Lang voeden en wel/niet deels afbouwen?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Babel44, 17 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Lang voeden (langer dan een jaar) en wel/niet deels afbouwen?

1. Ik heb niet afgebouwd en het kindje bleef nog lang(-er dan een jaar) veel en vaak drinken.

2. Ik heb niet afgebouwd en het kindje ging snel minder, maar nog wel vaak, drinken.

3. Ik heb niet afgebouwd en het kindje ging snel minder vaak drinken.

4. Ik heb zelf afgebouwd naar 2 voedingen per dag en dit heb ik nog lang gegeven.

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Babel44

Babel44 Niet meer actief

#1 Babel44, 17 aug 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 aug 2011
    Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Ik voed ons meisje nog "volledig", daar bedoel ik mee: ze krijgt natuurlijk wel bijvoeding, maar geen of nauwelijks ander drinken. Ze eet dan ook nog erg weinig bijvoeding, ik neem aan dat hier een relatie tussen is? Als zij bv drinkt, vult ze tenslotte ook haar maagje met voeding en heeft dan minder behoefte aan ander eten, lijkt me op zich logisch nl.

Ik lees vaak van moeders die lang hebben gevoed, maar op een bepaald moment alleen nog 's avonds en 's ochtends. Andere kindjes dronken wel langer nog vaak bv op een dag. Nu ben ik benieuwd hoe dit bij jullie is gegaan! Heb je nog lang 5-6 voedingen gegeven, ging je kindje zelf snel minder per voeding drinken, of zat je kindje snel op nog maar 2x bv doordat het zelf snel veel ging eten, of heb je de overdag bv's afgebouwd. En natuurlijk: gaf je ander drinken bij, en at je kindje goed?

Ik wil graag lang voeden en hoef zelf echt niet af te bouwen naar minder vaak. Wel wil ik natuurlijk graag dat ze ook lekker andere dingen eet, en dat lijkt me ook nodig en gezond!

2. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    Ik heb gestemd!
    Mijn oudste heb ik een jaar BV gegeven, toen vond hij het wel genoeg en wilde hij mijn borst niet meer. Hij at toen ongeveer met de pot mee en dronk uit een beker. Heb een poosje ochtend en avondvoeding gedaan(die wilde hij nog) maar dit wilde hij met een jaar echt niet meer. Dus toen mee gestopt.

3. Eylem

Eylem Niet meer actief

Is er een reden dat je je dochter geen ander drinken geeft? Wil je dat zelf niet of drinkt ze niets anders dan bv?

Hier ben ik bewust vanaf 6 maanden water bij gaan geven. Vanaf 7 a 8 maanden kon ik overdag makkelijk (veel) langer tussen de voedingen laten, dus heb ik dat ook gedaan. Dat resulteerde er ook in dat ze 's nachts iets langer doorsliep. Rond een jaar geloof zaten we alleen nog steeds op elke 3 uur een nachtvoeding en dat vond ik echt onnodig, dus die ben ik gaan afbouwen; eerst de voeding van 2.00 uur en later ook die van 22.00 uur. Dat ging zonder al teveel protest, na een paar nachten sliep ze gewoon door. Met 14 maanden heb ook de middagvoeding eraf gelaten en nu zit ik dus op 2 voedingen, 's ochtends vroeg en 's avonds voor ze naar bed gaat.

Ik vind het ideaal zo. Ik heb dus wel ongeveer alle voedingen op mijn verzoek afgebouwd, mijn dochter laat ze zelf niet weg maar ik vind het op deze leeftijd niet meer nodig op vaak te voeden en ik heb er ook gewoon geen zin in. Bovendien eet ze niet zo goed en als ze vaker zou drinken zou dat nog minder zijn. Ander drinken ging wel altijd goed, dat was natuurlijk wel een voorwaarde om te kunnen afbouwen.

4. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Mijn dochter drinkt ook nog steeds een keer of 8 op een dag bij me. Wij geven ook geen ander drinken (soms even oefenen met een bekertje, maar ze krijgt weinig binnen).
    Hier wordt er ook nog weinig bijvoeding gegeten. Ze vind het leuk om ermee te spelen, hapt ook goed, maar slikken is nog lastig.
    Ik word er soms ook wel onzeker van, zoveel nog willen drinken en zo weinig eten. Maar ik wil gewoon graag lang bv geven en m'n dochter het laten bepalen.

