Dag dames, onze dochter was vanaf het begin best onrustig en wilde nauwelijks in haar bed slapen. sowieso konden we haar er niet wakker inleggen. merendeels van de dag sliep ze in de draagzak en ook wanneer we haar niet stil konden krijgen ging ze in de draagzak en was het gelijk goed. Ze was na een voeding ook nooit tevreden, alsof ze meer wilde en dat terwijl ze echt al behoorlijk veel kreeg. Afgelopen woensdag is er iemand van het buro langsgeweest ivm inbakeren en het boek van Ria Blom met de 3 R's ( rust regelmaat/ ritme en reinheid). We zijn dus sinds woensdag begonnen met inbakeren. Het kost discipline en het heeft mij ook al heel wat tranen gekost,maar het lijkt of het nu al de vruchten af werpt. Ze moet uit zich zelf in bed in slaap vallen. De eerste keer huilde ze 45 minuten, dit was zwaar voor ons om er niet aan toe te geven. Nu heeft ze er al slaapjes bij zitten dat ze helemaal niet huilt bij het wakker op bed leggen. tussendoor wordt ze soms wel wakker en huilt ze weer 10 minuten. ook dan geven we nog niet toe. we voeden nu op aanvraag, er zalwel minstens 2 uur tussen moeten zitten,maar in de praktijk gaat het al gauw richting de 3 uur, soms zelfs 4 uur of we moeten haar wakker maken voor de voeding. Daarnaast zijn we ons nu aan een straks schema aan het houden wat betreft de rust. regelmaat, ritme. het is nu wakker worden, ontbakeren, verschonen, voeden, knuffelen, eventueel even alleen spelen in de box en dan bij de 1e tekenen van vermoeidheid weer naar inbakeren en naar bed. dit alles duurt per keer zo'n 45 minuten tot een uur. Vandaag dag 3. Ben benieuwd, want volgens het boek en de uitleg krijgen ze vaak dag 3 en 4 een terugval, dus we zullen ff sterk in onze schoenen moeten staan. maar we gaan er voor. We weten niet wat ons overkomt. Voorheen sliep ze nauwelijks in haar bed, hooguit een uurtje overdag en verder in de draagzak of tijdens wandelen en autorijden. nu ligt ze al weer 3,5 uur heerlijk te slapen en ook vannacht heeft ze van 0.15 uur tot 5.30 uur doorgeslapen. We zijn zo trots op ons meisje!!!!! Ik zou het leuk vinden om met meiden in contact te komen wie ook net zijn begonnen met inbakeren of dit al langer doen en zich ook houden aan de rust en regelmaat. Wat zijn jullie ervaringen etc??? Liefs Sannie
Wat fijn dat het zo goed helpt. Hier heb ik dat bij beide kids ook toegepast en met groot succes idd. Ik heb niet het boek van Ria Blom gelezen, maar wat ik er van hoor vind ik dat ze in aantal dingen behoorlijk doorslaat, bijvoorbeeld wat betreft lang laten huilen. Dat hebben wij nooit gedaan, maximaal 10 minuutjes en daarna werden ze getroost zonder uit bed te halen en weer weg. Als ze dan nog huilden hielde we weer 5 a 10 minuutjes aan. Werkte ook perfect. Na 2 weken huilden ze beide niet meer voor het slapen gaan. Maar verder ben ik heel erg pro rust en regelmaat in combinatie met inbakeren.
Hier ook, wel pas vanaf week 8 maar dat had meer met medische dingen te maken. Vanaf toen hebben we een ritme. We bakeren in met een Pacco. Zo lang laten huilen vind ik wel heel erg lang, dit hebben wij dan ook nooit gedaan. 10 minuten is hier de max. Fijn dat het zo goed helpt!
