Lange dag

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by marber, Sep 3, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. marber

marber Lid

May 17, 2007
    98
    0
    0
    Hallo,

Ik zit even met een vraagje. Ik werk in een winkel, momenteel nog vijf dagen per week en op vrijdag met een koopavond.

Op vijdag moet ik werken van 9 tot 9 en we sluiten tusendoor niet, dus we eten altijd als het uitkomt, maar het komt ook wel eens voor dat het druk is en dan heb je wat minder tijd om te eten.

Normaal gesproken heb ik niet zo'n probleem met die vrijdag, het hoort er nou eenmaal bij als je in een winkel werkt en ik doe het al jaren. Maar ik merk nu dat ik, na een uur of 7 echt hondsberoerd ben van de vermoeidheid. Gewoon echt verschrikkelijk misselijk en beroerd en last van m'n buik. Hier heb ik vrijdagnacht ook veel last van en ik sleep mezelf dan op zaterdag naar het werk. Maar zaterdagavond en zondag breng ik vrijwel geheel op bed door.

Nou vroeg ik me af, is het mogelijk om voor twee ur per week in de ziektewet te gaan? De rest van de week gaat het eigenlijk best nog heel goed, maar die vrijdag is echt gewoon te lang. Ik heb er niet zo'n zin in dat m'n baas straks zegt, lever maar 2 uur in, dan krijg je dat ook minder uitbetaald. Niet dat ik dat niet kan missen, maar gewoon even om het principe is. Hebben jullie hier ervaring mee en hoe ga je dan te werk? Via een arboarts ofzo?

Groetjes en liefs Marber

2. joyce1980

joyce1980 Fanatiek lid

Oct 21, 2006
    2,308
    0
    0
    ik zou het persoonlijk toch eerst even met mijn baas overleggen. misschien dat er voor deze situatie wel een duidelijke pauzetijd afgesproken kan worden. lijkt me ook wel redelijk.
    ik weet dat er bij ons in de cao staat, gezondheidszorg, dat als het neit meer gaat je als zwangere recht hebt op een uur extra pauze per dag.

mocht je baas er moeilijk over doen dan misschien toch naar de arboarts!

succes , joyce

3. Lady C

Lady C Bekend lid

Jan 19, 2007
    516
    1
    18
    Hallo Marber,

Je kunt eens kijken op de site van Postbus 51 (link).

Je hebt trouwens sowieso recht op pauzes in je werktijd (zie deze [urlhttp://www.postbus51.nl//index.cfm?vid=64670BBA-C295-519D-1B7A5E7A527F46A7&containerid=517415FF-C09F-296A-61FF669427684C44&objectid=4A1DDF1F-C09F-296A-6108731F0F4DE39A&displaymethod=displaydefaultintro]link[/url]) (even los van je zwangerschap).

Ik had me in eerste instantie ook voor een paar uur per dag ziek gemeld. Dat kan prima. Je werkgever kan je echt niet dwingen om twee uur van je contract daarvoor in te leveren. Probeer anders je huisarts of verloskundige achter je te krijgen. Als een werkgever hoort dat een 'deskundige' vindt dat je teveel werkt, heeft dat soms meer invloed. Als jullie er niet uit komen kun je altijd zelf contact opnemen met de arbo-arts. Succes!

4. marber

marber Lid

May 17, 2007
    98
    0
    0
    Als ik over die pauzes begin weet ik nu al wat het antwoord is. Je moet gewoon je pauzes nemen hoor, zeggen ze dan. Maar het zit zo, ik ben bedrijfsleider van een zaak, we mogen tussendoor niet sluiten en alle eindverantwoording ligt bij mij. Ik weet van mezelf dat ik moeilijk tijd neem voor pauzes omdat er dan ook vaak klanten in de winkel staan te wachten of er moeten nog andere collega's eten. Wat betrefd die pauzes ligt het probleem misschien dan ook voor een groot gedeelte bij mezelf.

Het gaat er ook niet zozeer om dat ik het niet eens ben met die pauzes, maar op elke andere dag in de week lig ik na een dag werken om 7 uur 's avonds in bed, dan krijg ik voldoende rust en kan ik er de volgende dag weer tegenaan. Op vrijdag ligt dit dus anders en dat breekt me verschrikkelijk op. Ik heb me al een paar keer ziek moeten melden op zaterdag, terwijl ik het idee heb dat dit niet nodig is, als ik op vrijdag op tijd naar bed kan.

