Hoe ontspannen in drukke periode (studie)

Discussion in 'De lounge' started by Pelikaantje, Apr 24, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Pelikaantje

Pelikaantje Bekend lid

Oct 22, 2008
    917
    2
    18
    Utrecht
    Ik moet in een hele korte periode met afstudeerscriptie af ronden (in twee weken ;)). Dit voelt als een enorme druk.
    Gelukkig heb ik verlof gekregen van mijn werk.
    Sinds 2003 ben ik bezig met mijn studie en moet het nu echt af hebben.

Maar hoe kan ik het beste ontspannen, ook om geconcentreerd en gemotiveerd te blijven?

2. Anakin

Anakin VIP lid

Mar 17, 2006
    6,694
    301
    83
    Wat voor mij werkt:

Een strakke dagplanning/weekplanning maken en daar ook ontspanmomenten in plannen.
    Juist omdat ik het resterende werk al heb gepland, kan ik tijdens zo'n relaxmoment dan ook ongegeneerd relaxen.

3. evenstar

evenstar VIP lid

Jan 22, 2009
    9,809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    2 weken is heel kort inderdaad :) In mijn ervaring werkt het goed om wat je nog moet doen in stukken te hakken, een 'klein' doel per dag te hebben, en af en toe lekker een stuk hard te lopen. En ik werkte altijd met muziek op (op het eind het liefst met trance, terwijl ik daar niet per se van hou, ik had die 'bubbel' nodig om in door te stomen). Terugkijkend heb ik het beide keren zo aangepakt en heb ik het allermeeste in de laatste weken gedaan (doctoraalscriptie en later mijn proefschrift - dat laatste is natuurlijk een veel groter ding, in mijn geval een boek, maar het principe werkt hetzelfde :D)

SUCCES!!

4. Sanny76

Sanny76 Fanatiek lid

Feb 4, 2010
    1,912
    0
    0
    Medewerker Educatie bij het Gemeentearchief in Den
    Leiden
    Als het beter weer wordt (hopelijk!!) kun je van eetmomenten relaxmomenten maken. Lekkere fruitshakes maken en in de zon opdrinken bijvoorbeeld en misschien heel eventjes je ogen dichtdoen in een luie (tuin)stoel. Maar écht alleen voor een powernappie!! Zet desnoods een wekker!

Bij mij hielp muziek zonder duidelijke zang ook om door te stomen. In mijn geval was dat electro, haha. Als er namelijk zang in nummers voorkomt en ik ken de tekst, moet ik meteen als een malloot mee gaan zingen voor de spiegel. Heerlijk studieontwijkend gedrag, maar dat kun je niet gebruiken als je maar 2 weken hebt!

Succes met deze laatste lootjes!!

5. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

Feb 13, 2011
    1,821
    72
    48
    Groningen
    Een goede, realistische planning maken is voor mij het belangrijkst. Ik plan voor mezelf hoeveel uur ik achter elkaar ga studeren en daar houd ik me aan.
    Daarnaast is het goed om jezelf af en toe te belonen. Als ik van 09.00 tot 12.00 goed ben opgeschoten, maak ik een lekkere lunch voor mezelf.
    En misschien kun je bijvoorbeeld iets plannen om jezelf te verwennen: een massage, een pedicure of een avondje bioscoop. Dan ben je er even uit, kun je even aan iets anders dan de studie denken en hopelijk daarna weer fris en fruitig verder!

Succes!

Share This Page