Ik ben wel op mijn initiatief gaan afbouwen. Zodra het einde vanmijn kolfrecht in zicht kwam, zijn we roosvicee en verdund vruchtensap als drinken gaan aanbieden. Inmiddels drinkt mijn zoontje alleen nog buiten kantooruren. De afgelopen weken had ik vakantie. We zaten toen rond de 4-5 voedingen per dag. Eén voeding valt wat ongelukkig rond etenstijd, daardoor eet hij weinig van de warme maaltijd. Die wil ik er af hebben als hij één is zodat hij dan echt met de pot mee kan eten. Op dit moment zijn we bezig de laatste nachtvoeding eraf te halen. Ik ben zelf wel klaar met 's nachts voeden, om heel eerlijk te zijn. Ik ben deze week weer begonnen met werken en we zitten nu op 3-4 voedingen per dag. Ik denk dat we binnen een paar weken op 2 voedingen op werkdagen zitten en 3 op de dagen dat ik vrij ben. Eventueel meer, natuurlijk, als ons zoontje zich niet lekker voelt of minder eet door een tandje dat doorkomt. Ik vind het heerlijk om borstvoeding te geven omdat ik zie dat mijn zoontje er erg van geniet. Het is een fijn moment samen. Bovendien weet je natuurlijk dat het ook nog eens een hoop gezondheidsvoordelen heeft. Maar ik ben ook wel blij dat ik niet meer hoef te kolven en dat ik makkelijk eens weg kan, zonder altijd verantwoordelijk te zijn voor de voeding en altijd maar te moeten denken aan het klaarzetten van voldoende afgekolfde melk. Ook het steeds weer afwassen en steriliseren van de kolf mis ik niet echt. Als ik er niet bij ben, jengelt mijn zoontje trouwens ook niet om melk. Dan is hij volmaakt tevreden met een beker of fles ander drinken. Als ik wel in de buurt ben heeft hij op bepaalde tijdstippen nog wel duidelijk een voorkeur voor de borst. Vooral 's avonds. Vind ik prima hoor, dan kan hij lekker de borst krijgen. Ook als hij me een aantal uur niet heeft gezien, komt hij altijd even om een paa slokken "echte" melk vragen. Hij is dan niet bij me weg te slaan tot hij even heeft gedronken. Daarna kan hij weer lekker verder spelen. Ik heb trouwens niet gestemd. Ik heb dus wel zelf afgebouwd en ik denk dat we dat nog een hele tijd gaan volhouden zo. Maar dat ik nog niet bewezen. Ik ben pas sinds een maand of 2,5 aan het afbouwen. Ik heb wel de indruk dat mijn voeding redelijk stabiel is. Als mijn zoon een dagje wat meer drinkt, is het er gewoon. Ik verwacht dus geen problemen door het afbouwen.
Valt 'ander drinken geven' onder afbouwen dan? Wij geven ook water en roosvicee erbij, anders kunnen ze toch nooit minder melk gaan drinken? Hoe komen ze anders aan hun vochtinname? Ik vind het meer horen bij bijvoeden dat je ook ander drinken aanbiedt en dat dat op den duur leidt tot minder melk drinken valt volgens mij niet onder 'zelf afbouwen'.
hoi, ik geef ook ander drinken, vanaf 7-8 maanden ongeveer denk ik. mijn dochter ging toen ze begon met eten heel snel (eigenlijk te snel want last van darmen) veel eten, vond ze gewoon lekker. en drinken doet ze ook graag, verdund sap, water en kruidenthee. Maar toch drinkt ze op dagen dat ik thuis ben nog zeker 4 keer aan de borst en op werkdagen 2-3 keer. ik vind het wel prima zo en ga gewoon door. ik denk dat het bij mijn zoon ook ongeveer zo ging, alleen was die eerder van het weigeren bij de borst, mijn dochter wil bijna altijd wel drinken, tenzij ze echt al veel heeft gegeten. je kunt ook een poosje wat vaker eerst eten en dan borst als toetje geven, misschien gaat ze dan wat meer eten.
