Grote of kleine (30 leerlingen) school?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Uppie, Dec 1, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Uppie

Uppie Lid

Jun 14, 2012
    56
    1
    6
    Onze oudste gaat komend jaar maar school. De school dichtbij telt slechts 30 leerlingen. Veel groei zit er de komende jaren, gezien de bewoners van het dorp, niet in. Er is 1 school in het dorp.
    Ik vind het een lastig dilemma, waar kies je voor? School verder weg (dorp verder, 5 km) met meer leerlingen of juist kleinschaligheid?
    Onze oudste komt dan overigens in totaal bij 3 leerlingen in de groep en de 'klassen' zijn combinaties van 2 of 3 groepen bij elkaar.
    Iemand ervaring met dezelfde keuze? Of wat zou jij kiezen als je voor de keuze stond en waarom?
    Alvast bedankt voor jullie reacties.

Overigens; zoals het nu lijkt blijft de school voorlopig wel bestaan omdat ze een samenwerking zijn aangegaan met een grote school en hierdoor niet hoeven te sluiten.

2. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,068
    3,862
    113
    Mijn dochter heeft kortstondig op een kleine basisschool gezeten (70 leerlingen). Ze vond het niet zo leuk dat er zo weinig kinderen waren van haar leeftijd om mee te spelen. Moet dan maar net klikken.
    Kort daarna vertrokken, ze zit nu met 25 kinderen in de klas, prima aantal. Overigens was dat niet de voornaamste reden dat we haar van die school hebben gehaald, maar het bleek wel een nadeel.

3. wendy339

wendy339 VIP lid

Oct 27, 2010
    9,739
    1,060
    113
    Hier een grote school en een kleinere naast elkaar. De ene is 30/34 ll per klas. De andere is 28ll in combi klassen. Wij kiezen in ons geval voor de kleinere school,maar deze heeft wel een stuk meer ll en leeftijdsgenootjes als jou school natuurlijk..

wat doen andere kinderen uit het dorp? Gaan die er wel heen of kiezen die voor verder weg? Ik vind 3/4 leeftijdgenootjes wel erg weinig persoonlijk. Ik zou in jou geval toch voor de grotere school gaan denk ik..

4. Pickle

Pickle Fanatiek lid

May 7, 2010
    1,293
    5
    38
    Het hangt helemaal van je kind af. Voor onze oudste zou zo'n kleine school juist perfect zijn. Maar met zulke kleine klasjes is je kind wel "veroordeeld" tot een heel select groepje mogelijke vriendjes, dus ik zou ook laten meewegen wat voor kinderen er in de klas zitten :)

5. Uppie

Uppie Lid

Jun 14, 2012
    56
    1
    6
    #5 Uppie, Dec 1, 2014
    Last edited: Dec 1, 2014
    Ons dochtertje komt alleen bij jongetjes in groep 1. Vind ik nu geen probleem, maar op oudere leeftijd misschien wel ( echte meidendingen doen bijvoorbeeld). Andere kindjes gaan wel in het dorp naar school, maar er wordt op religieuze gronden door sommige gezinnen ook wel gekozen voor een basisschool veel verder weg. (Voor ons geen optie).
    Wij wonen hier overigens nog maar enkele weken en kennen de andere kindjes daarom nog niet.

6. tuc

tuc Niet meer actief

een megagrote school ben ik ook geen fan van, maar zo klein als jij beschrijft zou ik persoonlijk niks vinden. Dit is wel heel klein. Met de leeftijdsgenootjes moet het maar net klikken, en zeker met alleen maar jongetjes, ik vermoed dat ze dat op den duur toch niet zo leuk gaat vinden.

7. Charmed72

Charmed72 Fanatiek lid

Mar 8, 2009
    1,354
    271
    83
    Female
    Ik heb zelf op zo'n kleine school gezeten. Combinatieklas 1-2-3 en 4-5-6 (toen nog klassen). Ik zat met 2 andere kinderen in dezelfde klas.
    Er was nog een andere, grotere school in het dorp. Deze was katholiek en de openbare school waar ik op zat, was als tegenhanger hiervan (nooit erg aangeslagen dus).

Ik moet zeggen dat ik het als prettig heb ervaren. Je krijgt bijna individueel onderwijs en er was veel aandacht voor de kwaliteiten van elk kind. Volgens mij is daardoor elk kind op het juiste vervolgonderwijs terecht gekomen. Er waren zelfs twee slimme kinderen die de 6e klas hebben overgeslagen, ze kregen in de vijfde klas zowel stof van groep 5 als 6.

Of ik het als een nadeel heb ervaren dat er zo weinig afwisseling was om mee te spelen? Nee, op die manier denk je er als kind niet over na. Je speelt met kinderen uit alle klassen, iedereen doet met alle spelletjes mee.

Als ik in jouw schoenen gestaan zou hebben, met een alternatief verder weg, zou ik echt voor de kleine school in het dorp gaan! Ook fijn voor vriendjes en vriendinnetje van school, afspreken gaat veel makkelijker als je in hetzelfde dorp woont.

8. dds

dds Fanatiek lid

Jan 1, 2009
    3,936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    1 of 2 kinderen in de klas is weinig, maar je kind kan ook met oudere en jongere kinderen spelen.

9. adi

adi Niet meer actief

Zit ze dan in een 1-2-3-4 groep?
    Ik zou dat persoonlijk niet willen

10. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

Nov 24, 2008
    4,841
    177
    63
    Ik heb zelf vroeger op een kleine basisschool gezeten, met in totaal 17 leerlingen. Ik was in mijn uppie groep 3, en we zaten met groepen 1-4 in 1 lokaal (8 leerlingen totaal). Vanaf groep 4 naar een andere school gegaan omdat de eerste gesloten werd.

Ik heb het nooit als vervelend ervaren. Speelde gewoon met oudere kinderen en met verjaardagen werd de hele school getrakteerd en de helft uitgenodigd voor een feestje.

Daarna dus een andere school met 25 klasgenoten. Van de ene kant leuker, want meer leeftijdsgenootjes om mee te spelen. Van de andere kant ook minder leuk, want vervelende klasgenoten en pesterijen.

11. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

Apr 16, 2013
    4,184
    1
    0
    Hoe kunnen ze een school van 30 leerlingen zonder kans op groeien openhouden financieel gezien?
    Ik zou vooral bezorgd zijn dat ergens halverwege de school sluit en iedereen alsnog moet verkassen.

Ik zou eventueel in groep 1 en 2 aankijken.
    Ligt het je kind niet, dan kan je alsnog uitwijken naar de school iets verder weg.

Als ze met 3 klassen samenzitten, zit ze overigens nog maar met 10 kinderen samen. Vind ik persoonlijk echt wel héél klein en beperkt.
    En lijkt mij ook wel moeilijk dat er bij zijn die net 4 zijn, waar er anderen zijn die 7 of bijna 8 zijn. Die leefwereld is toch echt wel anders.

12. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik zou dat zelf niet willen. Dan heb je 3 of 4 groepen samen in een klas en wordt er dus (lijkt mij) aan de specifieke lesstof van elke aparte groep veel minder tijd besteed dan gewoonlijk. Hier een school van ongeveer 120 kinderen en dat is echt prima. In groep 1 nu 20 kinderen en dat vind ik eigenlijk wel prima (maar hij zal natuurlijk nog wel wat groter worden).

Share This Page