hebben jullie echt speciefieke afspraken gemaakt met de ouders over het oppassen? onze moeders zullen om de week een dag gaan oppassen, voor de andere 2 dagen hebben we kinderopvang geregeld. Maar nu valt het me de laatste tijd op dat de moeders wel andere ideeen hebben over het opvoeden dan dat wij hebben. Mijn moeder past bijv. al op mijn neefje en bijna altijd gaat ze naar het centrum en koopt hem dan een kaasstengel of saucijzenbroodje. Dit wil ik dus eigenlijk niet. Mijn schoonmoeder heeft allemaal oude babyspullen van mijn man nog en die wil ze dus gaan gebruiken voor onze baby. Sommige dingen mogen gewoon echt niet meer, maar ja, die dingen gebruikten ze vroeger ook en man is er ook groot mee geworden. Zijn zo ff 2 dingen die me nu ff te binnen schieten, Zijn wel meer dingen. we zouden sowieso graag zien dat ze de eerste maanden hier komen oppassen, maar is het wel fair om dat van ze te vragen? wonen ong. 40 km van ons vandaan en ik zie het niet zitten om heen en weer te gaan rijden 's ochtends. Zit er eigenlijk serieus aan te denken om maar 3 dagen kdv te gaan regelen... maar de moeders willen zo graag oppassen en wij gunnen ze dat ook wel. Maar goed. Hoe hebben jullie dit allemaal afgesproken
Mijn advies: regel 3 dagen kdv! Hier eerste jaar door opa's en oma's opgepast! Schoonmoeder heeft ook alle oude spullen van mijn man bewaart en ik wil dus echt niet dat hij met bepaalde dingen speelt omdat het gewoon gevaarlijk is(uit elkaar valt!) mijn moeder kwam bij mij dat ging wel aardig... Maar bij ons ging het dus niet goed werd niet geluisterd en ben heel blij dat ze nu naar het kdv gaan! We hebben diverse gesprekken gehad hoe wij het wilden maar er werd gewoon niet geluisterd! Dus toen hebben wij voor het kdv gekozen! Hele heisa om geweest maar nu is iedereen er wel blij mee, oppassen is nu gewoon voor de leuk !
Gunnen is 1 ding, maar ga je het op den duur niet vreselijk onpraktisch vinden om 3 dagen per week 40 km heen en terug te moeten rijden (in de spits?) puur om jullie ouders een plezier te doen? Als je het wilt volhouden, dan is het zeker een must om met jullie ouders te bespreken wat elkaars verwachtingen zijn. Zij zitten immers dan in de opvoedrol, en niet in de verwenrol, lijkt mij erg belangrijk dat ze dat door hebben.
Als je ouders oppassen maak dan in ieder geval goede afspraken over wat wel en wat niet. Ik denk dat je wel kunt vragen of ze (in eerste instantie) bij jullie in huis komen. Zullen toch wel snappen dat je op begin niet zo veel gaat rijden. Eerst ff wennen. Jullie hebben jullie opvoedregels en daar moeten ze zich maar aan houden, zo niet dan mogen ze niet meer oppassen. Ook als er een keer iets voorvalt waar je niet zo blij mee bent bespreekbaar maken. Zoals hier laatst bv had ze onze dochter veel te vroeg in bed gedaan met als gevolg dat ze laterna niet meer wilde slapen zodat 's avonds een super vervelend meisje hadden (logisch gevolg). Bespreekbaar gemaakt en nu zal ze dat niet meer doen maar naar bed volgens onze tijden. Ook al is ze eerder moe.
Ik zou die kleine straks gewoon naar kdv brengen. Ik heb er zelf goed over na gedacht want gun het ze wel maar..... Als onze kleine gaat huilen zeggen ze ohhhhhhh dat is goed voor zijn longetjes. (hij heeft dan echt verdriet) en troosten ho maar. Hij was nog geen maand oud toen vroegen ze krijgt ie nog geen hapje??????????????? Voor dat ik bevallen was had ik niet echt het idee dat ik me daar aan zou storen maar toen die kleine er eenmaal was... Verder komen er misschien nog dagen, uurtjes genoeg om op te passen. Groetjes kim
ik ben dus zo bang dat ze over mijn grenzen heen gaan. De beide moeders kunnen totaal geen kritiek verdragen namelijk. Dus als we ergens iets van gaan zeggen zijn ze meteen gepikeerd...... Denk dat het idd maar 3 dagen kdv moet gaan worden...
