Van Google'en wordt ik niet veel wijzer. Wie weet er wanneer de huid indringbaar is voor bacteriën? Als er bloed te zien is? Of ook al als het bovenste laagje van de huid af is en er nog net geen bloed zichtbaar is? Vanmorgen is mijn dochtertje gebeten op de peuterspeelzaal, je ziet de tandjes staan en op 2 plekjes is de huid wat beschadigd maar er komt geen bloed uit. Ik heb altijd geleerd dat je met een mensenbeet heel erg moet oppassen omdat je daar flink ziek van kan worden. De assistente van de huisarts zegt dat het echt geen kwaad kan en dat ik me geen zorgen hoef te maken.. Het geval is ook nog dat het bijtertje in kwestie uit een vluchtelingengezin komt, dus ik weet niet of hij alle inentingen gehad heeft..
Als de huid beschadigd is, dus ook zonder bloed. Het hangt echter af van het soort pathogeen of de kans op besmetting aanzienlijk is, of wel mee valt. Wat sneu dat ze gebeten is, maar wat de assistente zegt: grote zorgen hoef je je niet te maken. Ook niet iver de vaccinatie-status van het vluchtelingenkind. Als de vaccinatiestatus van je eigen kind maar op orde is (bv voor hepatitis).
Als de hepatitisentingen van je kind op orde zijn is er nu geen reden tot grote zorgen. Het geven vd hep. enting en tetanus is ook wat ze doen na een beet als iemand lang geleden is geënt. Let wel op infectie van de wondjes. Mocht het gaan ontsteken wel ff naar de huisarts.
Idd letten op ontsteking. In het geval van bijten loopt de bijter overigens het grootste risico. Jouw kind is waarschijnlijk tegen hepatitis B en tetanus ingeënt dus zou me verder niet druk maken. Over de bijter ook niet, want jouw kind als bron heeft niks.
Dit. Als de bovenste laag van de huid kapot is, kunnen pathogenen in principe doordringen, ook als je geen bloed ziet. Maar als de inentingen van je eigen kind op orde zijn hoef je je geen zorgen te maken. Alleen in de gaten houden of het niet gaan ontsteken.
Ik zou me ook geen zorgen maken. T hoort er bij en indd, als jouw kind is ingeënt is er niks aan de hand. Ik ben vroeger regelmatig gebeten door mn zusje :') en ook wel eens op school.
Over het algemeen worden alle kinderen gevaccineerd wanneer ze in Nederland arriveren op het aanmeldcentrum. Als het al niet gedaan is. Meeste landen ook uit land van herkomst van vluchtelingen, hebben een vaccinatieplan.
Waarschijnlijk omdat alle kinderen in Nederland (die geboren zijn op of na 1 augustus 2011) een inenting tegen hepatitis B krijgen aangeboden?
Echt waar ja? Ik was al aan het denken wat er in de dktp en bmr zit. Wist niet dat hepatitis B hier tegenwoordig ook bij zit. Best slecht aangezien ik 2 kinderen heb van na die tijd
Zoals hier boven is gezegd hoef je je niet druk te maken. Tenzij je kind de komende dagen een rode, dikke of pijnlijke hand of koorts krijgt, dan moet je wel even naar de huisarts bellen. In de mond zitten namelijk een hoop bacteriën, dus er bestaat altijd een mini kans op een ontsteking, welke met een simpel kuurtje te verhelpen zal zijn. Maar voor een ernstige aandoening zoals hepatitis B hoef je absoluut geen zorgen te maken als de vaccinatie status van je kindje up to date is.
Ja, volgens mij in het eerste jaar. Met 2, 3, 4 en 11 maanden krijgen ze een combinatievaccin DKTP-Hib-HepB.
Thanks voor de reacties! Dochter is inderdaad volledig ingeënt. Ben nu wel wat meer gerust gesteld ik hou het voor de zekerheid komende dagen even in de gaten.
Als haar vaccinaties op orde zijn en dus ook de hepatitis B dan zou ik me geen zorgen maken. Wel in de gaten houden of er geen inf verschijnselen optreden.