Hoi Hoi, Wij bakeren ook in met de pacco. het lange huilen van 45 minuten was ook zo moeilijk voor mij,maar gelukkig is dat tot nu toe bij 1 keer gebleven. Nu is het vaak "maar 10 a 15 minuten"of soms helemaal niet. vooral s avonds net voor de laatste avondvoeding huilt ze helemaal niet, dan is ze gewoon zo moe. Het kost wel wat discipline en heb deze week het idee dat ik echt aan huis gekluisterd ben omdat de inbakerdeskundige ook aan gaf de eerste week niet te veel te doen buitenshuis ivm te veel prikkels. dus dan het huis maar een grote schoonmaakbeurt geven he, daar kom ik nu weer aan toe als ze op bed ligt. liefs Sandra
Hier ook de pacco gebruikt vanwege de onrust. De cbvpk is hier geweest en vertelde me 5 minuten laten huilen, er heen, aai over bol/speen erin en weer weg. 5 minuten zonder pauze huilen, anders steeds weer opnieuw beginnen met de 5 minuten. Heeft hier heel goed gewerkt. Nu niet meer ingebakerd maar als het huilen weer toeslaat af en toe gaat de 5 minutenregel weer in.
Hoi hoi. Ook hier een onrustig mannetje die niet kon slapen (alleen snacht's gelukkig wel) Wij zijn woensdag met een puckababy begonnen en ook hier merken we een groot verschil. Alleen was ik vandaag zo slim geweest om na het voeden te gaan wandellen Had ik dus beter niet kunnen doen want hij wil nu niet echt slapen. Hij ligt terwijl ik dit type te huillen maar probeer er niet te snel heen te gaan.
@ Agnes; wat betreft het wandelen of andere activiteiten doen zit ik dus ook een beetje mee. wanneer is hier dan het beste tijdstip voor? ik dacht juist na het voeden en het spelen, zodat ze tijdens het wandelen weer in slaap vallen. liefs sannie
Ja dat dacht ik eerst ook eigenlijk. Alleen valt hij bij ons tijdens het wandellen lekker in slaap en zodra we thuis zijn wordt hij meteen wakker. Dus nu zit ik te denken om dit een uurtje voor het voeden te doen. Want als hij bij thuiskomst weer wakker wordt dan is het meteen etenstijd en kan hij daarna lekker na het knuffelen/spelen na bedje toe.
Als je na het eten altijd gaat wandelen, leert je hummeltje nooit om zelfstandig in slaap te vallen lijkt me. Weet niet of jullie een babyfoon hebben, maar mijn mamma had dat 37 jaar geleden niet vertelde ze. Zet die soms effe uit, tis verschrikkelijk om je kleintje te horen huilen. De 3 R zijn naar mijn mening goed voor elk kindje!!!!!!!!!!
Toen ik zwanger was heb ik het boek van Ria Blom gelezen. En de 3 r's vanaf het begin toegepast. Inbakeren kan helaas niet ivm heupdysplasie, maar wat ook niet echt nodig. Het is zo'n gemakkelijk, tevreden mannetje. Nu hij wat ouder wordt ga ik wat soepeler om met het ritme, maar alleen omdat ik merk dat Niels het hebben kan. Als hij weer wat onrustiger wordt gaan we weer terug naar de basis zeg maar. Ik ben groot voorstander. Het enige wat ik wel mis in haar boek is het lichamelijk contact. Ik vond zelf dat je je baby op haar manier zo weinig in vasthoudt. Ik ben zelf daarom begonnen met het dragen in een draagdoek tijdens het wandelen. Werkt perfect!
