Een beetje wanhopig....

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door yake, 15 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. yake

    yake Fanatiek lid

    25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Hallo lieve dames,


    Help, ik heb jullie hulp nodig! Ik hoop dat jullie een goede en kindvriendelijke oplossing hebben voor mijn 'probleem'....

    Vanaf het begin slaapt mijn dochter overdag héél weinig. Misschien 2, 3 keer een half uurtje, vaak korter, heel soms iets langer. 's Avonds gaat ze heel erg laat slapen en komt vrij vroeg weer. 21 uur is een vroegertje, meestal pas vanaf 22 uur, met uitschieters naar 23 uur en gisteren zelfs 00.00 uur. 's Nachts wordt ze negen van de tien keer wakker. Ook altijd rond vijven, zessen. Meestal slaapt ze daarna wel door tot een uurtje of zeven.

    Ik geef live 's nachts en in de ochtend. In de ochtend vaak wel een keer of 3. Het zijn vrij korte voedingen. Hooguit een paar minuten. Ze kan zich niet goed concentreren, alles is zo vreselijk veel interessanter. Om het aantal voedingen niet de spuigaten uit te laten lopen gaf ik haar tot voor kort vanaf het einde van de ochtend tot slapen gaan 's avonds zo'n 4, 5 flesjes afgekolfde melk. De flesjes varieerden van 160-180, af en toe 200cc. Zonder die flesjes zou ze minimaal vijftien keer per dag komen.

    Nu met de bijvoeding is het helemaal een zooitje! De ene keer drinkt ze zonder problemen 180cc met een borst erachteraan, dan laat ze weer 100cc staan. Iedere dag moet ik melk weggooien.
    Ze eet erg goed van de bijvoeding. Ze heeft zelf een flesje laten vallen. Ben ik niet blij mee, maar ja.

    Ik heb haar nooit in een schema willen drukken. Ik laat het allemaal aan haar over. Ik laat haar niet huilen, een minuut huilen is lang. Is ook absoluut geen optie. Ze huilt ook niet veel. Als ze huilt of miept dan is ze moe en dan brengen we haar in slaap als het haar zelf niet lukt.

    Het enige, echte vaste ritueel (maar geen vast tijdstip) is elke avond een badje en daarna de ‘laatste’ voeding.

    Ik durf het eigenlijk niet te zeggen, maar ik zit er nu over na te denken door toch iets van een schema in te stellen qua voedingen overdag, want het lijkt mij niet goed voor een kind dat ze zo weinig en zo laat slaapt. Uiteraard, mocht blijken dat ze er niet genoeg aan heeft, dan krijgt ze ALTIJD melk. Heb ik toch genoeg, dat is niet het probleem. Ze slaapt in een co-sleeper en ik word wakker van de eerste hongersignalen. Ook werk ik niet dus ik ben altijd bij haar.

    Camila is verder een heel makkelijk kind. Ze doet het hartstikke goed, dus ik mag echt niet klagen. Met zeseneenhalve maand weegt ze zo’n 8.5 kg en is 70cm lang. Ze is lief. Ze kan zich over het algemeen goed vermaken.

    Wat denken jullie van dit schemaatje?

    12.00 uur 150 cc afgekolfde melk
    14.00 uur zelfgemaakt fruithapje, 100 gram
    16.00 uur 150 cc afgekolfde melk
    18.00 uur zelfgemaakt warm eten, 150 gram
    20.15 uur in bad
    20.30 uur 180 cc afgekolfde melk met 6 lepels Bambix
    Tussendoor af en toe eens een rijstewafeltje en uiteraard altijd live borstvoeding als ze dit wil!

    Hebben jullie nog tips? Ik hoop het!

    Jacqueline
     
  2. appeltje

    appeltje Niet meer actief

    Waarom straks allemaal gekolfde voedingen? Ik zou toch proberen een schema in te stellen met 'live' voedingen, dat scheelt jou ook ernorm veel werk. Ik ben vanaf een maand of 7 de voedingen rondom zijn slaapjes gaan geven in een (half)donkere slaapkamer zodat hij weinig prikkels had en goed doordronk.

