Centrum Materna wat is er anders aan?

Discussion in 'Zwanger worden' started by lovemychild, Mar 9, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. lovemychild

lovemychild Actief lid

Oct 25, 2008
    230
    0
    0
    Ik heb dit potje gekocht, best duur vind ik het. Iemand een idee wat daar het voordeel van is. Hoop dat het enigszins voordeel heeft, anders is het weggegooid geld. Mannetje zei al dat ik eerst even had moeten kijken, voordat ik het pakte. Want je kan ja ook vitaminen zo in de winkel kopen, en die combineren. Iemand die dit al gekocht heeft. Blijkbaar is het dus pas vanaf jan 2009(had het op de reclame gezien)

Zwangere vrouwen hebben 40% meer vitaminen nodig, vrouwen die borstvoeding geven zelfs 60% meer. Voor deze vrouwen is vanaf januari 2009 Centrum Materna verkrijgbaar. Omdat Centrum Materna extra foliumzuur bevat, is het ook specifiek gericht op vrouwen met kinderwens. Kortom een compleet product voor gebruik voor, tijdens en na de zwangerschap. Centrum Materna levert een uitgebalanceerde hoeveelheid vitaminen waar juist zwangere vrouwen (extra) behoefte aan hebben. Centrum Materna bevat niet alleen extra foliumzuur, de variant Centrum Materna PLUS DHA bevat ook omega-3 vetzuur capsules die zorgen voor de aanbevolen hoeveelheid DHA tijdens de zwangerschap.

2. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

hoi meid

je mag iig nooit vitaminetabletten kopen en daarlangs foliumzuur slikken als je zwanger bent.
    WEL de speciale zwangerschapsvitamines met foliumzuur erin, zoals centrum materna.

dit omdat in gewone vitaminetabletten teveel vitamine A zit, wat aangeboren afwijkingen kan veroorzaken bij de vrucht

dus het is goed dat je speciale zwangerschapsvitamen hebt gekocht

liefs Daantje

3. lovemychild

lovemychild Actief lid

Oct 25, 2008
    230
    0
    0
    Dankje voor je antwoord, dan is het goed dat ik deze heb gekocht. Dan zitten er zeker precies de juiste hoeveelheden in, die je nodig hebt. Maar wel prijzig zeg... Vooral als je bijv niet zwanger zou worden al die maanden, is het best duur. Heb al gelezen bij sommige 25 euro, maar zelf heb 17,50 betaald. Maar dan zal ik deze maar aanhouden, zitten wel maar 90 tabletten in. Dus voor ong 3 maanden.

4. roosje01

roosje01 Bekend lid

Mar 5, 2009
    503
    0
    0
    brabant
    Ik slik op dit moment alleen extra foliumzuur, en dat is volgens mij voldoende als je daarnaast ook gewoon gevarieerd eet. Ik heb heel internet afgezocht en alles een beetje vergeleken en ik denk wel dat als ik eenmaal weet dat ik zwanger ben die extra vitamines ga slikken die speciaal voor moeder en kind gemaakt zijn maar tot die tijd dus alleen foliumzuur 0,4 mg (potje met 150 tabletten bij de etos nog geen 3 euro). Je moet proberen om niet meer dan 0,5 mg foliumzuur binnen te krijgen per dag dat schijnt namelijk ook niet goed te zijn.

Mijn advies is dus om gewoon foliumzuur te kopen bij de drogist en deze pillen even als "reserve" te houden totdat je weet dat je zwanger bent.

Heel veel succes!

5. berbel

berbel Fanatiek lid

Nov 25, 2005
    2,800
    96
    48
    Ik zou ook eigen merk foliumzuur slikken tot je zwanger bent en dan overstappen op een mulitvitamine.
    Of om en om, de ene dag multi (als je toch wat vitamines wil) en de ander dag alleen foliumzuur.

Ik begreep dat die centrum materna een andere vorm foliumzuur heeft dat gemakkelijker opgenomen wordt door het lichaam.

