Weet je wat mij zo verdrietig maakt? Al die tegenstanders zijn pas helemaal tevreden als dit gehele feest word afgeschaft. Al die aanpassingen die er al zijn gedaan zijn eigenlijk te belachelijk voor woorden maar laten wel zien dat WIJ de voorstanders best water bij de wijn willen doen maar waarom doen die tegenstanders dat niet? Moet het dan werkelijk waar helemaal verdwijnen? Al die koppies van die kindjes op dat plein, hoe durf je het in je kop te halen om dan met een megafoon te gaan gillen dat Sinterklaas niet bestaat. Ik zou mij diep, heel diep schamen als ik een tegenstander was geweest. Godzijdank was het in onze gemeente vandaag gewoon net zoals vorig jaar gevuld met zwarte pieten.
Bah wat een tuig, ik ben er echt pissig over. Wat een lol, hoe DURF je die kleine kinderen zoiets aan te doen. Ze moeten zich diep, heel erg diep schamen. Hier gelukkig ook de intocht zoals van ouds. Er wordt geen woord over de hele toestand gerept. Onze kinderen hebben genoten.
Ik ben dit jaar niet geweest omdat onze zoon ziek is nu, maar ik zag wel dat Z'meer ook niet echt rijk is aan fantasie. Wéér die ambu's en brandweerwagens...Noord-Aa is ook een optie, maar goed. Gelukkig was het gezellig! Waren de pieten ook zwart of niet? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar. Mijn zoontje heeft de intocht op tv gekeken, maar ik vond het persoonlijk helemaal niet zo leuk als 'vroeger'. De hele sfeer was bedompen, dat kon je gewoon door de tv voelen. Ik weet natuurlijk niet of dat in Gouda zelf ook zo was. Trieste figuren die hebben lopen rellen...echt te dom om te poepen.
Ik hoop het echt. Ik hoop echt dat het de ogen opent van tegenstanders. Waar ben je in vredesnaam mee bezig. Kijk naar die kinderen, dat is het enige dat telt.
Ik had mijn bericht al verwijderd voor dat jij je reactie plaatste. Maar dát het uit de hand is gelopen is zwaar triest van alle betrokkenen die het zover hebben laten komen.
Wat mij betreft mogen die gasten de komende tijd even uitrazen in een politiecel ... maar dat zal ook wel niet, die staan vanavond op straat weer. Ik mag hopen dat iemand in de omgeving van deze personen ze eens de oren wast. Dat je het er niet mee eens bent, prima, maar dat het op zo'n laffe, sneue manier wil verstieren voor al die kinderen... geen woorden voor. Dan gaat het je allang niet meer om zwarte piet hoor ... :x:x:x:x:x:x:x:x Ik mag hopen dat de organisatie nu ook heeft ingezien dat het geen zak uitmaakt wat voor aanpassingen er worden gedaan, het dus duidelijk niets uitmaakt voor die groep, en dat volgend jaar er dus gewoon weer normale pieten zijn, met een normale verhaallijn en een normale intocht.
De angst dat de Pietendiscussie de intocht van Sinterklaas in Gouda in een greep zou nemen, is bewaarheid. 60 arrestaties, een grimmige sfeer en opstootjes tekenden de sfeer. © ap. © anp. © anp. © anp. © anp. © anp. © anp. © anp. © anp. 'Mama, ik wil naar huis.' De 8-jarige Damian heeft het gehad. Overal politie. Boze blikken op zijn Pietenpakje. De schreeuwende Pietentegenstanders. 'Ik vind het niet meer leuk,' fluistert hij z'n moeder in zijn oor. 'Oké ventje, we gaan het verder wel lekker op de televisie kijken,' sust ze. Verbeten kijkt ze om zich heen. Een traantje wringt zich naar de ooghoek van Damian. Als de twee weglopen, glijdt de druppel over z'n wang. Het feest is voorbij. De nachtmerrie van Gouda is zojuist bewaarheid. Jarenlang lobbyde de Kaasstad om de Nationale Intocht binnen te krijgen, maar de grootse Pietendiscussie die het land in een greep had, is nu tot ontploffing gekomen op de Markt in Gouda. Ging het even ervoor langs de grachten nog om kinderpret, plots is het voor het bordes van het stadhuis toneel van een botsing van voor- en tegenstanders van Zwarte Piet. Protest En die is niet mals. Tegenstanders van Zwarte Piet hebben even ervoor de jassen geopend om hun protest-t-shirts te tonen. Ze zijn verder stil, maar staan gearmd in een cirkel, heel nadrukkelijk pal tegenover het bordes waar de Sint zojuist is opgekomen. Dan ontrollen ze een groot spandoek ('Zwarte Piet is racisme). Het is de rode lap op een stier. Een groepje jongens die duidelijk niets veranderd wil hebben aan Zwarte Piet houdt de pakweg 40 demonstranten met woedende blikken in de gaten. 