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Vanaf een maand of 9 ben ik water en thee gaan aanbieden, maar daar kregen ze met 18 maanden pas echt zin in. Daarvoor was het 'nee' of hooguit een slok, daarna vroegen ze er gewoon zelf om.

Bv bleef lang belangrijk, bij de oudste vooral ook tijdens eczeemaanvallen, dan accepteerde hij haast niets anders.

6. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Onze dochter kreeg ook vanaf een maand of 7 wat ander vocht bij. In het begin was dat nog niet veel, hier en daar een slok.
    Ik heb zelf nooit iets afgebouwd. Ik voed op verzoek, ben thuis, dus vind het geen probleem om te voeden wanneer zij daar behoefte aan heeft.
    Wij zijn ergens met een maand of 8-9 van 7-8 voedingen naar 4 voedingen gegaan. Dat was de periode dat ze ook echt veel begon te eten en dus duidelijk minder behoefte aan moedermelk kreeg.
    Op haar verjaardag dronk ze nog steeds 4 x, en dat is 2 weken na haar verjaardag terug gegaan naar 3. Daar zitten we nu nog, maar er komen ook dagen voor dat ze tussendoor een slok komt vragen. Dit gebeurt alleen als we thuis zijn en ze bijv bij me zit te knuffelen ofzo.

Ik vind het allemaal prima. Ze eet onwijs goed, dus hoeveel BV ze daar naast wil, mag ze van mij zelf bepalen.

7. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Hee, leuke reacties, dank!

Ik geef haar geen ander drinken, tja, ik weet het niet precies, omdat ik lang wil voeden en denk dat dat dan zo moet? Omdat ze niet veel eet en ik bv dan veel voedzamer vind dan water/thee? (maar daardoor eet ze dus misschien nog niet veel...) Omdat ik zelf graag wil dat ze vaak bij mij blijft drinken?

Ze wil wel heel graag drinken, vindt een beker/glas erg interessant en slokjes water/slappe kruidenthee ook. Maar ik heb haar nooit een flesje met water oid aangeboden zodat ze echt eens wat meer kan drinken.

Ik heb trouwens wel een tijdje terug de nachtvoedingen een beetje geprobeerd af te bouwen, en ofwel daardoor of toevallig zitten we alweer een maandje ofzo op een nette 1x per nacht, dat vind ik dus heel mooi. Spooknachtjes uitgezonderd, die er dan toch ook wel af en toe zijn.

8. Babel44

Babel44 Niet meer actief

"we", is dat dus op jouw verzoek, afbouwen dus, geweest? en ging ze daardoor meer eten? Of ging dat spontaan (door haar), juist doordat ze meer was gaan eten.

9. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Dat ging door haar, inderdaad. Ik denk door dat zij meer ging eten, ze minder bij me ging drinken. Ik ben niet van het afbouwen op mijn verzoek. Ik heb de keuze gemaakt te voeden op verzoek en blijf dit ook doen.

Ik snap jou berichtjes denk ik niet zo goed. Aan de ene kant lees ik dat je op minder voedingen wil komen, maar aan de andere kant geef je nog geen vocht bij misschien door angst om op minder voedingen uit te komen?

Ik zou iig zeggen, laat haar ook wat anders drinken. Lijkt me prima op deze leeftijd. Hier had dat de eerste wéken nog helemaal geen effect op mijn melkproductie. Want meer dan 15 a 20 cc per dag dronk ze niet de eerste tijd.
    Zeker als je wat wil afbouwen, lijkt het me belangrijk dat ze voldoende vocht binnen krijgt.

10. Babel44

Babel44 Niet meer actief

:) Nee, ik wil niet zelf afbouwen, ik wil lang voeden en het haar zelf laten regelen.

Maar ik hoop ergens wel dat ze dus uit zichzelf meer zou gaan eten, en dan desnoods maar minder zou gaan drinken, omdat ik denk dat dat ook gezond voor haar zou zijn. En ze is een dunnetje, dus ik word er ook wel onzeker van dat ze nog weinig eet.

