Lieve meiden, Het zit me al een tijdje dwars en nu met de hormonen wordt het zo nu en dan nog wat erger. Begrijp me niet verkeerd ik zet dit probleem niet neer omdat wij kattenhaters zijn of er een ander huis voor zoeken ofzo. We hebben nou eenmaal voor deze schatten gekozen (nouja ik had ze al hihi) en mijn mannetje heeft voor mij en mn beestjes gekozen. Dus dan zorg je ervoor tot het einde geen discussie over mogelijk! stukje voorgeschiedenis van de katjes; In 2006 heb ik een poes (Amber) van een boerderij gekregen van mijn mama. Een echte schat en ze was (is nog steeds) mijn kindje! Ze groeide ook op door bij mij te slapen etc. Toen ze +- 2 jr oud was een kater in huis genomen die we verwaarloosd in de duinen hadden aangetroffen (was toen 4 a 5 wkn oud). Tijdens zijn herstel wat zeker heeft geduurd tot hij +- 6 mnd was, heeft hij in een onbewaakt moment Amber gedekt en was ze zwanger. Kregen een nestje en hiervan hebben we maar 1 v.d. 4 kittens kunnen plaatsen. Toen ik ging samenwonen ging Amber vanzelfsprekend mee. Na een tijd hebben wij een zoon van haar ook in huis genomen omdat dat niet langer bij mn moeder ging. Tja ons Amber werd onrustig omdat die zoon echt een plaaggeest is. Maar dat wende (gelukkig) en ze liet haar plaats zien, dat zij de baas was etc. Hoofdprobleem: Angel is echt strontvervelend af en toe. Achter zijn moeder aan donderjagen etc. Daar valt opzich wel mee te leven maar sinds we in ons koophuis wonen (+- 1 jaar nu) is het steeds erger. We hebben 'n woonkamerdeur met glas erin zegmaar en Angel heeft zichzelf aangeleerd om als wij er niet zijn/boven zijn aan die deur te krabben en klagelijk te gaan miauwen. Gelukkig deed hij het niet vaak maar afgeleerd krijgen we het ook niet. Door omstandigheden is er nog een kat uit het nestje van Amber sinds 2 a 3 mnd bij ons komen wonen en die blijft ook. Maar deze heeft dus Angels gedrag overgenomen en wel in ergere mate. Hij krabt echt als een gek aan die glazen deur als een agressieve gek en miauwt aan een stuk door. Dat is nog niet het enige hij (Amor) miauwt de hele dag de oren van je kop, echt een klaagmiauw. Honger heeft hij niet want ze krijgen eten genoeg. Wel is hij erg ziek geweest (op leven na dood) maar hij heeft nu geen verschijnselen meer. Kortom we zoeken naar een oplossing voor het irritante gedrag van de twee katers. Want het gaat van kwaad tot erger het is teveel om op te noemen maar ik zal wat dingetjes noemen: - dat krabben aan de deur tot krassen aan toe. Doen ze enkel aan glazen deur overigens en als we de trap afkomen dan rennen ze er vandoor. - telkens miauwen (want ze gaan het van elkaar overnemen) vermoedelijk vragen naar eten, maar echt uren lang!! - veel meubels slopen terwijl we een giga krabpaal hebben staan. - constant op het aanrecht springen als je maar een glas drinken in hebt geschonken of aardappels hebt afgegoten. Ze vissen (ookal ligt er niks!!) alles uit de gootsteen en eten dat op, drinken uit bakjes of pannen die in de week staan. - Ze gaan er vandoor met koekjes in de verpakking en eten die helemaal op, eten plastic op en krantjes en papieren. -Snokken het brood van het aanrecht af wat ik neerleg om te ontdooien en vreten het met plastic en al open en op. - plassen op alles wat van de hond is (ook al is de kattenbak net schoon). Het is al zo erg dat ik de bench niet open kan laten staan zodat de hond er zelf in kan gaan liggen en uit kan gaan wanneer hij wil. Want dan zit er een kat in te pissen! - Ik kan me geen twee seconden omdraaien of even de deur opendoen of een telefoon opnemen want dan staan ze het eten uit de pannen te eten of van de borden af te jatten! En anders likken ze de