Als ik jouw verhaal lees zou ik het ook bij 3 dagen kdv houden. Wij hebben wel een oma als vaste oppas en het gaat prima, maar we hebben de volgende afspraken gemaakt: - schoonmoeder komt 2 dagen per week bij ons thuis oppassen, het is 35km enkel rijden. Zij vindt dit prima; - ik heb een strakke schema op papier gezet de eerste 9-10 maanden. Met instructies hoe de voeding klaar te maken, hoe die te geven enz. - mijn schoonmoeder heeft tijdens mijn verlof bij ons vaak komen meehelpen en heeft ze alvast geleerd hoe mijn kinderen te verzorgen en heb ik haar laten zien hoe ik alles doe. Anders zou ik het echt niet aadurven; - we hebben afspraken gemaakt over het slapen, wanneer naar bed brengen, waar en wanneer ze een speentje krijgen enz. Dit is bij ons het breekpunt geweest omdat mijn sm heel laks is met slaaptijden en vindt dat een baby de hele dag een speen in de mond moet hebben. Hier hebben we een paar keer gesprekken over gehad; Inmiddels zijn mijn kindjes peuters en gaat alles veel soepeler. Oma kent kinderen door en door en houdt zich wel aan onze opvoeding, maar ziet vanzelf wanneer de kids moe zijn, wanneer ze honger hebben enz. Maar het is per persoon veschillend hoor. Mijn eigen moeder is ook een stuk eigenwijzer en neemt mijn regels niet zomaar over. Ze vindt omdat ik haar dochter ben dat ze meer recht van spreken heeft (wat niet zo is). Daarom past zij niet standaard op en mag ze 'gewoon' oma spelen in de weekenden en op bezoek.
ALs je geen goede afspraken kan maken dan zou ik een extra dag kdv doen. Hier past mijn moeder 1 dag id week op. Gaat prima. Ze houdt zich aan onze regels en de manier van opvoeden komt overeen. Tuurlijk gebeuren er dingen wel anders maar dit zijn geen grote dingen. Soms gaan de dames een weekend bij mijn moeder logeren en dan worden ze lekker verwend; dan kan ze echt oma zijn Een prima evenwicht dus en ik ben er erg blij mee.
als ik je verhaal zo lees, denk ik ook: niet doen!!!! Uiteindelijk blijkt toch dat het dingen zijn waar jij je (terecht) niet bij kan neerleggen. Die 2 voorbeelden die jij geeft zouden mij al mn straatje te ver gaan. Zeker dat eigenwijze. Nu is het nog maar sprake van, maar als het kindje er straks is wordt dat alleen maar erger. Dan hebben ze echt hun eigen ideeen. Regel aub 3 dagen kdv en voor extra dingetjes kunnen ze oppassen. Je brengt het gewoon onder het mom van: het is te veel gesjouw voor zo'n kleintje, elke dag ergens anders heen. Moet zeggen dat het met mijn moeder allemaal goed gaat. Tuurlijk krijgt ze wel eens wat extra's maar niet echt over mijn grenzen, maar bij mn schoonouders bv, kreeg ze standaard om 11 uur een dikke plak ontbijtkoek terwijl ze om half 12 luncht, want ze houdt het niet langer vol. Dus ze at daar elke week geen brood. Nu waren er meer dingen en wilden ze ook nog om de paar weken een weekend weg, zodat wij vaak op vrijdag iets anders moesten regelen en heb ik voor die dag uiteindelijk kdv geregeld.
@ adi: mijn moeder is ook eigenwijzer hoor. En ik zie hoe ze het in huis doen daar en dat staat me niet geheel aan. @ tullip: daar ben ik bij mijn schoonouders ook wel bang voor, s-moeder werkt nog 2 dagen en zegt wel dat ze het kan regelen, maar als het een keer niet kan, of ze gaan weer eens een weekend weg dan zit ik met het niet hebben van oppas. gelukkig is mijn man het wel met me eens. Dus dat zal al geen problemen opleveren.
Je bent er volgens mij al uit, maar ik zou idd ook voor KDV gaan, hoor! Mijn moeder (= de enige oma die in aanmerking komt voor oppas) is een schat en echt een ontzettend leuke en lieve oma, maar ik zou haar niet onze opvoeding toevertrouwen. Ze moet gewoon lekker oma kunnen zijn, en hem wat lekkers kunnen geven enzo. Veel leuker voor haar Daarbij woont ze ook 'te ver' weg om handig te zijn.