    Een schema is niets om je over te schamen hoor, als je maar niet moeilijk doet over een half uurtje eerder voeden als je kind echt honger heeft. Is het trouwens wel honger, is ze niet gewoon moe? Mijn zoontje kwam (maar toen was hij een stukje kleiner, rond de 2,5 maand) ook zo vaak voor een voeding. Hij dronk dan kort en vaak. Later realiseerde ik me dat ik misschien honger- en moeheidssignalen verwarde en hem te vaak aanlegde. Ik ben toen volgens het boek 'De tevreden baby' van Gina Ford wat ritme proberen te krijgen in zijn voed- en slaappatroon. Nou gebruikte ik dat als een soort richtlijn, maar zag al snel het eigen ritme van mijn zoontje ontstaan. Hij begon langer te slapen en beter (en minder frequent) te drinken overdag en waren de nachten rustiger.

    Wel heb ik nog lang een nachtvoeding gehad, maar sinds 2 weken zijn we daar vanaf. Ik merkte sinds een maand of 9 dat het geen honger was, maar die bekende verlatingsangstfase. Hij at namelijk zijn buik meer dan goed rond overdag. Toen ben ik hem de nachtvoeding een flesje Nutrilon gaan geven. Na 1 slok draaide hij zijn hoofd om en sliep verder. De nacht erop ook en de nacht daarop besloot hij door te slapen van 19.30 tot 7.00 uur, terwijl ik daarvoor nog een late avond- en een nachtvoeding nog had. Nu slaapt hij al 2 weken klokje rond.

    Ik gaf mijn zoontje soms ook een flesje gekolfde melk met nutrix, maar dat bond niet goed. Dan klokte hij zo rustig 200 ml naar binnen (door die papspeen ging dat eigenlijk te hard) en wilde dan ook nog aan de borst. Volgens mijn lk was dat omdat zijn zuigbehoefte niet was bevredigd en hij daarom nog niet voldaan was. Misschien weer een klein speentje gebruiken of alleen aan de borst? En de bambix weglaten?

    Ergo, soms moet je je kind een beetje helpen zoeken naar een ritme. Je meisje is niet zo superklein meer, dus je kan daar echt al mee beginnen hoor. Soms lijkt het alsof het woord 'schema' hier vloeken in de kerk is. Eigenlijk geef ik al mijn voedingen op mijn verzoek.... inmiddels is mijn ook zijn verzoek, hij verwacht voor en na het slapen een slok en dat krijgt hij ook. :)

    Sterkte!
     
  3. Hanneke

    Hanneke VIP lid

    18 jun 2007
    14.893
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hoi Yake!
    Ik vind het eigenlijk wat lastig, maar ik doe mn best ;) ! (en je gaat vast ook antwoord krijgen van moeders die er een andere kijk op hebben ;))

    Als eerst wil ik zeggen dat gekolfde melk weggooien natuurlijk zonde is! Dat moet je (bijna) nooit doen. Dus de eerste tip die ik je geef is, maak minder melk warm! Warmgemaakte melk moet je idd weggooien, maar melk die niet warmgemaakt is kan je 4-5 dagen (geloof ik) bewaren in de koelkast. Dus maak eerst een flesje van 80cc warm, heeft ze daarna nog honger? Maak dan nog een flesje van 80cc warm. Heeft ze nu genoeg? Zo ja, prima zo. Zo nee, maak een flesje van 50 ofzo warm. (nou dan zal het toch wel genoeg zijn denk ik). Snap je wat ik bedoel? Door die kleinere flesjes warm te maken, en steeds te kijken of ze tevreden is, zit je dus niet met een fles van 200cc die maar voor de helft op gaat! En je dus 100cc weg moet gooien.

    Dat slapen? Tja geen idee eigenlijk. Hier gaan ze meestal tussen 22.00 en 00.00 naar bed, hebben snachts 1-2 nachtvoedingen en zijn smorgens tussen 6.00 en 7.00 wakker. Maar ze slapen overdag wel nog 2-3 keer en dan 1.5 uur tot 2.5 uur, maar soms ook maar een half uurtje. Tja toch een beetje anders als bij jullie!