Dit topic is dan omdat ik benieuwd ben hoe vaak of hoe snel andere kindjes uit zichzelf ineens toch meer zijn gaan eten, al hebben ze die heerlijke bv als alternatief :)

Ik denk zelf nl toch wel dat bv kindjes er langer over doen om andere dingen te gaan eten, omdat het drinken bij mama zo fijn is. Wat niet per se erg is natuurlijk! Als ze maar genoeg en de juiste voedingsstoffen binnenkrijgen.

11. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    8.006
    6.753
    113
    zuid-holland zuid
    Mijn zoontje wil zelf overdag eigenlijk niet meer drinken. Dat komt mooi uit, want morgen is de laatste dag dat ik op mijn werk kolf! Hij is helemaal zelf afgebouwd naar 2 a 3 voedingen per dag. (sochtends, savonds en evt snachts/savonds laat)

Ik heb hem vanaf een maand of 8 ander drinken gegeven, maar dat was eerst echt maar steeds een slokje. Het is echt pas sinds de laatste weken dat hij een halve beker zo opdrinkt. Hij heeft echt zelf besloten ineens meer uit de beker te willen en minder borst :)

12. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ah zo, dan begreep ik je verkeerd hihi ik snapte het al niet. :)

Het wordt denk ik vanzelf wel minder. Zeker tot 1 jaar is de moedermelk toch de hoofdvoeding, dus zou ik me er niet al te druk om maken als ze eens wat minder eet.
    Hier ging het allemaal vanzelf eigenlijk. :)

13. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    8.006
    6.753
    113
    zuid-holland zuid
    @Babel ik snap heel goed wat je bedoelt. Mijn zoontje is ook een dunnetje en hij eet ook niet veel. Ik ben ook weleens bang dat ik hem "klein" hou aan de borst.. maar nu lijkt het toch goed te gaan komen, hij lijkt het eten toch te hebben ontdekt.
    .. in mijn hoofd zit dat mijn kindje lekker stevig moet zijn en grote borden moet eten, maar ja, dat is misschien ook wel ongezond :)

14. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Hier ook een dunnetje hoor, maar een supergoede eter. Is gewoon haar bouw. BV is niet ongezond, ik zou me absoluut niet druk maken! Tuurlijk hebben ze op een gegeven moment meer dan BV nodig, maar tot hun 1e verjaardag blijft het de hoofdvoeding. Als ze daarna nog slecht eten en veel borst drinken, zou ik me pas een beetje druk gaan maken. (en nog niet al te veel, maar ik ben ook niet zo stresserig misschien)

15. Nelly

Nelly Fanatiek lid

5 mei 2006
    2.955
    1
    0
    Noord-Brabant
    Ik heb onze dames ook op verzoek gevoed.
    Annabel heeft 14 maanden borstvoeding gehad, Evelien 1 jaar en Marjolein geniet er nu nog van. Het had me mooi geleken om te tandemvoeden, maar de dames hadden op een gegeven moment genoeg van de borst. Met 6 maanden zijn we begonnen met introductie van vast voedsel. En met een maand of 8 kregen ze er ander vocht bij. Gewoon uit een bekertje, geen tuitbeker. Flesje is wel handig, maar die gebruik ik uit principe alleen voor melkvoeding.
    Ze zaten trouwens alledrie vrij vlot (rond 6 maanden?) op 4 voedingen overdag. Nachtvoedingen waren er ook erg snel af. Annabel met 2 weken, Evelien 4 weken en Marjolein 8 weken.
    Marjolein heeft wel een paar maanden tijd nodig gehad om aan vaste voeding te wennen, maar we hebben niets geforceerd. Inmiddels eet ze haar prakkie helemaal op en eist daarna soms nog wat van onze borden. Heerlijk om haar zo te zien knoeien met een stuk groente.
    Ze zit nu trouwens wel in zo'n overgangsfase. De ene dag wil ze vier keer drinken, de andere dag redt ze het makkelijk met drie keer.
    We zien wel hoelang ze het vol houdt.
    Stiekem vragen toch wel veel mensen (i.v.m. drukte/depressie) waarom ik niet stop met de borstvoeding. 't Is gewoon makkelijk en goed voor het kindje. En waarom zou ik voor die paar maanden nog gaan liggen klooien met flessen?! Daar krijg ik alleen maar meer stress van.Maar ik zou me in ieder geval niet teveel zorgen maken dat je dochtertje nu nog voornamelijk borstvoeding krijgt. Ze kunnen hun hele leven nog eten en zo heeft ze een goede basis.

