landelijke intocht

Discussie in 'De lounge' gestart door MamaChantal, 14 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Ja hier merkte ze het ook...
    Maar het is denk ik ook dat het scheelt dat er nog niet echt twijfel is. Als je kind toch al twijfelt bevestigd het misschien net wat het kind al dacht.

2. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Maar ieder jaar is er toch weer iets wat niet klopt of fout gaat in dat sinterklaasjournaal?

3. moon78

moon78 Actief lid

15 mei 2013
    282
    0
    16
    Sta voor de klas
    Friesland
    Ik lees al een tijdje mee...zal ik nou reageren of niet. Ja toch...
    Mijn zoontje heeft gisteren ook de intocht gekeken, hij had alleen maar oog voor Sinterklaas. Bij de nieuwe pieten zei hij wel: kijk mama, de hulppieten! En toen de echte pieten terug kwamen riep hij: ze zijn er weer!
    Voor de rest vooral een blij, maar ingespannen kijkend jochie :D

Ik vind het net als zoveel voor mij al gezegd hebben ook vreselijk dat een stel volwassenen als doel hebben een kinderfeest te verzieken.

Ik ben zelf voor zwarte piet en blijf dat ook. Of er nou gekleurde pietjes bijkomen omdat anderen dat fijner vinden, ook goed. Hier blijft het gewoon Sinterklaas en Zwarte Piet.

En om verder van het gezeur af te zijn, kijkt mijn zoon met veel plezier naar de club van Sinterklaas, met zwarte pieten en gewoon leuk voor kinderen zonder vage bijbedoelingen :)

4. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Stom. Dat ik daar niet aan had gedacht,

Reactie van mijn kleuter op het Sinterklaasjournaal;
    'Ik vind het helemaal niet leuk met die gekke pieten. Mag ik wat anders zien?'
    Hij snapt het verhaal an sich wel. Maar hij vindt dat alleen de echte zwarte pieten blijkbaar goed genoeg. Clowns horen in het circus en niet bij Sinterklaas.

Onze jongste vond al die kleurtjes juist helemaal leuk. Ik denk dat daar het verschil ook ligt. Zij heeft vorig jaar Sinterklaas natuurlijk niet vol besef gevolgd. Ze was 1. Maar de oudste wel, die was 3. Ik denk dat juist de kinderen die alleen zwarte piet kennen, lastiger te overtuigen zijn, dan kinderen die nu pas het besef van Sinterklaas gaan krijgen. En dat hoeft echt niet alleen aan de ouders te liggen.

5. mamabri

mamabri Niet meer actief

Gisteren de intocht gekeken met kaaspiet en clownspiet. Ik hoefde me totaal geen zorgen te maken, want toen dochter de clownspiet zag, noemde ze hem de gebakjespiet (wit=slagroom :D) Maar hoe dan ook, dit waren geen ECHTE pieten, maar gewoon "neppe", dat konden wij toch ook wel zien???? Ze heeft het hele probleem dus voor zichzelf opgelost.

vandaag hier naar de intocht, was erg leuk, allemaal zwarte pieten en gelukkig totaal geen relletjes, maar heerlijk op de ouderwetse manier.

Ons viel hier juist op dat ze dit jaar nóg donkerder gesminckt waren dan voorgaande jaren en hadden ze allemaal gouden ringen in hun oren, knalrode lippen en dat was voorgaande jaren niet zo. Ze leken dit jaar dus juist meer op de zwarte pieten zoals ik ze van vroeger ken. Maar hoe dan ook, de kinderen vonden het super!

6. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    Haha slagroompieten....

7. Tuuttuterdetuut

Tuuttuterdetuut Actief lid

22 jan 2014
    378
    0
    16
    NULL
    NULL
    Kinderen en fantasie,... Geweldig!

8. Deliana

Deliana Niet meer actief

Inderdaad....

Kinderen geven hier de 'nieuwe' pieten eigenlijk niet zo heel veel aandacht (alhoewel dochter die clowns pieten maat stom vindt... "Die moeten volgend jaar maar in het circus blijven" :D).

Opa piet heeft er 2 fans bij en verder maken ze zich vooral druk over de pakjesboot die weg is.....

9. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja, eng hè, een piet met een wit gezicht! Of vond je het discriminerend?;)

10. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Nee, hij was ronduit eng ...

Ter illustratie:

image.jpg

11. A1988

A1988 Fanatiek lid

8 okt 2012
    1.133
    0
    0
    Twente
    Het hele idee van andere pieten vind ik jammer, maar prima. Mijn dochter zal volgend jaar (ze is nu nog te jong) daar hopelijk gewoon lekker in meegaan en het allemaal megaspannend vinden.

Wat iemand hier wel zei, slaat voor mij de spijker op zn kop. Het hele Sinterklaasfeest heeft zo'n enorme negatieve lading gekregen hierdoor. En dat is wat ik jammer vind. Ik ben ook bang dat dat niet meer weggaat.

