Vruchtwaterpunctie wel of niet?

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by Jagi, Jul 28, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jagi

Jagi Lid

Mar 22, 2014
    29
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoihoi

In februari heb ik met 23weken de zwangerschap af moeten breken ivm ringchromosoom 18. (Zou niet levensvatbaar zijn) herhalingskans is 1%

Nu ben ik weer zwanger en heb ik weer recht op zo'n punctie. Maar.... Stel ik laat het doen en ik krijg een miskraam daardoor. Ik zou mezelf dat niet kunnen vergeven.

Wat zou het verstandigst zijn? Ik wil natuurlijk super graag dat hij/zij gezond is. Maar stel ze komen er weer zo laat achter? Ik wil het het wel, maar ben bang voor een evt miskraam :(

2. Monique

Monique Verloskundige

May 6, 2014
    1,572
    0
    0
    Goedemiddag,

ik begrijp dat het moeilijk is een keus te maken. Aan de ene kant wil je zekerheid en de andere kant ben je bang het kwijt te raken door de punctie, terwijl het mogelijk gezond is. De kans dat je een miskraam krijgt bij een vruchtwaterpunctie is tegenwoordig 0,3%. Dat betekent dat van de 300 uitgevoerde vruchtwaterpuncties, 1 vrouw hierdoor een miskraam krijgt. De kans dat het mis gaat door de vruchtwaterpunctie is kleiner, dan dat dit kindje de afwijking heeft. Maar nogmaals, ik begrijp je dilemma en ik kan je eigenlijk alleen maar adviseren je gevoel te volgen. Veel succes en sterkte toegewenst bij het maken van een keuze.

Groetjes Monique

Share This Page