mexicang: doen hoor . Die eerste 4 a 6 weken kan hij net niets, lopen en alles wat op hoogte is lukt net. Maar langer als 5 min staan is pas haalbaar na 1,5 week (om, brood te smeren bijv.) Ik verwacht na mijn eigen ervaringen , dat hij zichzelf , mits jij zijn sokken en broek aandoet "s ochtends en even een fles met drinken neerzet , kan hij zich denk ik met een week of 3 weer een dagje redden.
.... oeps... ben ik niet helemaal duidelijk geweest (of verkeerd geschreven...). Mijn man wordt vrijdag geopereerd en mag zaterdags weer naar huis. Sorry voor het misverstand (heb niet teruggelezen,maar ik zou het best goed onduidelijk geschreven kunnen hebben) echt hoor, respect voor de vrouw als je dit overkomt, zeker met een kind erbij! Super dat je man fulltime thuis was en dat je je zoontje ergens kon brengen! Is inderdaad wel behoorlijk bij mijn man, om even kort te schetsen hoe erg het was: hij kon niet meer lopen,zitten of staan , hij gilde het uit van de pijn en toen hij na 10 dagen constant pilletje erbij eindelijk werd doorverwezen naar de SEH (op zondag) en daar zelf heen moest, ging hij op handen en knieen achter in de auto, bij de deur afgezet en hij is kruipend door de schuifdeuren de ingang op gegaan... Toen kwam het personeel meteen op hem af en hebben hem op een bed gelegd. Hij slikt nog steeds 6 pillen morfine, 2 lyrica en 8 pctm om de dag door te komen. Maar gelukkig kruipt hij niet meer
Dit is ook wat de neurochirurg tegen hem heeft gezegd. Met daarbij ook dat als hij teveel wil, teveel haast maakt, de kans op slecht herstel recidief van de hernia, groter is. Manlief wordt overigens ook erg warrig van de medicijnen, hij slikt momenteel meer dan hij ooit zijn hele leven bij elkaar heeft geslikt En, hij is zo zenuwachtig.... liefst heeft hij dat het morgen spontaan genezen is!
Ik las wat hij slikt, heb ik ook gehad. alleen slikte ik zelf na overleg minder tot geen morfine. Maar ben dan ook rugpatiente vanaf mijn 12e en gewenning doet een hoop, als hij niet alert hoeft te zijn laat hem maar lekker die morfine slikken. Ik zorgde voor 2 kids op sommige dagen en dan kan het gewoon niet.( hoe dat ging , denk rollator met autostoel erop vast gemaakt ) Als hij net voor en net na de operatie geen lyrica meer krijgt, kan hij zich daar heel erg beroerd van voelen. houd dat ik gedachte dat dat echt in het systeem zit en zolang de morfine hoog staat heeft hij daaar niet zoveel last van maar als die naar beneden mag kwam bij mij de ontwenning vol opzetten . 1 lyrica en binnen een half uur was ik weer blij. Ik heb lyrica ook afgebouwd met zaldiar, is misschien een tip. Zo naar kleinste dosering was bij mij geen optie. O en beweegt hij genoeg om zonder bloedverdunner te moeten?? vraag het even na, trombose wil je niet ook nog. Snap dat hij het zo snel mogelijk achter de rug wil hebben. Het werd een microscopische operatie toch ?
Goed dat je het zegt, ik zal zo even zeggen dat hij er verstandig aan doet te overleggen met de artsen over de medicijnen! Je kunt echt niet zo 1,2,3 stoppen met die pillen, want rotzooi is het wel. Het werkt, dat wel gelukkig, maar merk aan alles aan hem dat het zware pillen zijn. Omg... echt? Een rollator met een autostoeltje erop? Je wordt dan vindingrijk he? wat ik al zei, respect! Ik moet er niet aan denken, echt... De operatie is zover ik weet een endoscopische ingreep, maar ik weet niet of ze de microtube gaan doen. Maar hij heeft er vertrouwen in, hij vond ze er erg deskundig en gaven hem een goed gevoel. De neurochirurg hier in het ziekenhuis gaf de voorkeur aan een klassieke operatie, omdat de kans op recidief dan kleiner is. Maar goed, vorige week was ook Iprenburg op tv, daar heeft mijn man ook zijn mri naartoe gestuurd en die konden hem ook helpen. En zo kun je overal terecht, maar mijn man koos NedSpine. Ik hoop voor hem dat het rust geeft, dat hij zich kan gaan richten op herstel, nu maakt hij zich alleen maar zorgen, vooral omdat de uitval langzaam maar zeker toch erger wordt.