    Hier trouwens een schematje van ons van vorige week! (nouja schematje? gewoon achteraf bijgehouden hoe de dag verlopen is kwa voedingen) Alleen krijgen ze bij ons de meeste flesjes kv ipv bv. Dat hoop ik binnenkort nog te kunnen veranderen! Maar wat ik mis aan jouw schematje, wat krijgt ze in de tijd dat ze smorgens wakker word en 12.00? Daar staat namelijk niks? Krijgt ze dan alleen bij jou aan de borst? Of ook in een flesje?

    Ruben
    06.00 KV 150ml+5schepjes.
    09.30 Een halve banaan.
    11.00 Paar hapjes brood met boter.
    12.00 KV 120ml+4schepjes.
    15.00 KV 130ml+4schepjes.
    18.00 Avondeten.
    19.00 KV 120ml+4schepjes.
    21.30 BV live dus geen idee hoeveel ;).
    03.00 KV 120ml+4schepjes.

    Malou
    06.30 BV ong.70ml en KV 90ml+3schepjes.
    09.30 Een halve banaan.
    11.00 Paar hapjes brood met boter.
    12.00 BV ong.130ml.
    14.30 KV 130ml+4schepjes.
    18.00 Avondeten en 90ml+3schepjes.
    20.00 KV 120ml+4schepjes.
    23.30 KV 130ml+4schepjes.
    05.30 KV 90ml+3schepjes.

    Ik vind het trouwens supergoed dat je zoveel kolft, alleen heb ik gemist waarom je haar niet altijd live voed? Zou je dat niet makkelijker vinden? Ipv eerst kolven en dan in een flesje geven? Hier ook aan de kolf hoor, in eerste instantie omdat de kleintjes niet vaak thuis zijn, en in tweede instantie omdat Malou weigerd bij mij aan de borst te drinken. Ik kan haar niet dwingen, dus nu krijgt ze toch bv omdat ik kolf en het in flesjes doe/laat doen.

    Groeien doet ze zo te lezen in ieder geval prima! Dat is natuurlijk fijn! En als ze gewoon vrolijk is en lief en makkelijk, dan heeft ze misschien niet meer slaap nodig! Ik weet het ook niet hoor! Maar hoop dat je iets bruikbaars uit mn antwoord kan halen! Anders sorry!

    Liefs, Hanneke!
     
  4. appeltje

    appeltje Niet meer actief

    Hier trouwens mijn schema (die is nagenoeg niet veranderd tov 7 maanden behalve dat ik toen rond 16.00 uur vaak nog wat bv gaf)

    7.00 bv
    8.45 - 10.30 bv en slapen
    10.30 fruit
    12.00 boterham en paar slokjes water
    12.30 - 14.30 bv en slapen
    15.00 - na wakker worden ook nog een slok
    15.30 - rijstewafel of liga
    16.00 - paar slokken water met de oefen- of tuitbeker
    17.30 - warm eten en yoghurt met fruit na
    19.30 - bv en slapen
     
  5. Hanneke

    Hanneke VIP lid

    18 jun 2007
    14.893
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ik heb nog even gezocht naar een schema'tje met 6 maanden. Maar het enige dat ik kan vinden is een ruime dag die ik heb bijgehouden van Ruben die toen alleen bv kreeg op zijn verzoek (toen waren we net aan het kijken of hij op eigen verzoek zou komen voor voeding). Wij hadden toen nog geen fruit en groente. Dit was met 6 maanden en 2-3 dagen.

    13.15 BV
    17.00 BV
    19.30 BV
    22.15 BV
    03.00 BV
    06.00 BV op mijn verzoek
    08.00 BV
    10.15 BV op mijn verzoek
    14.30 BV
    17.45 BV
     