Het is toch zo dat wanneer de bijvoeding eenmaal goed gaat, je kindje 'nog' maar 500-600 ml. melk nodig heeft per etmaal? Meer kan natuurlijk, maar als ze nog drinken wat ze normaal zonder bijvoeding ook zouden drinken, is het toch redelijk logisch dat ze minder bijvoeding nodig hebben/nemen? Dennis drinkt op dit moment nog zo'n 5/6 keer bij mij, voorheen was dat 6/7 keer, er is dus nu inmiddels een voeding volledig afgevallen en dat is die van rond 10.00 uur 's ochtends, de fruithap. Die gaat namelijk vanaf het begin helemaal geweldig, hij is er gek op. De groentehap trouwens ook, maar hij geeft ook keurig aan wanneer hij niet meer hoeft. Ik leg hem dan na het avondeten nog even aan en dan drinkt hij gewoon goed. Ik moet wel zeggen dat hij nu vaak i.p.v. een borst helemaal en de andere nog een minuut of 5-10, nu vaak aan één borst genoeg heeft. Ik kan dus wel degelijk merken dat hij over alle voedingen gezien minder drinkt, maar hij eet daarentegen heel erg goed en heeft ook een groeispurt gehad de afgelopen weken, dus hij is er zelf erg aan toe om andere dingen te proberen. (hij groeide niet zo snel voorheen). Ik geef hem (nog) geen ander drinken (water, verdund vruchtensap), wel geprobeerd, maar dat wil hij niet, dus blijft 't eerst bij bv. Ik ben trouwens wel aan het gedeeltelijk afbouwen van bv (-daar heb ik mijn redenen voor overigens) , ben dus bezig met 't introduceren van opvolgmelk en dat gaat ook prima, maar ik wil nu voorlopig zowiezo nog 3/4 borstvoedingen blijven geven.
Op deze leeftijd krijgt een kind normaal gesproken al voldoende zuivel binnen met 3/4 voedingen, dus eigenlijk heb je om af te bouwen geen opvolgmelk nodig! Gewoon ander eten is ook prima om mee af te bouwen.
Dat weet ik meid , maar Dennis loopt / liep een beetje achter qua groei en 't wordt nu aangeraden door CB en ook de kinderarts om in elk geval iets van opvolgmelk aan te bieden in plaats van 1 of 2 voedingen en te zien wat dat met z'n groei doet. We zijn al een tijdje aan het kijken wat 't beste voor hem is, het is een lang verhaal maar om de één of andere reden groeit hij niet helemaal zoals het moet op mijn melk, hoe vaak of hoe lang ik ook voed. Ik zou het liever nu ook niet meer doen hoor, maar ik wil gewoon dat ons mannetje lekker groeit nu, het heeft al te lang geduurd nu zonder dat we iets konden vinden waar het aan kon liggen. Ik was de hele dag gefocust op wat ie binnenkreeg en dan kregen we weer een teleurstelling als z'n lijntje niet genoeg omhoog ging. De laatste keer boog het zelfs iets af en hij zit al aan de onderkant van de curve(s). Anyway... vandaar.
Ik heb optie 1 gestemd. Ik heb nooit gestuurd en voed nog steeds op verzoek. Mijn zoontje krijgt geen andere melk dan moedermelk. 2x per week volle yoghurt als lekker tussendoortje, niet vanwege de zuivelvoorziening. Natuurlijk gaan ze op gegeven moment ook water, thee en sap drinken naast de moedermelk. Ook al voed ik mijn zoontje nog 4x per dag, de totale vochtintake is een ongeveer een liter.
Ik voed ook nog steeds op verzoek, komt neer op een keer of 4-5 per dag (en een keer of 3 's nachts ). Hij krijgt naast borstvoeding nog wel ander drinken aangeboden, maar daar heeft hij niet zo heel veel behoefte aan. Eten doet hij wel best goed, (meestal dan ) zuivel krijgt hij verder vrijwel niet. Onze puk heeft ook enkel nog maar "live" borstvoeding gehad, die weet niet eens welke kleur melk heeft dus!
Dat jij op dit punt ook wat rust nodig hebt snap ik hoor, je constant zorgen lopen maken lijkt me niet fijn, maar ik vind het eenraar advies, moedermelk voedt beter en efficiënter dan kunstvoeding, ik zou persoonlijk dan liever inzetten op opbouwen van ander voedsel. Heeft een lactatiekundige al eens haar licht laten schijnen over het borstenmanagemnt? En wordtber welmnaar de bv curv gekeken?
Yep, alles geprobeerd. Ik ben er eerlijk gezegd allang blij mee, al mag ik dat waarschijnlijk niet zeggen hier. Mijn streven was een half jaar bv geven, daarna verder zien. Na alle strubbelingen omdat ons mannetje maar niet goed wilde groeien, de focus daarop en de wetenschap dat er helemaal niets vreemds aan de hand was verder, vind ik het wel goed zo. Dennis is altijd een heel lief, goedlachs en tevreden mannetje geweest, er was niets aan te wijzen wat maakte dat hij niet goed groeide en dus was er nooit reden tot bezorgdheid. Omdat ik uiteindelijk wel helemaal wil stoppen met bv geven werken we daar heel langzaam naar toe nu. En het werpt z'n vruchten af, ook met de hapjes etc. want hij heeft echt een groeispurt gehad de laatste 2 weken en daar ben ik meer dan blij om. Sorry voor het off-topic gaan TS!
