Landkaarttong

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Liesbeth79, 4 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liesbeth79

Liesbeth79 Bekend lid

18 mei 2007
    575
    1
    18
    Vrouw
    Gelderland
    Vanmorgen was ik met jacob bij de huisarts vanwege langdurige diarree, en toen heb ik ook eens gevraagd of hij even naar z'n tong wou kijken, want Jacob heeft er vaak vlekjes op en lijkt er soms ook last van te hebben. Nu zei die dokter dat hij een landkaarttong heeft :D . Niets ernstigs en niets aan te doen, maar zal wel z'n hele leven zo blijven. Die vlekjes kunnen zich verplaatsen en soms even weg zijn, maar ook zo weer op een andere plek opduiken.
    Ik vond het eigenlijk wel grappig dat er ook nog een naam voor is :D. Zijn er nog meer kindjes die dat hebben? En merk je dan ook verandering met bijvoorbeeld ander eten, erg gekruid ofzo? Jacob lijkt er soms namelijk wel last van te hebben, maar kan er nog niet echt een patroon in ontdekken.

2. Emma2

Emma2 Fanatiek lid

22 jun 2006
    1.305
    0
    0
    Dierenarts, Acupuncturist
    Amsterdam
    Hoi Liesbeth79,

Ik heb zelf mijn hele leven ook al een landkaarttong, ofwel lingua geografica. Het is niet altijd te zien, maar soms, meestal als m'n weerstand minder is, komt het op. Als het erg is doet het ook behoorlijk pijn, vooral met bepaald voedsel (in mijn geval fruit, noten, tomaat etc). Je papillen raken dan erg aangetast. Dan is je smaak ook minder.
    Het zal voor je kindje dus ook echt wel pijnlijk zijn hoor, maar ik zou gewoon kijken op welk voedsel hij het best reageert als hij het weer heeft.

Het is erg frustrerend dat er niets aan te doen is inderdaad, ik blijf ook nog altijd hopen op een medicijn dat werkt...
    Als het erg pijnlijk is gebruik ik er lidocaine gel voor (lokaal pijnstillend).

Soms wordt ook wel gedacht dat het te maken heeft met een vitamine B tekort, maar dat geloof ik niet echt. Mijn huisarts ook niet maar die had, omdat ik er specifiek om vroeg, bloedonderzoek gedaan naar het vitamine B gehalte en dat was gewoon goed.....

Er is dus op zich goed mee te leven, maar tijdens de opflikkeringen kan het heel erg vervelend en pijnlijk zijn.

Groetjes, Emma

3. Liesbeth79

Liesbeth79 Bekend lid

18 mei 2007
    575
    1
    18
    Vrouw
    Gelderland
    Hoi Emma,

Bedankt voor je reactie! Het kan dus echt wel pijnlijk zijn... dat wilde ik inderdaad weten, want volgens de huisarts zou hij er nauwelijks wat van merken. Dan ga ik er vanaf nu goed op letten! Jacob is natuurlijk nog te klein om goed aan te geven waar hij nu precies last van heeft.

groetjes Liesbeth

Deel Deze Pagina