Eigenlijk zeg ik 'nee' tegen bv, maar toch...

Discussion in 'Borstvoeding' started by SuLa, Sep 1, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. SuLa

SuLa Fanatiek lid

Feb 14, 2009
    1,765
    1
    0
    ...wil ik eigenlijk eerst er alles over weten voordat ik er definitief nee tegen zeg.

Ik ben ervan overtuigd dat borstvoeding het beste is voor je baby. Wat mij tegenhoud is echter het volgende: ik ben niet zo 'tepelminded'. Ik heb erg gevoelige tepels, mijn vriend kan er ook niet aankomen zeg maar, en ik lig helemaal verkrampt als hij het wel probeert. En ik denk dat als ik verkrampt borstvoeding ga geven, bang voor die overgevoeligheid, het niet gaat lukken.
    Verder ben ik, juist omdat ik zo gevoelig ben, bang voor tepelkloven e.d. Ik kan eigenlijk niets hebben aan mijn borsten.

Herkent iemand dit en zo ja, heb jij het wel geprobeerd of doe je het nog steeds? Bestaan er hulpmiddeltjes?
    Alle tips en ervaringen zijn welkom.

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Dat overgevoelige herken ik niet, maar een baby aan de borst is wel heel anders dan je vent aan je borsten :) Ik verwachtte ook dat het niet zo fijn zou voelen, maar dat valt nogal mee.
    Is het in jouw geval niet handig dat je eens een lactatiekundige gaat consulteren? Die kan je vast meer vertellen en dan zou je onder begeleiding kunnen proberen. Is het straks ook sneller duidelijk als het gewoon echt niet lukt (of juist wel ;)) en hoef je niet weet niet wat een trucs uit te halen en at the end toch nog teleurgesteld zijn... :)

3. Alita

Alita Niet meer actief

tja ik heb ook niet zo`n gevoelige borsten maar ik zou inderdaad eens met een lk praten, en gevoelige borsten heeft niks met kloven te maken want die hoef je niet te krijgen. Kloven krijg je als je verkeerd aanlegt.
    Je hebt ook tepelhoedjes? En als jij bv echt wilt geven kun je niets anders dan proberen anders weet je het nooit. Wij kunnen wel een hoop dingen zeggen maar je moet het zelf willen en proberen.
    Succes ermee

4. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

Nov 13, 2008
    3,423
    447
    83
    Limburg
    Hier ook iemand met gevoelige borsten die toch borstvoeding geeft. Heb idd normaal ook dat ik een kleine aanraking van mijn man nog amper kan hebben.
    Maar de bv gaat best goed. Moet zeggen dat ik gisteren en vannacht echt hele gevoelige borsten had maar nu is dat weer minder aan het worden gelukkig.
    Had eerst ook zoiets van ik ga geen bv geven maar na me er meer in verdiept te hebben had ik zoiets van ik probeer het gewoon en als het niet lukt dan kan ik nog altijd overstappen.
    Het ging eigenlijk vanaf het eerst moment best goed, had wel een klein kloofje maar dat was snel genoeg weer weg. Het aanhappen is meestal even gevoelig maar daarna niet meer.
    Het gekke is, onze kleine meid kan ik er nu goed aanhebben (buiten ff het aanhappen) maar andere aanraking is uit den boze. Bijv zonder BH slapen zit er nu echt niet in, niet alleen vanwege het lekken maar ook omdat ik geen pyama of deken wat eroverheen beweegt kan hebben.
    Dus ik zou zeggen, probeer het gewoon, je kunt altijd nog overstappen op de fles mocht je het toch echt niets vinden.

5. Noatje

Noatje Fanatiek lid

Apr 12, 2008
    3,488
    0
    36
    N-BR
    Ik heb ook gevoelige borsten, hou ook niet van aanraken en toen ik zwangerwas en BV geef al helemaal niet...

