2 weken geleden ben ik bij de verloskundige geweest, zij gaf toen aan dat mijn baarmoeder al groter was of hoger lag als bij 22 weken zwangerschap paste. Nu ben ik vorige week weer bij de verloskundige geweest i.v.m. spanningen in de familiesfeer en de baarmoeder had nu de juiste grote voor een zwangerschschap van 23 weken. Moet ik me nu zorgen gaan maken dat mijn baarmoeder/kindje niet meer zo goed groeit? Dit vraag ik mede omdat ik op dit moment tussen een ruzie zit tussen mijn moeder en mijn zusje die binnenkort gaat trouwen. In deze ruzie ben ik eigenlijk heel neutraal (ik heb mijn eigen conclusies getrokken), maar soms (zoals gisteravond) ga ik eerst een potje janken om de hele situatie (het zullen ook wel de hormonen zijn). Iedereen belt mij op om haar kant van het verhaal te vertellen. Ik heb nu wel gezegd dat ik dit niet meer wil, maar onbewust, omdat het in de familie zit, krijg je toch van alles wat mee. Ik ben best wel bang dat de baby niet meer zo goed groeit, terwijl er op dit moment er eigenlijk geen harde bewijzen voor zijn. Zelf heb ik een hoge bloeddruk (al voor de zwangerschap), die gelukkig op dit moment met medicijnen nu nog keurig is. Kun je mij gerust stellen dat ik niet bang hoef te zijn dat de baby om deze redenen niet goed zou kunnen groeien. Ik heb vandaag lekker vrij genomen en ga lekker veel slapen om eens even helemaal samen met de baby uit te rusten. Sorry voor het lange verhaal, maar ik moest het even van me afschrijven.
hoi, je hoeft je zeker geen zorgen te maken over de groei van je kindje! Het is normaal dat je eerder in de zwangerschap een groeispurt hebt en dat het later volgens schema groeit. Dat komt echt niet door die stress. Het is wel belangrijk dat jij niet te gestresst raakt. Heel goed dat je een dag hebt vrijgenomen en dat je probeert de familieperikelen van je af te houden. Probeer het je niet al te veel aan te trekken (al is dat wel moeilijk). Geef aan als je geen zin hebt om te praten, zeg dat je moe bent. Maak je geen zorgen om je baby, die heeft nog nergens last van, maar het is wel beter voor je kindje als jij ook goed in je vel zit! Sterkte in deze situatie! Mirjam