6. Marieken

Marieken Fanatiek lid

Jan 11, 2009
    3,278
    0
    0
    Kinderopvang en dierengeneeskunde
    arnhem
    ik gebruik nu ook materna maar pas na dat ik zwanger bleek. daarvoor had ik etos "zwanger worden" wat ook extra stimuleerd en je helpt bij een regelmatige cyclus enzo. was toen binnen 2 mnd zwanger.

7. lovemychild

lovemychild Actief lid

Oct 25, 2008
    230
    0
    0
    Dus ik kan dus ook etos zwanger worden halen, en makkelijk daarna de materna gebruiken. Hoeveel kost etos zwanger worden dan. Neem aan een heel stuk goedkoper?

8. SeaShell

Niet tegelijk slikken anders krijg je 2x foliumzuur binnen he! Maar van etos zwanger worden hoor je van veel meiden dat het de cyclus ontregelt .. Ik zou het niet wagen.. Dan zou ik nog eerder gewone foliumzuur van 3 euro vd kruidvat slikken

9. SeaShell

Ps: ook zou ik niet om en om gaan slikken, zitten andere bestanddelen in , en je lijf weet dan ook niet meer wat hij moet doen als je bijv vandaag de materna slikt en morgen de etos, en dan weer materna.

Gewoon lekker de materna opmaken en wie weet ben je tegen die tijd zwanger en kun je ermee doorgaan, zoniet, dan koop je als die op zijn gewoon goedkopere tabletten, zo zou ik het doen
    Liefs daantje

10. Marieken

Marieken Fanatiek lid

Jan 11, 2009
    3,278
    0
    0
    Kinderopvang en dierengeneeskunde
    arnhem
    precies je moet helemaal zelf weten wat je doet. de etos is geloof ik 7 euro voor 1 maand en is 2x per dag een grote capsule slikken. groter dan de materna. maar had ik geen moeite mee.

11. MaNo

MaNo Actief lid

Jan 2, 2009
    193
    0
    0
    Eindhoven
    Waarom staat er niet op de verpakking van multvitamines dat je die niet mag slikken als je een kinderwens hebt? Ik slik namelijk sind een twee weken ook multivitamine van centrum, naast foliumzuur. Ik lees niks terug in de beschrijving dat dat niet kan/mag.

12. angilla

angilla Bekend lid

May 16, 2008
    554
    0
    0
    asperen
    ik slik het nu ook al ben ik nog niet zwanger.Ik denk dat het niet uitmaakt of je nu etos zwanger worden slikt of centrum materna slikt als je nog niet zwanger bent. maar dat is mijn mening

13. SeaShell

er staat bijvoorbeeld op lever of op sigaretten ook niet dat je het niet mag eten tijdens de zwangerschap, maar toch wordt het afgeraden, zo moet je het een beetje zien. teveel vitamine A is schadelijk voor de vrucht, en in gewone vitaminetabletten zit meer vitamine A dan in de multivitaminen voor zwangeren. zo'n 70% meer volgens mij.
    daarom mag je bijv ook geen roacuttane slikken (voor acne) omdat daar vitamine A inzit, ook mag je geen speciale vitamine A cremes van de dermatoloog/dokter smeren.

Vitamine A kan niet worden gemist, maar teveel vitamine A kan schadelijk zijn voor het ongeboren kind.

Vitamine A zit in:
    Boter, halvarine en margarine.
    Lever.

Voorkom teveel vitamine A door:
    Geen lever te eten.
    Zuinig te zijn met leverproducten.
    Gebruik niet meer dan 3 milligram per dag (advies Voedingsraad).
    Gebruik alleen een vitaminepreparaat, geschikt voor zwangeren.
    Wees voorzichtig met het slikken van vitamine A-houdende medicijnen, bv. Roaccutane (anti-acné middel).

14. SeaShell

idd, het potje is dan wel maar 7 euro, maar je kunt er maar 1 maand mee doen en moet het 2x per dag slikken

als je 7 euro x 3 maanden doet ben je ook 21 euro kwijt, nog meer zelfs dan voor de centrum materna voor 3 mnd..

