Langdurig ziek en rechten

Discussie in 'De lounge' gestart door Katja77, 8 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Betsy

Betsy Niet meer actief

Helaas kletst die arbo arts uit zijn nek.
    Zoals Juul al aangeeft is op therepeutische basis werken iets heel anders. Je kunt prima voor 33% hersteld gemeld worden. Je bent dan dus gedeeltelijk arbeidsongeschikt.

2. Suzy85

Suzy85 Fanatiek lid

16 apr 2016
    2.369
    2.845
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Die arbo arts kletst niet uit z'n nek, maar weet t niet in de juiste context te plaatsen. Het Burgerlijk Wetboek kent, anders dan de WIA overigens, geen gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid. Dat wil dus zeggen dat als je niet volledig je overeengekomen werkzaamheden kunt uitvoeren, je voor loondoorbetaling in het BW arbeidsongeschikt bent. Dat is wat anders dan dat werkgevers in de praktijk wel dat onderscheid kunnen en mogen maken.

3. Betsy

Betsy Niet meer actief

Dan kletst hij toch uit zijn nek? Een werkgever mag gewoon een onderscheid maken tussen volledig of gedeeltelijk arbeidsongeschikt. Als je als arbo arts dan tegen een medewerker zegt dat dat niet kan en je alleen op therapeutische basis kan werken, vind ik dat hij je totaal verkeerd informeerd.

4. Suzy85

Suzy85 Fanatiek lid

16 apr 2016
    2.369
    2.845
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Wat jij wil ;). We zijn niet bij het gesprek geweest, misschien was dit in de context van hoe eea zit met loondoorbetaling bij langdurige ziekte. Dat is niet uit het berichtje te halen.

5. Betsy

Betsy Niet meer actief

Dat zou natuurlijk kunnen :)

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.889
    113
    Jep dit dus. Vraag het na voor de zekerheid, maar ik weet het vrij zeker. Het maakt dus ook niet uit welke keuze je maakt qua toekomstig ontslag.

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.889
    113
    Maar eerlijk? Het zou sowieso niet uit moeten maken toch? Je bent te ziek om die klus aan te pakken of niet. Vind het wat "doortrapt" om met die achterliggende reden ziekgemeld te blijven.

8. Treez

Treez Niet meer actief

Eerlijk? Als je al fors ziek bent, zit je ook niet te wachten op zorgen rondom ontslag en alle mogelijke (financiële) gevolgen daarvan. Ik zou mij dit ook afvragen in deze situatie. Voor mij zijn ethische kwesties zoals dit ook niet zo zwart-wit en ik vind het vrij menselijk dat je hierbij ook aan jezelf denkt. Ongeacht wat je uiteindelijke beslissing is.

On-topic. Ik heb ooit een soortgelijke vraag gehad en via mijn rechtsbijstandsverzekering heb ik snel antwoord op mijn vraag gekregen via een jurist. Heb je een rechtsbijstandverzekering? Verder ook sterkte gewenst met het ziek zijn. Klinkt heftig.

9. manaolana

manaolana Niet meer actief

Maar het zijn niet alleen ethische kwesties maar ook juridisch. Zoals al aangeven kan niet meewerken aan reïntegratie een reden zijn voor ontslag. Stel dat TS (naar oordeel van de arboarts) wel in staat is om de klus te doen maar het zelf niet wil (al dan niet mede met het oog op ontslag) dan kan dat juridisch nog een interessant vraagstuk opleveren in die zin dat dit kan (niet hoeft maar kan) betekenen dat je onvoldoende meewerkt.

En goede tip trouwens van de rechtsbijstandverzekering. Als TS die heeft zou ik ze zeker benaderen!

10. Treez

Treez Niet meer actief

;)
    Helemaal mee eens, zeker ook juridisch. Wat ik vooral probeer aan te geven dat ik begrijp dat TS alle facetten meeneemt in haar overwegingen. Niet enkel de juridische aspecten. Ik begrijp dat dit ook iets is, wat je kan afvragen en wat je meeneemt in je uiteindelijke beslissing. Ik vind dit menselijk en niet 'doortrapt'. Uiteindelijk blijft het belangrijk om je goed te informeren, ook van de juridische aspecten en op basis daarvan voor jou de juiste keuze te maken. Ik kan dat in ieder geval niet doen voor TS ;).

11. Ladylola

Ladylola Fanatiek lid

19 sep 2009
    4.832
    1.234
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    Ik heb recent informatie gekregen, dat zieke mensen 2 jaar beschermd zijn voor ontslag. Stel je contract verloopt 1 okt en jij meld je 30 sept ziek, blijft je werkgever 2 jaar verantwoordelijk voor je salaris en kun je niet worden overgedragen aan het uwv.

Betreft ziekte en re-organisatie, als ze je eruit willen hebben, werken ze je er eruit met je medewerking uiteraard. (Denk aan ontslagvergoeding en vaststellingsovereenkomst)
    O.a wat men zegt over functie dat wordt ontheven enz. Re-organisatie betreft wel iedere medewerke volgens mij.
    Zou oneerlijk zijn als pietje ziek thuis zit, maar Maria evenveel dienstjaren en dezelfde functie heeft en wel werkend is als enige in deze groep. Je bent beide medewerker. Beide krijg je nog doorbetaald vanuit het uwv. Maar weet dit niet zeker. Wet wijzigt regelmatig.

In jouw geval katja, tis allemaal gewoon zuur! Keiharde bikkel!
    Je hebt neem ik aan een afdelings personeeladviseurs? Win daar informatie in en desnoods bij het arbosecretariaat?

12. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Tja dat begrijp ik best. Hoewel het rot is om ontslagen te worden als je ziek thuiszit, het is begrijpelijk dat ze het doen als de functie waarvoor je aangenomen bent er niet meer is.

13. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Katja, wat ongelooflijk k.u.t. dat je nierfalen hebt. Ik wilde je heel veel sterkte toewensen. Xx

Deel Deze Pagina