  6. Luckymom

    Luckymom Fanatiek lid

    21 apr 2007
    3.869
    0
    0
    Groepleidster Jeugdhulpverlening
    Zwolle
    Beste yake...
    Ik sta een beetje te kijken van je schema.
    Ik snap ook niet zo goed waarom je afgekolfde melk geeft. Snel afgeleid ken ik op zich wel. Het is hier een stuk minder als ik in een afgesloten ruimte zit, zonder anderen, niet praat en er verder geen geluiden zijn. Hoe meer rust, hoe meer ze drinkt. Niet opgeven, dit komt dan vanzelf wel weer goed.
    Het aantal cc van borstvoeding zegt verder niet zoveel, omdat elke moedermelk verschillend is van samenstelling en de ene baby meer hiervan nodig heeft dan een andere baby.
    Wat ik te horen heb gekregen is dat als de borstvoeding af wordt gebouwt je hier eerst zuigelingen voeding voor gebruikt, dan opvolgmelk, dan langzaam ander eten 'opbouwen', dat wil zeggen eerst 1 soort groente of fruit aanbieden. Geen brood oid nog, daar zitten gluten in, en nog geen koemelk producten. Een rijstenwafeltje als tussendoortje is prima.
    Misschien is al het andere eten nog wat verwarrend voor baby en darmpjes?
    Het is vrij normaal als babies van deze leeftijd niet zo heel veel slapen overdag. Jullie slaapritme is hier aardig hetzelfde geweest tot voor kort. En als de baby blij is.. gaat het blijkbaar goed. Ik merk dat bij vrienden met meer kinderen de babies langer slapen, maar wat wil je.. die hebben het veel drukker met die gillende broertjes en zusjes om hun heen.
    Verder... een strak slaapritme werkt hier goed.. altijd het zelfde, kort maar krachtig. liedje zingen in het donker, verder niks zeggen, even aaien over het voorhoofdje en weglopen. Ik hou hier nu 5 minuten aan om te laten jengelen. Dan evt alleen even aaien, speentje er in en weer 5 minuten nemen. Is voor de mama even niet leuk, maar de baby slaapt dan soms wel weer door!
    Laat slapen en vroeg weer komen is hier hetzelfde. Ik voed ook om 6u, om 4 uur krijgt ze wat water in haar bedje.
    Let op of je niet wordt gefopt.. je baby vindt al dat eten en drinken wel ok, terwijl ze het niet allemaal nodig heeft. En als je niet alleen bv geeft krijgt ze meer dan zat. De borst onbeperkt aanbieden geldt als je alleen bv geeft, maar ik ben er niet zo zeker van dat dit nog steeds van toepassing is als je zoveel bij voedt. Ze is behoorlijk groot, dus krijgt echt niet te weinig. Misschien toch wat minder geven?
    Hier mijn schema, Elena is net 6mnd:

    6u borstvoeding, slaapt daarna tot 8u
    10u 200cc zuigelingen voeding, slaapt van 11u - 12u
    14u borstvoeding , evt klein rijstenwafeltje slaapt 16u-17u
    18u 200cc zuigelingen voeding, evt uurtje later klein rijstenwafeltje
    Soms gaat ze nu door slapen vnaaf 20u.. soms nog een voeding om 22.30u oid.
    4u krijgt ze een beetje water, nu 90cc, zijn we aan het afbouwen.

    Het schema is hier natuurlijk ontstaan. Als je toch een schema aan wil bieden zou ik om de 4u gaan voeden. Om de 2u is echt niet nodig. En even huilen is niet erg, hoort er bij. Geef niet altijd gelijk iets te eten of aandacht, begrijp me goed, ik hou er ook niet van de baby te laten huilen, maar anders wordt het gewenning dat ze steeds eten of aandacht krijgt en dan kom je er nooit af. Babies moeten soms ook gewoon hun frustraties even weg kunnen huilen. (heb ik ergens gelezen ;) ). Als je ze elke keer oppakt oid lijkt het net of hun verdriet er niet mag zijn.

    Ik hoop dat je wat hebt aan dit alles, veel succes!
     
  7. yake

    yake Fanatiek lid

    25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Ben nog bezig met mijn antwoord.... ;) Wordt lang, waarschijnlijk morgen of vannacht als ze eindelijk eens op bed ligt :)
     
  8. appelsientje

    appelsientje Fanatiek lid

    5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    mijn ervaring is dat als hij niet goed drinkt of snel afgeleid is, dat hij dan niet zoveel honger heeft (meer mamahonger zeg maar..) Als hij berehonger heeft dan tankt hij wel door hoor. Succes!
     