bakboter die ik alvast in de pan doe er wel uit, of het bestek wat ik in de wasbak leg likken ze af! - Als ik ze eten wil geven kan ik het niet eens in de bakjes doen want ze vliegen echt over de bank, tafel, stoelen, vloer heen en krassen met hun nagels alles kapot in hun weg naar het eten en vliegen agressief op de bakken af zodat het eten in de rondte vliegt!! Kortom; HELLUUUUPP!! Haha kan er nu wel om lachen maar ik raak echt geërgerd, laat staan mijn vriend die het al niet op katten heeft. Hij houdt van deze schatten hoor maar zelf zou hij ze nooit nemen ( en ik die gek is op katten begin dat gek genoeg goed te begrijpen, heel goed!) Hoe moet dit straks met een kleine baby? Kan ik dan niet even naar haar toe als ze in de box ligt te huilen terwijl ik net een boterham heb staan of een glas drinken? Gaat zij dan constant liggen huilen midden in de nacht omdat er een kat haar wakker maakt met zijn raamgekrab?? (ik word er namelijk ook wakker van) Alvast bedankt voor je tijd want volgens mij is het een heerlijk lang gezeur geworden haha.
Meid ik heb geen tips, maar ik wil je heel veel sterkte wensen met deze lastige situatie..Hoop dat er iemand voorbij kmomt met de gouden tip!
een paar dingen herken ik: - constant op het aanrecht springen als je maar een glas drinken in hebt geschonken of aardappels hebt afgegoten. Ze vissen (ookal ligt er niks!!) alles uit de gootsteen en eten dat op, drinken uit bakjes of pannen die in de week staan. - Ze gaan er vandoor met koekjes in de verpakking en eten die helemaal op, eten plastic op en krantjes en papieren. -Snokken het brood van het aanrecht af wat ik neerleg om te ontdooien en vreten het met plastic en al open en op. - Ik kan me geen twee seconden omdraaien of even de deur opendoen of een telefoon opnemen want dan staan ze het eten uit de pannen te eten of van de borden af te jatten! En anders likken ze de bakboter die ik alvast in de pan doe er wel uit, of het bestek wat ik in de wasbak leg likken ze af! dit soort dingen gebeurt hier ook veelvuldig, onze enige oplossing na jaren van irritatie: zorgen dat ze er echt niet bij kunnen... je weerhoud ze er niet van zolang je er niet pal naast staat om ze weg te sturen. katten zijn erg eigenzinnig en houden zich vaak alleen maar in als je dichtbij genoeg staat om ze direct te kunnen corrigeren. gelukkig hebben wij een vaatwasser, we proberen dan ook de hele dag alles direct in de vaatwasser te zetten, en indien dat niet kan, het direct grondig afspoelen - Als ik ze eten wil geven kan ik het niet eens in de bakjes doen want ze vliegen echt over de bank, tafel, stoelen, vloer heen en krassen met hun nagels alles kapot in hun weg naar het eten en vliegen agressief op de bakken af zodat het eten in de rondte vliegt!! ook dit is herkenbaar, als ik er echt gek van word dan doe ik het eten in de bakjes waar ze er niet bij kunnen, bijv. eten meenemen naar de keuken, keukendeur dicht, dan brokjes in de bakjes, en dan pas deur open om katten toe te laten. hoe oud zijn je katten? die van ons deden het op het voer afstormen vooral toen ze nog echt jong waren (<3jr) mogen ze naar buiten? veel binnen-katten slopen het meubilair ondanks een krabpaal, vaak wordt het aanzienlijk minder als ze ook los buiten mogen lopen. weet niet of ze dat al mogen en of dat eventueel een optie zou zijn. het plassen op alles van de hond is denk ik wel een rangorde/jaloezie probleem, ik heb daar gelukkig geen ervaring mee maar ik hoor het vaker! ik weet niet of ik mag linken, maar google eens op kattenplaza en plaats je vragen daar eens op het forum! daar zitten veel mensen die hier meer verstand van hebben, al dan niet uit eigen ervaring!