Offtopic, sorry, maar hij drinkt dus nog 1x, hoe laat ongeveer? En hoe doe je het eraf halen, "gewoon" troosten, rekken, etc? Of anders? Ons meisje drinkt nog 1x, maar echt midden in de nacht, dus het lijkt me lastig deze eraf te halen, dan wordt de tijd tussen de voedingen in 1 klap 2x zo lang. Hoewel als papa haar moet voeden ze meestal erg weinig drinkt, 60 of 80 en dan weer doorslaapt. Dat moet ook zonder kunnen denk ik dan ... Volgens de puristen wel volgens mij En voor de 11 maanden zou het ook niet "veilig" zijn voor je productie. Maar wat je zegt lijkt me ook te kloppen hoor, en bij veel vrouwen zal de productie ook wat voor die 11 maanden al stabiel genoeg zijn om dan nog langer door te voeden met wat minder voedingen. Ontopic: leuk al jullie verhalen, enneh ook stemmen hè? Zo leuk om te zien die grafiekjes.
@Babel: Die laatste voeding was rond half 12. Ik ben niet meer naar hem toe gegaan als hij huilde, maar mijn man. Als ons zoontje bij het inslapen of 's nachts huilt, gaan we er om de 3-4 minuten naartoe. Heel kort maar: even goedleggen als hij weer eens met zijn hoofd tegen het hoofeind ligt, welterusten zeggen, aai over de bol en weer weg. Dit werkt over het algemeen erg goed. Meestal is er maar één tot hooguit drie of vier bezoekjes voor nodig voor hij (weer) slaapt. Dat was natuurlijk niet gelijk zo, maar wel binnen een week. En soms, zomaar ineens, ben je toch weer ruim een uur bezig. Dat vind ik dan wel moeilijk hoor! We controleren als het langer duurt wel zijn luier etc. Eventueel kan hij wat water krijgen. Maar ik voed 's nachts niet meer. In het begin soms nog wel gedaan, maar dan probeerde hij het de nacht en weer en dan blijf je bezig. Op deze manier hebben we eerst het drinken tussen zeg maar middernacht en een uur of zeven 's ochtends eraf gehaald. Nu de voeding van half 12 vervalt, komt hij trouwens 's ochtends weer iets vroeger (ergens tussen 6 uur en half 7) maar op werkdagen komt dat niet slecht uit. Na het drinken leg ik hem nog terug om te slapen. Als één van ons vrij is, slaapt hij zo lang als hij wil. Als hij naar straks weer naar de gastouder gaat zullen we hem rond half acht moeten wekken om hem aan te kleden en een boterham te eten.
Ik voed onze dochter nog zo'n 4/5 keer per dag. De laatste krijgt ze 19:00/30 en dan komt ze tussen 6/7:00 weer. Ze heeft zelf een voeding laten vallen. Geef haar overigens wel gewoon drinken water/thee/fruitsmoothie. Ze eet ook niet echt veel vaste voeding, max een halve boterham per keer. Ze groeit niet heel veel, maar genoeg. Denk dat een hoop ook wel te maken heeft of je je kindje voor de vaste hap voedt of erna. Ze mag van mij gerust een voeding laten vallen, maar anders komt ze maar gewoon lekker bij mij drinken! Zo lang als ze wilt, heerlijk toch!
@Tupp, bijzonder he, "je voedt gewoon 's nachts niet meer"!! Zo kan dat dan gewoon veranderen. Ons meisje slaapt sinds mijn vorige post ineens al 3 nachten tot half zes?! En dat vanaf 20u ongeveer, een enorme ruk aan een stuk door. En dan voed ik en slaapt ze weer verder tot 8:45 uur. Super! Hoop dat het een tijdje zo blijft. En zo grappig, dat is dan weer elke nacht op de minuut hetzelfde!
Heerlijk hè Babel, dat doorslapen. Nog geen twee maanden geleden was ik echt de wanhoop nabij. Zo moe! Maar het stoppen met de nachtvoedingen is toch ineens heel snel gegaan, dat had ik echt nooit verwacht! Ik ben blij dat we toch door hebben gepakt en hem hebben laten liggen als hij wakker werd. Achteraf gezien hield ik hem wakker met m'n getroost de hele tijd.
Dat herken ik ja, als ons meisje eens moeite heeft in slaap te vallen moeten we ook absoluut niet elke paar minuten naar binnen gaan want dan is ze twee uur later nog niet lekker aan het slapen Maar dat kost een paar avonden voordat je dat door hebt... Vannacht was het van 23-8 zonder voeding, met alleen wat piepjes rond 4u Gaat echt de goeie kant op!