hij gaat naar nedspine lees ik hieruit? Homminga?? Is mijn rug door vastgezet in sept. 2011 . 3 niveau's spondylodese. Fijne man en erg fijne kliniek, heerlijk dat je alleen op een kamer ligt . Je kan dan tenminste als je toch wakker ligt gewoon discovery kijken. (iprenburg heeft mijn 2 hernia's verwijderd, dus jullie zitten in ieder geval in de betere hoek, want weinig artsen durven mijn rug aan ) Ja je word wel vindingrijk, maar had het liever niet. Al weet ik niet veel beter als rugpijn hoor. haha Als hij of jij verder eventuele vragen heeft hoor ik het wel denk ik?? Beantwoord ze met liefde.
nedspine staat ook goed aangeschreven hoor, denk een prima keus voor een snelle hulp. Ik zie het enkel maar als voordeel om NIET klassiek geopereerd te worden, de chirurg waar ik bij zat was er heel duidelijk in, en veel minder schade, ook mijn huisarts van de oude stempel was vol lof over de nieuwe manier van doen. 6 weken niets kunnen is wel heel lang hoor, de eerste 2 weken doorkomen is het lastigst, maar dan zal je jezelf echt wel weer een beetje kunnen redden, en geloof me ik was ook enorm ver heen, vooral het niet meer voelen plassen was heel erg, maar de klapvoet, geen reflexen meer, enz. pff moet er niet aan terug denken. wel goede fisio in huis halen dat is belangrijk, ik had een programma gekregen wat ik doen moest dagelijks. wat per week veranderde. Al met al wil ik je veel sterkte en beterschap wensen, (je man dan en jou met de verzorging)
DobbelL: dat is zeker zo , hoe minder wonden er hoeven te genezen hoe sneller de echte genezing begint. Ik denk dat in deze jij beter weet wat de hernia revalidatie is met een endo. operatie. Bij mij werden er natuurlijk 3 wervels vastgezet dus toch even anders. Maar goed hij voelt vanzelf wat hij wel en niet kan. Ja de fysio is inderdaad belangrijk. Nou meiden ik ga douchen en naar bed.. fijne nacht (hopelijk)
klopt hoor en naar je eigen gevoel moet je luisteren (en de fisio) maar heb veel verhalen gelezen, gehoord, en na een endo ben je gewoon sneller weer op de been, is het geheel over nee, maar je kan je zelf dan wel weer echt redden, dat duurt gelukkig geen weken tot maanden meer. overgens zou ik de morfine ook afbouwen, ik had geen schema gekregen, en volgens de huisarts was 6.5 week morfine niet verslavend, nou ik was doodziek zo erg dat zelfs de ambulance gestuurd was, hoofdpijn misselijk pijn ik werdt gek. maar goed alle belangrijke dingen waren goed, en hun gooide het op afkicken, dus mijn aangetrouwde nicht werkt op de hernia afdeling in het ziekenhuis als verpleegster en die maar eens om een schema gevraagt, dat gaan volgen en dat hielp, ong 2 weken naar de operatie was ik morfine vrij en zonder echt ziek er van te zijn. (op 2 dagen na dan tussendoor) wel slikte ik nog diazapam wat langer door, en de parasetamols standaart 2 tabletten 4 keer op een dag. (op advies van huisarts en fisio)
Pffff, als ik hier dan die medicatie lees, snap ik niet waarom ik nog steeds zoveel gebruik met mijn hernia en dat nu al viereneenhalve maand... Acht pcm, twee oxycontin en vier oxynorm (beide morfine), drie diclofenac en twee amitriptyline per dag. En... Het helpt nog amper een zier. Ik kijk enerzijds uit naar het moment dat ik weer een pijnbloc krijg omdat ik mijn medicatie dan kan gaan afbouwen, maar ik ben wel heel bang voor de gewenning die is ontstaan.