Wij hadden dit ook met onze katten, (ik en mijn ex) Beesten pistten alles onder, zelfs waar we bij zaten, hebben de hele bank aan gort gekrabt en ga zo maar door. Mijn ex en ik zijn uit elkaar (duhh) en het waren zijn katten. Ik ben bang dat hij ze nu niet meer heeft, hij stond toen al op het punt ze weg te doen en dat heb ik tegen kunnen houden. Ik heb ook echt geen tip voor je, behalve ze misschien naar buiten te doen als dat mogelijk is en nog niet gebeurt.
Wat een lastig probleem, zijn je katers gecastreerd en je poes gesteriliseerd? Hoe vaak en hoe lang speel je met ze? Misschien kan een kattenforum helpen?(Katten & Kittens - Kattenplaza) daar zit volgens mij ook een kattengedragsdeskundige. Ik weet wel dat katten als ze zich vervelen, rare dingen uit kunnen gaan halen. We hebben er hier 6 en daar is af en toe ook 1 kat die opgejaagd wordt. Maar eigenlijk gaat dat nu al heel lang goed.
Herkenbaar! Vooral dat constante geaas op eten in pannen en borden die op het aanrecht staan. Alsof ze niets te eten krijgen, zucht. Hier is het harde miauwen en aan deuren krabben als we de kamer uitliepen 'opgelost' door onze katten buiten te laten. Ze zijn daardoor een stuk rustiger binnen. Nu de baby er is vraagt een van de twee zelf vaker om even naar buiten te mogen door de drukte in huis (oh jee die krijgt het zwaar als de baby straks een dreumers wordt.. ) Geen goude tips dus, alleen herkenning en.. sterkte gewenst!
Wij hebben ook 2 katers, die af en toe niet helemaal luisteren zeg maar. Het krabben tegen de deur en het mauwen hebben wij afgeleerd door een stofzuiger naast de deur te zetten. Iedere keer als ze krabten de stofzuiger aan. Daar schrikken ze enorm van. Echt, binnen een paar dagen is het over! Rennen naar de etensbak, ook heel herkenbaar. Ik gooi de bakjes dan ook vol op een plak waar hun niet bij me kunnen komen. Spullen op het aanrecht, gewoon niet laten liggen helaas. Want katten houden van vette dingen. Dus gaan ze uit pannen etc likken. Als het binnenkatten zijn, zou ik toch eens proberen ze naar buiten te laten hoor. Bij ons gaan ze af en toe ook naar buiten, als wij ook in de tuin zijn. Dat scheelt echt een hoop baldadigheid. Maar al met al, zul je, ben ik bang, je katten opnieuw moeten opvoeden. Dus slecht gedrag straffen met de waterspuit bijvoorbeeld, en goed gedrag belonen met wat lekkers.
Wij hadden deze problemen ook. Zowel Mika als Haplo gedroegen zich zo (en dat zijn poezen) toen ze nog bij mijn moeder woonden, in een grote groep (8 katten) Nu zijn ze met zn 2en en doen ze het niet meer. Alleen haplo af en toe, maar dat is niet meer zo erg als dat ze was.
Ik herken de situatie hier (gelukkig) niet, maar ik ben op dit moment een boek aan het lezen wat je misschien kan helpen: Vicky Halls-kattengeheimen. Niet alleen erg leuk voor alle katteneigenaren, maar misschien kun je er bruikbare tips uit halen.
