Mijn zoontje van ruim 1,5 heeft een landkaarttong. Hij eet heel slecht en spuugd veel dingen uit. Hij eet het liefst alles droog zoals, droog brood, droge pasta, droge cruesli etc. Groenten en fruit gaat er niet in en heb het idee dat hij daar behoorlijk last van heeft aangezien hij dan heel moeilijk kijkt en het van zijn tong probeert te halen en gelijk water gaat drinken. Heeft iemand tips wat ik hem het beste kan geven zodat hij toch aan zijn vitamine komt zonder dat het zo’n zeer doet?
Oei ik moest even opzoeken wat het was maar het is geen kinderziekte en kan wel jaren duren lees ik Ik denk aan groente en fruit smoothies wat je kan proberen. En yoghurt met fruit?
Mijn dochter had (heeft?) dit ook. Ze is nu 6 en nu ziet haar tong er wel rustig uit, vandaar dat ik twijfel, misschien komt het wel terug. Wij liepen toen bij de kinderarts en hebben haar hier naar gevraagd. Het kan in ieder geval verder geen kwaad, mate van klachten varieert. Het spugen herken ik niet, maar wel dat fruit/eten pijn doet. Wij hebben altijd naar haar geluisterd, vaak voelde ze zelf al wel wat ze wel en niet kan eten. Gelukkig was ze wel gek op rouwkost, losse mais enzo. Als je twijfelt over vitamines dan zou je misschien van die kauw vitamines kunnen geven?
Onze dochter heeft er ook regelmatig last van. Dan "prikt" fruit. Ik geef dan knijpfruit van Zonnatura. Dat eet ze dan wel en ik heb het idee dat ze toch nog vitamientjes binnenkrijgt.
Onze zoon heeft dit ook gehad. Hij is nu ruim vier, en sinds zo'n anderhalf jaar heeft hij nauwelijks nog last. ik kreeg bij hem heel sterk het idee dat het met vlagen ging: als hij er veel last van had dan letten we een poosje op dat we zuur eten zoveel mogelijk vermeden, en als zijn tong er dan weer rustiger uitzag kon hij weer "normaal" eten. Soms kwam het ineens weer terug, dan deden we qua eten ook weer een stapje terug. Dus misschien gaat het al beter als je een paar weken "strikt" bent qua eten en drinken? Het was hier dus ook vooral het zuurdere fruit dat problemen gaf. Sinaasappels en kiwi bijvoorbeeld. Bananen gingen veel beter. En appeltjes even bakken in de pan?