15. Emma21

Emma21 Fanatiek lid

Aug 27, 2007
    2,961
    0
    36
    ik heb die van dagravit mama&baby, komt op hetzelfde neer geloof ik.

16. MaNo

MaNo Actief lid

Jan 2, 2009
    193
    0
    0
    Eindhoven
    Ik heb mijn vraag gesteld op de site van centrum en dit kreeg ik als antwoord:

Zowel voor de man als de vrouw is het verstandig bij een zwangerschap in optimale conditie te zijn. Voeding maakt daar een wezenlijk onderdeel vanuit. Centrum bevat 200 mcg foliumzuur, de geadviseerde hoeveelheid is 400 (of 500 mcg =0,5mg) extra als u een zwangerschapswens hebt.
    U kunt twee dingen doen.
    a. De gewone Centrum aan uw partner schenken en zelf Centrum Materna aanschaffen. In dat geval is de losse foliumzuur niet meer nodig.
    b. Gewone Centrum opgebruiken en een half tablet foliumzuur toevoegen.

Qua vitamine A bevat Centrum 800 mcg (100% ADH) vitamine A. Ruim onder de maximale veilige grens voor zwangeren van 3000 mcg. In Centrum Materna komt vitamine A in de vorm van betacaroteen voor, hetgeen goed gebruikt kan worden tijdens de zwangerschap.

Voor meer informatie over Centrum Materna: zie folder en www.centrummaterna.nl

17. SeaShell

Aha :) maar de dosis bij de speciale vitaminetabletten is aangepast omdat je ook nog vitamine a binnenkrijgt van eten. maar nu moet je nog een halve tablet foliumzuur extra slikken, van een ander merk waarschijnlijk, dat is ook niet echt goed lijkt me, en ben je denk ik nog even duur uit als dat je gewoon een potje materna pakt. En een gele tablet langs de vitaminetabletten slikken mag niet, want dan heb je teveel

Ingewikkeld allemaal haha

18. Lauw

Lauw Fanatiek lid

Jan 8, 2009
    1,475
    0
    0
    Bij de kruitvat heb je ook multivitaminen "zwanger worden" . deze zijn dacht ik 4,95 per potje.. met daarin 90 tabletten (1 per dag)

19. Loezz

Loezz Actief lid

Feb 10, 2009
    165
    0
    0
    Verzorgende IG
    Hoi,
    Ik gebruik sinds mijn spiraal is verwijderd (Februari)VSM puur mama zwangerschapsvitamines. Er zitten 90 tabletten in voor 13.95. Als je goed op internet zoekt kun je er goedkoper aankomen. Ik heb voor VSM gekozen omdat het bestaat uit natuurlijke bestandsdelen.
    Hoe natuurlijker hoe beter naar mijn mening... :)

Daarbij slik in nog visolie omega 3&6. Die bevatten de vetzuren DHA en EPA. Ongeboren baby's hebben vetzuren nodig om goed te kunnen groeien de ogen, hersenen en het zenuwstelsel goed te laten ontwikkelen. Wanneer je als zwangere vrouw niet genoeg DHA tot zich neemt kan het kindje gebruik gaan maken van de DHA van de moeder. Die heeft dit echter ook nodig, want te weinig DHA kan leiden tot postnatale depressies. Tevens kan het een te vroege geboorte voorkomen.

Let wel op dat je gezuiverde visolie neemt ongezuiverde kan vetzuren bevatten van roofvissen die roofvissen zijn vaak verontreinigd met zware metalen.

20. lovemychild

lovemychild Actief lid

Oct 25, 2008
    230
    0
    0
    Heb bij de etos snel multi zwanger worden gehaald. Zitten 60 capsules in. Dus voor 1 maand, want je moet 2 per dag nemen. Die neem ik dan nu, als ik zwanger ben stap ik over naar centrum materna. Maar mijn cyclus weet ik nu ook niet precies. Neem nu maar de kortste 27/28. Dus hoop dat ik komende maand wel zwanger ben, na al die rondes...

Share This Page