'Ze komen eraan,' zegt er één, als hij z'n telefoon in zijn broekzak schuift. Duwen en trekken 'Ze' blijken de meest militante leden onder de pro-Zwarte Pieten te zijn. Pontificaal gaan ze voor het spandoek staan. Dan begint het duwen en trekken. De politie grijpt in en voert de felste actievoerders, van beide zijden, af naar een straatje verderop. En waar alle kinderen de blik op het bordes gericht zouden moeten hebben, waar de Sint inmiddels zijn entree heeft gemaakt, draaien alle hoofdjes om. Ze kijken niet naar de dansende pieten, zelfs niet naar handenvol strooigoed die worden uitgedeeld, maar naar de politie die ingrijpt. De Nationale Intocht, het toonbeeld van Hollandse kneuterigheid, heeft ineens het sfeertje als rond een voetbalwedstrijd tussen Feyenoord en Ajax. Rijtjes agenten en een grimmige sfeer, in niets lijkt er een kinderfeestje gaande. Paarden Dan wordt het zelfs nog dreigender. De politie drijft de anti-Pietengroep bijeen met hulp van agenten op paarden. Door de lompe bewegingen van de dieren, moeten enkele ouders hun kinderen opzij duwen. Ternauwernood kunnen ze de dieren ontwijken, als die zich een weg proberen te banen door de menigte. Vader Rob (43) kan net op tijd zijn dochtertjes naar een veiliger deel brengen. 'Ik schrok me kapot. Dit is niet zoals een kinderfeest zou moeten zijn. Verschrikkelijk voor die kinderen. Ze zijn erg geschrokken, maar ik laat ze maar zoveel mogelijk naar het podium kijken. We blijven nog even, maar ik ben blij als we straks weer thuis zijn.' Getwijfeld Alle openlijke én onderhuidse woede die de Pietendiscussie opriep, is komen bovendrijven in het hart van Gouda. 'Dit is niet leuk meer,' zegt moeder Myrthe (34), haar zoontje van 4 jaar op de arm. 'Ik heb hevig getwijfeld of ik moest gaan met hem, maar dit doe ik nooit meer. Volgend jaar zoeken we een kleine gemeente op.' Wanneer de grotere groep Anti-Pieten is afgevoerd, gaat een gejuich op uit de menigte. De pro-Pieten vieren het als een overwinning. Niet op TV Op de grote schermen waar de tv-uitzending van de intocht op getoond wordt, is van de ongeregeldheden niets te zien, merken de toeschouwers. Behoedzaam stuurt de NTR met de opnames langs de nare gebeurtenissen. Ondertussen bewaakt in een steeg achter de Markt een cordon van politie de arrestanten. Het gros lijkt uit het kamp van Anti-Pieten te zijn. Met bussen worden ze weggevoerd naar politiebureaus in de omgeving. groeperingen Dan sijpelen berichten door dat de intocht in Gouda een trekpleister is geworden van zowel extreemlinks als extreemrechtse groepen. De notoire extreemrechtse Paul Peters, vroeger van de neonazistische beweging Stormfront, zou zelfs gezien zijn. Hebben de 'beroepsdemonstranten' de boel verder doel escaleren? Burgemeester Milo Schoenmaker hint er wel op, als hij even later in het stadhuis zijn persconferentie geeft. Hij meldt maarliefst 60 aanhoudingen. Later zullen het er zelfs 90 blijken. Ze hebben een boete van 220 euro gekregen, voornamelijk wegens het verstoren van de openbare orde. Het is nog onduidelijk wat zij verder voor straf krijgen. Burgemeester Schoenmaker zegt ook 'teleurgesteld' te zijn en noemt de sfeer 'grimmig'. Schermutselingen Op straat is de omschrijving nog steeds treffend, al zeggen ouders die vooraan hebben gestaan dat ze weinig hebben gemerkt van de schermutselingen. 'Nu ik zie hoe het hier verderop op het plein is, ben ik blij dat we vooraan stonden,' zegt een moeder. Achter haar hangen beide partijen nog wat rond. Eén van de demonstranten is de dans ontsprongen tijdens de aanhoudingen. Haar naam wil ze niet zeggen. Dan heeft ze 'zo een doodsbedreiging' te pakken. 'Het is schandalig wat er gebeurt. We hebben vreedzaam geprotesteerd,' vertelt ze. 'En dan wordt je zomaar opgepakt en...' Ze kan haar zin niet afmaken. Een Pietenfan heeft het gesprek gevolgd. 