  9. Luckymom

    Luckymom Fanatiek lid

    21 apr 2007
    3.869
    0
    0
    Groepleidster Jeugdhulpverlening
    Zwolle
    He Yake.. ik lees net dat babies ook onrustig kunnen drinken e.d. als ze spruw hebben... witte waas in het mondje.. Hier heeft Elena wel iets.. ik zal maandag op het cb even navragen of dat aan de orde is.
     
  10. Luckymom

    Luckymom Fanatiek lid

    21 apr 2007
    3.869
    0
    0
    Groepleidster Jeugdhulpverlening
    Zwolle
    Dag Yake... dat wordt vast een heel lang antwoord, ha,ha..
    Zeg ik moet even terug komen op iets.. je schema is zo gek nog niet wat betreft het bijvoeden.
    Enne op het CB zeiden ze dat het onrustig en minder aan de borst drinken nu kan komen, omdat je minder melk krijgt en/ of omdat de baby de fles en ander voedsel veel makkelijker vindt en niet zo'n zin heeft om er nog hard voor te werken... t is wat.. die babies!
    Ik ga hier nu 's nachts 1 flesvoeding geven als ze ligt in d'r bedje van ongeveer 150cc, in overleg met het CB. TJa, verder weet ik het ook niet.. succes!
     
  11. yake

    yake Fanatiek lid

    25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Hoi, hoi,

    als eerste wil ik jullie hartelijk danken voor jullie adviezen! De afgelopen paar dagen is het hier erg druk geweest; manlief had buikgriep en nu had ik er dus 2 die de hele dag mijn aandacht vroegen. Gelukkig gaat het al wat beter!

    Camila heeft de eerste 5, 6 weken alleen maar gehuild van de pijn van de krampen en waarschijnlijk ook van de honger (ze kwam wel goed aan, hoor!). Minimaal 12 uur per dag. Het was echt vreselijk te zien hoe mijn dochtertje pijn leed. Geen enkele arts kwam met goed advies. Blijkbaar zagen de ‘deskundigen’ er niet de noodzaak van in. Ze groeide toch goed? Baby’s hebben wel vaker krampen en huilen doen ze ook. Dat ik bijna op instorten stond hadden ze niet in de gaten.

    Ik heb ook geen (goede) begeleiding gehad omtrent de borstvoeding. Volgens mijn kraamhulp moest ik haar om de drie uur voeden, mocht absoluut niet eerder, ook volgens de wijkverpleegkundige en de kinderarts moest dit. De kinderarts gaf het advies een speen te geven als ze eerder zou komen. In mijn directe omgeving werd geen borstvoeding gegeven en omdat ik tot het moment van de geboorte eigenlijk nog geen borstvoeding wilde geven heb ik me nooit ingelezen en ben ik nog nooit naar een bijeenkomst o.i.d. geweest. Ik wist echt niets.

    Omdat ik naarstig op zoek was naar oplossingen om het haar draaglijk te maken las ik steeds meer over borstvoeding en het geven hiervan op verzoek en dat heb ik toen ook gedaan. Het ging al gelijk véél en véél beter. Wél dronk ze dan zo'n 20 keer per dag.
    Ik las dat het geven van een flesje afgekolfde melk vóór de nacht kon helpen haar wat langer te laten slapen. En inderdaad, ze sliep gelijk door (vanaf week 7, ongeveer 7 uur achtereen). Een verademing, want vanaf de geboorte (tot heden) slaapt ze eigenlijk overdag niet. Toen het ging dus nog beter.

    Vanaf het moment dat ik kolfde, kolfde ik te veel. Ze was al tevreden met een flesje van 150 cc 's avonds, maar ik kolfde standaard in een sessie 300 cc... Mijn vriezertje zat al snel te vol. Geen probleem, ik zou toch gaan werken met 11 weken.

    Mijn schoonmoeder kwam over uit Cuba om haar te passen tot 1 juli, het moment dat ze naar de kinderopvang zou gaan. Ik begon de voedingen overdag te geven in flesjes, ’s morgens, ’s avonds en ’s nachts live. Dit ging heel goed. Ook was ze daardoor rustiger overdag en kwam ze niet meer 20 keer.