Mijn tepels hebben wel even moeten wennen, maar eigenlijk viel het wel mee... met 6 mnd heb ik voor het eerst een kloofje gehad doordat hij slecht aanhapte... met goede begeleiding moet het helemaal goed komen hoor....!

trouwens BV is niet alleen het beste voor je baby maar ook voor jou! Door de BV hormonen knapt je lichaam vlugger op na de bevalling!

6. Madelon84

Madelon84 Niet meer actief

ik was er ook bang voor want ik had/heb heel gevoelige tepels.
    als ik bijvoorbeeld iets droeg tegen me aan (dozen ofzo) voelde ik het door mn kleren heen aan mn tepels. De eerste weken vond ik het heel gevoelig, vooral de eerste week, met zuigblaasjes erop en op mn kiezen bijtend tijdens het aanhappen smeekte ik om tepelhoedjes. mn vriend heeft ze gehaald maar uiteindelijk deed het na 6 dagen minder pijn en heb ik ze uiteindelijk helemaal niet hoeven gebruiken (gelukkig) die blaasjes waren met 2 weken weg en toen deed het ook eigenlijk geen pijn meer. alleen het aanzuigen is licht gevoelig voor de rest voel ik er niks meer van. vind je het gek, die tepel wordt verdubbeld qua lengte in je baby's mondje!
    ik heb hier nog geen kloofje gehad, heeft idd met goed aanleggen te maken.
    ik zou het gewoon proberen maar wel even een week volhouden, desnoods met hoedjes want het is sowieso gevoelig, de eerste dagen. je tepels moeten "harden"
    althans zo heb ik het ervaren.

7. 4days

4days Niet meer actief

Ik denk ook dat je alleen echt kunt weten hoe het gaat als je het probeert. Voor hetzelfde geld valt het hartstikke mee. Er zijn ook allerlei hulpmiddeltjes, zoals tepelhoedjes of kolven zodat je tepels even rust krijgen.

En daar komt nog eens bij dat de eerste paar dagen bij borstvoeding eigenlijk de belangrijkste dagen zijn. Dus zelfs al zou het niet te doen zijn en zou je meteen stoppen, dan heb je je kindje dat toch maar mooi mee gegeven. :)

8. Devy

Devy Fanatiek lid

Aug 23, 2008
    3,437
    1
    0
    Tilburg
    Hier ook een succesverhaal. :) Mijn tepels waren ook extreem gevoelig en ik sprong een meter hoog als ik onder de douche een straal water op mijn tepels kreeg, maar nu geef ik al bijna een jaar bv. Het was even aanpoten in het begin, maar daarna liep het als een trein. En het is een stuk gemakkelijker om met bv te beginnen en daarna te stoppen dan het is om het weer op gang te brengen als je met kv begonnen bent. :)

9. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hier ook behoorlijk gevoelige tepels, vind ik ;)! Vriend mag er hier eigenlijk zo goed als niet aan komen, of als ik het koud krijg/heb (je snapt vast wat ik bedoel) dan doet het echt mega zeer ;). Maar de kinderen voeden doet eigenlijk bijna nooit zeer, heb weleens dat het wat gevoelig is maar verder niet. Tepelkloven heb ik ook nog nooit gehad.

Ik zou zeggen probeer het eerst eens en dan pas kan je zelf zeggen hoe het bij jou is! Niemand kan je vertellen hoe het bij jou zal zijn.

10. SuLa

SuLa Fanatiek lid

Feb 14, 2009
    1,765
    1
    0
    Hartelijk dank voor alle reacties. Ik heb me opgegeven voor een voorlichting over borstvoeding die binnenkort in mijn woonplaats wordt georganiseerd.
    Ik heb inderdaad het gevoel van: ik kan het allicht proberen, overstappen kan altijd nog.
    Thanks!

11. Alita

Alita Niet meer actief

goedzo!!!! het is zoooo mooi om te doen, hoop voor je dat het net zo mooi wordt!!

Share This Page