Daarnaast, als er iets is dat de 'anti-pieten' hebben veroorzaakt, is het wel dat er minder tolerantie en meer racisme is gekomen, juist door de felheid van hun aanpak.

12. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    :d:d:d

13. adi

adi Niet meer actief

Voor de sinterklaasjournaal-volgers: het verhaal rondom hulppieten zal zichzelf binnen een paar dagen waarschijnlijk oplossen.
    Ik vind het heel mooi geschreven, alleen weigeren veel mensen uberhaupt te kijken naar het bedachte verhaal:
    - echte pieten gingen van boord, Sint heeft hulppieten nodig;
    - deze vallen niet uit de hemel, dus moesten binnen 2 dagen ergens vandaan komen. Daar kwam opa piet aan te pas [gek genoeg vindt geen enkel kind dit gek en niet kloppen?], en mochten mensen zich aanmelden die piet wilden worden.
    - er wordt vaak genoeg benadrukt dat dit 'gewone' mensen zijn die zich via internet hebben aangemeld, zoals een dokter/vader/ambtenaar enz.
    - er hebben zich ook 3 clowns aangemeld, en omdat iedereen gelijk is in Nederland mochten die niet geweigerd worden. Er werd benadrukt dat alle pieten op 3 punten werden beoordeeld, en dat was niet de kleur van hun huid.
    Want immers, zijn pieten volgens de traditie blanke mensen die vanzelf zwart worden door de roet en/of de zon in Spanje [?, het tweede verhaal is pas dit jaar voor het eerst genoemd]
    - na intrek in grote pietenhuis blijkt toch dat de nieuwe pieten niet voldoen, ze blijven niet 's nachts en clownpieten zijn zwaar irritant ;)).
    - ik verwacht dat ze dus binnen een dag of 2 weer zullen vertrekken, en dat de ouderwetse pieten weer terug zullen komen om het werk af te maken ;)

Als de kinderen de 'nieuwe' pieten gek vinden hoort dat ook een beetje bij het verhaal. Het zijn ook geen 'echte' pieten, het zijn nieuwe pieten, vervangers, hulppieten enz.
    En dat is toch niet nieuw mensen? Vertellen we niet al honderd jaar aan kinderen dat er hulpsinterklazen zijn en hulppieten?
    Want een kind van 6-7 jaar krijgt heus door dat er meerdere intochten tegelijk plaatsvinden, en dat die Sint bij mama op het werk helemaal niet lijkt op Sint bij papa op het werk?
    En dat was altijd prima uit te leggen??

14. tuc

tuc Niet meer actief

hierin heb je helemaal gelijk...mijn kind gelooft ook echt in hulppieten en hulp sinten...maar ik ben bang en daar wel voor 90% van overtuigd dat het niet bij 3 clownspieten en 3 kaaspieten blijft de komende jaren. Zolang overwegend zwarte piet te zien is zie ik voor 95% van de kinderen geen enkel probleem wat betreft hun geloof. Maar ik verwacht dus dat het percentage "onzin" pieten steeds groter wordt en zwarte piet langzaamaan helemaal verdwijnt om een hele kleine groep hun zin te geven. En zodra er meer onzin pieten dan zwarte zijn geloven onze kinderen het idee van hulppieten echt niet meer.

O en onder onzin pieten versta ik dus ook regenboogpieten.

15. tuc

tuc Niet meer actief

Mij gaat het er dus ook totaal niet om wat er nu is, want dat lijkt mij verder prima, maar meer waar dit toe leidt.

16. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Even tijd voor wat zelfreflectie!

Het Sinterklaasjournaal heeft fantastisch ingespeeld op de gevoelens uit de samenleving. En luister nog maar eens goed naar wat Sinterklaas zegt in de eerste aflevering: 'Het blijft ouderwets gezellig in Nederland'.

Al die ouders die het niet willen begrijpen, daar maak ik me meer zorgen om!

17. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Wat de big deal is? Nou dat die anti pieten zelfs met al deze aanpassingen nog niet tevreden zijn.

De mensen die pro piet zijn zijn bereid om aanpassingen aan te brengen maar zelfs dat is niet genoeg, nee het moet helemaal afgeschaft worden. Waarom? Waarom niet beide partijen blij houden door EN zwarte pieten te behouden EN gekleurden of andere soort pieten er in te brengen? Iedereen blij zou je denken. Maar nee die zeikerds willen alles afschaffen en ik denk dat dat bij vele pro pieten tegen het verkeerde been stoot en dat het nog niet eens zo zeer om de veranderingen is ( ook al zijn die gewoon belachelijk ) Hoeveel water moeten de pro pieten nog bij de wijn doen?

18. tuc

tuc Niet meer actief

zelfreflectie?? Ik heb ook wel gehoord dat de sint dat zei...maar die gaat er niet over he...maar politiek nl, of de rechter straks. Heeft denk ik weinig met zelfreflectie te maken...ik verwacht dat gewoon.

19. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Maar waarom moet jij je daar nu al zorgen om maken?

Het gaat zoals het gaat.

20. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Haha slagroompiet geweldig :D

Deel Deze Pagina