    Op de eerste dag na mijn verlof, na 10 minuten, werd ik op non actief gezet. Tot op heden zit ik nog in een vervelende ontslagprocedure. A.s. woensdag zal de kantonrechter uitspraak doen. Vanaf dat moment vond ik het onzin om door te gaan met de flesjes overdag (geen kunstvoeding, hoor). Ik was toch thuis…. Wel hield ik het avondflesje erin.

    Wéér kwam ze 20 keer op een dag. Natuurlijk, ze moest wennen, daarom keek ik het een paar weken aan, maar ik zag geen verbetering. Toen, na vaak commentaar van mijn schoonmoeder, ben ik maar weer gaan kolven. Nog steeds ’s avonds, ’s nachts en ’s morgens live, dat wel. Ook omdat ik wist dat ze live heel weinig dronk; nooit voelden mijn borsten leeg aan, ze pasten zich ook niet aan aan de ‘nieuwe’ situatie. Camila stopte ook met doorslapen.

    Vandaar het kolven…. Voordeel is dat ze inderdaad veel minder komt voor voedingen. Zo kan ik ook vaker met haar weg. Alleen maar thuisblijven is niet goed voor me, dat trek ik niet (de ontslagprocedure heeft me vreselijk geraakt). Niet dat ik het vervelend vind om buiten te voeden, overal wil ik het doen. Maar, ze raakt zo snel afgeleid. Het is echt maar een paar slokken en dan stopt ze ermee. Negen van de tien keer weigert ze dan ook, tot huilen aan toe, terwijl ze echt honger heeft. Thuis ook. Haar vader kan niet de woonkamer binnenkomen als ze aan het drinken is. Als we liggend voeden in bed raakt ze afgeleid door de bovenburen die net even iets te veel lawaai maken. Ga zo maar door.

    Omdat ze de eerste weken zo veel huilde kán ik haar echt niet laten huilen, niet eens 5 minuten. Slapen doet ze overdag amper, dus ik let goed op honger- en/of vermoeidheidssignalen. De laatste herken ik soms wel, ze geeft echter geen hongersignalen af.

    Het is moeilijk, maar ja, ze doet het goed! En met die flesjes erbij is ze een erg vrolijk en actief meisje.

    Sinds zaterdag is er wel wat veranderd hier. ’s Morgens deed ze wat moeilijk en ik wist niet wat er was. Ze had net een half uurtje geslapen en wat gedronken, toch huilde ze. Ik nam haar mee naar de slaapkamer en we speelden wat op bed. Ze draaide op haar buik en bleef liggen…. Na 5 minuten viel ze in slaap, en dat 2.5 uur! Ik heb haar zelf nooit op de buik laten slapen vanwege het verstikkinggevaar. Gelijk heb ik informatie gezocht en gelezen dat als ze goed draaien dat het dan niet gevaarlijk is. Ook wonen we in een flat dus ik kan haar goed in de gaten houden. ’s Avonds lig ik naast haar.

    Ik leg haar dus nu op de buik, met als gevolg dat ze overdag toch wel 2 keer minimaal 75 minuten slaapt. Daar ben ik erg blij mee. Alleen het avondslapen nog. Ze valt niet meer na de ‘laatste’ voeding in slaap. Hopelijk verandert ook dit.

    Ook geef ik haar nu naast de livevoedingen nog maar 2 flesjes afgekolfd. Sinds de bijvoeding 3 weken geleden heeft ze veel minder behoefte aan de melk. Dit vind ik niet fijn; omdat ze iedere keer maar zo kort drinkt aan de borst, twijfel ik of ze nu wel aan minimaal 500-600 cc per dag komt. Ander drinken geef ik haar niet.

    Dus ja, het gaat iets beter! Ze drinkt wat vaker en wat langer aan de borst (echter liggend in bed, op de bank kan het niet), ik houd deze 2 flesjes er wel in. Ook als ik wegga met haar wil ik dat ze genoeg gedronken heeft. Ik probeer het eerste flesje tegen een uur of half drie te geven, het avondeten rond vijven, half zes en haar flesje mm met Bambix na haar badje in de hoop dat ze dan ooit eens gelijk weer gaat slapen  En live mag ze altijd.

