vooral omdat je ondervloer dan echt glad moet zijn, en anders moet je het eerst laten egaliseren. Onze oude jaren '70 tegelvoer met grote voegen was zeker niet vlak genoeg. Laminaat kan er wel probleemloos overheen met een goede ondervloer. En, zonder vloerverwarming, zijn tegels PVC wel kouder aan je voeten dan laminaat.
Dat vind ik het nadeel van laminaat in het algemeen. Ook al worden er in de winkel vaak langere termijnen genoemd, mijn ervaring is dat een laminaatvloer na 10-12 jaar wel op is, of in veel gevallen het mooie er af is. Veel verzekeringen stellen ook dat een laminaatvloer na deze termijn is afgeschreven. Van de andere kant, dat is met vloerbedekking ook zo. Het grote voordeel van tegels is dat deze onverwoestbaar zijn. Dan ben je in 1x klaar (behalve als de mode verandert, wat natuurlijk ook bést kan gebeuren na 10 jaar )
Kijk eens naar quickstep calando. Deze laminaat heeft een optische v-groef. Er lijkt dus een groeve te zitten maar de laminaat is helemaal vlak. Ideaal. En ook nog eens hele goede kwaliteit.
Hier wederom een V-groef, met 3 huisdieren en 2 kinderen. Maar ik heb eigenlijk geen last dat er vuil tussen gaat zitten, dus zou zeker met V groef doen.