lang voeden, hoe lang kolven op werk?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Babel44, 14 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Hai dames,

Ik wil ons meisje graag zo lang mogelijk voeden, maar na 9 mnd heb ik natuurlijk geen voedrecht meer op mijn werk. Dat is te vroeg voor je productie om stabiel te zijn lees ik.

Zijn jullie na die 9 mnd blijven kolven op werkdagen? Hoe regelde je dat? En hoe lang heb je dat nog gedaan? Op hoeveel dag/nachtvoedingen zat je kindje toen?

Als je toen niet meer kolfde, hoe lang kon je nog blijven voeden tot je melk stopte?

Thx alvast!

2. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik kolfde altijd aan 't begin van de werkdag, in m'n pauzes. Maar ik kolf heel snel, met 5 min. ben ik wel klaar, dus voor mij was dat goed te doen.

Nu met Isabelle heb ik afgesproken dat ik een jaar mag kolven, maar dat ik dan dat hele jaar minder van m'n kolftijd gebruik. Je hebt recht op 25% van de werktijd, dat zou neerkomen op 2 uur en een kwartier bij mij. Ik heb afgesproken dat ik max. 1 uur per dag gebruik voor kolven (in de praktijk is dat nog minder) en dat ik dan een jaar mag kolven.

3. Ik ben twee keer met 9 maanden gestopt met kolven. Was er zelf ook helemaal klaar mee. Ben namelijk een langzame kolver.

De kids dronken allebei voldoende ander vocht om de dag door te komen. Bij thuiskomst en soms nog even snel op het kdv bij het ophalen legde ik aan.

Mijn kids zijn allebei nachtdrinkers geweest dus mijn productie is nooit een probleem geworden. Er was ruim voldoende vraag om alles in stand te houden.
    Pas toen ik 4 maanden zwanger was van de volgende ging de productie onderuit en zijn ze gestopt.

4. Sijke

Sijke Bekend lid

Ik heb wat langer doorgekolfd, dus langer dan 9 mnd. Ik heb tegen mijn werkgever gezegd dat ik mijn eerdere kolftijdrecht nooit opgemaakt had, kolf ook snel, dus was dat niet zo'n probleem, en inderdaad, als je wat met je pauzes schuift of iets eerder komt etc. zal niemand erover vallen toch? Bij mij was het ook nog eens zo dat de bv. op dat moment best nog een substantieel deel van de voeding uitmaakte, nog niet zo'n denderende hoeveelheid vast voedsel, dus vond ik het ook wel belangrijk om nog door te gaan.
    1 x kolven was voldoende opbrengst voor 2 voedingen op KDV, daarnaast nog in de ochtend voor het weggaan voeden, bij het thuiskomen en voor het naar bed gaan en af en toe nog nachtvoeding.

En nu ga ik het wel zien, hoe lang ik het vol ga houden met kolven en hoe het opbouwen naar vast zal gaan....

5. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Grappig dat jullie werkgevers daar voor gingen, je hebt volgens mij nl voedrecht om te gebruiken zoveel tijd als je nodig hebt, met een maximum van 25% van je werktijd. Dus als je het niet opmaakt, is dat alleen maar "terecht" en kun je dat niet zomaar als ruilmiddel inzetten.

Wel super fijn voor jullie natuurlijk.

Ik ben helaas ook een langzame kolver :( dus hoef dat ruilen sowieso niet te proberen. Dat wordt verlof opnemen denk ik (en kolven en lunchen combineren, dat scheelt natuurlijk al iets.)

Misoh, hoe lang heb je dan uiteindelijk kunnen voeden?

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik heb na 9 maanden nog ongeveer een half jaar gekolfd in mijn eigen tijd: lunchpauze en vlak nadat de school uitging (voor de vergaderingen begonnen). Ik had na die tijd aan een kwartiertje per keer genoeg.

7. Sijke

Sijke Bekend lid

hoi babel, ja dat snap ik wel, dat je dat achteraf niet kunt claimen, maar ik vond het in de onderhandelingen toch wel iets om toch te noemen.
    En het is een kwestie van geven en nemen, dus inderdaad na die 9 mnd. ook eens wat eigen tijd erin stoppen. Bij mij duurde het daarna ook niet heel lang meer (zeg een maand of 2, 3) voor het echt over was met overdag kolven.

8. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.493
    13.946
    113
    Vrouw
    Op mijn werk zou ik iets langer mogen doorgaan met kolven. Kolfde tijdens de lunch thuis, bleef in totaal half uur langer weg (incl reistijd). Maar helaas moesten er 2 collega's worden geopereerd, dus zat het kolven er niet meer in. Als ik nu tijdens de lunch vlug thuis ben kolf ik even snel (snel is voor mij een kwartier). Heb ik het verkeer en de brug tegen dan kan ik niet kolven. Gelukkig werk ik maar 3 dagen per week. Tot nu toe is de productie niet heel erg achteruit gegaan, 20 cc ongeveer.

9. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Ja, tot de 11 maanden.