    Nogmaals hartelijk dank voor jullie reacties. Ik hoop dat jullie nog meer tips hebben!
    Sorry dat mijn antwoord wat langer duurder, ik heb tussendoor wel diverse keren gepost, maar dat waren maar korte berichtjes, dat kon wel. Voor dit stuk heb ik wat langer gezeten, papa en dochter slapen nu.

    Oh ja, van spruw is hier geen sprake!


    Liefs,

    Jacqueline
     
  12. yake

    yake Fanatiek lid

    25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Waar het alleen niet zo goed meegaat zijn mijn borsten..... Ik kolf nu maar twee, hooguit drie keer per dag.... Ik zal goed in de gaten houden dat ik geen ontsteking krijg....
     
  13. Luckymom

    Luckymom Fanatiek lid

    21 apr 2007
    3.869
    0
    0
    Groepleidster Jeugdhulpverlening
    Zwolle
    Dit keer doe ik wat lang over een antwoord... met een beetje pech wordt het pas na het weekend...
     
  14. Luckymom

    Luckymom Fanatiek lid

    21 apr 2007
    3.869
    0
    0
    Groepleidster Jeugdhulpverlening
    Zwolle
    Dag Jaqcueline,
    Tjonge wat een verhaal! Allereerst wat naar van dag ontslag + procedure.. jakkie.. is nooit leuk. Sterkte.
    Wat betreft het voedings-verhaal. Het is zo specifiek.. ik zal je toch aanraden een lactactiekundige te vragen. Het is het consult waard. Ik weet niet of je in NL woont, maar het wordt misschien wel deels vergoed door je verzekering. En anders hier via de site een idee?
    En tjeemig.. wat kolf je veel zeg.. hier hooguit 160cc..
    Hier geven we nu bij het avond eten van ons de kleine een prakje, laatste dagen wortel, morgen proberen we broccoli. Dit is extra, naast de BV.. en de flesvoeding. Als laatste voeding krijgt ze nu een fles en de 2e ochtend voeding. En als ze 's nachts komt krijgt ze liggend in haar bedje een flesje, niet een volledige voeding maar zeg maar 3/4 (kunnen we afbouwen).
    Volgens het CB zal ze door verandering van eten en meer ander eten vanzelf minder trek krijgen en gaan door slapen.
    Verder.. aan het begin heb ik een lactatiekundige gehad die zei dat sommige babies veel kleine beetjes drinken en maakte daarbij de opmerking: je hebt pas een probleem als je het zelf als een probleem ervaart.
    Maar ja, dat was aan het begin, nu is je gup al 6 mnd.
    Hier is het overdag af en toe een heel geworstel de kleine meid aan de borst te houden..
    Wat jou borsten betreft.. geef ze onder de douche maar een flinke massage (pijnlijke plekken vooral, en richting tepel, maar weet je vast al ;) ).
    Ik hoop dat je gauw de hulp en adviezen krijgt die je nodig hebt.
    Enne... laat je niet gek maken door je schoonmoeder!
    Hartelijke groeten,
    Willeke
     
  15. Sellie13

    Sellie13 Actief lid

    9 jul 2007
    210
    0
    0
    Hoi Jacqueline,

    Wat vervelend van je ontslagprocedure, ik hoop dat het eergisteren goed is gegaan? Wat betreft je vragen, sluit ik me helemaal aan bij Willeke: ik zou ook een lactatiekundige inschakelen. Ze kunnen je vast beter helpen dan wij, want ik vind je verhaal best ingewikkeld. Zo schrijf je dat je vaak meer dan 20 x per dag moet voeden, maar dat ze geen hongersignalen afgeeft. Weet je dan zeker dat het honger is? Misschien is het toch wel gewoon vermoeidheid, ook omdat ze weinig slaapt overdag. Ik zou ook zo min mogelijk kolven en zoveel mogelijk live voeden, maar als je borsten zo op springen staan is dat ook lastig. Dat is vast ook iets waar een lactatiekundige je heel goed over kan adviseren. En een ´schema´ kan prima vind ik hoor, zolang je inderdaad niet op een half uurtje kijkt ;)