Hier ook tot 5,5 maand ingebakerd..eerste een paar weken in de pacco, erna in de Puckababy PIEP en erna puckababy MINI. Mason heeft hier heerlijk door geslapen...ben met 5,5 maand gaan afbouwen en eigenlijk ging dit direct perfect. De meeste "reflexe'n" waardoor ze wakker schieten/huilen en onrustig zijn, zijn dan al verdwenen! Verder hecht ik zelf ook veel aan regelmaat inderdaad. Zijn avondfles geef ik nog steeds boven in ze kamertje en heb nog NOOIT maar dan ook nog nooit problemen gehad met inslapen. Puur en alleen omdat hij wéét dat hij op dat moment moet gaan slapen! Mij hielp/helpt regelmaat supergoed. Niks is heerlijker voor kind én ouder om te weten waar je aan toe bent
Dochterlief is tot bijna een jaar ingebakerd geweest. Maar hebben haar nooit laten huilen (t leek voor haar alleen maar een opluchting als ze in de bakerdoeken lag, ze heeft er nooit om gehuild). Meestal lag ze binnen nog geen 5 min. KO, waar ze anders helemaal niet sliep. Hier wel een vast ritme gehad (en nogsteeds) omdat ze daar heel erg gevoelig voor is. Bij mijn zoontje werkt dit heel anders en is dit ook helemaal niet nodig. Gek he, hoe die verschillen kunnen zijn!?
Hoi hoi, hier ook een rust en regelmaat- en inbaker-ervaringsdeskundige. De oudste hebben we met 6 weken ingebakerd en binnen een paar dagen hadden we een compleet ander kind. Sliep ineens veel rustiger en langer. Hij heeft dat tot ruim een half jaar vol gehouden. Wat wel raar was dat we toen hij drie maanden oud was in het ziekenhuis in Enschede veel commentaar van een verpleegkundige kregen. Volgens haar beperkte je het kind met inbakeren te veel. Echt niet, hij ging er voor het naar bed gaan echt klaar voor liggen op de doeken. Armpjes naar beneden en lachen. De jongste vanaf week 2 ingebakerd, maar die wurmde na 4 weken haar handjes eruit (terwijl de doeken behoorlijk strak zitten). Overgegaan op een puckababy, ze heeft nu iets meer ruimte maar kan niet met haar handen in het gezicht en slaapt heerlijk. (ligt momenteel trouwens 'los' in de box omdat ze een groot deel van de middag wakker was). Rust en regelmaat pasten we eigenlijk zelf al toe, maar het boekje van Ria Blom heeft er alleen voor gezorgd dat we bij de oudste niet te snel bij een huiltje naar boven liepen. Nu heeft hij nog baat bij een vaste regelmaat.
De 3 maal R richtlijn is een aantal jaren geleden '99? ingevoerd. Het is een revival van opvoedkundige methode's uit eind jaren 50 vorige eeuw. Lijkt ook op dr. Spock. Die beweert dat je zelfs babies die zo overstuur raken dat ze gaan braken gewoon moet laten liggen. RRR blijkt (wederom)niet goed te zijn. Daarom is het RIVM nu bezig een nieuwe richtlijn op te stellen. Ben blij dat wij t nooit consequent toegepast hebben, dat had ons zoontje ernstig geschaad volgens de deskundigen die ons nu begeleiden. Moet ik wel bij schrijven dat wij een speciaal kindje hebben dus wsl niet te vergelijken met jullie. Hoewel we dat, met dank aan het onkundige CB, pas definitief wisten bij 3 maanden. Hoewel stress voor geen enkele baby goed is. En bij 45 min. huilen hebben ze dat echt wel. Voeden op verzoek kun je heel letterlijk nemen volgens mijn lactatiedeskundige. Dus als je baby na 1 uur 45 min honger heeft dan mag hij gewoon voeding geen enkele reden om zo'n kindje maar te laten huilen. Vind ik psl ook logisch. Als jij er helemaal achter staat en het werkt voor jullie, prima. Het is niet voor niets in de mode geraakt dus t zal bij een hoop kindjes gewerkt hebben. Weet alleen dat het net zo hard uit de mode raakt als het buikslapen wat in de jaren 70 en 80 opeens gepropageerd werd. En dus ook niet zonder reden. Probeer niet alleen te doen wat boeken zeggen of de CB-verpleegkundige maar ook zelf na te denken en je gevoel te volgen. Schrijf dit niet om kritiek op jou of jullie te uitten maar meer om mensen aan t denken te zetten die overwegen dit ook te gaan doen. CB zelf zal niet gaan vertellen dat het RIVM een nieuwe richtlijn aan t maken is omdat dit potentieel schadelijk is. Wsl niet uit onwil maar de gemiddelde CB-vk weet t gewoon, net als helaas heel veel andere dingen, niet.
