Hoi, Ik heb een aantal vragen: Hoe kan het dat mijn baarmoeder niet is gegroeid in 3 weken tijd, maar dat de nx stand van ¼ naar ½ is gegaan, is me buik dan juist wel of niet gegroeid? Ook heb ik al 3 weken het gevoel alsof mijn vagina uit elkaar geduwd word, dus twee kanten op. Zijn dit indalings weeën? Zo ja houdt dit in dat t kindje dan ook eerder komt of dat de bevalling eerder zal beginnen of niet? Dit is trouwens mijn tweede zwangerschap en de eerste heb ik nooit voelen indalen. Dit is dus allemaal nieuw voor mij. Op dit moment ben ik 30 weken en 2 dagen zwanger. Als het inderdaad al aan t indalen is klopt het dan dat ik al meer ruimte krijg onder mijn ribbenkast? En gaat mijn buik nog groeien of niet? Zo een heel grote buik heb ik namelijk niet. Alvast heel erg bedankt voor t beantwoorden van deze vragen. Groetjes, Gnessy
Hoi Gnessy, Als de hoogte van de baarmoeder in 3 weken van 1/4 nx (nx= afstand navel-borstbeen) naar 1/2 nx is gegaan is dat een mooie groei. Ongeveer tussen de 28 en 32 weken heeft een kindje een groeispurt en groeit dus ook je baarmoeder extra hard. Door de extra druk van de baarmoeder krijg je ook meer druk op je vagina, zo'n opgeblazen gevoel. Er hoopt zich meer vocht op in je vaten en dat gaat naar laag gelegen punten; je benen en je vagina. Soms ligt een kindje ook al vroeg heel laag met zijn hoofdje en kan dat het drukkende gevoel geven. Als je al een kindje hebt gehad dat ook niet is ingedaald, is de kans groot dat deze dat ook niet zal doen, maar hij/zij heeft dan ook nog meer dan genoeg ruimte en hoeft het ook nog lang niet in te dalen. En de groei van de buik is bij iedereen verschillend. de een draagt meer naar binnen dan de ander. Als er straks 'binnen' niet meer voldoende plek is, zal je vanzelf meer naar 'buiten' gaan groeien. Groetjes Brigitte
Hoi Gnessy, Ook nog over het wel of niet eerder komen van de kleine; indalen of niet, dat wil bij deze termijn niets zeggen. Als ie nu ingedaald zou zitten kun je nog gemakkelijk over tijd raken straks. Als het indaalt is dat mooi meegenomen, maar het kindje kan bijvoorbeeld ook gewoon anders zijn gaan liggen waardoor je meer ruimte bij je ribben hebt. Je kunt bij de volgende controle aan de verloskundige vragen of je kindje toevallig is ingedaald, maar het hoeft dus nog lang niet. Groetjes Brigitte