Dames, moet het ff kwijt! Ben echt in shock over het borstvoedingsbeleid in marokko:x Mijn schoonzus kreeg een keizersnede en daarna kreeg haar pasgeboren kindje een flesje met een soort kamillethee (zou goed zijn voor de darmpjes) en ze mocht haar kindje pas de volgende dag aanleggen want er was nu toch geen melk Ik was net bij haar, zijn op vakantie hier, en haar borsten zijn gestuwd. Ze geeft haar kindje kv nu. Met n handkolf lukte t niet, dus heb ik mijn medale kolf uitgeleend (had m toch bij me en kan m uitkoken). Kolven, maar alles zat zo verstopt (gestuwd) dat er maar wat druppels uitkwamen. Wat denken jullie? Is het normaal dat er nu alleen druppels uitkomen? Ikzelf haalde er met de stuwing 150ml uit na een voeding. Maak me zorgen, is dit nog vlot te trekken? Zo jammer dat ze hier de kennis niet hebben en niemand haar goed begeleid. Zo is de kans dat het lukt natuurlijk nihil. De eerste melk is zooo waardevol! Iemand tips? Ze kan mijn kolf nog een week lenen en regelmatig kolven om boel goed leeg te maken. Anders krijgt ze straks ook nog een borstontsteking. Daarna moet ik mijn kolf weer mee naar nl nemen.
Is ze al thuis? Kan ze niet aanleggen? En anders inderdaad kolven kolven en nog eens kolven, qua hoeveelheid is het niet zo gek. Ik had ook niet direct melk en alleen druppels. Die druppels wel opzuigen met een spuitje oid. Want dat is wel colostrum
Eigenlijk kan het helemaal goed komen, maar dat hangt helemaal af van wat je schoonzus wil. Borstvoeding mislukt niet in een paar dagen,het is meer wat je er voor wil doen, en of je weet wát je kan doen.Dus dat kan je haar meegegeven,géén paniek, baby is er net! Voor de voeding:een warm compres op de borsten. Onder de douche de warme kraan er op.Voorzichtig de borst masseren, oksel richting tepel. Bij stuwing kan je wel wat druk er af kolven, maar stuwing is stuwing, het kan heel pijnlijk zijn. Door de ks kan het wat langer duren voordat de productie op gang komt. Soms wel 3,4 dagen. Geen paniek, zo ging het hier ook. Wil ze baby aan de borst:aanleggen en evt nakolven. Totdat het drinken goed gaat. Dus eerst aan de borst, dan het liefst met een spuitje indien nodig wat voeding na. Liefst bv, maar anders kv. Totdat de boel op gang is. Wil ze dat niet, dan wachten tot de stuwing over gaat, en proberen de borsten soepel te houden. En, elke druppel aan baby geven! Colostrum is een bom van stoffen die echt zeer waardevol zijn voor een baby. Succes En wat een drama...dat dit soort dingen nog bestaan in de medische wereld..
Ben het met de meiden boven mij eens! Ik zou er wel nog aan willen toevoegen, dat het kan zijn dat je schoonzus wellicht een tijd lang informatie over borstvoeding heeft gehad die niet op feiten is gebaseerd. Misschien is de kamillethee en het niet aanleggen niet eens zo uniek voor dit ziekenhuis, en is dat een algemeen geaccepteerde methode in Marokko. Misschien ook niet, maar heeft je schoonzus bijvoorbeeld een voorlichtingsavond in dat ziekenhuis gehad. Of misschien is ze wel helemaal onvoorbereid erin gestapt met de aanname dat het vanzelf goed komt als ze doet wat het ziekenhuis wil. Het is dus zaak . Als zij toegang heeft tot internet, geef haar dan wat goeie links naar websites (en specifiek pagina's over pasgeborenen en borstvoeding) waar goede, op feiten gebaseerde, info op staat. Ik meen overigens dat het bij een keizersnede gemiddeld iets langer duurt voordat de boel goed op gang is, maar dit zou je even moeten nagaan om het zeker te weten. Het kan echt helemaal goed komen, maar die kans is het grootste als je schoonzus goed geïnformeerd is!
Eens met bovenstaande. En aanleggen in plaats van kolven.. Lukt dat aanleggen ook niet? Het kleintje heeft echt nog wel die reflex en weet wat ie moet doen. Dus aanleggen en blijven proberen. Succes! Enne gefeliciteerd natuurlijk als kersverse tante
Das goed gezegd en helemaal waar! Die reflex verdwijnt echt niet zo snel..er zijn hier meiden op ZP die hun baby na weken fles en af en toe aanleggen toch nog volledig aan de borst hebben gekregen. Wellicht wel met wat hulp.
Het kan goed zijn dat de melk er niet uitkomt vanwege het uitblijven van een toeschietreflex. Ik heb geen lactatiekundige in Marokko kunnen vinden, wel deze link, een lactatiekundige die contacten in Marokko heeft: Chantal Lavigne, IBCLC | consultante en lactation
Het is jouw kolf,jij geeft ook nog borstvoeding? Misschien kun jij ook wat kolven voor t kindje? Dat je schoonzus kindje aanlegt,laat drinken, daarna wat van jouw voeding via spuitje/cupje aan kindje geven en dan nakolven? Ik had een ziekenhuisbevalling, kindje lage suikers,dus ook pas volgende dag begonnen met aanleggen ( wel geprobeerd net na bevalling maar kindje deed weinig) kreeg de hele nacht door cupjes kunstvoeding en later ook nog een glucose infuus. Dus beetje ongelukkige start gehad. Ik kolfde in de derde nacht uit elke borst 6cc, dit vond ik zelf erg weinig,maar de zusters vonden het al een ruime hoeveelheid.... Uiteindelijk heb ik zoonlief zes maanden zelf gevoed. Fijn dat jij er nu bent om je schoonzus wat te ondersteunen