Ze zeggen dat het niet voldoende operabel genoeg is. Ik word er horendol van en ook niet gezelliger. Heb heel veel last van mijn medicatie en ben ook niet meer mezelf. Dat zeggen anderen ook. Op een gegeven moment wordt je er ook zo moedeloos van...
Even snel een reactie. Ik heb 2 jaar met een hernia gestrompeld. niemand wilde opereren en kreeg zelfs een medisch corset aangemeten. Ook zware pijnstillers gehad. Uiteindelijk ben ik in 2005 in kliniek klein Rosendael door Dr Homminga geopereerd, en ik was zodra ik wakker was pijnvrij. Dit was een endoscopie operatie. Ik heb nagenoeg geen lidteken, en ik was ook heel snel weer op de been. Ik moet wel zeggen dat ik via via hoorde van deze kliniek en ik ben er met behulp van mijn huisarts zelf achteraan gegaan. In de gewone ziekenhuizen ( en ik ben er in veel geweest maar ze wilde wegens mijn leeftijd echt niet opereren ) ben ik echt niet geholpen. Dit koste mij ook nog eens mijn baan en ben daar ook lang boos over geweest. Succes voor je man. Gr MB2005.
Josien: welke operatie hebben ze het dan over. Want het kan per operatie methode verschillend zijn of er wel of niet geopereerd kan worden. Ik zou ten alle tijde even een mri kopie en medische geschiedenis +vragenlijsten naar meerdere klinieken/artsen sturen of ze een kijkje willen nemen en een oordeel willen geven. Nedspine, iprenburg en nijmegen doen dat in iedere geval ook via internet weet ik. Meer meningen vragen kan geen kwaad.
@Mimi, ja, hij gaat naar Nedspine. Welke arts weet ik even niet meer, maar volgens mij niet Homminga. Hij is nu naar CareWorx, ook weer via via en de kans bestaat dat hij zich daar laat ompraten om zich niet te opereren.... dat hij daar gewoon behandeld kan worden. Nou, ik weet het niet hoor. Nadat hij in februari een mri had, waarop een kleine hernia te zien was, werd fysio aangeraden. Hij is dit gaan doen en kwam bij een fysio die zei dat hij hem wel recht kon zetten,want manlief staat ook ietwat scheef. Met alle gevolgen van dien, binnen 2 weken kon mijn man niets meer. @Dobbel, onze huisarts was ook te spreken over Nedspine en het feit dat mijn man geen klassieke operatie doet. Dat vond ze verstandig, ook dat hij verder ging kijken dan alleen het ziekenhuis. In het ziekenhuis zeiden ze letterlijk dat ze bij Iprenburg geen gecompliceerde hernia's doen, zodra het moeilijk wordt, haken ze af. Ze praten allemaal in hun eigen straatje, ik denk echt dat je-als je geopereerd moet worden- ook je gevoel moet volgen. Mijn man wil gewoon zsm actie, omdat hij steeds meer uitval krijgt. hoe langer uitval, hoe langer herstel of juist geen herstel van die uitval. De huisarts had tegen mijn man gezegd dat hij gewoon kan stoppen met medicatie, geen afbouwschema. Ik heb mijn man hiervoor omgepraat, bouw maar af, dat is echt beter. De dag voor de operatie mag hij de laatste medicijnen, rond de klok van 23u. Daarna krijgt hij van hun een ander medicatieschema. @Josien... heb jij wel de juiste medicatie? Mijn man had ook diclofenac en dit deed niets. Ook de diazepam, de tramadol en artrotec deed helemaal niets. Pas nadat hij in het ziekenhuis oxycodin kreeg (thuis slikte hij oxycontin) icm Lyrica, werd het beter. Als je zoveel slikt en niets helpt, dan klopt er in mijn ogen echt iets niet. Ik heb daar 10 dagen voor gestreden, hoe meer pillen erbij, hoe meer pijn hij kreeg leek wel. Misschien een idee voor je om Lyrica te vragen? Ik heb nog niets geregeld voor eventueel verlof. Ik zie het namelijk gebeuren.... komt hij straks thuis, gaat hij afbellen.... Persoonlijk hoop ik het niet, maar hij is zo ontzettend eigenwijs... terwijl hij nog geen pil minder kan hebben of het wordt weer erger, bij teveel doen ook enz enz. Echt gezellig is hij momenteel niet, wat ik ook wel weer begrijp, maar we zijn nu bijna 4 weken verder en begin er nu ook wel even doorheen te zitten. Alles komt op mij en dat duurt nog wel even. Dat is helemaal niet erg, maar aangezien er al een hele medische geschiedenis met mijn dochter in mijn lijf zit, zeg ik weleens dat ik beter betaald kan worden voor de thuiszorg dan voor mijn eigen baan
ben benieuwd wat hij beslist.. En ja de constante zorg moet echt niet onderschat worden. Je doet het natuurlijk maar trek ook een wissel op jouw. Als het even teveel word, zorg dan echt dat er een dag iemand anders komt zorgen en dat jij even een dagje gaat ontspannen. Mijn man is een burnout (ook werkgerelateerd ) in geraakt nadat ik weer wat voor mezelf kon zorgen . Druk was eraf en hij stortte in.