Hoe vaak per dag krijgen ze een portie eten?? Want ik heb n beetje dezelfde situatie gehad, maar dat kwam blijkbaar doordat ik ze maar 1x pd eten gaf.. nu geef ik ze 2x pd eten, en dat gaat zooooveel beter xx
Ik denk dat laten castreren de oplossing is!! Ons katertje (8 maand) was ook gigiantisch druk en heel vervelend ook tegen onze andere poes.. (echt katergedrag door haar in haar nek te bijten) sinds we hem hebben laten catreren is hij heel rustig geworden! Slaapt lekker veel, een heel ander beest.. Succes
Even een vraagje maar heb je 5 katten? (als ik het goed lees?) Het kan echt zijn dat ze veels te weinig plek voor zichzelf hebben. Ik heb zelf 3 katten en een behoorlijk grote tuin maar merk wel dat dat eigenlijk nét te weinig is. Als je 5 katten hebt moet je haast op een boerderij ofzo wonen zodat er plek genoeg is. Het klinkt trouwens ook een beetje alsof de poezels zich vervelen. Vraag me trouwens af hoe mensen met een cattery het doen. Die hebben ook vaak 6 katten of meer. De enige tip die ik kan geven is misschien 2 of 3 katten uit huis plaatsen bij iemand die je goed kent en die voor ze zorgt maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Het is vreselijk om je katten weg te doen lijkt me
Ook mijn vraag: zijn de heren gecastreerd? Dat kan vaak vervelend gedrag al flink minderen. Heb je dit ook wel eens besproken met de dierenarts? Misschien kan een katten gedragsdeskundige eens een blik op jouw situatie werpen. Ik zou het niet zo laten lopen, dat is niet goed voor jouzelf, en de katten gaan de overhand krijgen. Ik heb het idee dat er sprake is van een combinatie van verveling en aandacht trekken. Hoe actief zijn ze, en in hoeverre kunnen ze hun energie kwijt? Negatief gedrag is goed af te leren hoor (ook bij katten, alhoewel mensen vaak denken dat dat niet mogelijk is, omdat katten eigenwijs kunnen zijn). Er gaat wel wat tijd en energie in zitten, maar dat geld voor een hond ook. Ik heb nog wel wat tips en dergelijk voor je wat betreft krassen aan de deur en springen op het aanrecht. Stuur maar een pb'tje als je interesse hebt.
Meid, hier is het precies het zelfde verhaal! Echt alles wat jij opschrijft doen mijn katten ook, ik ben bang dat ik straks drukker ben met de katten in de hand te houden dan voor mijn baby te zorgen, ook ik zit met mijn handen in mijn haar, mijn vriend en ik zitten er daarom ook aan te denken om ze weg te doen, mijn huis is gewoon een teroristen terein!
katten zijn solidaire dieren en van oorsprong houden ze er niet van om in een groep te leven. ze hebben 'hun' ruimte en plek nodig. wanneer ze dit niet hebben gaan ze probleem gedrag vertonen en op hun manier bezig met overleven binnen een groep waar ze niet willen zijn. zo houd een kat er niet van om op een kattenbak van een andere kat te gaan. 5 katten in huis houd dus in 5 kattebakken in huis en het liefst nog 1 extra. dit met name als de katten niet buiten komen. verder is het eten jatten niet zo heel erg raar ook nu denken ze er liggen kapers op de kust dus ik jat wat ik jatten kan en dan maakt het echt niet uit of er gevulde bakjes staan. het kan zelfs zo zijn dat een ranghogere kat van een afstandje een andere kat met zijn blik al bij de bakjes weg jaagt. ook eten katten niet graag uit een anders bakje omdat ze weten he dan zou ik wel eens problemen kunnen krijgen met een andere kat. ik weet niet of je ook iets raars opvalt als ze wel uit de bakjes eten (schrikkerig en alert op kijken bij elk geluidje of beweging) het plassen op de plek van de hond is frustratie met de situatie waar die in leeft en katers sproeien en plassen wat sneller. met een baby erbij heb je kans dat ze het nog drukker vinden dat ze ook over alles van de baby heen plassen. zo kan ik nog veel meer dingen op noemen. het niet gebruiken van de krappaal want die moet gedeeld worden. het krabben aan de deur omdat ze weten dat er meer persoonlijke ruimte achter die deur is. op een 1 gezinswoning wordt dan ook nooit meer als 2 tot 3 katten aangeraden. het kan wel als ze buiten kunnen of een hele grote ren hebben. maar ook dan zijn er katten bij die er niet tegen kunnen. ik kom ook regelmatig advertenties van raskatten tegen die te koop staan omdat ze niet met de andere katten kunnen in de caterry (raskatten fokker) ik raad je aan de 2 heren te herplaatsen. hoe moeilijk ook maar ze zijn duidelijk niet gelukkig. een gelukkige en in vrede levende kat ligt het liefst de hele dag wat te luieren, rond te kijken, af en toen aandacht vragen en als het even kan op schoot te liggen als je voor de tv zit.