Wij hebben ook even zo gezeten maar toch gelukkig gekozen voor 3 dagen kdv. Nu 2 dagen want we kunnen nog een dag zelf regelen (ouderschapsverlof). Schoonouders wilden heel graag en gingen er zelf vanuit maar het voelde gewoon niet goed, was zo bang dat ze het zouden doen zoals wij het in ons hoofd hadden en maar vooral was ik bang dat er verwachtingen zouden zijn (en dat is ook altijd het probleem). Toen we het vertelden waren ze echt ZWAAR teleurgesteld maar ja, nu passen ze af en toe op en dat gaat best goed. Ben blij dat het zo geregeld is!
Mvs, dat vinden wij inderdaad ook - oma's & opa's moeten dat gewoon zijn en geen medeopvoeder. (prima dat het voor andere mensen wel werkt hoor!)
ja we zijn er idd uit. Had van mijn man nog niet echt die bevestiging gekregen dat hij er net zo over dacht. Maar blijkt dat hij het sowieso al niet zag zitten.... Nu de moeders nog vertellen dat het oppassen niet doorgaat.... zullen wel erg teleurgesteld zijn. Maar het voelt gewoon niet goed om ze te laten oppassen. Zitten niet op 1 lijn en ik zie ook niet gebeuren dat het wel gaat gebeuren. En we hebben altijd gezegd de ene oma niet, dan de andere ook niet. Willen geen onderscheidt maken.
Ik moet hier gewoon even op reageren, omdat ik zelf een soortgelijk probleem heb. Waarom moet ik het mijn ouder/schoonouders "gunnen" om op te passen. Mijn dochter is 3 en ik krijg nog elke dag commentaar dat ze naar het kdv gaat. Mijn schoonouders en ik gaan gewoon niet samen dus waarom moet ik dan wel mijn kostbaarste bezit aan ze toevertrouwen alleen omdat het hun kleinkind is. Soms passen ze wel eens een halve dag op en elke keer is er weer wat. Nu is de tweede onderweg en het eerste wat ze zeiden: Gefeliciteerd, wij passen wel op dat scheelt jou geld. Waarschijnlijk hebben ze het er andere oppasoma's overgehad en hebben nu het idee dat als ze wat assertiever optreden het ineens wel "mag". Ook mijn dochter gaat (in hun wereld) door oma uit school gehaald worden, want naschoolse opvang is heel slecht voor kinderen. Is er soms een oppas-oma-maffia opgericht waar ik niets van weet? Sorry voor mijn frustraties! Wendy/
haha, ben ik even blij dat mijn moeder altijd heeft geroepen dat ze niet vast gaat oppassen en mijn schoonmoeder 160 km verder weg woont. ( mijn moeder zou ik nog wel vast willen laten oppassen maar mijn schoonmoeder niet!!)
yep en mijn moeder is er ook lid van! Gisteren geprobeerd tegen me moeder te zeggen. dat we het niet zien zitten dat ze hier de hele dag zijn (gaan dan toch alles schoonmaken en verplaatsen) en we ook niet eerst daar heen willen rijden. Nou dan kwam ze de kleine wel ophalen eh nee mam. Maar even met me vader praten, die is wat realistischer en makkelijker te bepraten. Vanaaf maar voorzichtig aan schoonmoeder brengen..... Denk dat ik maar ff met de hond ga lopen als manlief het verteld...
Hier hele duidelijke afspraken gemaakt vooraf met mijn moeder. Ze ging bij ons thuis oppassen, dat is het handigst ivm alles bij de hand hebben maar ook duidelijk voor de kleine. Thuis is het een oppasdag met gewone regels, bij oma thuis is een "feestje" Ook hebben we duidelijk afgesproken dat ze zich aan onze regels houd en ze ons patroon overneemt. Nu ging mijn moeder daar heel makkelijk in mee, mijn schoonmoeder had waarschijnlijk een ander verhaal geweest maar daar was gelukkig geen sprake van. Wel hebben we altijd gezegt dat als het neit zou gaan zoals wij willen er gewoon een extra dag kdv zou komen
@ sidmick: wat fijn dat je moeder zo openstaat voor afspraken. Ik zou dat ook zo graag willen. Die van mij vindt dat ze het allemaal zelf wel goed weet. en schoonmoeder leeft nog in een '30jaargeledentijdperk"Die kan er maar niet aan wennen dat dingen zijn veranderd. Maar al met al hebben we het nog niet kunnen vertellen. Manlief durfde niet.. soms.....