Hoe bekkenbodemspieren oefenen/trainen???

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Vlinderr, 16 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vlinderr

Vlinderr Fanatiek lid

11 mei 2009
    3.739
    2
    0
    Overijssel
    Ik heb wel eens gehoord dat je je bekkenbodemspieren kunt trainen, maar hoe doe je dat?
    Toen ik nog in de MMM zat, zei de gyn ook dat ik mijn bekkenbodemspieren erg aanspande, (bij inwendige echo), maar wist niet hoe ik ze kon ontspannen. Heeft dat nog gevolgen voor de bevalling???

Iemand tips/oefeningen o.i.d.??

2. Chica82

Chica82 Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.387
    74
    48
    Amsterdam
    Bekkenbodemspieren trainen is het aanspannen van de vagina of anus. Fysiotherapeut zei tegen mij dat ik dat had, overactieve bekkenbodem, omdat ik af en toe moeite had met plassen. Maar ze bleek ernaast te zitten want ik voel juist dat het te slap is bij mij nu, als ik moeilijk plas soms denk ik dat het toch met de houding van de baby te maken heeft en de urineleider of zo..

3. Vlinderr

Vlinderr Fanatiek lid

11 mei 2009
    3.739
    2
    0
    Overijssel
    @Chica.. Bedankt! Deze vraag komt ook n.a.v. jouw topic. Haha. ;)

Volgens mij span ik m'n vagina altijd aan, als ik dat zo voel... zou niet weten hoe ik het zou moeten ontspannen... ;)

4. Chica82

Chica82 Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.387
    74
    48
    Amsterdam
    ja daarom moest ik van mijn fysio oefeningen doen om te leren voelen wanneer je aanspant of ontspant, ze zei dat je het leert ontspannen door oefeningen te doen met aanspannen, dat je dan het verschil merkt. Maar als ze zeggen dat je bekkenbodem te gespannen is zou ik anders effe naar fysio gaan, voor de zekerheid. Altijd mooi meegenomen.

Overigens ben ik ook erg gespannen als er iets bij mij naar binnen gaat wat er niet thuishoort, lijkt me ook normaal dat het dan een beetje gespannen is, heel soms heb ik het ook wel eens als ik ga vrijen met mijn vriend, dan opeens gaat hij er moeilijk in. Maar meestal lukt het gezien mijn banner hihi

5. Vlinderr

Vlinderr Fanatiek lid

11 mei 2009
    3.739
    2
    0
    Overijssel
    Dat wat je zegt, herken ik wel...moet eigenlijk altijd even een handje helpen. :)
    Maak me nu ineens wel een beetje ''zorgen''. Ik ben trouwens niet aanvullend verzekerd, dus krijg geen fysio vergoed. Zal er morgen es naar vragen bij de vk.

6. Chica82

Chica82 Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.387
    74
    48
    Amsterdam
    Nee ik zou me niet zorgen maken hoor, ze zei tegen mij ook dat mijn bekkenbodemspieren gespannen waren maar uiteindelijk heb ik nu het idee dat het juist te slap is daar, aangezien ik het geen 10 seconde vol kan houden om die spieren aan te spannen. Maar ik ben soms ook ongerust hoor dat het net op dat moment dan wel weer gespannen is, net als wanneer ik het soms tijdens de sex een keer heb, zul je net zien dat ik dat tijdens de bevalling heb...

Geef het gewoon tijdig aan bij de verloskundige, heb ik toen ook gedaan in het ziekenhuis en daar hebben ze een notitie van gemaakt, ik zei dat ik soms de boel daar kan aanspannen waardoor het ook met sex even vervelend is, soms.

7. Vlinderr

Vlinderr Fanatiek lid

11 mei 2009
    3.739
    2
    0
    Overijssel
    Thx'! Zal het morgen aankaarten bij de vk en eventueel nog even bij zw.schapsgym.

8. Miek74

Miek74 Fanatiek lid

3 nov 2007
    1.968
    1
    0
    NH
    het is wel goed om je ervan bewust te zijn, aan het eind van mijn zwangerschap verloor iksoms wat urine bij hoesten en niezen, maar als ik eerst mijn bekkenbodem aanspande niet. Ik moest van de mensendieck mevrouw iedere dag de 'lift' oefening doen, lastig in het begin maar als je het eenmaal doorhebt.

Op deze site staan wat oefeningen,ook de liftoefening:
    Oefeningen ter versterking van uw bekkenbodem - Oefeningen - UMC Utrecht

succes!
    Miek

9. Vlinderr

Vlinderr Fanatiek lid

11 mei 2009
    3.739
    2
    0
    Overijssel
    Bedankt voor de link/tip! Daar ga ik zeker wat mee doen!

Deel Deze Pagina