Hoi Dames, Zoals de titel al zegt wordt onze woning veel later opgeleverd dan er contractueel is vastgesteld. In ons contract staat aangeven dat de woning binnen 140 werkbare dagen opgeleverd moet worden. Zoals de planning er nu uitziet wordt dit overschreden met 20 dagen. In het contract is een boete-clausule opgenomen bij overschrijding van de werkbare dagen. Nu ben ik op zoek naar ervaringen van andere. Zijn er leden die in een soortgelijke situatie hebben gezetten? Hoe is alles verlopen en heb je de vergoeding ook ontvangen? note: in mijn berekening heb ik al de onwerkbare dagen (die ik heb doorgekregen van de aannemer) en de bouwvak (december) meegenomen.
Wij zouden verhuizen naar een nieuw appartement, ze hadden daar de koperen leidingen eruit gestolen. Volgens mij was de vertraging 6 weken. Wij hebben daar compensatie voor gehad. Gelukkig woonde we in een studentenflat en hadden we geen problemen met huuropzegging.
Oh dat is wel netjes. Vooral ook omdat het een soort van overmacht is. Bij ons hebben de vertragingen te maken met een slechte planning waardoor alles verschoven wordt.
Ligt er aan wat er in je overeenkomst staat over hoeveel de boete is. Maar in ieder geval altijd schrijftelijk de aannemer berichten dat hij de contractuele bouwtijd gaat overschrijden (zelfs als hij jou ook al geinformeerd hebt) en daarmee stel je hem in gebreke. En dan gewoon zeggen dat je dit geld na defintieve vaststelling van de boete gaat claimen. En als je dan precies weet hoeveel te laat ze zijn, ze via een aangetekende brief vertellen hoeveel geld je krijgt met je bankrekeningnummer erbij. Let op dat ze dit ook nog we eens willen gaan verrekenen met meer-en minderwerkposten. Zorg dat je alles helder op papier hebt.
Bedankt voor jullie reactie. In de overeenkomst staat dat de boete 0,25% bedraagt van de aanneemsom. Weet niet of dit de som inclusief btw of exclusief btw is. We hebben de aannemer nog niet in gebreke gesteld, maar wilde het eerst luchtig brengen. Meer in de zin van ' we hebben zelf een berekening gemaakt van de werkbare dagen en hebben geconstateerd dat deze worden overschreden. Hoe kunnen we dit het beste oplossen?' . Dan hebben we het eerst luchtig gebracht.
Ik denk dat er 0,25 promille van de aanneemsom staat? Per overschreden werkbare dag? Anders heb je wel een heel mooi contract Dan moet je je totale aanneemsom door duizend delen en dan keer 0,25 doen per overschreden werkbare dag. Als er echt 0,25% staat moet je het door 100 delen en dan keer 0,25 per overschreden werkbare dag.