tip een laserlampje en ga met ze spelen poezen katten vinden het heel intressant en jij maakt ze moe. daag ze uit met speeltjes onze kat maak je super gelukkig met een vloeitje kan ze de hele dag mee spele. alles in huis laten kasteren of stereliseren. en de plantenspuit altijd in je buurt hebben. straffen wat niet mag en zeker niet teveel belonen daarvan gaan ze schooien. wil je ze niet buiten hebben in de tuin doe ze aan een waslijn aan een koortje kunnen ze niet weg maar kunnen ze toch buiten en mijn vriends poes had reageerde nogal jaloers op mij toen ik bij mijn vriend ging wonen plassen op al mijn spullen en waar ik zat of op lag kan ook een rede naar je hond zijn. ik heb de mijne heel zielig onder de koude kraan gehoud toen ik haar betrapte zo goed als nooit meer gedaan. nu valt ze nog steeds onze honden aan maar de honden geven er vrij weinig om en gaan haar uit de weg. wij knippen de nagels schilt ook. ook met de sterelisatie is veel over gegaan en anders echt katten weg doen want dan hebben ze niet genoeg plek voor zich te uiten.
Dankjewel voor je reactie, fijn om herkenning te zien! Ik heb even in het rood gereageerd op je reactie
voorbeeldje: wij woonde voorheen op een 2 kamer bovenwoning met totaal 25 vierkante meter ruimte. we hadden 3 katten. 2 raskatten(huiskatten) en 1 htk kat. de enige redelijk gelukkige kat was de kat die naar buiten mocht maar dan moest ik haar niet te veel binnen laten. de andere 2 waren aan het slopen, alles onder plassen en poepen, eten jatten aan de deur krabben en zelfs neer poepen en plassen als ik de deur niet open deed. nu intussen heb ik nog 2 katten de htk kat en de raskat. en we wonen nu ergens anders en hebben ze zeker 100 vierkante meter leefruimte. zelfs mijn htk kat die nu niet meer naar buiten kan is gelukkig in huis. raskat ligt languit in de vensterbank of stiekem op het aankleed kussen van mijn zoon. heb ik hem voorheen nooit zien doen en was altijd alert en zat meer dan dat hij lag. hij ligt zelfs op zijn rug met de pootjes gestrekt. en het leukste en fijnste hij ligt graag op het aankleed kussen en plast hem niet meer onder. zeurt niet meer om door een deur te gaan waar hij niet mag komen en hij zeurt zelfs niet om naar buiten te gaan. htk kat zie ik de hele dag bijna niet want we hebben een grote zaal te grote van een huiskamer aan de achterkant van ons huis en daar ligt ze languit op een bank die ze niet sloopt en onder plast. de kat die voorheen de buitenkat was wil niet eens meer naar buiten en rent gelijk naar binnen als ze ontsnappen wil. we hadden nog een raskat maar die kon zelfs met al deze ruimte niet met andere katten leven en die woont nu als enige kat ergens anders en hij is enorm braaf en doet geen vlieg kwaad en is zindelijk en lief. ze gebruiken hier ineens weer de krabpaal en zijn weer zoals katten horen te zijn. voorheen hadden we de plantenspuit geprobeerd en weet ik veel wat voor dingen allemaal maar dat lost het probleem niet op want achter je rug om doen ze het als nog en zijn slim genoeg om voor de tijd te vluchten. het enige wat helpt is de oorzaak weg te halen en dat scheelt een stuk meer energie. ik kon bijna een jaar geleden mijn katten wel wurgen en nu wil ik ze alleen nog maar knuffelen.
Castreren/sterriliseren En even een paar dagen heel intensief met je plantenspuit werken. Als ze ergens komen waar ze niet mogen komen, gelijk water spuiten. Na meerdere keren hebben ze zulke nare ervaringen met die plek, dat ze er niet snel weer zullen komen. Ik weet niet of de katten naar buiten gaan, maar dat zou ook kunnen helpen. Zeker als het avonturierkatten zijn! Succes.