Mimi, ze hebben daar gezegd dat hij eigenlijk eerst moet kijken hoe het zonder medicijnen gaat. Alles ging nu goed,hij voelde niets,waarschijnlijk door de medicijnen. Dus wil hij vanavond geen medicijnen innemen en maar kijken hoe dat gaat. Net gaf hij aan pas daarna te beslissen hoe of wat. Ik heb gezegd dat het voor mij steeds korter dag wordt om wat te regelen. Zelfs als hij beslist tot opereren,waarvan ik denk dat dit echt nodig is, wil hij het aankijken tot volgende week. Zo eigenwijs... Ik heb dus nu gezegd dat ik er dan vanuit ga dat ik dan werk ipv verlof. Ik weet,zorgverlof is bij ons relatief makkelijk op te nemen (kort verlof), op dag één aanvragen,dag twee al verlof. Dat heb ik nog achter de hand. Maar o,o,o... Mannen en 'ziek' zijn/pijn hebben... Pfffff!! (tenminste...die van mij )
haha gevalletje stronteigenwijs.. lekker even laten bezinken en kijken wat hij voelt zonder medicatie.. Misschien rent ie dan naar de operatie of gaat het wel. Tja dan moet hij zelf kiezen , maar het heen en weer krijg je er wel van . Succes in iedergeval vanavond !
Lol! Nou en of ik er het heen en weer van krijg! Ik had al gezegd dat hij niet in blinde paniek van alles moest regelen,maar proberen het te laten bezinken. Ik wacht af, het is zijn keuze. Hij heeft nog 24uur
@Mimi83, ik heb het gevoel dat er alleen in de zin van de traditionele operatie gedacht wordt. Ik heb zelf ook al geïnformeerd bij de Herniakliniek, maar die operatie wordt niet vergoed, ook al zeggen zij wel dat ze wel een operatietechniek hebben die voor mij geschikt zou zijn. @Mexicang, ik weet het... Lyrica wil men niet aan beginnen. Men zegt dat het eigenlijk een gepromoot medicijn is dat eigenlijk van oorsprong tegen epilepsie (??) was, maar daar niet tegen hielp. Nu schijnt het wel pijnstillend te zijn, maar ook niet voldoende. Misschien moet ik nog eens informeren naar die Oxycodin. Die ken ik nog niet. Ik probeer het zelf wel regelmatig uit om minder van het een of het ander te slikken. Alleen het minderen van paracetamol heeft geen verschil tot gevolg. Dus dat doe ik zoveel mogelijk. De rest kan ik nog niet missen. Oh ja, de diclofenac is niet pijnstillend zegt men maar ontstekingsremmend en daarom wil men dat ik het blijf slikken. Ik kijk uit naar spuit nummer 6. Als het goed is krijg ik die eind april en dan hoop ik toch eindelijk wat op te krabbelen. Het wordt onderhand ook wel tijd... Hahaha, ik kan me voorstellen dat je het er heen en weer van krijgt! Ik hoop dat hij in ieder geval wel kiest voor de operatie. Toch heel belangrijk zoals ik het vind klinken! Sterkte! Josien