'Joh, jullie hadden hier helemaal niet moeten zijn. Ga lekker rechtszaken voeren. Pleur op.' Ze beent weg. 'Ik ga zo niet in discussie,' zegt ze nog wel. Anti-pieten Te midden van het plein delen twee als Sinterklaas verkleedde Anti-Pieten rozen uit. Ze zijn tijdens hun rondje door de stad iedere honderd meter staande gehouden door de politie, zeggen ze. Iedere keer weer moesten ze uitleggen dat ze niet kwamen om onrust te stoken. 'Twee donkere mensen in een Sinterklaspak, dat kan blijkbaar niet,' lacht de man. 'Maar we hebben een boodschap van liefde,' zegt hij. 'We willen geen ruzie, maar gewoon duidelijk maken dat het beeld van Zwarte Piet kwetsend is.' 'Oppleuren' Met hun rode en witte rozen halen ze de kou uit de lucht, zo blijkt. Een man die driftig foetert dat alle 'anti-Pieten moeten oppleuren', accepteert zelfs een knuffel van de donkere Sint. 'Ja ach, vandaag is voor die kleintjes. Laten we het gezellig houden.' Als de twee donkere Sinterklazen doorlopen, blijken twee toekijkende kinderen blind voor kleur, hoeveel er ook om te doen is. 'Hé mam, daar heb je Sinterklaas weer,' zegt er één. triest om dit te moeten lezen zo erg vind ik het voor die kinderen
Denk toch dat heel wat mensen die anti-ZP zijn dit ook niet nodig hebben gevonden. Kan me haast niet anders voorstellen. Triest en treurig.
Ik heb inmiddels een aantal mensen gesproken die er ook bij waren... En wat me erg opvalt is dat het allom wordt vergeten dat het bovenstaande OOK waar is. Gouda was vandaag de ´ontmoetingsplek´ geweest van extreme opgefokte lieden van allerlei stromingen. Demonstreren voor de neus van kinderen is echt te erg voor woorden! Maar wat deden neo/nazies daar?
Ben ik blij dat het in Antwerpen (de "landelijke" intrede voor België / Vlaanderen) meeviel qua protest. Protesteer desnoods een héél jaar door tegen Zwarte Piet, maar niet op de dag van de intrede onder de neus van alle kinderen :x! Niemand dwingt je om te kijken of om je kinderen aan Sinterklaas te laten meedoen.
Nou NIET meedoen is lastig gezien ook alle scholen er aan mee doen. En ik heb stilletjes af en toe wel erg moeten lachen om de steken onder water.... Met als hoogtepunt dat de burgemeester op de kade moest blijven want tradities zijn niet om veranderd te worden! Ik denk dat ze het wat dat betreft redelijk vakkundig hebben opgelost de heren van het Sinterklaasjournaal. Dat viel MIJ in ieder geval reuzemee allemaal. Maar zal blij zijn als dit hele gezeik over is. Ben er echt helemaal klaar mee.
Weet je wat ze met die mensen moeten doen... Op een heel groot grasveld tegenover elkaar zetten en elkaar laten afmaken net als in de middeleeuwen. Gewoon elkaar uitroeien, stelletje mafkezen. Dat is uiteindelijk wat ze willen toch, en nu wordt er een kinderfeest voor gebruikt, schandalig!
Ik heb toch anders een paar interviews gezien van antipieten die al hadden gezegd; niet goedschiks dan maar kwaadschiks, ook met geweld. Het is diep en diep triest!
Het is te triest, maar ik ben zò blij dat het voor mijn kinderen het laatste jaar "geloven" is. Zoon gelooft al niet meer, dochter is 7 en gaan we in het voorjaar inlichten.. Het spijt me ontzettend voor de kleine kindjes en de kindjes die nog geboren gaan worden.. Zeer waarschijnlijk zullen onze kleinkinderen Sinterklaas niet meer kunnen vieren zoals het al generaties lang gebeurt. En waarom? Omdat een groep volwassen mensen niet kan relativeren. Blijven hangen in een verleden waarin Nederland beslist fout is geweest, maar dit ruimschoots goed heeft gemaakt door de acceptatie van een enorme multiculturele samenleving. Het is gewoon tè absurt voor woorden om de Nederlanders van nù uit te maken voor racisten om iets wat onze voorvaderen hebben gedaan. Om maar niet te spreken over het oorspronkelijke verhaal van Sinterklaas, waarin de beste man juist slaven bevrijd uit Turkse handen en ze aanneemt als betaalde kracht. Maar geen tegenstander die dit wil horen
Te belachelijk voor woorden, het was leuk maar niet gezellig t enige wat ze hier leuk vonden was opa piet en pietje paniek .. vooral die clown en kleur pieten wat stom wat stom! verpesters!