Kolven ging snel tegen dan, kolfde in eigen pauzes, meestal twee keer per dag. En 's morgens voor ik vertrok ook nog even (meestal terwijl dochter 1 borst dronk).

Nachtvoedingen nog slechts zeer sporadisch. Meestal sliep ze wel van een uur of negen tot een uur of zes. Overdag varieerde het van 5 à 6 tot wel 10 voedingen, maar dan alleen als ik er was. Terwijl ik werkte (weg van 8 tot 17u ongeveer, lunchen kon ik thuis en dan dus ook live voeden) kreeg ze 's morgens 1 flesje (zo'n 90 à 100ml), en 's namiddags 1 flesje (vaak maar 60ml). Ze wachtte meestal liever op mij dan flesjes te drinken.

Weinig gemerkt toen ik stopte met kolven. Dochter heeft zelf besloten te stoppen met dik 14 maanden en toen was het nog niet op want ik heb nog even gekolfd en dat dan rustig afgebouwd.

10. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Met 9 maanden zat onze jongste nog op 3-4 voedingen per dag. Hij at nog niet heel veel bijvoeding, maar was ook een flesweigeraar. Op dagen dat ik thuis was voedde ik meestal 4 keer, op de dagen dat ik werkte, dronk hij ochtend en avond en kolfde ik in de lunchpauze. Dit heb ik tot ca. een jaar volgehouden toen ben ik gestopt met overdag kolven. Door bijten en doen ben ik uiteindelijk rond de 14 maanden helemaal gestopt met voeden. Bij mij ging het prima om alleen tijdens de lunch te kolven en dan op mijn thuisdagen overdag 2x te voeden. Ik werkte toen maandag-woensdag-vrijdag dus het was elke keer ook maar 1 dag. Moet wel zeggen dat ik altijd een ruime productie heb gehad (aanvankelijk overproductie) dus dat Chris in een voeding ook flink wat binnen kreeg. Ik kolfde vaak in ca. een kwartier 200-300 ml. Ik heb wel gemerkt dat ik met de medelakolf (PISA) veel meer opbrengst had dan met de aventkolf die ik bij mijn eerste had.

11. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.194
    35.901
    113
    Ik heb tot 14 maanden gekolfd. Vanaf 1 jaar nog 1 keer per dag. Ik mocht dit volledig en zo vaak als ik wilde onder werktijd doen.

12. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Thx dames, voor jullie verhalen. Kan ik me er vast wat meer bij voorstellen hoe dat dan zal gaan!

13. Cindy84

Cindy84 Bekend lid

15 aug 2008
    914
    1
    16
    ik kolfde niet omdat mijn dochter een flessenweigeraar is.
    ik moet tussendoor naar huis om te voeden en dat doe ik altijd in de pauze..
    voor ik ga laat ik haar lang en goed drinken.
    in de middagpauze laat ik haar flink drinken en in de vaond als ik weer thuis ben. en tussendoor zoveel mogelijk fruit, koek, thee, pap, enz...enz... geven.
    op de dagen dat ik niet werk voed ik haar weer meer om de boel te compenseren.
    succes!

je kunt ook aan je werkgever extra tijd vragen. je hebt er officieel geen recht op, maar als je een begripvolle baas hebt, ku n je dat vaak wel krijgen!

14. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik werk in de kraamzorg en moet dus in de gezinnen kolven. Die tijd trek ik af van de uren van het gezin.
    Vanaf 10 maand ben ik naar 1x gegaan. Tot 1 jaar kreeg ik die tijd vergoed van mn werkgever.
    Nu kolf ik soms, hangt van het gezin af.

15. sunnybaby

sunnybaby Bekend lid

19 jan 2009
    599
    0
    0
    Ik ben een langzame kolver (of missn is dat bij nr. 2 weer anders, hoop, hoop) en ben de eerste 5,5 maand m.b.v. ov en vakantiedagen thuis geweest. Daarna kolfde ik twee keer per dag op mijn werk en bij ca. 7 maanden verving ik 1 flesje door kv op de dagen dat ik werkte. In overleg met mijn werkgever mocht ik na 9 maanden doorkolven, maar nam daar dan gewoon verlofuren voor op. Na 10 of 11 maanden (weet ik niet meer precies), was ik het kolven helemaal zat.

Ik weet het niet meer precies, maar geloof dat hij toen nog 's ochtends en 's avonds (en soms 's nachts :() bij mij dronk en overdag alleen nog bij de lunch melk had. Dat was dan kv als ik er niet was.

Ik heb uiteindelijk 15 maanden bv gegeven. Op het eind nog maar eenmaal per dag (ochtendvoeding), en nooit problemen met mijn productie gehad. Toen was ik inmiddels alweer zwanger van nr. 2 en ben ook met de laatste voeding gestopt, omdat ik het teveel vond om drie mensen van mijn lijf te voeden.

16. in overleg met mijn werkgever heb ik langer gevoed, alleen was ons meisje snel klaar met haar middagvoeding
    nu met de 2e een andere manager maar nog lang geen 9 maanden maar zal vast goed komen tegen die tijd

xxxxxxxxxx

Deel Deze Pagina