3 x R betekent uiteraard niet per definitie dat je je kindje 45 minuten lang moet laten huilen. Ik sta sterk achter 3 X R, maar heb mijn kindjes nooit langer dan 10 minuten laten huilen en als zij echt overstuur waren troostte ik ze sowieso direct. Rust en regelmaat betekent ook zeker niet dat je op de klok moet voeden. Ik voedde ook altijd op verzoek. Dit aanpak heeft groot succes hier opgeleverd. Idd rust en regelmaat in combinatie met gezond verstand brengt je heel ver.
Persoonlijk denk ik dat het ik aan een kind ligt welke methode werkt en welke niet. Ons zoontje moet ik ook zeker niet langer dan 10 min. laten huilen want dan raakt hij overstuur. Maar ik geloof ook best dat langer dan 10 min. huilen voor andere kinderen meschien wel effectief kan werken. Je hoort altijd wel weer nieuwe onderzoeken en methode's,maar denk dat zelfs het rivm niet 100% weet wat goed voor elk kind is. Dit ook omdat elk kind anders is. Maar bedoel dit niet rottig ofzo
Ik zelf ben ook van mening dat het per kind verschillend is welke methode werkt. bij onze dochter heb ik toch wel t idee dat de 3 R's icm het inbakeren werkt. we zijn er nog niet,maar zien al veel verschil. en die 3 kwartier huilen is gelukkig maar 1 malig geweest, nu is het hooguit 10 a 15 minuten en dan niet constant,maar telkens ff en dan weer ff stil. het enige wat wel opvalt is dat ze tijdens haar slaap regelmatig wakker wordt en dan weer 5 a 10 minuten ff flink krijst / huilt en dan is het weer stil en slaapt ze weer. dit gebeurd meerdere keren per slaapje. wie herkent dit? en hoe zou dit komen?? liefs sannie
Gebeurt dat na ca. 45 minuten? Dat komt omdat een slaapcyclus 45 minuten a 50 minuten duurt. Vaak worden babies even wakker zonder dat je ze hoort en vallen dan weer snel in slaap. Maar soms huilen ze wat en vallen dan weer in slaap. Daarom moet je ze even de tijd geven om zelf in slaap te vallen.
Ik vind dit echt schokkend om te lezen, 45 min laten huilen . Hoe oud is je kindje? En de babyfoon uitzetten? Want het is zo erg om je kindje te horen huilen? Dus steek je kop in het zand en je kindje ligt boven te huilen. Je kindje wil gewoon graag bij je zijn. Zo leer je ze in ieder geval dat wanneer zij overstuur zijn dat zijn papa en/of mama er niet voor hem zijn. Luister naar je gevoel en laat je niks aanpraten door een Ria Blom. Dat gaat toch ook tegen je eigen gevoel in om je kindje zo lang te laten huilen? En dat wakker worden huilend en krijsend, nee dat herken ik niet. Ik blijf altijd bij mij dochter tot ze slaapt en zich veilig voelt. Als je als kindje zo huilend in slaap valt dan lijkt mij dat 's dat bedje geen fijne plek voor hem is, aangezien het altijd eerst moet huilen om te gaan slapen. Verplaats je eens in je kindje. En verder zijn dit echt ouderwetse manieren ( huilen goed voor de longen theorien). Gevolgen van het veelal niet reageren op het huilen van een baby. Baby laten huilen is gevaarlijk - Babyhive