cruciale periode na 8 weken voorbij ipv 12 weken volgens vk

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Boukje34, 3 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Boukje34

Boukje34 Bekend lid

20 sep 2006
    654
    0
    0
    Fryslan
    Hallo ladies,

Ik was de afgelopen week bij de vk (intake) en toen vertelde ze mij
    dat ze tegenwoordig de meest cruciale periode 'voorbij vinden' na 8 weken, terwijl dat volgens mij altijd 12 weken was. Dat was ook 12 weken volgens haar, maar omdat de echo technieken etc. veel geavanceerder zijn als vroeger, schijnt het dat je na 8 weken toch al met grote zekerheid kan stellen dat de zwangerschap goed zal gaan.
    Volgens de vk is de voeding in de eicel na die 8 weken 'op' en neemt de placenta het voorzien van voeding over. Wanneer die overgang goed gaat dan ben je dus een stuk zekerder.
    Ik ben benieuwd, heb je dit wel eens gehoord? Ik geloof mijn vk wel,
    maar dit was de 1x dat ik het hoorde..

2. rianne19

rianne19 Fanatiek lid

15 apr 2008
    1.366
    0
    36
    Purchaser
    Zuid-Holland
    Ik heb 2 vriendinnen die een miskraam hebben gehad en allebei rond week 10 dus ik zeg hou maar vast aan die 12 weken.
    Je moet er natuurlijk niet vanuit gaan dat je miskraam krijgt want die kans is gelukkig nog steeds kleiner dan een gezonde zwangerschap.
    Er zijn ook mensen die in week 13 of 14 nog een miskraam krijgen dus zorgen maken doe je je hele zwangerschap wel.
    Helaas hoort dat bij het moederschap. :(

3. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Tja, het is wel bekend dat iedere week de kans afneemt die eerste maanden, maar hier ook gewoon de 12/13 weken grens aangehouden. Maar was er zelf al vrij zeker van dat het goed zat toen we met 9+3 een super echo hadden.

4. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Ikzelf hou altijd 13 weken aan... vanaf die tijd is je kind eigenlijk af... tenminste de belangrijkste dingen zijn aangelegd en moeten alleen nog groeien, rijpen ed. maar de basis moet er dan zijn.

Ken ook zat die nog tussen 8 en 13 wk miskraam hebben gekregen maar meestal gaat het natuurlijk gewoon goed

5. Tamar

Tamar Fanatiek lid

11 nov 2005
    1.738
    0
    0
    Ik geloof dat dekans dat het mis gaat wel kleiner wordt!
    Maar zelf had ik een echo met 8 wkn en nog geen week later kreeg ik een miskraam, kwam hier met 12 wkn achter!
    Ik wil je niet ongerust maken, maar zou toch maar echt 12 wkn aan houden.......

6. lovelyme

lovelyme Fanatiek lid

12 jan 2009
    1.799
    8
    38
    Mijn vk zei toch echt die 12 weken grens hoor dat je de cruciale weken hebt gehad

7. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Wat bijzonder dat jouw vk zegt dat de placenta begint te werken met 8 weken want dat is juist pas bij 12 weken (ongeveer), vandaar dat dat ook de cruciale grens is. Waar natuurlijk helaas ook uitzonderingen op zijn...

Ik denk dat jouw vk nog even op bijscholing moet, of anders alle andere vk's in Nederland want volgens mij klopt dit verhaal niet hoor!

8. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    De grens is zover ik weet inderdaad wat gezakt, omdat er tegenwoordig steeds vroeger echo's plaatsvinden en niet meer alleen bij 11/12 weken. Op het moment dat je een stevig kloppend hartje hebt gezien, daalt de kans dat het nog misgaat gelijk enorm.
    Dus zover ik weet heeft, je vlos wat dat betreft wel gelijk.

En het kan natuurlijk altijd nog misgaan in de zwangerschap. Risico blijft er altijd. Maar de kans dat het de eerste weken misgaat is velen malen groter.

9. Yasmijn78

Yasmijn78 Niet meer actief

Ik sta onder controle bij een gynaecoloog in plaats van bij een verloskundige, aangezien ik met ivf zwanger ben geworden. Ik heb mijn eerste echo gehad in de 8e week. De 12 weken is volgens mijn gyn een slag om de arm. Procentueel gezien komen de meeste miskramen tussen week 6 en week 11 voor. Als de eerste echo goed is, is de kans behoorlijk groot dat het goed gaat. Het meest cruciaal is de overgang die het embryo moet maken van het vruchtzakje naar een placenta. In dat overgangsstadium gaat het het vaakst fout als er een miskraam optreedt. Daarom is die 12 weken belangrijk. Nadat je een 12-weken echo hebt laten doen en de uitkomst daarvan is goed, heb je nog maar 2-3% kans dat het nog mis kan gaan, aldus mijn gyn.

Garanties heb je echter nooit, er kan tijdens de zwangerschap, tijdens of na de geboorte altijd wat mis gaan. Die onzekerheid gaat gepaard met het moederschap, maar laten we vooral zoveel mogelijk genieten van onze zwangerschap!:)

10. Seth

Seth Niet meer actief

Wat ik altijd begrepen heb is dat het bij de aanleg van de placenta ook vaak nog mis kan gaan.... vandaar dus de termijn van 12/13 weken......

Toen ik trouwens bij mn eerste zwangerschap opgelucht bij de vk kwam, en haar vroeg:
    "ik ben nu die 12 weken voorbij, dus dan is de kans op een mk zowat voorbij he???"

Zei deze oude vrouw:
    "meid, elke fase van de zwangerschap heeft zn eigen risico's ".....

niet het antwoord wat ik wilde horen, maar helaas OOOOOO zo waar!!!

11. Seth

Seth Niet meer actief

Bij mijn pretecho van 9 weken en 4 dagen.... was trouwens nog geen volledige placenta te zien, maar eentje NOG in "aanleg".....

dus hier zouden die woorden van je vk sowieso niet opgaan...
    dacht dat het sowieso later pas als 8 weken.... de placenta het overnam...

12. misa

misa Niet meer actief

Ik zou zo ongeveer 12 weken aanhouden.

Al zou ik er nooit helemaal vanuit gaan dat na een bepaalde periode alles goed zal gaan. Hoevaak hoor je na de 12, 20 of zelf 30 weken nog dat er wat misgaat?
    Gewoon lekker genieten van wat nu is en goed gaat, maar altijd ergens beseffen dat het kindje er eerst maar eens moet zijn.
    Klinkt misschien heel zwaarmoedig, ben ik helemaal niet hoor! Ik geniet met volle teugen, maar heb nooit iets gehad: zo 12 weken voorbij, nu zit het goed.

13. glimworm

glimworm Niet meer actief

das helaas waar!
    ik heb in 7 maanden tijd 2 kennisjes gehad die allebei met 30 weken hun kindje zijn verloren, dus garantie van een goede zwangerschap heb je pas als je kindje (gezond) geboren is.
    klinkt heel hard, maar die dingen gebeuren ook soms

Deel Deze Pagina