16. Babel44

Babel44 Niet meer actief

:D:D haha leuk gezegd!

@depressie/drukte, zie ook mijn andere topic, net gestart: lang moe en onbegrip van de omgeving :(

Ben blij dat jullie overwegend zeggen dat het niet erg is dat ze nog niet veel eet, en dat het toch waarschijnlijk nog wel goed komt. Een goede vriendin van mij voedt haar dochter van 4 nog, super op zich, maar dat meisje is nog steeds een "kleine" eter... Dat is wel een beetje een schrikbeeld voor mij :)

17. Babel44

Babel44 Niet meer actief

@cowgirl, bijna jarig :):) En idd, dat plaatje he.

18. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier zat ze tot haar 1e op 5/6 voedingen. Daarnaast at ze al goed en dronk ze ook water/thee.
    Toen weigerde ze 5 dagen de borst waardoor ze nog 3x een fles afgekolfde melk kreeg (s avonds laat en 's nachts wil ze geen fles). Na een week slopen de nachtvoeding(en) er weer in.
    Met 13 maanden heb ik de middagvoeding weggelaten. Tenminste ik kolfde niet meer onder werktijd en ik werk altijd 8 dagen achter elkaar en ze vroeg er zelf ook niet meer om 's middags.
    Met 14 maanden heb ik geprobeerd de nachtvoeding eruit te krijgen en sinds die tijd meestal 3 voedingen per dag.
    's Morgens, 's avonds voor 't slapen gaan en 's avonds laat.
    's Avonds laat slaat ze nu soms over en heel soms komt ze nog een keer extra.

19. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Ik voed nog steeds 's morgens en 's avonds op werkdagen en op vrije dagen nog 2 keer voor de slaapjes maar van echte hele voedingen kun je niet meer spreken denk ik. Bij de gastouder krijgt ze naast het gewone eten en drinken ook nog 2 flesjes, 1 met mamamelk wat ik 's avonds laat kolf en een met opvolgmelk. Ze eet er niet minder door dus ik vind het prima. Ze is vaak met 2 andere kindjes (3 jaar en 10 maanden) en eet met beide een hapje mee als zij eten/drinken anders wordt ze boos haha! Maar ze is ook nog heel klein voor haar leeftijd dus ik ben blij met alles wat erin gaat.

Wat het afbouwen betreft: Ik ben dus alleen gestopt met kolven overdag, verder laat ik alles aan haar over, al moet ik zeggen dat ze nooit om de borst vraagt. Volgens mij zou ze ook zonder kunnen (opvolgmelk is ook heel lekker) maar ik vind het nog zo leuk :) Als ze weer gaat weigeren laat ik het denk ik op zijn beloop, maar dat heeft ze tot nu toe 1 keer gedaan toen ze haar eerste tandjes kreeg en daarna niet meer.

20. Vollutto

Vollutto Niet meer actief

#20 Vollutto, 17 aug 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 aug 2011
    Hier ook een 'dunnetje' hoor, die nog helemaal verslaafd is aan mama melk. Ze is trouwens van 1/11/'10 dus 9,5 mnd.
    Ze drinkt nog zo'n 6 keer per dag en dan beide borsten helemaal leeg.
    Veder eet ze ongeveer een boterham per dag, een fruithap, een groente hap en een schaaltje met yoghurt.
    Ze drinkt absoluut niets anders als alleen bv. Af en toe probeer ik het wel eens met allerlei verschillende flesjes/bekers, maar ze snapt absoluut niet hoe dat werkt. Ze heeft er ook niet echt interesse in. Mama's borst is veel interessanter!

Ik weet nog niet of ik lang bv ga geven, voor mezelf heb ik een beetje het gevoel dat ik rond het jaar ga minderen tot 2 of 3 voedingen per dag. Maar ik denk zelf niet dat dochterlief het daar mee eens is. Als zij nog wil laat ik haar lekker zoveel drinken als ze wil. Ik ga het haar echt niet 'verbieden'.

Deel Deze Pagina