Misschien maak ik het allemaal wel ingewikkelder dan het eigenlijk is. Maar als ik me ziek moet melden voel ik me schuldig naar m'n werk en als ik me beroerd voel, voel ik me schuldig tegenover het kleine kotertje in m'n buik.

Wat kan een mens toch moeilijk denken soms he?!

Groetjes Marber

5. Lady C

Lady C Bekend lid

Jan 19, 2007
    516
    1
    18
    Dat snap ik wel. Lastig zeg! Maar je moet je absoluut niet schuldig voelen als je je gedeeltelijk ziek meldt op je werk. Ze hebben meer aan je als je op de vrijdag iets korter werkt, dan wanneer je je bijna elke zaterdag ziek moet melden en dus een hele dag afwezig bent (lijkt me!). Je moet echt aan jouw gezondheid en die van je kotertje denken! Ik voel me ook af en toe schuldig (ik werk momenteel nog 50% ipv fulltime), maar ik doe het voor m'n kindje! Sterkte en succes!

6. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,186
    35,873
    113
    Ik voelde me ook erg schuldig naar mijn werk, maar heb er toch voor gekozen (in overleg met de bedrijfsarts) om ipv 100% op het laatst 75% te gaan werken en daar heb ik geen moment spijt van gehad. Je moet ook aan jezelf denken hoor meid!

7. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

Aug 17, 2006
    4,862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    marber, lastig hoor. ik werk ook in een winkel en ken het probleem. mijn collega's vinden dat ike cht rust moet nemen als ik dat nodig heb, maar zelf kan ik het maar slecht. toch moet je het doen. ik ben laatst ook ziek geweest doordat ik te weinig rust had genomen in de voorafgaande week en ik besefte mij dat dat een veel grotere strop nog was voor de winkel. nu ga ik zitten zodra het rustig is, ook al is dat een uur lang (doe dan wat administratie e.d.) en ga pas naar beneden als het druk is. ik merk wel dat ik de drukkere uren zo wat beter aan kan.

8. Chanoetje22

Chanoetje22 Actief lid

Jul 3, 2007
    202
    0
    0
    KLANTENSERVICE
    ALMERE
    ik Heb ook hetzelfde probleem wil minder werken maar ik werk in een klein bedrijfje en hoe kom ik in contact met een bedrijfs arts ofzo? die hebben wij niet geloof ik. bij wie kan ik dit nog meer navragen

9. mae

mae Actief lid

Sep 12, 2006
    156
    0
    0
    de Wijk
    Heb jij als bedrijfleidster geen assistent?
    Dan zou je nog eens kunnen overleggen dat je de dag van de koopavond een paar uurtjes later begint ofzo.
    bij ons in de winkel met koopavond begint de bedrijfsleidster pas om 2 uur in de middag en de ene keer begin ik dan om 9 uur en open de winkel en de andere keer de assistent.

Maar snap wat je bedoelt met extra pauze nemen, mijn collega's zeggen ook steeds hup ga extra zitten maar dat doe ik niet, voel me dan ergens toch schuldig naar mn collega's toe als ik even lekker op mn kont ga zitten als het druk is.
    Anderzijds is dan weer dat ik extra veel harde buiken krijg, is ook weer zo vervelend.

Na ja nog 2 weekjes heb ik lekker al verlof, kijk daar nu wel naar uit :)

10. laika10

laika10 Actief lid

Jul 28, 2007
    213
    0
    0
    hilversum
    Jammer dat er gelijk altijd met de arboarts wordt gegooid. probeer er eerst eens met je werkgever uit te komen. Vaak werkt dat veel beter en blijft de werkverhouding beter.

Hoeveel uur werk je in de week?

38 - 40 uur is fulltime in een winkel, en aangezien de meeste winkels tussen de 45 en 50 uur open zijn per week kan je waarschijnlijk best wat schuiven met werktijden. Misschien twee halve dagen ipv 1 hele, of de ochtend vrij en de avond werken, praat eerst eens met je werkgever, niet gelijk naar abroartsen gaan, dat kan altijd later nog als je er echt niet uitkomt.

En als je bij een kleine zelfstandige werkt kan je controleren of je werlkgever een arbeidsongeschiktheids verzekeing of een ziekte verzuim verzekering heeft. heeft je werkgever die dan heeft hij ook een arts, heeft hij die niet dan zal het uwv bemiddelen.

Groetjes Laika

Share This Page