    Wat betreft het wel of niet laten huilen, dat is natuurlijk altijd moeilijk, vooral als je zoals jij zo'n vreselijke begintijd hebt meegemaakt. Bovendien is elk kind anders en ben jij de enige die dat goed in kan schatten. Daarom moet je vooral niet verkeerd opvatten wat ik nu ga zeggen, maar soms is even laten huilen echt niet erg. Ze huilt nu nl. niet meer omdat ze zo'n pijn heeft zoals in het begin, maar misschien eerder van vermoeildheid of chagrijnigheid. Ze is al best groot en is misschien nu wel in staat om zelf weer op te houden met huilen, zonder dat jij komt troosten. Ik denk het ook fijn voor haar is als ze dat zelf kan oplossen. Daar ´leert´ ze van dat het geen ramp is om even te huilen, want nu ben jij er altijd meteen voor haar. Ik bedoel eigenlijk dat haar huilen voor jou nu misschien wel erger is dan voor haarzelf, snap je? Huilen hoeft niet meteen te betekenen dat er iets heel ergs met haar aan de hand is. Ons jochie huilt ook vaak even voor het slapen gaan, of wordt om 5.30 huilend wakker. Dan kijk ik het vaak toch even aan en echt waar, 9 van de 10 x valt ie na vijf minuutjes weer in slaap en ronkt dan heerlijk verder tot 7.00. O ja, en hij is ook vaak vreselijk afgeleid van de borst, maar net wat iemand anders zei, als ie echt honger heeft dan tankt ie wel door :D .

    Nou ja, misschien heb je wel helemaal niks aan mijn adviezen en dat is ook helemaal prima, ik wens je er in ieder geval veel succes mee!

    Groetjes, Selma
     
  16. yake

    yake Fanatiek lid

    25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Hartelijk dank voor jullie reacties! Doet me goed dat jullie met me meedenken!

    De laatste dagen gaat het iets beter... Slaapt wat beter overdag. Nog niet lang, maar toch. Dat van die honger en/of moesignalen, ja, dat verwart me nog wel eens. Daarom bied ik haar eerst de borst aan, wil ze dan niet dan probeer ik haar te laten slapen. De ene keer lukt dat wel en de andere keer niet. Soms kan het natuurlijk ook gewoon een beetje 'miepen' zijn. Het is gewoon erg onduidelijk. Soms wil ze én geen borst en niet slapen, dan geef ik haar afgekolfde melk en dan drinkt ze dat zo op. Doordat ik destijds ben gaan kolven voor mijn werk, er toen mee ophield en alleen borst aanbood en toen wéér ben gaan kolven, heeft ze waarschijnlijk gewoon niet goed 'geleerd' er haar koppie bij de borst te houden en omdat ze natuurlijk ook wist dat het uit een flesje véél makkelijker drinken is..... Dan daarbij is ze ongelofelijk wijs en snel afgeleid. Vandaag was er nog een omaatjes met 5 kleinkinderen (dus ze is kinderen gewend) die haar een maand of 10 schatte..... Natuurlijk!

    Ach, het is een kind met een gebruiksaanwijzing, een heerlijk (maar ook wel eens moeilijk) cubaans temperament... Zolang ze 's nachts en 's morgens zonder problemen de borst accepteert is het voor mij eigenlijk wel goed. Dan krijgt ze in ieder geval de levende celletjes ook binnen. Verder zal ik toch wel door blijven kolven, een flesje of 2 per dag. Wil ze meer dan de borst!

    Misschien dat ik idd van de week eens een vrijwilligster van één van de organisaties ga bellen.

    En het slapen, ik vertrouw erop dat dat beter zal gaan.... Dat zal toch wel? Zo niet, dan is het ook geen ramp. Ik ben voorlopig toch nog wel even thuis (dat kan gelukkig door de ontslagvergoeding , dus wat klaag ik nu? ;)).

    Liefs,

    Jacq
     

Deel Deze Pagina